Forfatter Emne: Gør du noget for at leve sundt?  (Læst 9494 gange)

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    35%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
Sv: Gør du noget for at leve sundt?
« Svar #75 Dato: Februar 27, 2020, 03:59:31 pm »
Et sidespring. Nogle gange når jeg er ned og handle i f eks Føjtex. Hvad nu hvis vor civilisation bryder sammen efter at være  levet overrendt av hunnere, saraccenere og mongoler. Og arkæologerne om 3000 år begynder at stadere hvad vi har levet af. Og derfor udgraver et supermarked. De vil nok finde ud af at danskerne i år 2020 har levet af chips og slik, læskedrikke, vin og dyremad.

I min Rema1000 er det knap så slemt.
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    20.4%
    • Vis profil
Man kan ikke stille det op på den måde
« Svar #76 Dato: Februar 28, 2020, 03:09:21 pm »
Jeg har altid gået og drukket frugtjuice og tænkt at det vsr sundt, for det er frugt jo. Men nej. Æble- og appelsinjuice indeholder lige så meget sukker som cola.

Det er sundere at indtage en masse kalorier, og brænde dem af på en hensigtsmæssig måde - end det er at sætte sig hen i en stol og tælle kalorier.

Der er lige meget sukker i en stor appelsin og en lille Cola (33 cl) - men spis appelsinen og løb en tur - så regulerer du nok appetitten på en god måde  :smile1:

Frihed for Loke såvel som for Thor

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    35%
    • Vis profil
Sv: Man kan ikke stille det op på den måde
« Svar #77 Dato: Februar 29, 2020, 11:46:48 am »
Det er sundere at indtage en masse kalorier, og brænde dem af på en hensigtsmæssig måde - end det er at sætte sig hen i en stol og tælle kalorier.

Der er lige meget sukker i en stor appelsin og en lille Cola (33 cl) - men spis appelsinen og løb en tur - så regulerer du nok appetitten på en god måde  :smile1:

Hallo. Jorden kalder. Jeg har ganske vist ikke nogen statistik over hvordan antallet af overvægtige stiger med alderen. Men jeg har øjne i hovedet. Og så vidt jeg kan se, ser det skidt ud. Men der eksterer masser af statistik om øget sygelighed med alderen. Lidelser der er følger af overvægt og at folk bevæger sig for lidt.

Desværre er de fleste mennesker ligeglade med selv at gøre noget ved det, men mener at det er noget sundhedssystemet skal tage sig af.
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    1%
  • Country: dk
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
Sv: Gør du noget for at leve sundt? ... Ja MON ikke ...
« Svar #78 Dato: Februar 29, 2020, 02:01:00 pm »
Jeg har cyklet de sidste to år nu ti Km ... TO gange om dagen i alt slags vejr, (Lægens ordre) spiser næsten det samme som altid men har tabt mig, der ryger også nogle flere grøntsager ned nu selv om jeg protesterede vildt i starten ... :ermm:

Det er Utroligt hvad man kan vænne sig til i sundhedens Hellige navn ... :w00t:
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    20.4%
    • Vis profil
Sv: Man kan ikke stille det op på den måde
« Svar #79 Dato: Februar 29, 2020, 02:01:29 pm »

Hallo. Jorden kalder. Jeg har ganske vist ikke nogen statistik over hvordan antallet af overvægtige stiger med alderen. Men jeg har øjne i hovedet. Og så vidt jeg kan se, ser det skidt ud. Men der eksterer masser af statistik om øget sygelighed med alderen. Lidelser der er følger af overvægt og at folk bevæger sig for lidt.

Desværre er de fleste mennesker ligeglade med selv at gøre noget ved det, men mener at det er noget sundhedssystemet skal tage sig af.

- og så er løsningen at træne kroppen i stedet for at undgå appelsiner og æbler  :yes:

Det er jo ikke kaloriebomber.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    20.4%
    • Vis profil
Det lyder fornuftigt
« Svar #80 Dato: Februar 29, 2020, 02:20:16 pm »
Jeg har cyklet de sidste to år nu ti Km ... TO gange om dagen i alt slags vejr, (Lægens ordre) spiser næsten det samme som altid men har tabt mig, der ryger også nogle flere grøntsager ned nu selv om jeg protesterede vildt i starten ... :ermm:

Man skal ikke sulte sig selv, hvis man vil være sundere - men ændre vaner.

For nogen år siden havde jeg tabt mig, fordi jeg tog på lange jagter uden at spise ret meget - og så tænkte jeg - at det kunne være en fordel, hvis jeg tog lidt på.

Her kan det ske, at vi kommer ud i stressende situationer på grund af vejret og uheld - og så har man brug for noget at stå imod med.

Det er noget af det dummeste, jeg har gjort. Jeg kunne ikke forestille mig at jeg ville få problemer, for jeg var jo godt oppe i årene uden nogensinde at have haft problemer med en stor mave - og uden at gøre noget for at holde vægten nede.

Jeg begyndte at spise sådan noget som flødeis med solbær fra Premier Is og dessertbomber fra Coop.

Efter nogen tid fik jeg bare en helt vild lyst til kaloriebomber - og når jeg fik fri, så tænkte jeg bare på det. Hvis jeg ikke fik kaloriebomber, så havde jeg den der fornemmelse af, at der mangler noget. Så kunne jeg få det godt i en halv time  :big_grin:

- Det holdt jeg op med, men det tog godt nok sin tid før jeg fik det "normalt" igen.

Jeg tror det hænger sammen med den tarmflora, man har. Man kan forestille sig, at man fodrer bakterier, og de har ikke samme miljøkrav.

I din krop har du mange flere bakterieceller, end du har af dine egne celler. Nogen er nyttige - og det er dem, man bør dyrke  :smile1:

Offline Trådløse-Anna

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.2%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
  • Tror på en fremtid uden de bl?s indblanding, :))
    • Vis profil
Sv: Gør du noget for at leve sundt? ... Ja MON ikke ...
« Svar #81 Dato: Februar 29, 2020, 04:09:53 pm »

Såå er det måske slut med at svælge i flæskesteg og brune kartofler,  :girl_blum:

Men godt du så lyset og ændrede din livsførelse håber da det holder,  :girl_wink:
« Senest Redigeret: Februar 29, 2020, 06:15:29 pm af Trådløse-Anna »
<3 <3
Støttemedlem af brovte-banden, :)

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    7%
  • Country: aq
    • Vis profil
« Svar #82 Dato: Februar 29, 2020, 04:24:09 pm »
Jeg tager mig en spiller engang imellem for at undgå munkesyge.

Homofaber: "Det er kun godt. Vi trænger til at få noget frisk DNA til vores svage europæiske genpulje."

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    20.4%
    • Vis profil
« Svar #83 Dato: Februar 29, 2020, 04:28:23 pm »
Jeg tager mig en spiller engang imellem for at undgå munkesyge.

Kan du ikke søge sammen med perkerne? så falder der måske en blondine af i ny og næ  :smile1:

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    20.4%
    • Vis profil
Spelt
« Svar #84 Dato: Marts 05, 2020, 08:07:18 pm »
Carlo skrev om hvor sund havre er, men havre indeholder fytin, der virker ligesom en magnet. Det binder mineraler som zink, kalk, jern og magnesium til sig i maven.

Derfor er fuldkorn usundt, hvis fytin ikke er nedbrudt.

Wikipedia: Fytin danner et uopløseligt kalksalt, og hvis føde derfor indeholder fytin, vil fytin i tarmkanalen udskilles som uopløseligt kalksalt med det resultat, at en del af fødens værdifulde indhold af kalk uudnyttet bortgår med afføringen; i visse tilfælde kan denne afkalkning af føden fremkalde sygelige tilstande.

Udover kalk (kalcium) binder fytaterne også mineralerne zink, jern og magnesium.

Den binding som fytin foretager af mineralerne, er så stærk, at f.eks. vegetarer og veganere advares mod at spise hvedeprodukter i større omfang, idet der er risiko for at der opstår zinkmangel, uanset at hvede er en af de mest zinkrige fødemidler, som vi har.

Også andre befolkningsgrupper er i farezonen, f.eks. småttærende befolkningsgrupper, som ældre.

Wikipedía slut

Det er årsagen til, at jeg bruger surdej, for spaltningen af fytin foregår bedst i et surt miljø.

Mine brød er nu ikke så sure endda, men nu kunne jeg ikke få det sædvanlige fuldkornsmel - så jeg købte spaltmel, for det var det eneste fuldkornsmel der var, som ikke var sigtet.

Brødene bliver lysere, og det smager udmærket.

Har du nogen erfaringer med spelt?

Man kan læse meget om fytin problemet i debatten ved Netdoktor:

https://debat.netdoktor.dk/discussion/33930/fuldkornsbrod-angaende-fytin-problemet

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    35%
    • Vis profil
« Svar #85 Dato: Maj 15, 2020, 05:50:38 am »
Så er der endelig en virksom slankemedicin på vej.

https://finans.dk/erhverv/ECE12139203/novodirektoer-jubler-over-fedmemiddel-det-er-et-vaegttab-der-er-hidtil-uset/?ctxref=ext&fbclid=IwAR0m3vDb9aaoelerZcKrvQULpFc6QvIsgKpEmRdQOB78HZ6e6KPJNFT0fHk

Skal vi juble? Vi kommunister havde nu hellere set at der blev gjort noget planøkonomisk ved folkesundhed. Få stoppet amerikaniseringen af vores livsstil.

Kapitalismen er underlig. På den ene side laves der profit på at gøre os usunde. Så laves der profit på at gøre od "sunde" igen. Skulle man ikke hellere afmontere at der kan laves profit på at gøre os usunde?