Forfatter Emne: Fysikkens nederlag  (Læst 74 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    69.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Fysikkens nederlag
« Dato: September 14, 2019, 01:37:37 am »
Mon ham her har forstået fysik rigtigt?

Både og. For der er mange der tror at en ventilator køler. Men det gør den ikke, for temperaturen på luften den suger ind og den den blæser ud, er nøjagtigt den samme. Det som giver en tilsyneladende kølende effekt, er den cirkulation og fordampning den skaber på den hud den rammer. Fordampning køler.

Men så er der Thailand igen, fordi jeg kommer der og kan se det. Men det gælder sikkert også hele verden iøvrigt, hvor man vil køle sig. Der er millioner af ventilatorer. Men de blæser bare luft rundt i rummene. Folk tror åbenbart, at når den den køler når man mærker på den, ved at sætte en hånd foran den, så vil den også køle et rum ned, hvor man sætter den til at piske luft rundt i et rum.

Det rationelle ville her være, at stille ventilatoren så den skaber undertryk og suger luft ud. Varm luft som ophobes i rummet eller huset når der er varmt om eftermiddagen. Og anbragt så højt oppe med vinduets overkant som muligt, da varme stiger opad.

Og jeg er ikke ren amatør. Jeg har videnskaben med mig:

https://www.iflscience.com/environment/how-to-keep-your-house-cool-in-the-summer-without-air-conditioning/?fbclid=IwAR3YQLwdpgbDOi7DjbMlqFRqtTJKq9zfVsGRhrKob5xUnvnuoG9jwuAo_4k

Men så CO2-udslip og klimaforandringer. alle de måske milliarder af ventilatorer der pisker rundt i verden efter ingenting og dybt irrationelt energisspild. Et gratis tip fra min side, til at reducere CO2-udslippet betragteligt og gøre en forskel. Få dem dog allesammen til at vende ventilatoren om.
Du får ret og jeg får fred!

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    2.6%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: Fysikkens nederlag
« Svar #1 Dato: September 14, 2019, 12:46:48 pm »
En ventilator føles kold fordi den hjælper vand til at fordampe fra vores hud, og vands faseovergang fra væske til gas kræver energi. Varmeenergi.
Det er derfor vi sveder, og grunden til at vi kan holde vores indre temperatur på 37°, selv når det er varmere udenfor.