Forfatter Emne: Stor valglussing til det yderliggående højrefløjsparti FPÖ i Østrig  (Læst 354 gange)

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: 00
    • Vis profil
FPÖ gik tilbage fra 26% af stemmerne til 17% af stemmerne.

Socialdemokratiet fik et dårligt valg med 21.5 % af stemmerne.

Det konservative folkeparti har vundet en klar sejr og fik 38,5.

De Grønne stormede frem fra næsten ingen ting til 12.4 %.

Mon ikke de konservative danner regering?

Offline Tigermanden

• Hyper medlem
  • Activity:
    17.4%
  • Køn: Mand
  • Jeg er Muslim og Kommunist.
    • Vis profil
    • DKP
Sv: Stor valglussing til det yderliggående højrefløjsparti FPÖ i Østrig
« Svar #1 Dato: September 30, 2019, 08:19:19 am »
Super, Anklageren. Og det siger jo bare noget om, at det ikke længere er smart at være højreorienteret i dagens Europa.
Midlerne er underordnede.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det er heller ikke længere smart at være Tigermand
« Svar #2 Dato: September 30, 2019, 08:41:46 am »
Super, Anklageren. Og det siger jo bare noget om, at det ikke længere er smart at være højreorienteret i dagens Europa.

Som troll er du mislykket, fordi du har overspillet din rolle som muslim, så færre og færre anser den rolle for at være troværdig.

Da det mislykkes for dig at ophidse nogen på den måde, så går du over til plan B: at forfalske et citat af DerRudi.

Det er overspillet, fordi det er for åbenlyst, at du kun er ude på at få ham at flyve i flint - og selv vi modstandere af DerRudi synes ikke, at du kan tillade dig at bruge den slags metoder.

Du har opnået at få alle som modstandere - ikke at vi gider hidse os op - fordi du er blevet for plat - for ligegyldig.

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    49.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: September 30, 2019, 09:13:18 am »

ÖVP (klassisk konservative) under Sebastian Kurz var tidligere i koalition med ÖFP, og fik flere dårlige sager, herunder Ibiza-affæren. Derfor er mulige koalitionspartnere forsigtige med tilnærmelser. Derfor venter der svære regeringsforhandlinger.

Endnu er pil i Østrig. Den socialdemokratisk æra er slut i Europa. Kun i DK går det nogenlunde, men kommer slet ikke op i nærheden af de glade dage under Krag og anker Jørgensen.
Du får ret og jeg får fred!

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    7.8%
  • Country: aq
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: September 30, 2019, 09:14:55 am »
FPÖ gik tilbage fra 26% af stemmerne til 17% af stemmerne.

Så skal der vugges op og ned.  :yes:
cuckelicuck

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    54%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: September 30, 2019, 09:22:45 am »

ÖVP (klassisk konservative) under Sebastian Kurz var tidligere i koalition med ÖFP, og fik flere dårlige sager, herunder Ibiza-affæren. Derfor er mulige koalitionspartnere forsigtige med tilnærmelser. Derfor venter der svære regeringsforhandlinger.

Endnu er pil i Østrig. Den socialdemokratisk æra er slut i Europa. Kun i DK går det nogenlunde, men kommer slet ikke op i nærheden af de glade dage under Krag og anker Jørgensen.
Det går vel også nogenlunde i Sverige?

De europæiske socialdemokrater har haft det svært, fordi de har fået konkurrence fra populisterne og nu også er ved at få det fra de grønne partier. Det sidste er dog næppe så stor en trussel for dem, fordi de så har chancer for at danne regeringer sammen med de grønne, hvilket de jo hverken kan eller vil sammen med populisterne.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det du skriver er faktuelt forkert
« Svar #6 Dato: September 30, 2019, 09:50:56 am »

I Østrig fik Socialdemokraterne 26,9% af stemmerne ved det forrige valg 9. November 2017 - og i Danmark fik Socialdemokraterne 25,9 ved det sidste valg.

Derfor forstår jeg dig ikke  :smile1:

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    54%
    • Vis profil
Sv: Det du skriver er faktuelt forkert
« Svar #7 Dato: September 30, 2019, 10:07:06 am »

I Østrig fik Socialdemokraterne 26,9% af stemmerne ved det forrige valg 9. November 2017 - og i Danmark fik Socialdemokraterne 25,9 ved det sidste valg.

Så prøv at kigge på udviklingen i f. eks. Tyskland, hvor socialdemokraterne (SPD ) ved de seneste valg er gået tilbage på følgende måde:
1998 40,9%
2002 38,5%
2005 34,5%
2009 23,0%
2013 25,7%
2017 20,5%

Her går det ikke godt for socialdemokraterne!  :negative:

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Du overfortolker det, jeg skrev
« Svar #8 Dato: September 30, 2019, 10:15:07 am »

Så prøv at kigge på udviklingen i f. eks. Tyskland, hvor socialdemokraterne (SPD ) ved de seneste valg er gået tilbage på følgende måde:
1998 40,9%
2002 38,5%
2005 34,5%
2009 23,0%
2013 25,7%
2017 20,5%

Nu skrev Carlo jo, at "kun i DK går det nogenlunde" - og det var, hvad jeg svarede på.

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    54%
    • Vis profil
Sv: Du overfortolker det, jeg skrev
« Svar #9 Dato: September 30, 2019, 10:24:17 am »

1998 40,9%
2002 38,5%
2005 34,5%
2009 23,0%
2013 25,7%
2017 20,5%

Nu skrev Carlo jo, at "kun i DK går det nogenlunde" - og det var, hvad jeg svarede på.
OK. Men generelt ser det vel ud til, at de socialdemokratiske partier i de fleste europæiske lande har et problem?

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: September 30, 2019, 10:43:05 am »
OK. Men generelt ser det vel ud til, at de socialdemokratiske partier i de fleste europæiske lande har et problem?

Hvis man sammenligner langt tilbage i tiden, så er det rigtigt.

Hvis man f.eks. siger, at FPÖ har klaret sig godt i Østrig og Socialdemokratiet har klaret sig dårligt - eller at Sverigedemokraterne har klaret sig godt i Sverige og Socialdemokratiet har klaret sig dårligt - så halter det jo lidt, fordi Socialdemokratiet har været størst - og det er dét - som jeg synes Carlo har gjort generelt (dog ikke så direkte i dag).

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    54%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: September 30, 2019, 11:18:10 am »

Hvis man sammenligner langt tilbage i tiden, så er det rigtigt.

Hvis man f.eks. siger, at FPÖ har klaret sig godt i Østrig og Socialdemokratiet har klaret sig dårligt - eller at Sverigedemokraterne har klaret sig godt i Sverige og Socialdemokratiet har klaret sig dårligt - så halter det jo lidt, fordi Socialdemokratiet har været størst - og det er dét - som jeg synes Carlo har gjort generelt (dog ikke så direkte i dag).
Problemet er efter min opfattelse, at fagforeningerne er blevet svækkede, fordi firmaerne idag kun har få ufaglærte arbejdere, men til gengæld mange flere funktionærer, der ofte hverken er socialdemokrater eller medlemmer af en fagforening. Disse funktionærer har normalt heller ingen strejkeret.

Socialdemokraterne har forsøgt at modvirke denne udvikling ved ikke at samarbejde så meget med fagforeningernes tidligere. Men dette er jo en usikker strategi, der derfor også kun ser ud til at have virket i begrænset omfang.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
De unge kender ikke andet
« Svar #12 Dato: September 30, 2019, 01:20:32 pm »
Problemet er efter min opfattelse, at fagforeningerne er blevet svækkede, fordi firmaerne idag kun har få ufaglærte arbejdere, men til gengæld mange flere funktionærer, der ofte hverken er socialdemokrater eller medlemmer af en fagforening. Disse funktionærer har normalt heller ingen strejkeret.

Socialdemokraterne har forsøgt at modvirke denne udvikling ved ikke at samarbejde så meget med fagforeningernes tidligere. Men dette er jo en usikker strategi, der derfor også kun ser ud til at have virket i begrænset omfang.

Ja - Socialdemokratierne er gået tilbage i takt med at arbejderklassen er svundet ind.

Det er de gamle, der tænker på den måde - for de unge kender ikke andet.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    33.8%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: September 30, 2019, 02:12:27 pm »
Kan man overhovedet tale om at der findes noget, man kan kalde en arbejderklasse i dag og hvad dækker begrebet egentligt over i nutiden. Tager man ind på fagskolerne i de traditionelle håndværksfag og hører, hvad de unge stemmer på, er det ikke S eller de røde partier. Engang var det DF - jeg ved ikke, om det er sådan i dag. Hvis arbejderklassen er dem, der er ufaglærte/faglærte med usikker job, er det ikke underligt, at har forladt S til fordel for et parti, der har nogle grupper, de kan give skylden for at de kan have svært ved at finde job, fordi alle de skide polakker og muslimer kommer.
Der er også mere arbejdsmæssig mobilitet blandt de unge. De skifter job mere end folk gjorde før i tiden. De har mulighed for at uddanne sig, der er socialt sikkerhedsnet. Jeg kan godt forstå, hvorfor nogle af dem tænker, hvad de dog skal med en fagforening, hvis de alligevel bare skal feje gulve eller arbejde på lager i en kort periode indtil der kommer noget andet.

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    54%
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: September 30, 2019, 04:22:10 pm »
Kan man overhovedet tale om at der findes noget, man kan kalde en arbejderklasse i dag og hvad dækker begrebet egentligt over i nutiden. Tager man ind på fagskolerne i de traditionelle håndværksfag og hører, hvad de unge stemmer på, er det ikke S eller de røde partier. Engang var det DF - jeg ved ikke, om det er sådan i dag. Hvis arbejderklassen er dem, der er ufaglærte/faglærte med usikker job, er det ikke underligt, at har forladt S til fordel for et parti, der har nogle grupper, de kan give skylden for at de kan have svært ved at finde job, fordi alle de skide polakker og muslimer kommer.
Der er også mere arbejdsmæssig mobilitet blandt de unge. De skifter job mere end folk gjorde før i tiden. De har mulighed for at uddanne sig, der er socialt sikkerhedsnet. Jeg kan godt forstå, hvorfor nogle af dem tænker, hvad de dog skal med en fagforening, hvis de alligevel bare skal feje gulve eller arbejde på lager i en kort periode indtil der kommer noget andet.
Håndværkere har aldrig normalt været socialdemokrater. For de har jo oftest i stedet været interesserede i at have deres egen virksomhed og derfor stemt på Venstre.

Traditionelt har derimod ufaglærte fabriksarbejdere været de typiske socialdemokrater. Det samme gælder ufaglærte medhjælpere i diverse fag.

De unge plejer derimod nu at vælge politiske tilhørsforhold ud fra, hvad deres fag er. Uddanner de sig til at være ansat inden for social- og sundhedsvæsenet, så stemmer de typisk på partier til venstre for Socialdemokraterne. Uddanner de sig derimod inden for noget, der har med økonomi eller jura at gøre, så stemmer de typisk på konservative eller Venstre.

DF (og nu også NB) får typisk deres vælgere fra sure mennesker, der er utilfredse med deres liv og derfor er tilbøjelige til at beskylde politikerne for alverdens ulykker (og især for at være skyld i deres eget mislykkede liv). Ofte sætter de dog en facade op, hvor de spiller lykkelige, hvilket jo også kan ses på DF’s landsmøder. Men de er oftest uuddannede tabere, der har grund til at lede efter nogen, som de kan foragte endnu mere, end de foragter sig selv. Desuden er de ofte barnløse og derfor heller ikke interesserede i at gøre noget for at bevare miljøet for de børn og børnebørn, som de alligevel aldrig fik.