Forfatter Emne: Nej, ikke DET!  (Læst 429 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    46.6%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
Nej, ikke DET!
« Dato: November 17, 2019, 03:07:25 pm »
Meget undertrykkelse kan man slippe afsted med. Men rører man deres biler, går de på gaden.

I Iran har en liter benzin kostet ca 50 øre, men nu forhøjes prisen til en krone. Det fører til "Landesweit gingen Menschen auf die Straße, es kam zu Ausschreitungen."

https://www.tagesschau.de/ausland/iran-protest-117.html

Hvorfor sidder jeg og tænker på Homofaber der mener at man kan forhøje skatterne?
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline Desdicardo

• Hyper medlem
  • Activity:
    3%
  • Livet kan være godt.
    • Vis profil
Sv: Nej, ikke DET!
« Svar #1 Dato: November 17, 2019, 03:22:42 pm »
Så tør jeg ikke tænke på hvordan de ville reagere på vores priser.  :ohmy:
Intet er sikkert her i livet udover døden,

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Der kan være meget forskel på købekraft
« Svar #2 Dato: November 17, 2019, 03:31:24 pm »
Når man sammenligner priser mellem lande, så har valutakurser ofte en meget stor betydning - og Iran er underlagt sanktioner, så jeg går ud fra at valutakursen må være meget lav.

Man kan også regne med købekraftkorrigerede penge, men det gør man ikke ret tit.

På den måde bliver vi ofte holdt for nar, når vi læser medierne.

De skriver det jo på en måde, så de bedst muligt sælger deres produkt (ved at få det til at lyde så interessant som muligt).

Gode debattørers styrker skinner igennem ...

- de behøver ikke prale eller jorde modparten

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.4%
  • Country: aq
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: November 17, 2019, 03:57:58 pm »
I Iran har en liter benzin kostet ca 50 øre....

Det synes Greta Thunberg er en fin pris. Det er kun hvide mennesker der skal betale CO2-afgifter.

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    85.8%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: November 17, 2019, 04:14:15 pm »
Meget undertrykkelse kan man slippe afsted med. Men rører man deres biler, går de på gaden.

I Iran har en liter benzin kostet ca 50 øre, men nu forhøjes prisen til en krone. Det fører til "Landesweit gingen Menschen auf die Straße, es kam zu Ausschreitungen."
Jeg ved ikke rigtigt, hvordan du regner? Men kursen for euro er 7,47, og prisen stiger fra 13 cent til 26 cent. Dvs.:

Den tidligere pris på 13 cent svarer til 0,13*7,47 kr = 97 øre
Den nye pris på 26 cent svarer til 0,26*7,47 kr. = 1,64 kr.

Desuden skyldtes protesterne ikke kun dette. Men mindst lige så meget, at iranerne tidligere har oplevet, at en sådan prisstigning kun har været startskuddet for flere mere generelle prisstigninger, hvilket de jo derfor frygter er ved at ske igen.

Iranerne mener desuden, at de som olieland har krav på at kunne få benzin billigt. Nu stiger prisen så alligevel voldsomt, og der indføres samtidig også en regel om, at en iraner højst kan købe 60 liter benzin om måneden, hvilket da også virker lidt urimeligt for mig?
Lad være med at fodre grønlænderen!
Er dette et masochist forum for folk, der kan lide at blive trynet af denne psykopat?

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    31.6%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: November 18, 2019, 02:01:04 pm »

Den iranske revolution i 1979, der fik flere millioner mennesker på gaden, handlede ikke om for dyr benzin.  :smile1: De ville smide de vestlige og væmmelige kapitalister på gaden.
Der har før været protester i Iran og det er ikke et ukendt fænomen. Den populære, men dårlige præsident Khatami blev under en tale til Tehrans studerende mødt med tilråb i 2004. Så at påstå, at folk ikke har været gået på gaden før nu, er som sædvanlig en løgn.  :smile1:

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    46.6%
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: November 18, 2019, 03:47:10 pm »
.......................... er som sædvanlig en løgn.  :smile1:

Tak for kaffe!
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    31.6%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: November 18, 2019, 03:57:56 pm »
.......................... er som sædvanlig en løgn.  :smile1:

Tak for kaffe!

Men det er jo korrekt. Der har været langt større demonstrationer end en stigning på benzinpriser, så det passer ikke, at de kan slippe af sted med langt mere undertrykkelse. Det er simpelthen en fordrejning og manipulering.