Forfatter Emne: Godt Nytår til Jer muslimer.  (Læst 2380 gange)

Helga den Anden

• Gæst
Sv: Morten Korch skrev ikke om virkeligheden.
« Svar #45 Dato: September 03, 2019, 09:17:33 am »

Udtrykket 'Morten Korch-tiden' er naturligvis opstået langt senere, og det er et vrøvleudtryk, for hvad menes der med det?
Den tid forfatteren levede i? Den tid hans bøgers handlinger foregår i? Eller slet og ret et pseudonym for efterkrigstiden?

Morten Korch tiden refererer især til filmene, fordi de blev set af så mange

Den første Morten Korch film blev indspillet i 1950, og det var De røde Heste, som er den mest sete danske film nogensinde.

Siden er der indspillet 18 Morten Korch film, som selvfølgelig også blev fortolket af ASA Film.

Kun anmelderne har svært ved at dele begejstringen

Det er ren nostalgi, så det kan vel ikke være så svært at forstå, hvad Morten Korch tiden refererer til.

Jeg synes ikke, du definerer hvad der konkret menes med udtrykket.

Offline Patrioten

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Godt Nytår til Jer muslimer.
« Svar #46 Dato: September 03, 2019, 09:55:07 am »
Der er intet romantiseret i mit indlæg Anklageren - forskellen er bare at du ensidigt forbinder gode tider med flere penge hvilket jeg og mange andre ikke gør.
Fattigdom var hvermands eje dengang hvor gaderne var fyldt med os langsnottede og beskidte unger der fik det ugentlige bad i baljen ved siden af kakkelovnen, men fællesskabet og sammenholdet var stort og ingen blev mobbet fordi man mødte op i skolen med klassekammeratens aflagte bukser på.
Forskellen på rig og fattig var tydelig, men det tog man ikke notits af for sådan var det bare og som buddreng opdagede jeg da også at i de “fines” opgange kendte man ikke sine naboer på samme måde som man gjorde i vores opgang hvor alle kendte og hjalp hinanden.
Livet var absolut ikke en dans på roser dengang, men sammenholdet i arbejderfamilierne var stærkt og absolut ikke stressfyldt og stræberisk som vi ser det idag hvor samfundet bruger enorme summer på utilpassede unge med psykiske problemer der ofte ikke engang kan være sammen med andre uden at bruge euforiserende stoffer eller nervemedicin.

Gode tider afhænger ikke KUN af penge !

Giv Danmark tilbage til danskerne - Danexit ! 🇩🇰

Offline Desdicardo

• Hyper medlem
  • Activity:
    2%
  • Livet kan være godt.
    • Vis profil
Patrioten.
« Svar #47 Dato: September 03, 2019, 10:15:34 am »
Tak for et godt indlæg. Det med sammenholdet hos arbejderfamilierne kan jeg sagtens genkende ogå de 'fines' fine fornemmelser. ;)
Intet er sikkert her i livet udover døden,

Helga den Anden

• Gæst
« Svar #48 Dato: September 03, 2019, 10:27:13 am »
Der er intet romantiseret i mit indlæg Anklageren - forskellen er bare at du ensidigt forbinder gode tider med flere penge hvilket jeg og mange andre ikke gør.
Fattigdom var hvermands eje dengang hvor gaderne var fyldt med os langsnottede og beskidte unger der fik det ugentlige bad i baljen ved siden af kakkelovnen, men fællesskabet og sammenholdet var stort og ingen blev mobbet fordi man mødte op i skolen med klassekammeratens aflagte bukser på.
Forskellen på rig og fattig var tydelig, men det tog man ikke notits af for sådan var det bare og som buddreng opdagede jeg da også at i de “fines” opgange kendte man ikke sine naboer på samme måde som man gjorde i vores opgang hvor alle kendte og hjalp hinanden.
Livet var absolut ikke en dans på roser dengang, men sammenholdet i arbejderfamilierne var stærkt og absolut ikke stressfyldt og stræberisk som vi ser det idag hvor samfundet bruger enorme summer på utilpassede unge med psykiske problemer der ofte ikke engang kan være sammen med andre uden at bruge euforiserende stoffer eller nervemedicin.

Nej, det er rigtigt. Man skal også huske, inden man skønmaler tiden efter 1960, at der var en helt anderledes vægt på familien i 1950'erne.

Den måde man betalte skat på, gjorde de mange mere ansvarlige, og sammenholdet i familien blev styrket af, at børn der kom hjem fra skole, kom hjem til at hjem, hvor der faktisk var en mor hjemme. Man var mere fælles om fritiden. Det kan slet ikke sammenlignes med i dag, hvor familiemedlemmer haster afsted i alle retninger, når de har slugt lidt mad (uden at tale sammen) - ud til alskens aktiviteter, for de har jo hørt fra de var små, at det skal man. Det er so-ci-alt.

Og når de for en gangs skyld er hjemme, sidder man ofte foran hver sin skærm i hver sin verden. Det gjorde vi trods alt ikke endnu, da jeg var barn, selv om det var i 70'erne.

Jeg synes det er godt, du deler dine erindringer om barndom i 50'erne; det skulle flere gøre, for ellers ender det med, at nutidens og fremtidens børn og unge tror på de myter om den tid, som medierne langt hen ad vejen søsætter om 'sort' skole, 'kedelig og grå barndom' og hån om den respekt for andre fra kongen til 'svejeren' i en grad, vi der er født senere ikke personligt har oplevet (bortset fra at høre på de ældre i familien.)
« Senest Redigeret: September 03, 2019, 10:44:51 am af Helga den Anden »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: 00
    • Vis profil
Mere om den tid
« Svar #49 Dato: September 03, 2019, 11:05:48 am »

...

Man skulle ikke tro, at du har læst det jeg skrev om "dårlige levevilkår" ... om tuberkulosen, der optræder i områder med dårlige levevilkår ... om usunde fugtige boliger, som man vanskeligt havde råd til at varme op ... om dårlig kost som medførte mangelsygdomme ...

Det er svært at forstå i dag, og det satser du på, og affærdiger det nedladende til at være et spørgsmål om "flere penge". Man skulle ikke tro, at du selv har oplevet det.

- men jeg oplevede at sulte i en periode, da min far var arbejdsløs.

DerRudi har skrevet en del om kommunismen, og bl.a. har han skrevet: "For islam er totalitær på samme måde som for eksempel stalinismen: Individets rettigheder ofres for et større kollektivt mål. I kommunismen er det klasseenhed - i islam er det troen på at Allah styrer alt, der bestemmer den troendes liv. De 'vantro' betegnes som 'klasseforrædere', andenrangs mennesker, slet og ret 'lort' (Vladimir Lenin) eller 'vantro hunde', som skal udryddes."

DerRudi er ikke ene om at se kommunisme som et lige så stort problem som islam - og kommunister var der mange af dengang, for de oplevede deres glansperiode i tiden op til opstanden i Ungarn i 1956.

Det står i kontrast til, at du begejstret skiver om den "homogenitet og accept der eksisterede på kryds og tværs blandt datidens rige, fattige, arbejdere, direktører, klunsere, gårdmusikanter og drankere."

I sidste halvdel af 1900-t. kunne der iagttages en række strejkebølger med varierende styrke fra land til land. I Danmark var der en intens periode i midten af 1950'erne kulminerende i 1956 - hvor kommunisterne spillede af dominerende rolle.

Den socialdemokratiske regerings indgreb imod arbejdernes forkastelse af forligsskitsen til overenskomst førte til storstrejken i 1956.

Christiansborg slotsplads druknede i et menneskehav, da der var storkonflikt i 1956. (Foto: Arbejdermuseets arkiv)

« Senest Redigeret: September 03, 2019, 11:17:42 am af Anklageren »

Gode debattører behøver ikke prale eller jorde modparten

Helga den Anden

• Gæst
« Svar #50 Dato: September 03, 2019, 11:12:58 am »
Det er ikke sandt, at 1950'erne var 'kommunisternes glansperiode' i Danmark.
Den havde de haft fra befrielsen i maj 1945 og et par år frem, hvor de sad med 18 mandater i Folketinget. (Det svarede til en betydelig større procent af stemmerne, fordi tinget kun bestod af 149 medlemmer mod 179 i dag.) Allerede i 1947 blev DKP halveret til 9.

På grund af dygtige fagforeningsfolk, er det vist rigtigt nok, at de var med til at præge den store arbejdskonflikt i foråret 1956, men alt i alt var der nu ikke så mange af dem.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Sv: Patrioten.
« Svar #51 Dato: September 03, 2019, 11:23:52 am »
Tak for et godt indlæg. Det med sammenholdet hos arbejderfamilierne kan jeg sagtens genkende ogå de 'fines' fine fornemmelser. ;)

Jeg kan ellers huske, hvordan vi sloges i skolegården ... og den store tykke rødhårede dreng, der blev mobbet på den grimmeste måde ...

... men det er da rart at høre, at andre har oplevet en mere mere sorgløs barndom  :smile1:

Jeg er opvokset i et arbejderkvarter, hvor vi lærte at "forsvare os selv" ...
« Senest Redigeret: September 03, 2019, 11:45:03 am af Anklageren »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
1950 var ikke et magisk år
« Svar #52 Dato: September 03, 2019, 11:42:45 am »
Den havde de haft fra befrielsen i maj 1945 og et par år frem, hvor de sad med 18 mandater i Folketinget. (Det svarede til en betydelig større procent af stemmerne, fordi tinget kun bestod af 149 medlemmer mod 179 i dag.) Allerede i 1947 blev DKP halveret til 9.

På grund af dygtige fagforeningsfolk, er det vist rigtigt nok, at de var med til at præge den store arbejdskonflikt i foråret 1956, men alt i alt var der nu ikke så mange af dem.

Hvis der ikke var mange kommunister i 1950'erne ... så har der heller ikke været mange muslimer i det nye årtusinde

Morten Korch levede også i tiden lige efter befrielsen - og i øvrigt er det de følelser, som danskerne havde i biograferne, der beskrives som "Morten Korch tiden".

I slutningen af 1950'erne blev kommunisterne upopulære, og det var nok en følge af Ungarn opstanden. Ved valget i 1960 fik de kun en procent af stemmerne.

« Senest Redigeret: September 03, 2019, 12:04:02 pm af Anklageren »

Offline Patrioten

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
    • Vis profil
« Svar #53 Dato: September 03, 2019, 12:39:08 pm »
Anklageren:

Mærkeligt at man kan have så forskellige opfattelser om den samme tid.

Du tager dig den frihed at insinuere at jeg ikke har oplevet 50’erne, men det kan jeg garantere dig at jeg har og ofte stod menuen på det daggamle brød som vi børn fik i “løn” hos købmand og ismejeri hvor vi slæbte petroleum og købmandsvarer op af køkkentrapperne, men at være sulten var også en del af dagligdagen og et vilkår vi var mange om.

Jeg husker udemærket turene til tuberkulose stationen og klassekammerater med engelsk syge el. polio skavanker, men du kan jo sammenholde det med nutidens problemer og forklare os alle hvorfor 60 års udvikling istedet har medført et samfund hvor psykiske lidelser, narko relaterede sygdomme, fedme relaterede lidelser, allergi relaterede lidelser og stress relaterede lidelser er blevet den utrygge dagligdag for stort set hele befolkningen ?

Personligt foretrækker jeg at være sulten !

Offline Patrioten

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
    • Vis profil
« Svar #54 Dato: September 03, 2019, 12:55:12 pm »
Rettelse:

Jeg skrev tidligere at lovlydighed var fremherskende dengang, men efter en tænkepause må jeg erkende at jeg ved flere tilfælde har har nappet mælk foran andre folks hoveddør og til tider også avisbundter der var sat ud på trappen til spejderne ;-(

Helga den Anden

• Gæst
Sv: 1950 var ikke et magisk år
« Svar #55 Dato: September 03, 2019, 01:15:01 pm »

Hvis der ikke var mange kommunister i 1950'erne ... så har der heller ikke været mange muslimer i det nye årtusinde

Morten Korch levede også i tiden lige efter befrielsen - og i øvrigt er det de følelser, som danskerne havde i biograferne, der beskrives som "Morten Korch tiden".

I slutningen af 1950'erne blev kommunisterne upopulære, og det var nok en følge af Ungarn opstanden. Ved valget i 1960 fik de kun en procent af stemmerne.

DKP fik ved folketingsvalget 22/9 1953 i alt 93.824 stemmer, hvilket dengang var nok til 8 mandater.

Det er meget længe siden, der var så 'få' muslimer i Danmark. Får du dig aldrig en god middagslur? Du virker ofte, som om det rabler for dig ...

Helga den Anden

• Gæst
Sv: Oh, disse føøølelser
« Svar #56 Dato: September 03, 2019, 01:19:48 pm »
@Anklageren
A -haa, så fik vi definitionen på 'Morten Korch-tiden'. Det er de følelser folk sad med i biografen. Så ved vi det.   :curtsey:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Sv: Oh, disse føøølelser
« Svar #57 Dato: September 03, 2019, 01:35:20 pm »
@Anklageren
A -haa, så fik vi definitionen på 'Morten Korch-tiden'. Det er de følelser folk sad med i biografen. Så ved vi det.   :curtsey:

Citat af Helga den Anden: Helt fra dengang romanerne udkom, og senere da filmatiseringerne trak millioner i biograferne, har det været politisk korrekt at se ned på Morten Korchs produktion og i særdeleshed på folk, der læste hans bøger eller gik ind og så filmene.

Derfor gik jeg ud fra, at du kender til de politisk ukorrekte følelser, danskerne bliver besjælet af i biograferne  :yes:

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    33%
    • Vis profil
« Svar #58 Dato: September 03, 2019, 01:45:55 pm »
Jeg kan godt forstå, hvorfor nogle tror og siger, at livet var bedre i de gamle dage. Jeg er også sikker på, at det var det for nogle. Jeg er også sikker på, at man kan være tilfreds og måske endda lykkelig, selv om pengene er små og levestandarden er lav, men jeg har aldrig hørt, at fattige ikke ønsker sig flere midler og bedre forhold. Jeg tror heller ikke, der er ret mange forældre, der havde haft det godt med at deres børn gik sultne i seng.
Det, der taler imod tesen om de gode gamle dage, kan kort og godt forklares ved at henvise til Maslows behovspyramide. Der er i dag langt flere, der har mulighed for at opnå personlige mål. Der er flere muligheder i livet i dag end der var for en gruppe mennesker for 60-70 år siden. Det kræver omvendt også, at man selv tager ansvar for sit liv, hvis man ikke er tilfreds. For hvis man er tilfreds og glad for sin tilværelse anno 2019, er der jo ingen grund til at ønske sig tilbage til 1950. Det er også interessant, at det ofte er mænd, der ønsker sig tilbage til den tid. Det er sjældent kvinder, som ikke havde de samme muligheder for uddannelse og arbejde og måtte gå ud 7. klasse for at komme i huset, der ønsker sig tilbage. Eller de hjemmegående husmødre, der måtte genbruge lortebleer og vaske hygiejnebind i koldt vand.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Sygdom og fattigdom er følgesvende
« Svar #59 Dato: September 03, 2019, 01:55:53 pm »
Jeg kan godt forstå, hvorfor nogle tror og siger, at livet var bedre i de gamle dage. Jeg er også sikker på, at det var det for nogle. Jeg er også sikker på, at man kan være tilfreds og måske endda lykkelig, selv om pengene er små og levestandarden er lav, men jeg har aldrig hørt, at fattige ikke ønsker sig flere midler og bedre forhold. Jeg tror heller ikke, der er ret mange forældre, der havde haft det godt med at deres børn gik sultne i seng.

Middellevetiden er meget højere i rige lande - end i fattige lande

Det er bedre at være rig og rask end syg og fattig.