Forfatter Emne: Matematisk sejr  (Læst 191 gange)

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    69.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Matematisk sejr
« Dato: September 12, 2019, 03:46:41 pm »
Man plejer at sige at matematik er noget teori uden praktisk betydning. Men er det nu rigtigt" I tilfældet Storbritanien under 2. verdenskrig, vandt man faktisk krigen med matematik. De to matematiske genier Alan Turing og Gordon Welschman, der opererede fra Bletchley Park uden for London. Ikke alene knækkede de tyskernes koder. Men brugte også efterretninger til at snøre tyskerne godt og grundigt.

Og grundlagde computerrevolutionen senere.

Her er en dokumentar:

https://youtu.be/xnr4pM-ntdc

Efter krigen var Storbritanien økonomisk helt til rotterne. Det benyttede amerikanerne sig af, til at købe den engelske videnskab for en slik og opnå deres egen globale førerstilling. Og videnskabsmændene skulle krybe for amerikanerne. Ikke imponerende. Tværtimod snylteri.

"Operation Mincemeat" var også ledet fra Bletchley Park. Her blev tyskerne snøret på en måde der afkortede krigen med flere år. Briterne snørede tyskerne overbevisende til at tro at invasionen over Middelhavet ville finde sted i Grækenland. Men så rendte de vestallierede ind i det svagt forsvarede Sicilien. Imponerende. Da briterne kunne afkode tyskernes kommunikation, kunne de se at tyskerne var bidt på maddingen.

Dokumentar her

https://youtu.be/dBaNrTMUQbM

Som forklaret i den første video, så vidste briterne at tyskerne tænkte ligeud, mens de selvtænkte om hjørner.

Også i forbindelse med invasionen i Normandiet, blev tyskerne, og Hitler selv, snøret til at tro at invasionen ville komme ved Calais, så tyskerne koncentrerede deres styrker der og de blev ved med at tro det, i flere dage efter invasionen havde fundet sted.
Du får ret og jeg får fred!

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Sv: Matematisk sejr
« Svar #1 Dato: September 12, 2019, 04:32:18 pm »
Man plejer at sige at matematik er noget teori uden praktisk betydning.

Jeg ved ikke, hvem du omgås - men de fleste ved, at den moderne verden ikke havde eksisteret uden matematik.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    69.8%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: September 12, 2019, 11:01:00 pm »

Jeg ved ikke, hvem du omgås - men de fleste ved, at den moderne verden ikke havde eksisteret uden matematik.

Prøv at spørge dine tidligere kolleger, der har undervist i matematik, hvad eleverne synes

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Tjah
« Svar #3 Dato: September 12, 2019, 11:06:27 pm »

Prøv at spørge dine tidligere kolleger, der har undervist i matematik, hvad eleverne synes

For min skyld kan de mene, hvad de vil.

Det er et frit land :smile1:

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    27.6%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: September 13, 2019, 08:18:55 am »
Jeg startede på teknisk skole efter udgangen af 9. klasse, fordi jeg ville arbejde med elektronik. Der gik en del af de elever, som ikke var stærke til det boglige. Jeg husker, at en af dem havde en knallert, hvor han ville bruge et rør til at have benzinen i, men problemet var, at selv om at havde målene, kunne han ikke finde ud af at beregne rumfanget. Han var heller ikke klog nok til at slå op i en formelsamling. Jeg tror, at han måske i dag ser tilbage og tænker, at det nu alligevel er lidt praktisk og smart at kunne lidt matematik. Sådan er det med mange praktiske fag, når det kommer til stykket.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    69.8%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: September 14, 2019, 12:26:48 am »
Jeg blev konfronteret med matematik, da jeg gik i femte klasse - tror jeg det var. Jeg var brændende interesseret i at få et akvarium med fisk. Og læste lidt i bøger om emnet. I en sådan bog kunne jeg læse at et akvariums rumfang i liter kunne beregnes ved at gange længden, højden og bredden. Jeg var jo vaks og de gjorde jeg så. Men ups. Jeg målte i centimeter. Det gav at mit lille akvarium skulle være 16 000 liter. Jeg fandt dog selv ud af at flytte kommaet.

Efterfølgende syntes læreren dog godt om, at jeg kunne sådan noget, før jeg fik det lært af ham.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    69.8%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: September 14, 2019, 12:33:03 am »
Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg læste engang at NS-regimets teoretiker for atomprogrammet Werner Heissenberg, engang skulle beregne hvor meget uran der skulle til for at skabe en fission og atombombe. Men han kom til at sætte et komma forkert i beregningen. Og dermed skulle der bruges ti gange så meget uran. Derfor opgav NS-regimet atombombeprogrammet.

Forkert matematik gjorde måske at tyskerne tabte krigen.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: September 14, 2019, 01:23:17 am »
Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg læste engang at NS-regimets teoretiker for atomprogrammet Werner Heissenberg, engang skulle beregne hvor meget uran der skulle til for at skabe en fission og atombombe. Men han kom til at sætte et komma forkert i beregningen. Og dermed skulle der bruges ti gange så meget uran. Derfor opgav NS-regimet atombombeprogrammet.

Forkert matematik gjorde måske at tyskerne tabte krigen.

https://www.bild.de/news/mystery-themen/mystery/die-nazis-und-die-atombombe-50076474,jsRedirectFrom=conversionToLogin,view=conversionToLogin.bild.html

https://historienet.dk/krig/2-verdenskrig/hemmelig-rapport-hitlers-atombombe-blev-naesten-virkelighed

« Senest Redigeret: September 14, 2019, 01:25:03 am af Anklageren »

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    69.8%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: September 14, 2019, 01:41:33 am »
Ja, det kan godt være at historien om Heissenberg og kommaet er en anekdote. Den lyder næsten sådan.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: September 14, 2019, 05:17:12 pm »
Uanset om nogen ikke synes, at vi behøver matematik, så havde man hverken haft fysik eller kemi uden matematik - så man havde ikke haft atomkraft, computere, TV, satellitter, GPS, et moderne sundhedsvæsen eller moderne landbrug.