Forfatter Emne: Hvad er der galt med klimaskeptikerne?  (Læst 306 gange)

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: 00
    • Vis profil
Hvad er der galt med klimaskeptikerne?
« Dato: Oktober 08, 2019, 11:43:05 am »
Jeg sidder her og prøver at forestille mig en forhistorisk dansker, der er et geni på linje med Einstein

Selvom han er så klog, så hjælper det ham ikke til andet - end at han er god til skaffe vildt til familien.

Det ville selvfølgelig være totalt umuligt for geniet at sende en atomraket til Egypten og ødelægge byggeriet af pyramiderne.

Nu spørger jeg så mig selv, hvad det har krævet at nå så langt, som vi er i dag (hvis det er langt)?

Det kræver samarbejde blandt videnskabsmænd. Jeg sammenligner det i tankerne med en computer, der indeholder mange chips, så den får stor regnekraft.

Videnskabsmænd skal arbejde som en stor organisme, der udnytter hinandens hjerner og hinandens resultater. Det har man også gjort, for ellers var man aldrig kommet i nærheden af at kunne bygge et atomkraftværk.

Nu kommer populisterne og vil ødelægge det - som f.eks. ved at gøre det til et spørgsmål om, hvilke videnskabsmænd - der har ret - som om de ikke alle kan have ret.

Jeg er overbevist om, at hvis vi fortsætter i det spor - og man f.eks. ikke gør det i Kina - så vil vi blive kørt ud på et sidespor på historiens mødding.

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    7.8%
  • Country: aq
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Hvad er der galt med klimaskeptikerne?
« Svar #1 Dato: Oktober 08, 2019, 12:01:13 pm »
Hvis vi pålægger os selv en masse CO2-afgifter og bruger pengene på at importere muslimske bistandsklienter, så kan vi måske være så heldige at ende ligesom de gamle egyptere der byggede pyramiderne: De er idag uddøde, og deres land er overtaget af muhamzerne.
cuckelicuck

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Oktober 08, 2019, 12:32:30 pm »
Hvis vi pålægger os selv en masse CO2-afgifter og bruger pengene på at importere muslimske bistandsklienter, så kan vi måske være så heldige at ende ligesom de gamle egyptere der byggede pyramiderne: De er idag uddøde, og deres land er overtaget af muhamzerne.

Hvis vi havde stemt, om Einstein havde ret, så havde vi været en provins i Afrika  :smile1:

Det er ligegyldigt, om man forhindrer videnskaben i at arbejde sammen af religiøse eller af ideologiske årsager.

Resultatet er det samme: TABERE!

Offline dna

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.4%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Oktober 13, 2019, 08:42:06 am »
Jeg sidder her og prøver at forestille mig en forhistorisk dansker, der er et geni på linje med Einstein

Selvom han er så klog, så hjælper det ham ikke til andet - end at han er god til skaffe vildt til familien.

Det ville selvfølgelig være totalt umuligt for geniet at sende en atomraket til Egypten og ødelægge byggeriet af pyramiderne.

Nu spørger jeg så mig selv, hvad det har krævet at nå så langt, som vi er i dag (hvis det er langt)?

Det kræver samarbejde blandt videnskabsmænd. Jeg sammenligner det i tankerne med en computer, der indeholder mange chips, så den får stor regnekraft.

Videnskabsmænd skal arbejde som en stor organisme, der udnytter hinandens hjerner og hinandens resultater. Det har man også gjort, for ellers var man aldrig kommet i nærheden af at kunne bygge et atomkraftværk.

Nu kommer populisterne og vil ødelægge det - som f.eks. ved at gøre det til et spørgsmål om, hvilke videnskabsmænd - der har ret - som om de ikke alle kan have ret.

Jeg er overbevist om, at hvis vi fortsætter i det spor - og man f.eks. ikke gør det i Kina - så vil vi blive kørt ud på et sidespor på historiens mødding.

Hvilke populister er det du mener vil ødelægge videnskabsfolks samarbejde?

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    49.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Oktober 13, 2019, 09:14:16 am »

Klimaskeptikerne. Men også Donald Trump. Han har skåret ned på videnskabelig forskning. Især kritisk forskning.

Og så min 82-årige tante vil ødelægge videnskaben, men hun har ikke så meget at skulle have sagt.
Du får ret og jeg får fred!

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    49.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Oktober 13, 2019, 09:24:03 am »
Man plejer gerne at sige at det var James Watt der opfandt dampmaskinen. Men så umådeligt langt fra simpelt er det ikke. Første forudsætning er at man har noget at bruge dampmaskiner til. Og det havde man lige på det tidspunkt. Havde han opfundet den 20 år tidligere havde den bare været legetøj.

Men der er andre forudsætninger for at gøre en dampmaskine meningsfuld, nemlig at der er efterspørgsel og købekraft, til det man kan masseproducere med dampkraft. Det var der på det tidspunkt. Imperiets hær skulle bruge kluns og stålprodukter. Og borgerskabet i Europa var begyndt at efterspørge billigere produkter.

Og teknisk er det ikke så ligetil at bygge en dampmaskine, da teknikken til at støbe jern til dens komponenter var først lige opstået. At støbe en cylinder til en dampmaskine er en kompliceret proces der har krævet tusindvis af mandeårs indsats og tusindvis af fejlslagne forsøg.

En social forudsætning var også at der var en fri, bevægelig arbejdsstyrke. Det var der, da stavnsbåndet lige var blevet ophævet.

Du får ret og jeg får fred!

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    54%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Oktober 13, 2019, 09:56:31 am »
Det er for mig et lidt besynderligt ordvalg at kalde dem “populister”. Men udtrykket er selvfølgelig opfundet af andre partiers politikere for at nedgøre dem til at være nogle, der kun lytter til meninger fra mennesker, der er uvidende og uuddannede. Jeg kan dog stadig bedre lide at kalde dem for det, som de er nemlig “nationalister”. For det er jo det, som det drejer sig om.

Som nationalister opfatter de verden som en stor konkurrence mellem folkeslag og nationer. De går ind for konkurrence (og eventuelt krige) i stedet for samarbejde. Her kommer klimadebatten dem på tværs. For det med at redde klimaet kan jo ikke løses af enkeltlande, men kræver samarbejde mellem alle nationer. Et sådant samarbejde hader nationalisterne som pesten. Derfor nægter de simpelthen at tro på, at klimaet virkelig kan være truet i en grad, der gør dette nødvendigt.

Desværre for nationalisterne har videnskaben bare gang på gang påvist, at klimaet virkelig er voldsomt truet og, at i løbet af nogle årtier vil der være meget mere hav, end der er idag, medmindre alle lande samarbejder om at få stoppet udledningen af drivhusgasser. Men dette nægter nationalisterne så bare at tro på, fordi de er indædte modstandere af samarbejde mellem landene.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Oktober 13, 2019, 10:46:25 am »

Citat:  "Jeg er fysiker, og vi fysikere er vant til, at når vi måler noget og præsenterer vores data, så tror folk på os. Men så snart vores målinger handler om klima, er det pludselig noget helt andet – det er blevet til noget, man tror på eller ej. Det er nærmest blevet religiøst for folk," siger Dorthe Dahl-Jensen.

Som klimaforsker har man faktisk brug for en spindoktor, siger professor Dorte Dahl-Jensen, Københavns Universitet også.

https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/global-opvarmning-hvad-er-op-og-ned-i-debatten-om-co2s-effekt-pa-klimaet

Det er dem - jeg skriver om.

Hvis du ikke kan lide, at jeg kalder dem populister, hvad vil du så foreslå?

Det er nemlig ikke kun med hensyn til klima, at der er nogen, som sætter spørgsmålstegn ved videnskabelig forskning af politiske årsager.

Det er klart, at det minder om at sætte spørgsmålstegn ved videnskaben - hvis man ikke synes, de videnskabelige data stemmer helt med bibelen eller med koranen - der i sin tid var årsag til, at Europa forblev i middelalderens mørke, unødig længe.

Sådanne samfund vil jo blive tabere, fordi de tror på noget middelalderligt, der forhindrer dem i at udvikle sig.

« Senest Redigeret: Oktober 13, 2019, 10:48:47 am af Anklageren »

Offline dna

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.4%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Oktober 13, 2019, 02:36:24 pm »

Citat:  "Jeg er fysiker, og vi fysikere er vant til, at når vi måler noget og præsenterer vores data, så tror folk på os. Men så snart vores målinger handler om klima, er det pludselig noget helt andet – det er blevet til noget, man tror på eller ej. Det er nærmest blevet religiøst for folk," siger Dorthe Dahl-Jensen.

Som klimaforsker har man faktisk brug for en spindoktor, siger professor Dorte Dahl-Jensen, Københavns Universitet også.

https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/global-opvarmning-hvad-er-op-og-ned-i-debatten-om-co2s-effekt-pa-klimaet

Det er dem - jeg skriver om.

Hvis du ikke kan lide, at jeg kalder dem populister, hvad vil du så foreslå?

Det er nemlig ikke kun med hensyn til klima, at der er nogen, som sætter spørgsmålstegn ved videnskabelig forskning af politiske årsager.

Det er klart, at det minder om at sætte spørgsmålstegn ved videnskaben - hvis man ikke synes, de videnskabelige data stemmer helt med bibelen eller med koranen - der i sin tid var årsag til, at Europa forblev i middelalderens mørke, unødig længe.

Sådanne samfund vil jo blive tabere, fordi de tror på noget middelalderligt, der forhindrer dem i at udvikle sig.

Jeg kan ærlig talt ikke se problemet.

For det første er det altid sundt med lidt skepticisme.

For det andet så bruger klimapopulisterne (ligeså vel som de mere hardcore klimaskeptikere) knebet med kun at tage den information med som underbygger deres agenda. De fortæller f.eks. at der forsvinder meget is på Arktis, men ikke at det øges på Antarktis osv.

For det tredje så har vi gang på gang fået at vide af klimapopulisterne at 93% (eller er det 97%. I hvert fald et højt tal) af forskerne siger at klimaforandringerne er menneskeskabte. Med andre ord så er der altså RIGELIGT med forskere til at lave det samarbejde du eftersøger.

For det fjerde er du og alle andre velkomne til at begynde at leve mere klimavenligt. Skift til vegansk mad, sælg bilen, drop det store overforbrug, undgå at få børn, drop ferien sydpå osv. Det er trods alt et meget stort antal af personer som tror på menneskeskabte klimaforandringer og hvis de tror på at klimaskeptikerne vil gå forrest i kampen så er de jo direkte dumme.

Bare fordi der er nogle skeptikere er det ikke nogen gyldig grund for resten til ikke at handle. Men jeg ser ærlig talt ikke at nogen som helst er villige til at lave nogle fundamentale ændringer i deres eget liv.

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    54%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Oktober 13, 2019, 02:53:57 pm »
Bare fordi der er nogle skeptikere er det ikke nogen gyldig grund for resten til ikke at handle. Men jeg ser ærlig talt ikke at nogen som helst er villige til at lave nogle fundamentale ændringer i deres eget liv.
Selvfølgelig er folk egoistiske og gider ikke gøre noget, når de får at vide, at det ingen betydning har, medmindre mange millioner gør det samme. Derfor er det nødvendigt, at politikerne tvinger folk.

I Tyskland sker dette f. eks. ved, at man er i fuld gang med totalt at forbyde benzinbiler i byerne. Selvfølgelig kunne du vælge at køre derind alligevel og så bare betale de store bøder. Men det gør du jo ikke. Der skal derfor bare være flere lande, der laver lignende forbud.

Kulfyrede kraftværker skal myndighederne lukke på samme måde, så folk slet ikke kan få strøm, der er fremstillet sådanne steder.

Vil man have plastikaffald væk fra gaderne og havene, så skal der ligeledes bøder, afgifter og forbud til. Så igen er det myndighederne, der skal løse problemerne og i samarbejde med de øvrige lande, så de gør det samme.

Offline dna

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.4%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Oktober 19, 2019, 11:24:23 pm »
Selvfølgelig er folk egoistiske og gider ikke gøre noget, når de får at vide, at det ingen betydning har, medmindre mange millioner gør det samme. Derfor er det nødvendigt, at politikerne tvinger folk.

I Tyskland sker dette f. eks. ved, at man er i fuld gang med totalt at forbyde benzinbiler i byerne. Selvfølgelig kunne du vælge at køre derind alligevel og så bare betale de store bøder. Men det gør du jo ikke. Der skal derfor bare være flere lande, der laver lignende forbud.

Kulfyrede kraftværker skal myndighederne lukke på samme måde, så folk slet ikke kan få strøm, der er fremstillet sådanne steder.

Vil man have plastikaffald væk fra gaderne og havene, så skal der ligeledes bøder, afgifter og forbud til. Så igen er det myndighederne, der skal løse problemerne og i samarbejde med de øvrige lande, så de gør det samme.

Det skal jo starte sted et sted og når selv klimapræsterne og følgerne ikke lader handling følge ord så klinger deres prædikener temmelig hult. Hvis de selv handlede ud fra deres overbevisning så ville det vise at de ikke er ligeglade og det vil måske stille og roligt brede sig til at andre også begynder at handle mere miljøbevidst.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Videnskaben skal ikke være demokratisk - men søgen efter viden og beviser
« Svar #11 Dato: Oktober 20, 2019, 10:34:24 am »
For det første er det altid sundt med lidt skepticisme.

For det andet så bruger klimapopulisterne (ligeså vel som de mere hardcore klimaskeptikere) knebet med kun at tage den information med som underbygger deres agenda. De fortæller f.eks. at der forsvinder meget is på Arktis, men ikke at det øges på Antarktis osv.

Nu skal jeg passe på ikke at begynde at diskutere klima. Jeg har ikke noget imod, at man gør det i tråden, men debatten kan blive rodet, hvis jeg blander nogen emner sammen.

I debatten i denne kommentar accepterer jeg derfor dit udsagn om at isen øges på Antarktis, selvom jeg ikke er helt enig i det  :smile1:

I lande med sharia er det svært for biologer at forske i arternes udvikling (darwinisme), fordi koranen fortæller noget andet om, hvordan arterne er blevet til.

Det ødelægger videnskaben, når "man" ikke kan forske frit for at få ny viden - og jeg kan ikke se, at det skulle være meget forskelligt fra det, der sker i lande med sharia, at styre videnskaben af politiske årsager.

Det er ikke videnskaben - der udelukker viden om isens udbredning ved Antarktis i debatten - det er politikere og pressen. Jeg synes bare det underbygger det, som jeg skriver om - at det er forkert at gøre søgen efter viden og beviser til en demokratisk proces.

Man kan ikke stemme om isen øges eller svinder - man kan måle det.

Faren er, at videnskaben korrumperes, så den leverer politisk styret forskning, og så kan vi ende som tabere, fordi det som videnskaben leverer kan være falsk viden.

Jeg vil heller ikke debattere Trump her - men han er et stjerneeksempel - fordi han anser videnskab for at være et politisk redskab, og han styrer jo rigtig mange penge.

Herhjemme har VK også for mange år siden oprettet Lomborg instituttet: "Institut for Miljøvurdering", som skulle lave politisk forskning.

Siden har både Lomborg og VK skiftet mening om den globale opvarmning - og det forstørrer problemet ved at lave politisk forskning, når "viden" kommer ud på en Zig-Zag kurs.

Havde Einsteins,  Niels Bohrs og "alle de ders" forskning været politisk styret, så havde vi ikke haft atombomber, GPS osv - og det er ikke sådan, at vi havde haft noget andet - vi havde ingenting haft af den slags. Den forskning var der også modstand imod i sin tid, men det var måske mest de religiøse, der mente, at de blandede sig i skaberværket.

Man kan mene, at vi ikke er blevet lykkeligere ved at få atombomber - men på den anden side set, så sulter vi ikke, som de somme tider gør i Afrika - og det er jo da en vigtig ting.

Der var engang, hvor det var kineserne, der "havde opfundet krudtet".

« Senest Redigeret: Oktober 20, 2019, 01:54:53 pm af Anklageren »