Forfatter Emne: Festspil dropper vores nationalsang  (Læst 308 gange)

Offline DerRudi (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    19.6%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
  • Danmark - VÅGN OP!
    • Vis profil
Festspil dropper vores nationalsang
« Dato: August 07, 2019, 10:50:22 am »
Vores kønne nationalsang, "Der er et yndigt land" har atid haft sin plads som afslutning til Vilhelmsborg Festspil ved Aarhus.
Man har traditionelt, optrædende og publikum i fællesskab, sluttet en god aften med at synge nationalsangen.
Indtil i år.

I 2019-udgaven er sangen droppet, og formanden for festspillene, Lisbet Lautrup Knudsen, som er boligsocial medarbejder i det indvandrertunge Bispehaven, siger:
"Set i lyset af tidernes skiften, og at vi denne gang befinder os i USA (i forestillingen), besluttede vi os for at prøve." Hun tilføjer også - ret afslørende - at "de yngre synes, at den har noget nationalistisk over sig."

Ahaa; der kom det vist ud mellem sidebenene.  :negative:

https://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE11534761/Festspil-opgiver-tradition-Nationalsangen-droppet/

Er der dog ikke nogle friske danskere, der kunne møde op til den sikkert interessante forestilling og så synge "Der er et yndigt land", sådan for lige at markere sig?

Der var lokalpolitikere til festspillenes urpremiere, og Gert Bjerregaard (V) og Knud N. Mathiesen (DF) undrede sig også over den udeblevne nationalsang.

Min mening: Hvad bilder planlæggerne af festspillet sig egentlig ind?
Danmark muhammedanerfrit!

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    98.6%
  • Country: 00
    • Vis profil
Melodien til "Der er et yndigt land" egner sig ikke til fællessang
« Svar #1 Dato: August 07, 2019, 11:15:45 am »

Kan du ikke skrive en ny for at fremme fædrelandets sag?

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    5.6%
    • Vis profil
Sv: Festspil dropper vores nationalsang
« Svar #2 Dato: August 07, 2019, 11:31:28 am »
Givet at det er dem der planlægger det, skal de vel også bestemme hvad der bliver sunget. Man kan jo blive væk, hvis man bare var der for nationalsangens skyld.

Analogi:
Hvis jeg planlægger en årlig grillfest, men i år skrotter ostepølserne, mener jeg ikke det er noget nogen kan brokke sig over, da det er mig der holder det. Og det kommer da slet slet ikke folk ved, der ikke engang havde tænkt sig at dukke op til festen i det hele taget, men som bare holder af ostepølser som koncept.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    98.6%
    • Vis profil
Kampen om Dannebrog
« Svar #3 Dato: August 07, 2019, 11:57:18 am »
Der er en parallel i synet på Dannebrog

Dannebrog var med da Danmark festede efter befrielsen, og har altid været vores alle sammens flag, men i takt med at Dannebrog er blevet politiseret, er glæden falmet.

Flagliderlige partiers brug af Dannebrog har været danskhedens største identitetstyveri.

Tidligere symboliserede Dannebrog fællesskab - men i dag symboliserer Dannebrog - for mange - politiske holdninger - og i mindre grad fællesskab.

Det er også klart, at når nogen bruger Dannebrog til noget politisk - så påvirker det manges syn på flaget. De ødelægger Dannebrog som samlende symbol.

Offline Helga den Anden

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    6.4%
  • Køn: Kvinde
  • 'For frihed og ret'
    • Vis profil
Sv: Festspil dropper vores nationalsang
« Svar #4 Dato: August 07, 2019, 02:25:28 pm »
Vores kønne nationalsang, "Der er et yndigt land" har atid haft sin plads som afslutning til Vilhelmsborg Festspil ved Aarhus.
Man har traditionelt, optrædende og publikum i fællesskab, sluttet en god aften med at synge nationalsangen.
Indtil i år.

I 2019-udgaven er sangen droppet, og formanden for festspillene, Lisbet Lautrup Knudsen, som er boligsocial medarbejder i det indvandrertunge Bispehaven, siger:
"Set i lyset af tidernes skiften, og at vi denne gang befinder os i USA (i forestillingen), besluttede vi os for at prøve." Hun tilføjer også - ret afslørende - at "de yngre synes, at den har noget nationalistisk over sig."

Ahaa; der kom det vist ud mellem sidebenene.  :negative:

https://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE11534761/Festspil-opgiver-tradition-Nationalsangen-droppet/

Er der dog ikke nogle friske danskere, der kunne møde op til den sikkert interessante forestilling og så synge "Der er et yndigt land", sådan for lige at markere sig?

Der var lokalpolitikere til festspillenes urpremiere, og Gert Bjerregaard (V) og Knud N. Mathiesen (DF) undrede sig også over den udeblevne nationalsang.

Min mening: Hvad bilder planlæggerne af festspillet sig egentlig ind?

Man konstaterer, at nationalsangen har været anvendt ved slutningen af festspillene gennem et tidsrum. Hvor længe får vi desværre ikke at vide, men  det er nok ikke de to foregående sæsoner. Altså er det noget, der er blevet en tradition.

Den vil formand Lisbet gerne gøre op med, for som hun siger "i lyset af tidernes skiften..." Hm hm.
Og skiftet skulle så have at gøre med de yngres opfattelse af nationalsangen. Ja, men disse yngre er da også hjernevasket gennem medier og uddannelsessteder til at hade alt, hvad der er nationalt. Det er ikke underligt, hvis de går videre i livet med en så forkvaklet opfattelse af nationale symboler, herunder nationalsangen.

For et par år siden læste jeg et sted, at der er svenske skoler, hvor man ikke vil flage med det blå-gule flag, ligesom det heller ikke anses for korrekt at synge "Du gamla, du fria." Droppede man ikke også på et tidspunkt den svenske nationalsang som afslutning på statsradioens udsendelser?
Men Sverige er ved Gud ikke noget at tragte efter at ligne, men hvor er vi så på vej hen?

Jeg har lyst til at spørge jer:
Skal der også redigeres i "Elverhøj" ("Kong Christian stod ved højen mast") ? Der var også lige en tradition der, ikke?
Er det også "nationalistisk" at ville flage med det nationale flag ved bestemte lejligheder og begivenheder? Må det f.eks ikke hænge i Folketinget?

Til Anklageren. Nej, der er ikke nogen, der har begået identitetstyveri. Men der er sket det, at siden de meget røde 70'ere, er der kommet et nyt og meget afgørende spørgsmål på dagsordenen: Masseindvandringen og alt hvad deraf fulgte. Det er klart, at så rykker dem, der ikke er vilde med det multikulturelle, mere sammen, og det er naturligt, at der som følge blev dannet både en forening og et par partier, som stolt bruger Dannebrog. Ikke for at tage patent på det men for at fremhæve, at vi vil vedblive at være danske.
« Senest Redigeret: August 07, 2019, 02:28:16 pm af Helga den Anden »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    98.6%
    • Vis profil
Det er sgu ikke noget partiflag
« Svar #5 Dato: August 07, 2019, 02:44:22 pm »
Til Anklageren. Nej, der er ikke nogen, der har begået identitetstyveri. Men der er sket det, at siden de meget røde 70'ere, er der kommet et nyt og meget afgørende spørgsmål på dagsordenen: Masseindvandringen og alt hvad deraf fulgte. Det er klart, at så rykker dem, der ikke er vilde med det multikulturelle, mere sammen, og det er naturligt, at der som følge blev dannet både en forening og et par partier, som stolt bruger Dannebrog. Ikke for at tage patent på det men for at fremhæve, at vi vil vedblive at være danske.

Det er vores alle sammens flag, og det skal ikke bruges politisk.

Det gør du på en måde også selv her, for danskheden har ikke noget med muhamedanere at gøre.

Offline Helga den Anden

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    6.4%
  • 'For frihed og ret'
    • Vis profil
Sv: Det er sgu ikke noget partiflag
« Svar #6 Dato: August 07, 2019, 02:58:06 pm »

Det er vores alle sammens flag, og det skal ikke bruges politisk.

Det gør du på en måde også selv her, for danskheden har ikke noget med muhamedanere at gøre.

Jo, det har det nu alligevel. For muhamedaneres tilstedeværelse i seks-cifret antal fik netop manges danskhedsfølelse til at vågne.
Det var netop også tilfældet omkring den tyske besættelse, som du perifert nævnte i et andet indlæg.

Det er ret beset noget sludder, at Dannebrog aldrig kan bruges politisk, men jeg vil medgive, at det er rarest, hvis næsten alle i en nation som den danske føler det samme ved at se det smukke flag. Sådan er det bare ikke, og det var det heller ikke for 100 år siden, hvor mange røde sang om at "slette det hvide kors i flaget og gøre det rødt."

Du giver nationalt betonede partier skylden for, at der er så mange unge, der ikke elsker vores flag. Jeg mener, det er "68'erne" og efterfølgere i undervisnings- og nyhedsformidlingsbranchen. Man har fyldt dem med hadefulde idéer om, at Dannebrog er "vores svastika" (Lars v. Trier) og lignende nonsens.
« Senest Redigeret: August 07, 2019, 02:59:57 pm af Helga den Anden »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    98.6%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: August 07, 2019, 03:04:38 pm »
Jo, det har det nu alligevel. For muhamedaneres tilstedeværelse i seks-cifret antal fik netop manges danskhedsfølelse til at vågne.
Det var netop også tilfældet omkring den tyske besættelse, som du perifert nævnte i et andet indlæg.

Det er ret beset noget sludder, at Dannebrog aldrig kan bruges politisk, men jeg vil medgive, at det er rarest, hvis næsten alle i en nation som den danske føler det samme ved at se det smukke flag. Sådan er det bare ikke, og det var det heller ikke for 100 år siden, hvor mange røde sang om at "slette det hvide kors i flaget og gøre det rødt."

Du giver nationalt betonede partier skylden for, at der er så mange unge, der ikke elsker vores flag. Jeg mener, det er "68'erne" og efterfølgere i undervisnings- og nyhedsformidlingsbranchen. Man har fyldt dem med hadefulde idéer om, at Dannebrog er "vores svastika" (Lars v. Trier) og lignende nonsens.

Man skal ikke føle noget politisk ved at lufte Dannebrog - men føle sig som ét folk (der består af mange forskellige politiske overbevisninger).

Du udelukker sådan set nogen danskere.

Offline Helga den Anden

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    6.4%
  • 'For frihed og ret'
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: August 07, 2019, 03:15:59 pm »

Man skal ikke føle noget politisk ved at lufte Dannebrog - men føle sig som ét folk (der består af mange forskellige politiske overbevisninger).

Du udelukker sådan set nogen danskere.

Nej, jeg synes visse mennesker udelukker sig selv ved at ville forære vores gamle land bort til EU-tyranni eller - endnu værre - islam.
Jeg ville også gerne det med ét folk, der føler sig som sådan. Men jeg har kun glimtvis oplevet noget af det, og det er næsten altid i forbindelse med sportslige sejre. Som jeg skrev: Sådan er virkeligheden jo ikke.
PS Der er 'sgu' heller ikke noget parti, der har kaldt det 'deres'/partiflag. Det har jeg i hvert fald ikke oplevet!
« Senest Redigeret: August 07, 2019, 03:17:48 pm af Helga den Anden »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    98.6%
    • Vis profil
Reklamebureauer forstår nok tankegangen
« Svar #9 Dato: August 07, 2019, 03:28:03 pm »
Der er ikke nogen, der direkte kalder Dannebrog deres partiflag, men de vifter flittigt med flaget i partisammenhænge - og de har tegnet flaget ind i deres logo.

Det får bevidst - eller ubevidst - mange til at associere Dannebrog med partiet - og det burde jo symbolisere fællesskab.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    98.6%
    • Vis profil
Det symboliserede noget, hvis jeg havde brugt dette som avatar
« Svar #10 Dato: August 07, 2019, 03:38:00 pm »

Der kan være nogen, som måtte få afsmag for Dannebrog, fordi de associerer det med mig  :yes:

Offline Helga den Anden

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    6.4%
  • 'For frihed og ret'
    • Vis profil
Sv: Reklamebureauer forstår nok tankegangen
« Svar #11 Dato: August 07, 2019, 03:44:00 pm »
Der er ikke nogen, der direkte kalder Dannebrog deres partiflag, men de vifter flittigt med flaget i partisammenhænge - og de har tegnet flaget ind i deres logo.

Det får bevidst - eller ubevidst - mange til at associere Dannebrog med partiet - og det burde jo symbolisere fællesskab.

Nååhr, dem.  :smile1:

Jamen det symboliserer da også fællesskab. Desværre er der nogle, der har haft travlt med at pointere sammenhold med nogen fra en meget fremmed kultur - og med ideologiske EU-projekter. Så er det, at jeg synes man selv vender ryggen til det hidtidige fællesskab.

Jeg tror slet ikke, at Dansk Folkeparti havde eksisteret, hvis Danmark havde været styret af politikere, der ønskede et stærkt dansk fællesskab. Det parti opstod som følge af en splittelse i det danske folk, som allerede var en realitet i 1995.