Forfatter Emne: Stænklapperne  (Læst 475 gange)

Offline Carlo (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 10491
  • Activity:
    49%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Stænklapperne
« Dato: September 15, 2019, 10:53:39 am »
(Her er noget guf for Anti-rød for det er om de røde og akademikere.)

I starten af 60'erne begyndte flere mennesker at få biler.



Men ulykkes- og dødstallet steg lynhurtigt med en faktor der var tocifret højere end i dag. Men det var der ikke nogen der tog sig af for folk kreperede lystigt af alt muligt dengang. At ryge 40 Grøn Cecil om dagen var ikke usædvanligt og bøndernes marker fik tæt med DDT.

Men det ville daværende justitsminister Hans Hækkerup da gøre lidt ved. Så der blev indført lovpligtige stænklapper bag baghjulene på alle biler. Sådan set snusfornuftigt tænkt, for så kunne bilerne ikke sprøjte vand op og være farlig for udsynet for den der kørte bagved.

Men det skulle man ikke have gjort, for folkevreden rejste sig i en grad der ikke var set siden Skipper Klement. Og sikke en ballade der blev da politiet skulle ud og håndhæve loven. Den lokale klovbeskærer ville ikke og stod og ævlede med dem ude på vejen i flere timer, inden han kom spruttende hen til min far.

Jeg ved ikke hvornår stænklapperne blev taget af bordet igen. Men op gennem 60'erne kom der flere tiltag for at forbedre trafiksikkerheden, bl a obligatorisk bilsyn. Fra 1969 blev det påbudt at nye biler skulle være forsynet med sikkerhedssele. Også noget der gav folkevrede. Men ulykkestallet blev ved med at stige med kulmination i 1972 (?). Da ser det ud til at påbudt brug af sele slog en anelse i gennem.

Men det store hug for trafiksikkerheden kom i 1975. I forbindelse med oliekrisen skulle der spares på energien og der blev indført hastighedsgrænser, (uden folkevrede). Men myndighederne bemærkede at ulykkestallet faldt drastisk, sq. Uden at det havde været målet og hensigten. Så hastighedsgrænserne blev gjort permanente, med mindre reguleringer op til nutiden.
Du får ret og jeg får fred!

Offline Desdicardo

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 709
  • Activity:
    7.6%
  • Køn: Mand
  • Livet kan være godt.
    • Vis profil
Sv: Stænklapperne
« Svar #1 Dato: September 15, 2019, 11:28:00 am »
Jeg har stadig stænklapper på min bil men det er ikke Hækkerups skyld.  :smile1:
Intet er sikkert her i livet udover døden,

Offline Carlo (OP)

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 10491
  • Activity:
    49%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Sv: Stænklapperne
« Svar #2 Dato: September 18, 2019, 05:08:58 pm »
Noget for liberalisterne, som godt kan lide fri konkurrence. Der var to redningskorps i Danmark den gang. Falck og Zonen. Så i situationer hvor folk skulle hentes af ambulance, var der undertiden to på vej. Det gik nogle gange så vidt at f eks en Zonen-ambulance kom sidst, men blev så sur over at tabe i konkurencen at han bakkede helt op til Falck-ambulancens bagdør at de hindrede den at få patienten ind.

Det blev løst omkring 1965 (?) hvor de to firmaer blev fusioneret.
Du får ret og jeg får fred!

Offline Anti-rød

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 6128
  • Activity:
    45.2%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Socialisme - verdens menneskefjendske ideologi
    • Vis profil
Sv: Stænklapperne
« Svar #3 Dato: September 18, 2019, 11:05:38 pm »
(Her er noget guf for Anti-rød for det er om de røde og akademikere.)

I starten af 60'erne begyndte flere mennesker at få biler.



Men ulykkes- og dødstallet steg lynhurtigt med en faktor der var tocifret højere end i dag. Men det var der ikke nogen der tog sig af for folk kreperede lystigt af alt muligt dengang. At ryge 40 Grøn Cecil om dagen var ikke usædvanligt og bøndernes marker fik tæt med DDT.

Men det ville daværende justitsminister Hans Hækkerup da gøre lidt ved. Så der blev indført lovpligtige stænklapper bag baghjulene på alle biler. Sådan set snusfornuftigt tænkt, for så kunne bilerne ikke sprøjte vand op og være farlig for udsynet for den der kørte bagved.

Men det skulle man ikke have gjort, for folkevreden rejste sig i en grad der ikke var set siden Skipper Klement. Og sikke en ballade der blev da politiet skulle ud og håndhæve loven. Den lokale klovbeskærer ville ikke og stod og ævlede med dem ude på vejen i flere timer, inden han kom spruttende hen til min far.

Jeg ved ikke hvornår stænklapperne blev taget af bordet igen. Men op gennem 60'erne kom der flere tiltag for at forbedre trafiksikkerheden, bl a obligatorisk bilsyn. Fra 1969 blev det påbudt at nye biler skulle være forsynet med sikkerhedssele. Også noget der gav folkevrede. Men ulykkestallet blev ved med at stige med kulmination i 1972 (?). Da ser det ud til at påbudt brug af sele slog en anelse i gennem.

Men det store hug for trafiksikkerheden kom i 1975. I forbindelse med oliekrisen skulle der spares på energien og der blev indført hastighedsgrænser, (uden folkevrede). Men myndighederne bemærkede at ulykkestallet faldt drastisk, sq. Uden at det havde været målet og hensigten. Så hastighedsgrænserne blev gjort permanente, med mindre reguleringer op til nutiden.


Den "gode Hans" modtog mange tusinde stænklapper med posten, da de ikke længere var lovpligtige.

 :hyper:

Offline Anklageren

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 2518
  • Activity:
    100%
  • Country: 00
    • Vis profil
I FDM's netbutik koster stænklapper 399 kr
« Svar #4 Dato: September 18, 2019, 11:33:08 pm »
Den "gode Hans" modtog mange tusinde stænklapper med posten, da de ikke længere var lovpligtige.

 :hyper:

Iøvrigt kan jeg se, at stænklapper stadig bliver solgt, og Desdicardo bruger dem også  :smile1: