Forfatter Emne: Molbohistorie  (Læst 2122 gange)

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    44%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
Sv: Frodige molbofantasier :-)
« Svar #45 Dato: September 12, 2019, 06:19:54 pm »
Dine egne fantasier om en flygtningelejr 'med gode forhold' på den libyske saltslette er da af samme kategori.
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det er da noget vrøvl
« Svar #46 Dato: September 12, 2019, 06:21:40 pm »
Jeg vil hjælpe flygtningene i nærområderne.

Gode debattører behøver ikke prale eller jorde modparten

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    3.2%
    • Vis profil
Sv: Molbohistorie
« Svar #47 Dato: September 12, 2019, 09:46:17 pm »
Skal vi virkelig pines og plages med det klima, hver evig eneste dag, i nyhedsudsendeler og TV programmer, det er ikke til, at holde ud, og de stakkels børn, skal vokse op med trusler hver dag  :bad:

Nu er det jo en gammel artikel, du har fundet frem, så den nyhed har vist haft sin glanstid.

Længes du tilbage til 1970'erne, hvor vi var helt afhængige af olien i mellemøsten?

Da var aviserne fyldt med beretninger om oliekriser, og vi måtte ikke køre i bil på søn- og helligdage.

18 januar 2018 ... er den artikel gammel  :ohmy:

Hvis forskere skifter meninger, som vinden blæser, hvad kan vi så regne med - det de troede for 1 1/2 år siden - gælder ikke i dag, og de sidste skrækhistorier - gælder så ikke, om et års tid  :hyper:

Næ... hvad klima angår, længes jeg ikke tilbage i tiden, men hvad vold og terror - skyderier - knivstikkerier - overfald i det hele taget - så kendte vi ikke til det dengang, Glistrup advarede - med desværre tog de ham ikke alvorligt  :angry:

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    3.2%
    • Vis profil
« Svar #48 Dato: September 12, 2019, 09:51:25 pm »
Du blev allerede nervøs Anklager  :big_grin: men hvad skal de isbjerge ?? Isen er jo smeltet, til den tid  :big_grin:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #49 Dato: September 12, 2019, 09:55:26 pm »

Hvis forskere skifter meninger, som vinden blæser, hvad kan vi så regne med - det de troede for 1 1/2 år siden - gælder ikke i dag, og de sidste skrækhistorier - gælder så ikke, om et års tid  :hyper:

Næ... hvad klima angår, længes jeg ikke tilbage i tiden, men hvad vold og terror - skyderier - knivstikkerier - overfald i det hele taget - så kendte vi ikke til det dengang, Glistrup advarede - med desværre tog de ham ikke alvorligt  :angry:

Jeg skrev kun, at artiklen er "gammel" set i lyset af, at du i den forbindelse skrev: "Skal vi virkelig pines og plages med det klima, hver evig eneste dag, i nyhedsudsendeler og TV programmer"

Ellers synes jeg ikke, den er ret gammel. Den er ikke forældet.

Du er ude af stand til at glæde dig over, at volden er faldet - og det er der ikke noget at gøre ved, for du er sådan indrettet, at volden skal stige.

Det er du ikke ene om at kræve.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #50 Dato: September 12, 2019, 09:57:34 pm »
Du blev allerede nervøs Anklager  :big_grin: men hvad skal de isbjerge ?? Isen er jo smeltet, til den tid  :big_grin:

Isen tager mange hundrede år om at smelte, så jeg er forlængst død til den tid  :yes:

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    44%
    • Vis profil
« Svar #51 Dato: September 12, 2019, 10:49:24 pm »

Vi får nye "alarmerende" oplysninger om klimaforandinger næsten hver dag. Så brænder det i uset omfang i Amazonas og så invadres landsbyerne i Novaja Zemlja af flokkevis af sultne isbjørne.

Citér

Det kører vist lidt Anti-rødt rundt i hovedet på dig.
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline Patrioten

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.2%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #52 Dato: September 13, 2019, 08:31:01 am »
Som jeg ser det vil afbrænding af træ kun være CO2 neutralt så længe man sidder ved et lejrbål i skoven og hele tiden planter nyt.
Importeret træ, forarbejdet til flis samt produktion af brændeovne placeret i huse opbygget med producerede materialer og transporteret i producerede køretøjer på producerede veje osv.osv., kan og vil aldrig blive CO2 neutral, med mindre man hele tiden planter mindst dobb. så meget træ som man afbrænder, men det løb er kørt for længe siden.
Løsningen er ganske enkelt at skaffe sig af med mindst 1/3 del af resourceforbrugerne og helst halvdelen, men den løsning tillader vores intelligens desværre ikke.
Mon ikke naturen selv ordner problemet når den invasive paria (menneskeheden) har gjort tilstrækkelig skade på jorden ?
Man fornemmer jo tydeligt jordens sygdomstegn...
Giv Danmark tilbage til danskerne - Danexit ! 🇩🇰

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #53 Dato: September 13, 2019, 09:08:23 am »
Som jeg ser det vil afbrænding af træ kun være CO2 neutralt så længe man sidder ved et lejrbål i skoven og hele tiden planter nyt.
Importeret træ, forarbejdet til flis samt produktion af brændeovne placeret i huse opbygget med producerede materialer og transporteret i producerede køretøjer på producerede veje osv.osv., kan og vil aldrig blive CO2 neutral, med mindre man hele tiden planter mindst dobb. så meget træ som man afbrænder, men det løb er kørt for længe siden.
Løsningen er ganske enkelt at skaffe sig af med mindst 1/3 del af resourceforbrugerne og helst halvdelen, men den løsning tillader vores intelligens desværre ikke.
Mon ikke naturen selv ordner problemet når den invasive paria (menneskeheden) har gjort tilstrækkelig skade på jorden ?

Som jeg ser det, så er afbrænding af kul, olie, gas, rydning af skove og lignende tab af biomasse det eneste menneskeskabte, der ikke er CO2 neutralt.

Det er det ikke - fordi man bringer lagre af CO2 hurtigere tilbage i CO2 kredsløbet, end de ellers ville være blevet.

###

Olie, kul, gas er i naturen en del af et meget langsigtet CO2 kredsløb, fordi det hele tiden bliver dannet - og samtidig kommer det i årmillionernes forløb "tilbage" ved dannelsen af bjergkæder, vulkanudbrud - og der er fjelde i Grønland, der somme tider bryder i brand, og så brænder det nogen år.

Det skete f.eks. i 1933 og 1958 ved Pujoortoq på nordsiden af Nuussuaq-halvøen. Det forekommer også andre steder i verden.

Vulkaner udspyr også CO2 fra en anden kilde, og det er omdannelse af kalk og kvartsholdige aflejringer til silikatbjergarter. Det er også en proces, der kan "gå den anden vej".

Mennesket udleder dog mere CO2 fra fossile brændstoffer, end jordens vulkaner udspyr.

I jordens geologiske historie har der dog været perioder med særlig mange vulkanudbrud, fordi kontinentalpladerne støder sammen og danner sprækker i jordskorpen, når kontinentalpladerne flyder fra hinanden. Det sker også under havets overflade, og i det meste af Atlanterhavets længde er der en "sprække", som kun når op til overfladen ved Island.

Dertil kommer, at et vulkanudbrud på den "korte" bane virker afkølende på jordens temperatur, fordi den bringer partikler højt op i atmosfæren, som "skygger" for solen.

Det er altså noget mere kompliceret, end man får indtrykket af i debatten.

« Senest Redigeret: September 13, 2019, 10:13:09 am af Anklageren »

Offline Desdicardo

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.4%
  • Livet kan være godt.
    • Vis profil
« Svar #54 Dato: September 13, 2019, 10:11:31 am »
Så er din konklusion så at vi bare skal lade naturen selv klare ærterne.?

Vi skal bare huske at genbruge vores plastikposer, for havenes skyld.  :yes:
Intet er sikkert her i livet udover døden,

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #55 Dato: September 13, 2019, 10:15:24 am »
Så er din konklusion så at vi bare skal lade naturen selv klare ærterne.?

Vi skal bare huske at genbruge vores plastikposer, for havenes skyld.  :yes:

Ikke helt - for det tager millioner af år for naturen at regulere det forhøjede CO2 indhold fra afbrænding af olie, kul og gas. I geologiens historie er det småting, men det er det ikke for os.

Lad araberne beholde olien  :smile1:

Jeg siger nærmere, at der også foregår en hel del, som vi ikke er herre over.

« Senest Redigeret: September 13, 2019, 10:18:42 am af Anklageren »

Offline Patrioten

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.2%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #56 Dato: September 13, 2019, 11:27:54 am »

Som jeg ser det, så er afbrænding af kul, olie, gas, rydning af skove og lignende tab af biomasse det eneste menneskeskabte, der ikke er CO2 neutralt.

Det er det ikke - fordi man bringer lagre af CO2 hurtigere tilbage i CO2 kredsløbet, end de ellers ville være blevet.

###

Olie, kul, gas er i naturen en del af et meget langsigtet CO2 kredsløb, fordi det hele tiden bliver dannet - og samtidig kommer det i årmillionernes forløb "tilbage" ved dannelsen af bjergkæder, vulkanudbrud - og der er fjelde i Grønland, der somme tider bryder i brand, og så brænder det nogen år.

Det skete f.eks. i 1933 og 1958 ved Pujoortoq på nordsiden af Nuussuaq-halvøen. Det forekommer også andre steder i verden.

Vulkaner udspyr også CO2 fra en anden kilde, og det er omdannelse af kalk og kvartsholdige aflejringer til silikatbjergarter. Det er også en proces, der kan "gå den anden vej".

Mennesket udleder dog mere CO2 fra fossile brændstoffer, end jordens vulkaner udspyr.

I jordens geologiske historie har der dog været perioder med særlig mange vulkanudbrud, fordi kontinentalpladerne støder sammen og danner sprækker i jordskorpen, når kontinentalpladerne flyder fra hinanden. Det sker også under havets overflade, og i det meste af Atlanterhavets længde er der en "sprække", som kun når op til overfladen ved Island.

Dertil kommer, at et vulkanudbrud på den "korte" bane virker afkølende på jordens temperatur, fordi den bringer partikler højt op i atmosfæren, som "skygger" for solen.

Tak for udlægningen - så din konklusion er at klimaforandringerne intet har med menneskets mellemkomst at gøre, eller ?
Giv Danmark tilbage til danskerne - Danexit ! 🇩🇰

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #57 Dato: September 13, 2019, 12:50:26 pm »

###

Tak for udlægningen - så din konklusion er at klimaforandringerne intet har med menneskets mellemkomst at gøre, eller ?

Min konklusion er, at menneskers udledning af CO2 er et problem, men at det ikke er det eneste, der påvirker CO2 indholdet i atmosfæren.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    44%
    • Vis profil
« Svar #58 Dato: September 13, 2019, 05:51:40 pm »
Jeg elsker at GYSE!

Min konklusion er, at menneskers udledning af CO2 er et problem, men at det ikke er det eneste, der påvirker CO2 indholdet i atmosfæren.

Jada, geologisk set, lever vi i en forholdvis stabil periode. Og så kommer menneskets påvirkning til at betyde meget. Men i historisk tid er der sket alvorlige naturlige klimaforandringer. Vore menneskeskabte klimaforandringer når dem ikke til sokkeholderne. I år 536 er der sket nogle vulkanudbrud der har betydet alvorlig nedgang i folketallet i Norden.

https://videnskab.dk/kultur-samfund/fimbulvinteren-er-ikke-en-myte

Og så svækkes menneskers helbred, og så kommer pesten...................

Også var der Toba Supervulkanen for omkring 70 000 år siden, som kølede jordens klima i et årti.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Toba

Kan sådan noget ske igen?
[/i][/b]

Her en klimatisk og geologisk katastrofe der medførte masseudryddelse, der får meteoret for 65 millioner år siden, der udryddede dino'erne til at være ren barnemad.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    44%
    • Vis profil
« Svar #59 Dato: September 13, 2019, 08:58:24 pm »
Skal vi virkelig pines og plages med det klima, hver evig eneste dag, i nyhedsudsendeler og TV programmer, det er ikke til, at holde ud, og de stakkels børn, skal vokse op med trusler hver dag  :bad:

Vil du have censur mod virkeligheden?

Man kan ganske vist ikke slutte fra enkelt vejrhændelser, til generelle klimaforandringer. Men nu har Spanien rigtigt haft uvejr.

https://www.dr.dk/nyheder/vejret/se-billederne-vaerste-uvejr-i-100-aar-har-ramt-spanien

I mine øjne, peger mængden af usædvanlige vejrhændelser i retning af klimaforandringer. Og jeg tænker: hvor lang tid har den menneskelige civilistation igen.