Forfatter Emne: Allah er stor og Islam er fredens religion.  (Læst 344 gange)

Offline Allah ved bedst (OP)

  • Fuld medlem
  • ***
  • Indlæg: 109
  • Activity:
    1.6%
    • Vis profil
Allah er stor og Islam er fredens religion.
« Dato: September 08, 2019, 08:03:11 am »
Vi er blevet velsignede af Allāh (subḥānahu wa taʿālā) ved, at være modtagerne og vidnerne af den Hellige Koran. Hav ingen tvivl – Koranen er et storslået mirakel fra Allāh (subḥānahu wa taʿālā) fyldt med visdom og gavn, som vejleder os i alle henseender relaterede til dette liv og det næste. Når man oprigtigt reflekterer over Allāh’s (subḥānahu wa taʿālā) ord vil man efterlades i umådelig beundring af dens enorme og dybe meninger. Hvis vi ønsker at opnå dette og personligt komme i kontakt med disse meninger og fordele, så skal man reflektere (lave tadabbur) over Koranen.



Allāh (subḥānahu wa taʿālā) siger I Koranen,



“[This is] a blessed Book which We have revealed to you, [O Muhammad], that they might reflect upon its verses”[1]



Koranen blev altså nedsendt således, at vi skulle reflektere over dens vers – et formål som vi aktivt skal bestræbe os på at imødekomme. Yderligere siger Allāh (subḥānahu wa taʿālā),



“Then do they not reflect upon the Qur’ān, or are there locks upon [their] hearts?”[2]



Allāh (subḥānahu wa taʿālā) afviser og fordømmer altså de som ikke reflekterer ved at beskrive dem som værende mennesker med låse om deres hjerter. Vi spørger Ham (subḥānahu wa taʿālā) om at redde os fra, at være blandt disse mennesker.



Det er igennem refleksion at vi kan værdsætte skønheden af Koranen. Faktisk er det rapporteret at én af de største vantro blandt Quraysh, al-Walid b. Al-Mughirah, har sagt om Koranen:



”Ved Allah, den (Koranen) har sødme, den har skønhed i den, dens højeste er frugtbart, dens laveste er overvældende, den hæver sig over alt, og intet kan hæve sig over den.”

”Ved Allah, den (Koranen) har sødme, den har skønhed i den, dens højeste er frugtbart, dens laveste er overvældende, den hæver sig over alt, og intet kan hæve sig over den.”



En forklaring af hvad tadabbur er, og forskellen mellem tadabbur og tafsir (exegesis, intenderet mening) kan findes i denne artikel ”Hvem har retten til at fortolke Koranen”[3]. Dog, vil jeg fremhæve midlerne vi kan anvende hvorpå vi muliggør tadabbur af Allah’s (subḥānahu wa taʿālā) velsignede ord. Ved at anvende disse 10 metoder kommer vi tættere på, at imødekomme formålet med åbenbaringen af Koranen, smage dens sødme og derved værdsætte dette storslåede mirakel fra Allah (subḥānahu wa taʿālā).



For at gøre noget som helst succesfuldt, har man brug for den rette forberedelse koblet med den korrekte udførsel. Denne artikel vil forsyne os med praktiske trin, som vil hjælpe os med at opnå den rigtige forberedelse for tadabbur, efterfulgt af en anden artikel som fremhæver den korrekte udførsel af tadabbur, inshaAllah. Disse trin er baseret på en bog skrevet af Dr. Khalid al-Lahim, Nøglerne til tadabbur[4].



1. At elske Koranen



Hvis du oprigtigt ønsker at reflektere over Koranen skal du først elske Koranen, således dit hjerte kan være forbundet til den. Tadabbur kommer fra hjertet, og kærlighed kommer også fra hjertet, derfor er det essentielt at du forbinder disse to i dit hjerte. Hvis du har kærlighed til Koranen i hjertet, så vil Allah (subḥānahu wa taʿālā) åbne nøglerne til tadabbur for dig. Hvorimod hvis du ikke har kærlighed til Koranen, så vil du læse og læse uden nogensinde rigtigt at gavne fra den. Hvis du sætter dig og oprigtigt elsker Koranen og intenderer at gavne fra den, så vil Allah (subḥānahu wa taʿālā) åbne utallige veje og betydninger for dig. Derfor skal du inden du begynder din tadabbur, afsætte et kort øjeblik hvor du påminder dig selv om hvorfor du elsker Koranen.

At være opmærksom på formålet med Koranens åbenbaring



Koranen blev åbenbaret med mange formål, inklusiv:



At tage viden fra den, hvad enten det er viden om dette liv, det næste, viden om Profeten Muhammad (sall Allāhu ʿalayhi wa sallam), viden om tidligere nationer etc.
At læse den således man kan handle på den.
For at kommunikere med Allah (subḥānahu wa taʿālā). Koranen bringer trøst til den åbenhjertede person hvis han føler sig ensom, således, at ensomheden og tristheden forlader ham når han kommunikerer med Allah (subḥānahu wa taʿālā).
At læse den for at opnå belønningen velvidende om, at hvert bogstav giver 10 belønninger. Derfor er det anbefalet at fuldføre forskellige typer af ’khatmaat’ (cyklusser hvor hele Koranen læses fra ende til ende); én hvor man laver tadabbur, reflekterer over hvert vers og forsøger at udlede fordele og gavn fra dem; og én for at opnå belønningen af dens recitation.
At opnå dens helbredelse og kur.

Tadabbur over vers du allerede har memoreret er mere effektivt end tadabbur af vers du ikke er bekendt med. Reflekter over følgende lignelse:



To mennesker er på en rejse. En af dem har medbragt dadler og den anden har medbragt mel. Når den første er sulten behøver han ikke andet end blot at sætte sig og spise sine dadler, hvorimod den anden som har medbragt mel, skal tage melet, lave en dej, ælte den og bage brødet før han kan spise det.



Dette er forskellen mellem den som har memoreret og den som ikke har. For den person som har memoreret vil tadabbur komme naturligt og omgående, fordi han allerede kender versene, hvad der kommer efter, hvad hele kapitlet (surah) omhandler – derfor er det meget nemmere for ham at reflektere over versene. Hvorimod, den som ikke har memoreret den del af Koranen skal gøre en større indsats for at kunne reflektere. Dette påminder os også om vigtigheden af at forstå det som man memorere.

Når du er i bøn står du foran Allah (subḥānahu wa taʿālā) og kommunikerer med Ham (subḥānahu wa taʿālā). Ibn al-Qayyim siger at når du starter din bøn er det som at Allah (subḥānahu wa taʿālā) fjerner sløret mellem dig og Ham (subḥānahu wa taʿālā), og når du mister koncentrationen er sløret lagt tilbage igen.[5]

Om natten har du ingen distraheringer og ingen ansvar eller forpligtelser. Så dine nætter er generelt fredelige og stille, hvilket skaber den bedste atmosfære for tadabbur. Vi ved at nætterne er velsignede, især den sidste tredjedel af natten hvor Allah (subḥānahu wa taʿālā) kommer ned til den laveste himmel.

Som tidligere nævnt kommer tadabbur fra hjertet og nogle af vejene til hjertet er igennem ørerne og tungen. Dét du siger og dét du hører indtræder dit hjerte. Hvis du reciterer Koranen højt vil den indtræde dit hjerte igennem din tunge samt dine ører, hvilket øger dit fokus for tadabbur.

Vi ved at da ledsageren Hudhaifa (raḍiy Allāhu ʿanhu) bad med Profeten (sall Allāhu ʿalayhi wa sallam) om natten ville han (sall Allāhu ʿalayhi wa sallam) recitere et vers ad gangen og ”når han stødte på et vers som lovpriste Allah, ville han lovprise Allah og når han stødte på et vers som spurgte efter noget, så ville han spørge og når han stødte på et vers som nævnte at søge tilflugt, så ville han søge tilflugt i Allah”[6]. Hvis du ønsker at lave en god tadabbur skal du recitere versene langsomt og give dig selv tid til at internalisere og absorbere betydningerne i dit hjerte.

Du kan gentage et vers eller en del af et vers idet gentagelserne tillader, at verset sætter sig fast i dit hoved og derved øger chancerne for, at du kan finde gavn og fordele fra verset. Vi ved at dette var en vane Profetens (sall Allāhu ʿalayhi wa sallam) ledsagere havde:



Abbad b. Hamza (Abdullah b. al-Zubair’s søn) trådte ind idet Asma (raḍiy Allāhu ʿanha) reciterede:
“But Allāh has been gracious to us, and has saved us from the Torment of the Fire.”[7]



Hun gentog verset og spurgte Allah (subḥānahu wa taʿālā). Han forlod hende, tog til markedspladsen og kom tilbage, og han reciterede stadig samme vers men hun spurgte Allah.[8]

En lignende historie blev rapporteret af Ahmed og al-Baihaqi, at da ʿĀisha (raḍiy Allāhu ʿanha) plejede at recitere samme vers ville hun sige: ”O Allah! Skænk mig Din Gunst og red mig fra pinslerne i Helvede”.
Ibn Mas’ud gentog følgende vers: ”O Min Rabb (et af Allah’s navne), øg mig i viden”[9]
Sa’id b. Jubair gentog følgende vers: ”Og frygt en Dag hvor du vil bringes tilbage til Allah”


“But Allāh has been gracious to us, and has saved us from the Torment of the Fire.”[7]



Hun gentog verset og spurgte Allah (subḥānahu wa taʿālā). Han forlod hende, tog til markedspladsen og kom tilbage, og han reciterede stadig samme vers men hun spurgte Allah.[8]

Dette kan du gøre ved at inddele mængderne i Kapitler eller mindre portioner, dog bør du gøre dette til en vane da vi ved at Profeten Muhammad (sall Allāhu ʿalayhi wa sallam) sagde at de mest elskede handlinger hos Allah er de mest regelmæssige, selv hvis handlingerne er små. Vi kan kun blive velsignet korrekt tadabbur hvis Allah (subḥānahu wa taʿālā) ønsker. Derfor bør vi gør hvad Allah (subḥānahu wa taʿālā) elsker for at opnå velsignelsen af korrekt tadabbur.
Hver gang du i løbet af din dag står over for en hvilken som helst situation så forsøg at tænke over hvad Allah (subḥānahu wa taʿālā) siger om dette givne scenarie og hvordan Koranen griber den givne situation an. Ved konstant at implementere Koranen i dine daglige interaktioner bliver du mere vant til den tankeproces og mere vant til, at udføre hvad Koranen kalder til – dermed opnår du en mere frugtbar tadabbur når du reciterer Koranen.

 :heart2: :heart2: :heart2: :heart2: :heart2: :heart2: :heart2: ALLAH   :heart2: :heart2: :heart2: :heart2: :heart2: :heart2: :heart2:
                                         :Cherna_29:




Offline Anklageren

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 2511
  • Activity:
    100%
  • Country: 00
    • Vis profil
Hvorfor tro på en Gud?
« Svar #1 Dato: September 08, 2019, 08:51:31 am »
En af videnskabsmændene ved Pakistans Atomenergikommission, foreslog, at Pakistan burde fange ånder, der er fyrige væsener, som ville udgøre en fri energikilde.

De ånder der er tale om, er dem der af islam er beskrevet som skabt af Allah fra ild og røg.

Folk må have de holdninger og den tro de vil, men man bliver dummere af religion, og man bliver derfor fattigere

Hvis man f.eks. tror, at olien er skabt af Gud, så bliver det også sværere at finde den. Man skal ikke spørge præster om noget, som de ikke har forstand på.

Livet har udviklet sig, som Darwin har påvist, og er ikke skabt af noget usynligt, som man hverken kan sanse eller måle.



Offline Desdicardo

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 709
  • Activity:
    7.6%
  • Køn: Mand
  • Livet kan være godt.
    • Vis profil
Sv: Hvorfor tro på en Gud?
« Svar #2 Dato: September 08, 2019, 03:13:16 pm »
Det er jo et' af hovedproblemerne her på jorden, de fleste uenigheder og krige opstår Pga. religion det er jo derfor multikulti samfundet på forhånd er dømt til at mislykkedes.

Der er vi vel så enige, anklager?  :smile1:
Intet er sikkert her i livet udover døden,

Offline Anklageren

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 2511
  • Activity:
    100%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Hvorfor tro på en Gud?
« Svar #3 Dato: September 08, 2019, 04:45:11 pm »
Det er jo et' af hovedproblemerne her på jorden, de fleste uenigheder og krige opstår Pga. religion det er jo derfor multikulti samfundet på forhånd er dømt til at mislykkedes.

Der er vi vel så enige, anklager?  :smile1:

Jeg tror nu, at den dybereliggende årsag til krige er griskhed, men vi er helt enige om, at religionen spiller en stor rolle - og at den bliver misbrugt af magthaverne til at opfylde deres magtbegær.


Offline El_Nino

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 2453
  • Activity:
    2.8%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
  • Vejen skal altid være snorlige og fremad
    • Vis profil
Sv: Allah er stor og Islam er fredens religion. BVADR
« Svar #4 Dato: September 09, 2019, 08:00:00 pm »
Vi er blevet velsignede af Allāh (subḥānahu wa taʿālā) ved, at være modtagerne og vidnerne af den Hellige Koran. Hav ingen tvivl – Koranen er et storslået mirakel fra Allāh (subḥānahu wa taʿālā) fyldt med visdom og gavn, som vejleder os i alle henseender relaterede til dette liv og det næste. Når man oprigtigt reflekterer over Allāh’s (subḥānahu wa taʿālā) ord vil man efterlades i umådelig beundring af dens enorme og dybe meninger. Hvis vi ønsker at opnå dette og personligt komme i kontakt med disse meninger og fordele, så skal man reflektere (lave tadabbur) over Koranen.



Allāh (subḥānahu wa taʿālā) siger I Koranen,



“[This is] a blessed Book which We have revealed to you, [O Muhammad], that they might reflect upon its verses”[1]



Koranen blev altså nedsendt således, at vi skulle reflektere over dens vers – et formål som vi aktivt skal bestræbe os på at imødekomme. Yderligere siger Allāh (subḥānahu wa taʿālā),



“Then do they not reflect upon the Qur’ān, or are there locks upon [their] hearts?”[2]



Allāh (subḥānahu wa taʿālā) afviser og fordømmer altså de som ikke reflekterer ved at beskrive dem som værende mennesker med låse om deres hjerter. Vi spørger Ham (subḥānahu wa taʿālā) om at redde os fra, at være blandt disse mennesker.



Det er igennem refleksion at vi kan værdsætte skønheden af Koranen. Faktisk er det rapporteret at én af de største vantro blandt Quraysh, al-Walid b. Al-Mughirah, har sagt om Koranen:



”Ved Allah, den (Koranen) har sødme, den har skønhed i den, dens højeste er frugtbart, dens laveste er overvældende, den hæver sig over alt, og intet kan hæve sig over den.”

”Ved Allah, den (Koranen) har sødme, den har skønhed i den, dens højeste er frugtbart, dens laveste er overvældende, den hæver sig over alt, og intet kan hæve sig over den.”



En forklaring af hvad tadabbur er, og forskellen mellem tadabbur og tafsir (exegesis, intenderet mening) kan findes i denne artikel ”Hvem har retten til at fortolke Koranen”[3]. Dog, vil jeg fremhæve midlerne vi kan anvende hvorpå vi muliggør tadabbur af Allah’s (subḥānahu wa taʿālā) velsignede ord. Ved at anvende disse 10 metoder kommer vi tættere på, at imødekomme formålet med åbenbaringen af Koranen, smage dens sødme og derved værdsætte dette storslåede mirakel fra Allah (subḥānahu wa taʿālā).



For at gøre noget som helst succesfuldt, har man brug for den rette forberedelse koblet med den korrekte udførsel. Denne artikel vil forsyne os med praktiske trin, som vil hjælpe os med at opnå den rigtige forberedelse for tadabbur, efterfulgt af en anden artikel som fremhæver den korrekte udførsel af tadabbur, inshaAllah. Disse trin er baseret på en bog skrevet af Dr. Khalid al-Lahim, Nøglerne til tadabbur[4].



1. At elske Koranen



Hvis du oprigtigt ønsker at reflektere over Koranen skal du først elske Koranen, således dit hjerte kan være forbundet til den. Tadabbur kommer fra hjertet, og kærlighed kommer også fra hjertet, derfor er det essentielt at du forbinder disse to i dit hjerte. Hvis du har kærlighed til Koranen i hjertet, så vil Allah (subḥānahu wa taʿālā) åbne nøglerne til tadabbur for dig. Hvorimod hvis du ikke har kærlighed til Koranen, så vil du læse og læse uden nogensinde rigtigt at gavne fra den. Hvis du sætter dig og oprigtigt elsker Koranen og intenderer at gavne fra den, så vil Allah (subḥānahu wa taʿālā) åbne utallige veje og betydninger for dig. Derfor skal du inden du begynder din tadabbur, afsætte et kort øjeblik hvor du påminder dig selv om hvorfor du elsker Koranen.

At være opmærksom på formålet med Koranens åbenbaring



Koranen blev åbenbaret med mange formål, inklusiv:



At tage viden fra den, hvad enten det er viden om dette liv, det næste, viden om Profeten Muhammad (sall Allāhu ʿalayhi wa sallam), viden om tidligere nationer etc.
At læse den således man kan handle på den.
For at kommunikere med Allah (subḥānahu wa taʿālā). Koranen bringer trøst til den åbenhjertede person hvis han føler sig ensom, således, at ensomheden og tristheden forlader ham når han kommunikerer med Allah (subḥānahu wa taʿālā).
At læse den for at opnå belønningen velvidende om, at hvert bogstav giver 10 belønninger. Derfor er det anbefalet at fuldføre forskellige typer af ’khatmaat’ (cyklusser hvor hele Koranen læses fra ende til ende); én hvor man laver tadabbur, reflekterer over hvert vers og forsøger at udlede fordele og gavn fra dem; og én for at opnå belønningen af dens recitation.
At opnå dens helbredelse og kur.

Tadabbur over vers du allerede har memoreret er mere effektivt end tadabbur af vers du ikke er bekendt med. Reflekter over følgende lignelse:



To mennesker er på en rejse. En af dem har medbragt dadler og den anden har medbragt mel. Når den første er sulten behøver han ikke andet end blot at sætte sig og spise sine dadler, hvorimod den anden som har medbragt mel, skal tage melet, lave en dej, ælte den og bage brødet før han kan spise det.



Dette er forskellen mellem den som har memoreret og den som ikke har. For den person som har memoreret vil tadabbur komme naturligt og omgående, fordi han allerede kender versene, hvad der kommer efter, hvad hele kapitlet (surah) omhandler – derfor er det meget nemmere for ham at reflektere over versene. Hvorimod, den som ikke har memoreret den del af Koranen skal gøre en større indsats for at kunne reflektere. Dette påminder os også om vigtigheden af at forstå det som man memorere.

Når du er i bøn står du foran Allah (subḥānahu wa taʿālā) og kommunikerer med Ham (subḥānahu wa taʿālā). Ibn al-Qayyim siger at når du starter din bøn er det som at Allah (subḥānahu wa taʿālā) fjerner sløret mellem dig og Ham (subḥānahu wa taʿālā), og når du mister koncentrationen er sløret lagt tilbage igen.[5]

Om natten har du ingen distraheringer og ingen ansvar eller forpligtelser. Så dine nætter er generelt fredelige og stille, hvilket skaber den bedste atmosfære for tadabbur. Vi ved at nætterne er velsignede, især den sidste tredjedel af natten hvor Allah (subḥānahu wa taʿālā) kommer ned til den laveste himmel.

Som tidligere nævnt kommer tadabbur fra hjertet og nogle af vejene til hjertet er igennem ørerne og tungen. Dét du siger og dét du hører indtræder dit hjerte. Hvis du reciterer Koranen højt vil den indtræde dit hjerte igennem din tunge samt dine ører, hvilket øger dit fokus for tadabbur.

Vi ved at da ledsageren Hudhaifa (raḍiy Allāhu ʿanhu) bad med Profeten (sall Allāhu ʿalayhi wa sallam) om natten ville han (sall Allāhu ʿalayhi wa sallam) recitere et vers ad gangen og ”når han stødte på et vers som lovpriste Allah, ville han lovprise Allah og når han stødte på et vers som spurgte efter noget, så ville han spørge og når han stødte på et vers som nævnte at søge tilflugt, så ville han søge tilflugt i Allah”[6]. Hvis du ønsker at lave en god tadabbur skal du recitere versene langsomt og give dig selv tid til at internalisere og absorbere betydningerne i dit hjerte.

Du kan gentage et vers eller en del af et vers idet gentagelserne tillader, at verset sætter sig fast i dit hoved og derved øger chancerne for, at du kan finde gavn og fordele fra verset. Vi ved at dette var en vane Profetens (sall Allāhu ʿalayhi wa sallam) ledsagere havde:



Abbad b. Hamza (Abdullah b. al-Zubair’s søn) trådte ind idet Asma (raḍiy Allāhu ʿanha) reciterede:
“But Allāh has been gracious to us, and has saved us from the Torment of the Fire.”[7]



Hun gentog verset og spurgte Allah (subḥānahu wa taʿālā). Han forlod hende, tog til markedspladsen og kom tilbage, og han reciterede stadig samme vers men hun spurgte Allah.[8]

En lignende historie blev rapporteret af Ahmed og al-Baihaqi, at da ʿĀisha (raḍiy Allāhu ʿanha) plejede at recitere samme vers ville hun sige: ”O Allah! Skænk mig Din Gunst og red mig fra pinslerne i Helvede”.
Ibn Mas’ud gentog følgende vers: ”O Min Rabb (et af Allah’s navne), øg mig i viden”[9]
Sa’id b. Jubair gentog følgende vers: ”Og frygt en Dag hvor du vil bringes tilbage til Allah”


“But Allāh has been gracious to us, and has saved us from the Torment of the Fire.”[7]



Hun gentog verset og spurgte Allah (subḥānahu wa taʿālā). Han forlod hende, tog til markedspladsen og kom tilbage, og han reciterede stadig samme vers men hun spurgte Allah.[8]

Dette kan du gøre ved at inddele mængderne i Kapitler eller mindre portioner, dog bør du gøre dette til en vane da vi ved at Profeten Muhammad (sall Allāhu ʿalayhi wa sallam) sagde at de mest elskede handlinger hos Allah er de mest regelmæssige, selv hvis handlingerne er små. Vi kan kun blive velsignet korrekt tadabbur hvis Allah (subḥānahu wa taʿālā) ønsker. Derfor bør vi gør hvad Allah (subḥānahu wa taʿālā) elsker for at opnå velsignelsen af korrekt tadabbur.
Hver gang du i løbet af din dag står over for en hvilken som helst situation så forsøg at tænke over hvad Allah (subḥānahu wa taʿālā) siger om dette givne scenarie og hvordan Koranen griber den givne situation an. Ved konstant at implementere Koranen i dine daglige interaktioner bliver du mere vant til den tankeproces og mere vant til, at udføre hvad Koranen kalder til – dermed opnår du en mere frugtbar tadabbur når du reciterer Koranen.

 :heart2: :heart2: :heart2: :heart2: :heart2: :heart2: :heart2: ALLAH   :heart2: :heart2: :heart2: :heart2: :heart2: :heart2: :heart2:
                                         :Cherna_29:

Ser frem til den dag, Gubbi skriver at den infame tigerkat er kørt over af en bus. :russian_roulette: :paladin: :orc:
Tænk altid én gang til over det, før du gør det!

Offline GuBBi

  • Administrator
  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 2694
  • Activity:
    2.4%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: Allah er stor og Islam er fredens religion. BVADR
« Svar #5 Dato: September 09, 2019, 08:12:43 pm »
Ser frem til den dag, Gubbi skriver at den infame tigerkat er kørt over af en bus. :russian_roulette: :paladin: :orc:

Jeg ønsker ikke at nogen skal komme til skade. Desuden er er nogle uhyggelige implikationer af det du siger: Hvordan skulle jeg vide at en anden person på forummet var blevet kørt over af en bus? Medmindre jeg selv havde kørt den, altså.

Men jeg har altså ingen bus. Har ikke engang stort kørekort.

@thread: Du må forkorte dit bait OP. Ingen gider læse den smøre.
« Senest Redigeret: September 09, 2019, 08:14:18 pm af GuBBi »