Forfatter Emne: Akademikeres lønninger  (Læst 6805 gange)

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    41.6%
    • Vis profil
Sv: Akademikeres lønninger
« Svar #30 Dato: November 19, 2019, 09:34:35 am »
Jeg har læst lidt af Stalins biografi. Han var ikke nogen enevældig diktator. Tværtimod var han nødt til at balancere på en knivsæg, mellem interesser i det russiske samfund. Både eliten og basis.
Ja, han stod i skyggen af Lenin og Trotsky, der ikke kunne fordrage ham. Efter Lenins død måtte han derfor myrde Trotsky og et hav af andre mennesker for selv at tilrane sig magten. Er det virkelig en sådan despot, du også ønsker i Danmark?

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    27.4%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #31 Dato: November 19, 2019, 12:11:01 pm »
Et modspørgsmål. Formand Mao og Kammerat Stalin er nok ansvarlige for 20, 50, 100 miliioners menneskers død. Hunger, dødsstraf, massedrab, sult, tortur, udrensning osv.

Nej, det var Stalin og Mao ikke "ansvarlige" for. De kræfter der virker i samfundene virker nedefra og op. Ikke omvendt. Stalin og Mao var derfor et produkt af henholdsvis det russiske og kinesiske samfund. Ligesom Løkke eller Mette Frederiksen er produkter af de danske samfund.

Jeg har læst lidt af Stalins biografi. Han var ikke nogen enevældig diktator. Tværtimod var han nødt til at balancere på en knivsæg, mellem interesser i det russiske samfund. Både eliten og basis.

Det kan man jo sige om ALLE lande. Så kan du også sige, at Hitler ikke var ansvarlig for holocaust. Eller hvad med Pinochet, Sydafrika, Franco? De nazister, der var på anklagebænke ved Nürnbergprocessen skulle bare have sagt: Hr dommer. Kræfterne i samfundet virker nedefra og op, så jeg er ikke skyldig, selv om jeg beordrede 10.000 drab. Dommer: Ja, du er en fri mand ...

Det eneste, man kunne undskylde Stalin, Mao og alle kommunisterne fra den tid var, at de endnu ikke havde set resultatet af kommunismen sat overfor USA og Storbritannien. Maos store spring fremad var helt konkret en plan om at overhale lande som UK og USA økonomisk. Kina blev nødt til at åbne økonomi og indføre jordreformer for overhovedet at kunne føde deres befolkning. Før det lå Kina og Sovjet i en ideologisk kamp om hvilken form for kommunisme, der var mest korrekt. Ironisk nok var de begge katastrofale. Dengang kunne man forstå, at kommunister havde tilhængere - Francois Mitterrand rejse engang til Kina og mødte Mao, som forsikrede ham, at der bestem ikke var hungersnød i Kina, men i dag ved vi, at det jo var en løgn. I dag har kommunister ingen undskylding for ikke at smide det skrammel væk.

Hvorfor eksisterer der i dag ikke bare ét eneste kommunistisk land, hvor de ikke har hafe behov for at indføre jordreformer?

Citér
Du taler altid om den der årsag-virkning-sammenhæng om kommunismen.

Ikke kun om kommunismen. Der gælder årsag>virkning i alle samfund. Som i fysik.

Ja, og når befolkningen fik nok af undertrykkelse, massedrab, fangelejre, sult osv. gik de på gaden. Husker du, hvad der skete med Ceausescu og hans grimme kone? Ironisk nok kunne Ceausescu - måske - havde været den kommunistleder, der havde fået lidt succes, men han endte med at omfavne diktaturet og undertrykkelse godt hjulpet på vej af Kim Il Sung.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    57.2%
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
« Svar #32 Dato: November 20, 2019, 06:09:24 am »
Ja, han stod i skyggen af Lenin og Trotsky, der ikke kunne fordrage ham. Efter Lenins død måtte han derfor myrde Trotsky og et hav af andre mennesker for selv at tilrane sig magten. Er det virkelig en sådan despot, du også ønsker i Danmark?

Gaaaaaaaaab!!!
« Senest Redigeret: November 20, 2019, 07:03:52 am af Carlo »

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    41.6%
    • Vis profil
« Svar #33 Dato: November 20, 2019, 09:46:18 am »

Gaaaaaaaaab!!!
Nå den kunne du ikke svare på! :big_grin:

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    57.2%
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
« Svar #34 Dato: November 24, 2019, 01:43:49 am »
Det kan man jo sige om ALLE lande.

Nemlig. I alle samfund virker kræfterne nedefra og op. Basis danner overbygning.

Citér
Så kan du også sige, at Hitler ikke var ansvarlig for holocaust.

Nej, det var han ikke. Sjovt du nævner det for jeg så lige en udsendelsesrække på DRK om Hitlers brutale inderkreds. Antisemitismen startede som en bevægelse blandt soldater og officer ved afslutningen af 1. verdenskrig. Derfra bredte den sig til den tyske befolkning. Altså nedefra. Først i 1933 bredte den sig til eliten.

Men se lige denne gut, som Hitler klonede sin racelære fra.

https://da.wikipedia.org/wiki/Ernst_Haeckel

Citér
Eller hvad med Pinochet, Sydafrika, Franco? De nazister, der var på anklagebænke ved Nürnbergprocessen skulle bare have sagt: Hr dommer. Kræfterne i samfundet virker nedefra og op, så jeg er ikke skyldig, selv om jeg beordrede 10.000 drab. Dommer: Ja, du er en fri mand ...

Historiske tankelege gider jeg ikke.

Citér
Det eneste, man kunne undskylde Stalin, Mao og alle kommunisterne fra den tid var, at de endnu ikke havde set resultatet af kommunismen sat overfor USA og Storbritannien................

Igen nogle vulgærhistoriske betragtninger. Som om der er nogen der har gennemført de kommunistiske revolutioner. De kommunistiske revolutioner som fandt sted, skete i stort set herrreløse samfund og var fuldstændigt blinde kræfter. Rasende bønder beslaglagde godsejernes jord og delte den imellem sig, uden at nogen ledelse styrede det. Der blev ikke ført nogen politik, for der var ikke nogen til at føre nogen politik. Da støvet havde lagt sig lidt, opstod der en elite, og efter nogle flere myrderier blandt eliten, kunne de endelig konsolidere sig. Men skulle sørge for at myrde nogle flere for at holde sig ved magten.

Citér
I dag har kommunister ingen undskylding for ikke at smide det skrammel væk.

Muligvis, men udbytningen og uligheden eksisterer, mere end nogensinde og uafhængigt af om nogen smider noget i skraldespanden.

Skulle noget i skraldespanden, så skulle det være jeres liberalistiske udgave af helligånden.

Men du får da lige et frimærke fra den tyske Østzone i 1945.

Med teksten "Junckerland in Bauernhand". I østzonen konfiskerede man jorden fra junkerne og delte den ud til bønderne og på den måde fik man en bedre fødevareforsyning i Østzonen end i Vestzonerne, hvor tusinder af tyskere døde af sult i de første efterkrigsår.

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    41.6%
    • Vis profil
« Svar #35 Dato: November 24, 2019, 08:00:25 am »
Det kan man jo sige om ALLE lande.

Nemlig. I alle samfund virker kræfterne nedefra og op. Basis danner overbygning.
Det er en vekselvirkning. Ideerne kommer måske nok oftest fra almindelige mennesker. Men de bliver normalt aldrig virkeliggjort uden en stærk leder.

Citér

Nej, det var han ikke. Sjovt du nævner det for jeg så lige en udsendelsesrække på DRK om Hitlers brutale inderkreds. Antisemitismen startede som en bevægelse blandt soldater og officer ved afslutningen af 1. verdenskrig. Derfra bredte den sig til den tyske befolkning. Altså nedefra. Først i 1933 bredte den sig til eliten.[/quote]
Antisemitismen startede langt tidligere og eksisterede også i 1800-tallet. Men den blev forstærket af WW1 og dolkestødslegenden om, at Tyskland bare havde givet op og underskrevet Versailles traktaten, fordi Tyskland var blevet forrådt indefra.

Dolkestødslegenden gjorde så, at nogle begyndte at kigge efter nogen, der eventuelt kunne være forrædere og ikke have ønsket at kæmpe for fædrelandet? Her var jøderne og romaerne nemme at få øje på. For disse grupper levede jo ikke som normale tyskere. Jøderne nægtede at arbejde om lørdagen og kunne derfor ikke have et normalt job, fordi lørdag dengang også var en normal arbejdsdag. Så jøderne levede i stedet af deres egne småbutikker, der f. eks. kunne være bagerier eller pantelånerkontorer, hvor folk kunne låne penge mod at aflevere værdigenstande som pant for lånene. Romaerne levede som vagabonder, og hverken jøder eller romaer havde vist speciel stor lyst til at blive sendt til fronten for at kæmpe.

Citér
I østzonen konfiskerede man jorden fra junkerne og delte den ud til bønderne og på den måde fik man en bedre fødevareforsyning i Østzonen end i Vestzonerne, hvor tusinder af tyskere døde af sult i de første efterkrigsår.
Vrøvl. I Østzonen overtog staten produktionsmidlerne. Men fødevaremanglen har altid været mindre østpå.

Problemet i Vestzonerne var, at Tyskland altid kun har haft et primitivt tilbagestående landbrug, som kul- og stål industrien var imod at modernisere, fordi de levede af at eksportere deres produkter til udlandet. Tyskland fik via kul- og stål industrien et gigantisk overskud på betalingsbalancen, som Tyskland var nødt til at reducere ved at købe en masse udenlandske fødevarer. For ellers ville udlandet jo ikke kunne få råd til at købe Tysklands eksportvarer. Men så duede det jo ikke, at Tyskland moderniserede sit landbrug.

Det er dette, der er forklaringen på fødevaremanglen i Tyskland under verdenskrigene. For på grund af krigene kunne Tyskland jo pludselig ikke importere de fødevarer, som Tyskland var vant til, og en modernisering af landbruget tager for mange år til, at de kunne have nået det.

Offline dna

• Hyper medlem
  • Activity:
    1%
    • Vis profil
« Svar #36 Dato: November 24, 2019, 01:05:51 pm »
Jeg troede du havde lært at akademikere ikke kan undværes, de er vigtige for samfundet derfor den højere løn, selv om jeg går ind for ligeløn men det er for lige arbejde,  :girl_smile:

Dejligt med en kvinde, der går ind for ligeløn for lige arbejde.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    27.4%
    • Vis profil
« Svar #37 Dato: November 24, 2019, 01:11:25 pm »

Citér

Nej, det var han ikke. Sjovt du nævner det for jeg så lige en udsendelsesrække på DRK om Hitlers brutale inderkreds. Antisemitismen startede som en bevægelse blandt soldater og officer ved afslutningen af 1. verdenskrig. Derfra bredte den sig til den tyske befolkning. Altså nedefra. Først i 1933 bredte den sig til eliten.

Jeg taler om holocaust. Der døde ikke bare jøder, men også handicappede, sigøjnere, homoseksuelle, politiske modstandere. Du kan også sige, at nazityskland ikke opfandt Zyklon B, så det var skadedyrsbekæmpelse, der var skyld i holocaust.
Det er utroligt, at du er villig til at gå så langt for at forsvare massemordere.
Det er naturligvis lederen i et land, der har ansvaret og dem, der udfører gerningerne. Der var ingen i den tyske befolkning, der ønskede jøder udryddet i koncentrationslejre

Citér
Eller hvad med Pinochet, Sydafrika, Franco? De nazister, der var på anklagebænke ved Nürnbergprocessen skulle bare have sagt: Hr dommer. Kræfterne i samfundet virker nedefra og op, så jeg er ikke skyldig, selv om jeg beordrede 10.000 drab. Dommer: Ja, du er en fri mand ...

Historiske tankelege gider jeg ikke.

Citér
Det eneste, man kunne undskylde Stalin, Mao og alle kommunisterne fra den tid var, at de endnu ikke havde set resultatet af kommunismen sat overfor USA og Storbritannien................

Igen nogle vulgærhistoriske betragtninger. Som om der er nogen der har gennemført de kommunistiske revolutioner. De kommunistiske revolutioner som fandt sted, skete i stort set herrreløse samfund og var fuldstændigt blinde kræfter. Rasende bønder beslaglagde godsejernes jord og delte den imellem sig, uden at nogen ledelse styrede det. Der blev ikke ført nogen politik, for der var ikke nogen til at føre nogen politik. Da støvet havde lagt sig lidt, opstod der en elite, og efter nogle flere myrderier blandt eliten, kunne de endelig konsolidere sig. Men skulle sørge for at myrde nogle flere for at holde sig ved magten.

Det er simpelthen løgn. Formand Mao var en af dem, der skabte bevidst mangel på fødevarer for at kunne skabe et oprør mod jordejere. I Nordkorea blev jordejere sammenlignet med japanerne og sendt i fangelejre. Det er simpelthen noget pjat med, at kræfterne virker nedefra og oppe. Ellers var der ingen grund til, at Hitler havde propagandaeksperter og holdt dundertaler.

Citér
I dag har kommunister ingen undskylding for ikke at smide det skrammel væk.

Muligvis, men udbytningen og uligheden eksisterer, mere end nogensinde og uafhængigt af om nogen smider noget i skraldespanden.

Skulle noget i skraldespanden, så skulle det være jeres liberalistiske udgave af helligånden.

Men du får da lige et frimærke fra den tyske Østzone i 1945.

Med teksten "Junckerland in Bauernhand". I østzonen konfiskerede man jorden fra junkerne og delte den ud til bønderne og på den måde fik man en bedre fødevareforsyning i Østzonen end i Vestzonerne, hvor tusinder af tyskere døde af sult i de første efterkrigsår.

Kommunismen stræber efter et samfund, hvor borgerne arbejder for staten som så til gengæld belønner borgerne med goder som mad, husly, uddannelse og sundhed. Konsekvensen er, at staten ikke bare har fuld kontrol med alle sektorer, men også borgerne. Det er derfor, at man i kommunistiske lande ikke har privat ejendomsret, fordi staten har monopol på produktion. Hvis man giver borgerne ret til at forsørge sig selv, underminerer det kommunismen.

Det er underligt, at du forsvarer kommunismen med, at den var en konsekvens af et folkeligt oprør. Det ændrer bare ikke på, at der ikke eksisterer bare ét eneste kommunistisk land i dag, hvor der er ytringsfrihed, demokrati og ingen lange køer til de halvtomme butikker. ALLE tidligere kommunistiske lande har været nødsaget til at tillade markedsmekanismer for at det hele ikke ruster sammen. Og sjov nok er de tidligere kommuniske lande som Cuba, Kina, Nordkorea lande, der slet ikke har noget socialt sikkerhedsnet. Tror du, at du kunne have fået din efterløn i de lande?

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det tåler vist ikke en nærmere granskning
« Svar #38 Dato: November 24, 2019, 02:28:08 pm »

Det er selvmodsigende, at antisemitismen startede som en bevægelse blandt soldater og officer

- og bredte sig til eliten - fordi officererne tilhører eliten.

”Jeg kender kun tyskere!” Annoncerede den tyske kejser Wilhelm II i august 1914 - og mere elite kan man næsten ikke blive.

Der opstod en myte efter afslutningen af Første Verdenskrig i 1918 blandt staben. Ifølge legenden blev den tyske hær i marken angrebet ubesejret "stukket bagfra", som generaloberst Paul von Hindenburg hævdede.

Der er vel ikke nogen, der læser links - og det er forståeligt, fordi det plejer at stamme fra noget, der lige bliver Googlet til lejligheden - og man kan jo finde hvad som helst på Nettet.

Jeg bringer det alligevel, selvom det er tidspilde: https://www.dw.com/de/juden-im-ersten-weltkrieg/a-17808361

Frihed for Loke såvel som for Thor

Offline DerRudi

• Hyper medlem
  • Activity:
    6.6%
  • Country: dk
  • Danmark - VÅGN OP!
    • Vis profil
Sv: Antisemitismen
« Svar #39 Dato: November 24, 2019, 03:09:37 pm »
Til Carlo, Anklageren og andre, der brugte skoletidens historietimer til at læse tegneseriehæfter i:

Det er almindeligt kendt, at mange ikke kunne fordrage jøderne allerede i antikken, og at selve begrebet anti-semitisme opstod i begyndelsen af 1880'erne, da journalisten Wilhelm Marr anvendte betegnelsen i skrifter vendt mod jøder. Marr var tilhænger af tidens videnskabelige teorier, som koblede sprog til race.
Også det kendte antisemitisk mente skrift 'Zions Vises Protokoller' stammer fra før 1. Verdenskrig. Offentliggjort omkr. 1903, dog først senere i bl.a. Tyskland. Første danske udgave blev trykt i 1920. Jeres vrøvl om, at antisemitismen opstod blandt officerer lige efter 1. Verdenskrig er til dumpekarakter.
Derimod kan man sige, at antisemitismen fik en opblomstring, da DNSAP kom til magten i Tyskland fra 1933, men det er en anden historie.
Danmark muhammedanerfrit!

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Hvor dansk er Rudi? Sådan'sk
« Svar #40 Dato: November 24, 2019, 03:36:32 pm »
Er det så ikke antisemitisme at brænde jøder på bålet?

Ifølge Den Danske Ordbog betyder antisemitisme: fjendtlig indstilling over for jøder med religiøs, politisk, social eller racistisk begrundelse.

Det er svært at finde noget mere seriøst om betydningen af danske ord end Den Danske Ordbog.

Denne definition udelukker, "at selve begrebet anti-semitisme opstod i begyndelsen af 1880'erne"

Til Carlo, Anklageren og andre, der brugte skoletidens historietimer til at læse tegneseriehæfter i:

Det er almindeligt kendt, at mange ikke kunne fordrage jøderne allerede i antikken, og at selve begrebet anti-semitisme opstod i begyndelsen af 1880'erne, da journalisten Wilhelm Marr anvendte betegnelsen i skrifter vendt mod jøder. Marr var tilhænger af tidens videnskabelige teorier, som koblede sprog til race.
Også det kendte antisemitisk mente skrift 'Zions Vises Protokoller' stammer fra før 1. Verdenskrig. Offentliggjort omkr. 1903, dog først senere i bl.a. Tyskland. Første danske udgave blev trykt i 1920. Jeres vrøvl om, at antisemitismen opstod blandt officerer lige efter 1. Verdenskrig er til dumpekarakter.
Derimod kan man sige, at antisemitismen fik en opblomstring, da DNSAP kom til magten i Tyskland fra 1933, men det er en anden historie.

Offline DerRudi

• Hyper medlem
  • Activity:
    6.6%
  • Country: dk
  • Danmark - VÅGN OP!
    • Vis profil
Sv: Trist med det spindelsvæv
« Svar #41 Dato: November 24, 2019, 03:36:51 pm »
Anklageren:
Citér

Jo, det vil jeg da tro. Skrev jeg om sådanne?

Citér
Ifølge Den Danske Ordbog betyder antisemitisme: fjendtlig indstilling over for jøder med religiøs, politisk, social eller racistisk begrundelse.
Det er svært at finde noget mere seriøst om betydningen af danske ord end Den Danske Ordbog.

Fint slået op.  :JC_clap:
Jeg kan bare ikke med min bedste vilje se noget modsætningsforhold, til det jeg skrev. At du i din kommentaroverskrift pludselig stiller spørgsmål ved, hvor dansk jeg er, tilskriver jeg din sædvanlige noget konfuse væremåde herinde grundet 'spindelsvæv på gesimsen'.

Hvad angår nyere historie ved vi jo ellers begge to, at af os to er det næsten aldrig mig, der er ude at sk... for at sige det pænt! (Jeg er endnu ikke kommet over dengang du skrev, at alle danske officerer blev arresteret i april 1940 og først løsladt igen ved befrielsen 1945.  :JC-hysterical: )

Danmark muhammedanerfrit!

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Nedrakning af modparten er ikke argumenter, selvom du tror det
« Svar #42 Dato: November 24, 2019, 03:52:48 pm »
Anklageren:
Citér

Jo, det vil jeg da tro. Skrev jeg om sådanne?

Citér

Fint slået op.  :JC_clap:
Jeg kan bare ikke med min bedste vilje se noget modsætningsforhold, til det jeg skrev. At du i din kommentaroverskrift pludselig stiller spørgsmål ved, hvor dansk jeg er, tilskriver jeg din sædvanlige noget konfuse væremåde herinde grundet 'spindelsvæv på gesimsen'.

Hvad angår nyere historie ved vi jo ellers begge to, at af os to er det næsten aldrig mig, der er ude at sk... for at sige det pænt! (Jeg er endnu ikke kommet over dengang du skrev, at alle danske officerer blev arresteret i april 1940 og først løsladt igen ved befrielsen 1945.  :JC-hysterical: )

Ifølge god argumentations teori er du meget svagt kørende, fordi du er afhængig af at nedgøre din modpart for at klare dig - og det har slet ingen værdi som argument betragtet  :smile1:

Det siger sig selv, at hvis "selve begrebet anti-semitisme opstod i begyndelsen af 1880'erne" - som du påstår - så er inkvisitionen efter 1492 ikke antisemitisme, fordi den fandt sted næsten 400 år før.

Jødeforfølgelserne startede allerede med korstogene, så antisemitismen er ældre i Europa.

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    41.6%
    • Vis profil
Sv: Nedrakning af modparten er ikke argumenter, selvom du tror det
« Svar #43 Dato: November 24, 2019, 04:02:42 pm »
Det siger sig selv, at hvis "selve begrebet anti-semitisme opstod i begyndelsen af 1880'erne" - som du påstår - så er inkvisitionen efter 1492 ikke antisemitisme, fordi den fandt sted næsten 400 år før.

Jødeforfølgelserne startede allerede med korstogene, så antisemitismen er ældre i Europa.
Antisemitisme går endnu længere tilbage. Fra https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_antisemitism :

Origins

Father Edward Flannery, in his The Anguish of the Jew: Twenty-Three Centuries of Antisemitism, traces the first clear examples of specific anti-Jewish sentiment back to Alexandria in the third century BCE. Flannery writes that it was the Jews' refusal to accept Greek religious and social standards that marked them out. Hecataetus of Abdera, a Greek historian of the early third century BCE, wrote that Moses "in remembrance of the exile of his people, instituted for them a misanthropic and inhospitable way of life." Manetho, an Egyptian historian, wrote that the Jews were expelled Egyptian lepers who had been taught by Moses "not to adore the gods." The same themes appeared in the works of Chaeremon, Lysimachus, Poseidonius, Apollonius Molon, and in Apion and Tacitus. Agatharchides of Cnidus wrote about the "ridiculous practices" of the Jews and of the "absurdity of their Law," and how Ptolemy Lagus was able to invade Jerusalem in 320 BCE because its inhabitants were observing the Sabbath.[2]“

Offline dna

• Hyper medlem
  • Activity:
    1%
    • Vis profil