Forfatter Emne: Bio-brændsel. En betænkelighed.  (Læst 113 gange)

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    63.2%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Bio-brændsel. En betænkelighed.
« Dato: September 10, 2019, 08:20:22 pm »
Jeg er jo en kværulant, så her kommer der noget .....................

Jeg har set på nært hold, hvordan de gør og hvad der sker i en skov hvor de høster biobrændsel.

De gør det med store, tunge maskiner, som ødelægger de jordstrukturer i skovbunden som træernes og planternes vækst og rødder, regnorme m m, har været årtusinder om at bygge op. Jordbund der ødelægges på den måde kan man ikke bare plante nye træer i, på grund af den ødelagte struktur. men er nødt til at "dyrke" den fremover med massiv maskinel indsats. En ødelæggelse, der kun kan rettes op på med en ny istid.

Dvs en naturskov, hvor man har høstet biobrændsel, omdannes strengt taget til ørken. Så når vi kritiserer dem nede i Amazonas for ørkenspredning, burde vi gribe i egen barm først.
Du får ret og jeg får fred!

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    4%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: Bio-brændsel. En betænkelighed.
« Svar #1 Dato: September 11, 2019, 12:33:35 am »
Ret mig hvis jeg tager fejl, men man høster fra plantager og ikke naturskove.

Der er i forvejen meget lidt naturligt over en skov der er inddelt i forskellige træsorter i klart definerede områder. Desuden bliver mængden af skov i Danmark øget, i modsætning til Amazonas.

Jeg er sådanset fortaler for at gribe i egen barm, men ikke hvis det betyder at vi skal lave ligemageri mellem træhøst og genplantning herhjemme, og bevidst, permanent afbrænding af regnskov i Amazonas.

Kunne også godt tænke mig at se en kilde på "ødelagt jordstruktur". Ved helt ærligt ikke hvad det betyder.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    63.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: September 11, 2019, 01:24:57 am »
Ret mig hvis jeg tager fejl, men man høster fra plantager og ikke naturskove.

Jo, der er masser af "høst" af biobrændsel i naturskove her på egnen.

Citér
Jeg er sådanset fortaler for at gribe i egen barm, men ikke hvis det betyder at vi skal lave ligemageri mellem træhøst og genplantning herhjemme, og bevidst, permanent afbrænding af regnskov i Amazonas.

Ørkendannelse - lidt groft sagt. Jeg har set de områder hvor der høstes og det efterlader bare brombær- & birkekrat. Som kræver kraftigt maskinel bearbejdning for at genplantes.

Citér
Kunne også godt tænke mig at se en kilde på "ødelagt jordstruktur". Ved helt ærligt ikke hvad det betyder.

At jorden masses sammen af tunge maskiner. Den porøsitet som naturskoven har dannet over årtier eller århundreder forsvinder og giver død skovbund. Desværre ingen kilde, men jeg vil holde øje fremover.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    63.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: September 11, 2019, 01:39:20 am »
Når DO2-regnskabet for biobrændsel skal gøres op, skal man fratrække det CO-udslip der er forbundet med forarbejdning og transport af træflisen. Plus det CO2-udslip der er forbundet med nyplantning. For det er ikke så lidt, da nyplantet skov skal plejes med maskineri i årevis.

En del træflis til danske kraft-varmeværker kommer fra Canada og skal sejles over Atlanterhavet. Og skibstrafik er meget CO2-dannende.

For nogle år siden hjalp jeg min svoger med at forarbejde et par styrtede poppeltræ ved hans gård. Til brænde til deres egen brændeovn, af den salgs som nu anses odiøs.Det krævede stor maskinel indsats. Jeg talte med ham, om det overhovedet kunne betale sig med alt det mas. Det endte med at vi bulldozede det hele ned i en gammel grusgrav og dækkede det til.

Tørret poppeltræ virker som papa at holde i hånden, og dets brændværdi er cirka den samme.Det siger bare fut når det brænder og så er det ovre, men ringe varme.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    63.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: September 11, 2019, 03:14:06 am »
Det med at mase struktur ud af jorden gælder iøvrigt også landbrugsjord. Med dagens tunge maskiner. De gange som regnormene har lavet gennem årtusinder og som er blevet dannet af vegetation ødelægges. Jorden er faktisk død. Så fortsat dyrkning kan kun ske med fortsat maskinkraft. Strengt taget ørkendannelse.

Et konkret resultat, er at jorden kan holde på mindre vand, som har medvirket til de seneste tørkeepisoder.

Jorden er skovene og på landet ødelægges så grundigt at der skal en ny istid til at rette den op igen.

Og tror nogen det er slemt? Ude i den store verden er det meget værre.

Kilde: Min søster.
« Senest Redigeret: September 11, 2019, 04:24:09 am af Carlo »