Forfatter Emne: Geopolitisk vendepunkt.  (Læst 239 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    63.2%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Geopolitisk vendepunkt.
« Dato: September 07, 2019, 10:10:40 pm »
Hvor USA er effektivt sat ud på sidelinien. Takket være Trump. Og hvor europæerne intet ser og intet fatter, mens de flås i stykker af Brexit.

Der er åbenbart opstået en ny kinesisk-iransk alliance. Oven i købet med kinesiske tropper på iransk jord.

"China Defies Trump on Iran Big time with $400 bn Belt-and-Road Investment, 5000 Red Army Troops"

https://www.juancole.com/2019/09/defies-investment-troops.html?fbclid=IwAR3juWvGnre_7ZwrqZA0pqZzgIQUkLQYJN5PMhDhCoVS4E44Fe1KqXF20UE

Jeg GYSER lidt, for når kineserne investerer køber de sig også politisk indflydelse. Og de er revnende ligeglad med vore vestlige frihedsværdier. Og de trænger frem overalt. Det kan nok vise sig, at vort liberale demokrati kun er en parantes i historien

Du får ret og jeg får fred!

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    31.2%
    • Vis profil
Sv: Geopolitisk vendepunkt.
« Svar #1 Dato: September 08, 2019, 10:33:57 am »
Hvor USA er effektivt sat ud på sidelinien. Takket være Trump. Og hvor europæerne intet ser og intet fatter, mens de flås i stykker af Brexit.

Der er åbenbart opstået en ny kinesisk-iransk alliance. Oven i købet med kinesiske tropper på iransk jord.

"China Defies Trump on Iran Big time with $400 bn Belt-and-Road Investment, 5000 Red Army Troops"

https://www.juancole.com/2019/09/defies-investment-troops.html?fbclid=IwAR3juWvGnre_7ZwrqZA0pqZzgIQUkLQYJN5PMhDhCoVS4E44Fe1KqXF20UE

Jeg GYSER lidt, for når kineserne investerer køber de sig også politisk indflydelse. Og de er revnende ligeglad med vore vestlige frihedsværdier. Og de trænger frem overalt. Det kan nok vise sig, at vort liberale demokrati kun er en parantes i historien

Det handler om, at USA har trukket sig fra atomaftalen og indført sanktioner mod Iran, selv om Iran overholdte aftalen. Nu er Europa (og Iran) blevet forhindret i at kunne handle med Iran, hvilket naturligvis gør, at Iran ser sig efter andre markeder, og Kina ligger lige for. Det kan jeg ikke se noget forkert i. USA skulle ikke have trukket sig fra den aftale, som også sikrede Europa handelsfrihed med Iran.
Men Kina har i forvejen 150-170 aftaler i forbindelse med deres bæltevej, så den kunne sagtens komme alligevel.

Noget helt andet er, at jeg synes, at folk ukritisk har det med at se Kina som en fjende. Det er noget, som folk gentager, fordi andre siger det. Det samme gjorde man også for 15-20 år siden. Det kan godt være, at man kan se Kina som en trussel, men de kan altså også være en mulighed og til gavn. Der er slet intet i Kina udenrigspolitik der antyder, at de skulle have interesse i at destabilisere eller blande sig andre lande forhold. Det er jo heller ikke i Kinas interesse. Husk lige på, at kina er ikke en militær magt, så de køber sig ind på andre fronter, som kan være til gavn for eksempel for Europa og måske endda også mange udviklingslande som har dårlig kommunikation og infrastruktur, som er Kinas store fokusområde. Kina har ekspertisen, så lad dem endelig prøve. Måske det er bedre end at sende nødhjælp, medicin og mad.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    63.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: September 08, 2019, 10:52:50 pm »
Det handler om, at USA har trukket sig fra atomaftalen og indført sanktioner mod Iran, selv om Iran overholdte aftalen.

Jamen, det er også det jeg mener. USA har anbragt sig selv på sidelinien med deres udenrigspolitik. Ikke kun under Trump og ikke kun Iran. Den vestlige passivitet har også skaffet Rusland solidt fodfæste i Mellemøsten. De unge i Mellemøsten ser frem til vore frihedsværdier og det kan de godt vinke farvel til når både Rusland og Kina sætter sig hårdt på deres lande.

Citér
Nu er Europa (og Iran) blevet forhindret i at kunne handle med Iran, hvilket naturligvis gør, at Iran ser sig efter andre markeder, og Kina ligger lige for. Det kan jeg ikke se noget forkert i. USA skulle ikke have trukket sig fra den aftale, som også sikrede Europa handelsfrihed med Iran.
Men Kina har i forvejen 150-170 aftaler i forbindelse med deres bæltevej, så den kunne sagtens komme alligevel.

Klart nok!

Citér
Noget helt andet er, at jeg synes, at folk ukritisk har det med at se Kina som en fjende. Det er noget, som folk gentager, fordi andre siger det.

Jeg bedømmer Kina ud fra mine egne iagttagelser.

Citér
Der er slet intet i Kina udenrigspolitik der antyder, at de skulle have interesse i at destabilisere eller blande sig andre lande forhold.

Nej, kineserne er interesseret i stabilitet og er revenden ligeglad med hvilke despotier de involverer sig med. Bare de er stabile.

Citér
Det er jo heller ikke i Kinas interesse. Husk lige på, at kina er ikke en militær magt, så de køber sig ind på andre fronter, som kan være til gavn for eksempel for Europa og måske endda også mange udviklingslande som har dårlig kommunikation og infrastruktur, som er Kinas store fokusområde. Kina har ekspertisen, så lad dem endelig prøve. Måske det er bedre end at sende nødhjælp, medicin og mad.

Ja, og efterlader de vestlige demokrati og liberale samfund uden for banen.

https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/the-west-has-lost-confidence-in-its-values-syria-is-paying-the-price/2019/09/06/b8b73dee-d0ac-11e9-b29b-a528dc82154a_story.html?fbclid=IwAR1ihEbq0cwMstpWb756xJ0X7iE3A_kKv8S1wiD_11284oP2w05k75Ur7fA

Nu handler den artikel om Syrien, men den kan dreje bredere. Nemlig den vestlige verdens tab af tillid til vore værdier. Det gælder også overfor Kina. Uha, protesterne i Hongkong drejer sig om ungdommens stræben er efter et samfund med vestlige værdier, men de bliver snart knust og får et "demokrati" med "kontrolleret opposition", som i Fjernøsten.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    63.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: September 09, 2019, 01:12:26 pm »
Formålet med mit oplæg var egentligt bare at konstatere at vi måske har nået et vendepunkt i geopolitkken. Det drejede sig mindre om det er godt eller skidt.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    31.2%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: September 09, 2019, 09:04:45 pm »
Den var heller ikke rettet mod din kommentar, Carlo. Det var mere en generel betragtning. Grunden til, at jeg foretrækker Kina som en aktør end for eksempel Rusland - som du selv nævner - er, at Kina ikke forsøger at spille en militær stormagt. I hvert fald ikke nu. Det positive i forhold til Rusland er Kinas store fokus på forskning og teknologi. Det synes jeg man skal se som en mulighed, men det kræver også dialog og åbnehed og ikke mindst diplomati. Rusland har ikke rigtig tilbudt så meget andet end hård mand-image.
Det kinesiske lederskab er også i gang med at spille et stort internt og nationalt spil i forhold til det tidligere, som var mere mådeholdende - det nuværende satser på en genoplivelse af Kina som nationalt stolthed. Kun tiden vil vise sig, hvad der sker af udvikling i Kina som sikkert også vil få indflydelse på Kinas internationale rolle. Xi har lovet en stor fremtid for den meninge kineser.

Offline Desdicardo

• Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
  • Livet kan være godt.
    • Vis profil
En stor fremtid for den menige kineser.
« Svar #5 Dato: September 10, 2019, 09:06:40 am »
Får den menige kineser så en ekstra skål ris.? ;))
Intet er sikkert her i livet udover døden,

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    63.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: I dag ved 01:00:19 am »
Er der en teknologiekspert tilstede?

En anden måde der måske er et geopolitisk vendepunkt på vej er anvendelsen af drone- o l teknologier.

Nu ser vi at Huthi-rebeller her tilføjet Saudi-arabien et nederlag, med simple droner til få tusind dollar. Saudi Arabien er ellers udstyret med det dyreste amerikanske isenkram bl a F-35 kampfly.

Tidligere har israelerne smadret et højt avanceret russisk luftforsvarsanlæg i Syrien med simple, biillige droner.

Af samme kategori: simple, men effektive våben, er de vejsidebomber som oprørere har brugt i Irak og i Afghanistan. De koster få hundrede dollar og kan smadre enhver kampvogn. Der findes dog teknologi til at opdage dem før de gør skade. Flyvende droner er det meget svært at stille noget op imod. De flyver så lavt at de er svære at opdage på radar. Droner kan laves så de sniger sig afsted tæt på jorden. Og så kan de tilføjes lidt stealth-egenskaber ved at blande savsmuld i deres bemaling. Og skulle et forsvar endelig lykkes med at uskadeliggøre en drone, så er det bare med at sende et par mere. De er billige og er ikke bemandede.

Måske sår vi også overfor et vendepunkt i krigsførelse, hvor de ressourcesvage ikke er så forsvarsløse mere. Og dyre avancerede våbensystemer viser sig at være lige til skraldespanden.

Iøvrigt har narkohandlerne forlængst taget droner i brug og politiet er magtesløse.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: I dag ved 01:19:47 am »

Brexit har ikke særlig stor indflydelse på resten af Europa.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Tjah
« Svar #8 Dato: I dag ved 01:34:01 am »
Hvor ved du fra, hvilke droner, der er blevet anvendt?

Billede af "Hizbollah-drone" - som jeg tror er udviklet af Iran.

Det er mange muligheder, hvis du ikke ved noget, som jeg ikke ved.

Er der en teknologiekspert tilstede?

En anden måde der måske er et geopolitisk vendepunkt på vej er anvendelsen af drone- o l teknologier.

Nu ser vi at Huthi-rebeller her tilføjet Saudi-arabien et nederlag, med simple droner til få tusind dollar. Saudi Arabien er ellers udstyret med det dyreste amerikanske isenkram bl a F-35 kampfly.

Tidligere har israelerne smadret et højt avanceret russisk luftforsvarsanlæg i Syrien med simple, biillige droner.

Af samme kategori: simple, men effektive våben, er de vejsidebomber som oprørere har brugt i Irak og i Afghanistan. De koster få hundrede dollar og kan smadre enhver kampvogn. Der findes dog teknologi til at opdage dem før de gør skade. Flyvende droner er det meget svært at stille noget op imod. De flyver så lavt at de er svære at opdage på radar. Droner kan laves så de sniger sig afsted tæt på jorden. Og så kan de tilføjes lidt stealth-egenskaber ved at blande savsmuld i deres bemaling. Og skulle et forsvar endelig lykkes med at uskadeliggøre en drone, så er det bare med at sende et par mere. De er billige og er ikke bemandede.

Måske sår vi også overfor et vendepunkt i krigsførelse, hvor de ressourcesvage ikke er så forsvarsløse mere. Og dyre avancerede våbensystemer viser sig at være lige til skraldespanden.

Iøvrigt har narkohandlerne forlængst taget droner i brug og politiet er magtesløse.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    63.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Sv: Tjah
« Svar #9 Dato: I dag ved 02:50:03 am »
Hvor ved du fra, hvilke droner, der er blevet anvendt?

Da Huthi rebellerne ar allierede med Iran, er det svært at forstille sig andet end at den er iransk.

Citér
Det er mange muligheder, hvis du ikke ved noget, som jeg ikke ved.

Jeg ved ikke ret meget. Kun at den drone kan fås for 400 bops hos Harald Skrot. Og at mere avancerede droner kan fås for få tusind bops hos Konrad Elektronik i Tyskland. Det er sådan en jeg bruger i mit narkohandel. Jeg starter den med mine kilo narko mange kilometer syd for grænsekontrollen i Tyskland. Programmer den til selv at flyve til Dk og lande på en mark, hvor jeg geotracker den og tager hen og henter den med mit narko i mørket. Ingen risiko trods DF's grænsekontrol. Og hvis myndighederne skulle få fat i den? Hvad så? De vil aldrig kunne få fat i mig og bevise det er mig.

Den på billedet er iransk. Men stadigt. Den kan have særdeles mærkbar effekt i forhold til prisen. Den koster kun brøkdele af prisen på et F-35 fly og i fremtidens krige kan den måske være lige så effektiv. Vi så lige hvordan den futtede verdens største olieraffinaderi af - muligvis med verdensøkonomiske følger. Den kan næsten pakkes ned en kuffert og transporteres og bygges på IKEA-måden. Dens styring er fra en Android Smartphone som kan fås for 400 bops på markedet i Iran. Hvis den skulle blive skudt ned, er der ikke det store tab og slet ikke menneskeligt.

Stealth-egenskaber tilføres den ved at putte noget savsmuld i malingen. Og her har amerikanerne brugt milliarder på milliarder på udvikle stealth fly. De skulle bare have spurgt mig i min hybel i Aabenraa og fået et billigt råd.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    63.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: I dag ved 02:56:09 am »
Brexit har ikke særlig stor indflydelse på resten af Europa.

Der ævles og kævles overalt. Selv oppe på Mars ævler og kævler de om brexit.