Forfatter Emne: Gør du noget for at leve sundt?  (Læst 2670 gange)

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: 00
    • Vis profil
Gør du noget for at leve sundt?
« Dato: Juni 30, 2019, 06:46:39 pm »
Jeg bager sunde brød, og uden at være fanatisk vælger jeg for det meste madvarer, som er rimeligt sunde.

Jeg steger f.eks. mest i jomfru olivenolie og meget sjældnere i smør. Jeg blander det somme tider.

- men jeg spiser for meget smør på brødet til, at det er sundt. Det burde jeg ikke gøre, men det smager godt  :smile1:
Lighed for Loke såvel som for Thor

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    44.2%
    • Vis profil
Sv: Gør du noget for at leve sundt?
« Svar #1 Dato: Juni 30, 2019, 07:03:57 pm »
Ja, jeg bager også mit eget rugbrød. Dels fordi det smager godt og det er 100% fuldkorn. Men jeg går op i at leve og spise sundt, bruger helst friske råvarer og laver det jeg kan fra bunden. Og så løber jeg. Jeg plejer at kunne lide at løbe, men i dag i 31 grader var det 10 km, som var en pine. Jeg var ikke klar over, at der var så varmt.
Jeg har en del venner, som lever meget usundt - også min familie og kan se, hvad konsekvensen er. Jeg spiser så ikke så meget smør, men tilgengæld er jeg et svin med salt i maden.

Offline genuine Troll

• Hyper medlem
  • Activity:
    4%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
  • Trolle-rit, trolle-rut-
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Juli 01, 2019, 11:14:26 am »
Jeg bager franskbrød af havremel der er ikke det usunde gluten i det er bare svært at få dejen til at hæve tilstrækkeligt,

De første jeg bagte lignede nærmest en katastrofe, fladbrød  :girl_impossible:
Men med lidt øvelse såå-  :girl_wink:

Og det smager bare,  :girl_blum:

I får lige opskrift,

Du skal bruge::>
50 g gær (det må gerne være økologisk)
3 dl. lunkent vand
2 spsk. smags neutral olie
1 spsk. flydende honning
1 tsk. salt
550 g havremel (man kan os blande lidt hvedemel i)
Mælk eller æg til pensling

Sådan gør du:
Opløs gæren i håndvarmt lunkent vand. Kom derefter honning, olie og salt i. Put så melet i og ælt dejen godt sammen. så kan brødet hæve i et kvarter,
Form dejen til 2 runde eller aflange brød, rids dem og pensl med æg eller mælk. Sæt brødene i en kold ovn, og sæt ovnen på 210°. Bag brødet i 25-30 min, tjek dem gerne løbende de sidste 10 min,
Og værsgo - så er der hurtige friskbagte havrebrød!, ikk havregrød:girl_wink:
« Senest Redigeret: Juli 01, 2019, 11:27:56 am af genuine Troll »
Fake profil, :girl_blum2:

Offline Bindesbøll

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Juli 01, 2019, 02:45:57 pm »
Jeg spiser helst kun det jeg kan lide, heldigvis er jeg glad for langt det meste mad af den sunde slags. Jeg bor tilmed et sted hvor time-friske fisk kan hentes ved fiskekutternes ræling hver dag, og det endda til yderst rimelige priser (sikkert kulsort :smile1::yes:

Slik, kager og sodavand er heller ikke noget for mig - jeg har dog en svaghed for pandekager med is eller jordbær med piskefløde, men så længe der kan gå flere uger imellem, så er det vel ok. Jeg bryder mig ikke rigtigt om øl eller stærk spiritus, men et glas rød- eller hvidvin siger jeg sjældent nej til!

Med et arbejde som mit har jeg heldigvis ingen brug for hverken at løbe eller løfte vægte efter fyraften. Jeg har aldrig røget og jeg tror egentlig at min vægt er indenfor det 'tilladte'.

Men om jeg ligefrem gør noget for at leve sundt? Nej, det kan man vel ikke sige, jeg lever jo bare som jeg altid har gjort.     

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    8%
  • Country: aq
  • Køn: Mand
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Juli 01, 2019, 04:28:02 pm »
Jeg spiser masser af svinekød. Hvad der er skidt for muhamzerne må være godt for mig.
« Senest Redigeret: Juli 01, 2019, 04:34:18 pm af Torsten Bonfils »
  :Laie_cyclist:

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Juli 02, 2019, 09:01:30 am »
Er gluten usundt?
På trods af sit dårlige ry er gluten absolut ikke usundt for langt de fleste mennesker. Der findes et fåtal, som ikke kan tåle gluten, også selvom de ikke lider af cøliaki, men dette er altså en kun en lille del af befolkningen. Og at betegne gluten som gift er noget komplet vrøvl, der kun tjener til at fremme ernæringsmæssig ignorance og madfrygt. Man kan dog godt kritisere glutenholdige fødevarer for ikke at være af en synderlig stor næringsværdi. Pasta og hvidt brød er fx ikke særligt mættende, og har et lavt indhold af fibre, vitaminer og mineraler. Dermed ikke sagt at pasta og brød ikke kan indgå i en sund kost, for det kan det bestemt. Og den lavere næringsværdi af disse fødevarer har desuden intet at gøre med gluten-indholdet. Glutenfrit brød bliver ikke en kæft sundere, bare fordi der ikke er gluten i. Og indtag af fuldkorn er forbundet med en masse sundhedseffekter på befolkningsniveau – også selvom de indeholder gluten. Citat slut
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Offline genuine Troll

• Hyper medlem
  • Activity:
    4%
    • Vis profil
Jeg har aldrig skrevet gluten er gift,
« Svar #6 Dato: Juli 02, 2019, 11:22:34 am »
Jeg bager franskbrød af havremel der er ikke det usunde gluten i
Hvem har bildt dig ind at gluten er usundt?

https://videnskab.dk/krop-sundhed/forsker-glutenfri-diaet-er-kun-for-gluten-allergikere

Forhold dig nu til min opskrift, ikk?  Skulle denne side ikke være en hyggelig side hvor vi alle udvekslede opskrifter om at leve sundt?

Hvedebrød er ikk særlig sundt for folk med bla diabetes som snart en 4del af Danmarks befolkning har pådraget sig pga deres usunde livsstil,

Diabetes 2 som er en snigende sygdom opdager du ikke før det næsten er for sent så man mener at rigtig mange går rundt med den uden at vide det,

Her er lidt peak om den grimme sandhed om hvidt brød::> (Hvis i er interesseret) :girl_smile:

Når du spiser helt hvidt brød, sker der lidt det samme, som når du spiser sukker::> det bliver optaget hurtigt, og dit blodsukker stiger hurtigt og falder igen – ofte til under det oprindelige niveau. Det stresser vores krop at få det medfølgende store peak af insulin, der kommer ud i blodet, og det er det, der er så usundt,

Fuldkornsbrød giver en meget længere mæthedsfølelse, og man har bevist, at fuldkorn blandt andet kan være med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme og sandsynligvis også diabetes, blandt andet fordi vi ikke får den store stigning i blodsukkeret, siger ernæringsforsker Ulla Toft,

– Det hjælper også med til at holde vores mave i gang og forebygge forstoppelse, ligesom fuldkorn kan forebygge visse former for kræft – især dem, der har med vores mave-tarm-system at gøre, fordi affaldsstoffer med videre bliver transporteret hurtigere gennem systemet,  :girl_smile:

Dermed ikke sagt at man da sagtens kan spise hvidt brød med jævne mellemrum, vel?  :girl_bye2:   :girl_wink:
« Senest Redigeret: Juli 02, 2019, 11:27:18 am af genuine Troll »

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Juli 02, 2019, 12:58:01 pm »
Der er intet hyggeligt ved landsnogen, hun er bare en gammel gimpe  :yes: :smile1:
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Offline genuine Troll

• Hyper medlem
  • Activity:
    4%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Juli 02, 2019, 04:51:46 pm »
Nej der var ikk noget link,  :girl_sad:

Men hvad synes du om opskriften,? er det noget du vil prøve? det er jeg mere interesseret i

at få at vide,  :girl_smile:

Offline PU

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #9 Dato: Juli 02, 2019, 09:33:21 pm »
Jeg kan godt lide at gøre noget ud af min mad, men om det er sundt er ligemeget, bare det smager godt. Og nogle siger jeg spiser for meget kød....
Iøvrigt mener jeg, at vi skal hjemsende de fremmede.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Juli 02, 2019, 09:51:03 pm »
Nej der var ikk noget link,  :girl_sad:

Men hvad synes du om opskriften,? er det noget du vil prøve? det er jeg mere interesseret i

at få at vide,  :girl_smile:

Jeg har prøvet at bage med havre med blandet succes.

Det bliver let klægt, og sidst købte jeg havreklid.

Det var mest af nød, fordi de ikke havde den mel, jeg ville købe, og det blev jeg skuffet over  :yes:

Offline genuine Troll

• Hyper medlem
  • Activity:
    4%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Juli 03, 2019, 02:53:43 am »

Og nej tak, jeg har prøvet noget umanerlig  tørt glutenfri brød.  :bad:

Oookay, det var da et svar der ville noget,  :girl_smile:
« Senest Redigeret: Juli 03, 2019, 03:01:18 am af genuine Troll »

Offline genuine Troll

• Hyper medlem
  • Activity:
    4%
    • Vis profil
Så har du været rigtig uheldig,
« Svar #12 Dato: Juli 03, 2019, 02:58:54 am »

Det var mest af nød, fordi de ikke havde den mel, jeg ville købe, og det blev jeg skuffet over  :yes:

Så tør jeg næsten ikke komme med min opskrift på havre pandekager,  :girl_smile:

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Sv: Så har du været rigtig uheldig,
« Svar #13 Dato: Juli 03, 2019, 03:32:15 am »

Så tør jeg næsten ikke komme med min opskrift på havre pandekager,  :girl_smile:

Det vil jeg da gerne prøve  :smile1:

Jeg bager fuldkornshvedebrød af groftmalet mel med surdej - og det kræver også noget øvelse.

Jeg bager alt det brød, vi spiser.

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    69.6%
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: November 05, 2019, 05:03:59 pm »
Uha, alderen trykker, og det kniber med at stå og bikse mad sammen. Så det kniber med sundheden, selv om jeg undgår hvidt brød, ost og det der er værre. Men underskuddet på grøntsager, løser jeg med at drikke grøntsagsjuice. Selv om det ikke smager just godt. Æble- og appelsinjuice holder jeg mig fra, for der er lige så meget sukker i, som i cola. Det er der ikke ret mange der ved. Vi får jo at vide at frugt er sundt, tøhø!

Og tager vitaminer, selv om de er omstridte af videnskaben.

https://videnskab.dk/krop-sundhed/kaempestudie-langt-de-fleste-kosttilskud-hjaelper-ikke-mod-hjertesygdomme-eller-doeden

Men de multivitaminer man køber, er doseret, så man lige netop undgår vitaminmangel. For mit vedkommende, tager jeg meget mere. F eks C-vitamin tager jeg 1000 milligram om dagen, og har ikke været forkølet i mange år.

Men noget der kilde til bestandig undren. Hvorfor tager kun få mennesker deres sundhed alvorligt? Vi får tudet ørerne fulde med, at vi skal have motion. Men jeg kan se omkring mig, at folk lever meget usundt og har livsstilssygdomme. Kendte endda nogle der er døde af det, trods lægers utvetydige advarsler.

Hvad med motion? Man bliver sund og får det godt af det. Her er min gode ven:

anti-rød: "Det er muligt at udvinde energien fra Co2."