Forfatter Emne: [Slettet]  (Læst 210 gange)

Offline Warlock (OP)

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    1.4%
  • Country: 00
    • Vis profil
[Slettet]
« Dato: Juni 20, 2019, 03:09:10 pm »
[Slettet]
« Senest Redigeret: Juni 27, 2019, 11:30:07 am af Warlock »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97%
    • Vis profil
Jeg forstår ikke rigtig
« Svar #1 Dato: Juni 20, 2019, 03:20:21 pm »
Der er i hvert fald noget, som holder mig ved jorden, så det er da kun tosser, som bestrider det.

Det du omtaler her handler om at bevise, hvorvidt gravitation er omvendt proportional med kvadratet af afstanden fra kilden til den fysiske mængde - og ikke om gravitation eksisterer.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97%
    • Vis profil
Objektive sandheder eksisterer kun i matematikken
« Svar #2 Dato: Juni 20, 2019, 08:44:04 pm »
Fysiske teorier kan være mere eller mindre frugtbare, men ingen af dem er objektivt sande.

Hvis fysiske teorier er frugtbare, anser man dem for at være sande. Det er i hvert fald hvad jeg har lært i liniefags fysik på lærerseminariet - og jeg synes dengang, at det var befriende, at man ikke behøver at bevise, at teorierne er sande i fysik.

Det er selvfølgelig et resultat af, at man lavede en relativistisk afrunding på den klassiske fysik.

« Senest Redigeret: Juni 20, 2019, 09:33:17 pm af Anklageren »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97%
    • Vis profil
Objektive "sandheder" eksisterer kun i matematikken
« Svar #3 Dato: Juni 20, 2019, 09:34:05 pm »
Fysiske teorier kan være mere eller mindre frugtbare, men ingen af dem er objektivt sande.

Hvis fysiske teorier er frugtbare, anser man dem for at være sande. Det er i hvert fald hvad jeg har lært i liniefags fysik på lærerseminariet - og jeg synes dengang, at det var befriende, at man ikke behøver at bevise, at teorierne er sande i fysik.

Det er selvfølgelig et resultat af, at man lavede en relativistisk afrunding på den klassiske fysik.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97%
    • Vis profil
Hvad er det du ikke forstår ved "frugtbar"?
« Svar #4 Dato: Juni 21, 2019, 12:07:24 pm »
Uha, du får det næsten til at lyde som om man bare kan opfinde vilkårlige fysiske teorier.

De skal overholde den Videnskablige metode og der er ganske klare krav for evnen til at lave forudsigelser og matche med alle observationer.

Jeg får det til at lyde, som om en fysisk teori skal være anvendelig.

Det er sådan set ligegyldigt, hvis Newtons teorier ikke holder vand ved hastigheder nær lysets hastighed - når de kan anvendes til at fremstille en motor (fordi vi ikke fremstiller motorer ved så høje hastigheder, og aldrig kommer til at gøre det).

Derfor er de "sande nok"  :smile1:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97%
    • Vis profil
Et eksempel
« Svar #5 Dato: Juni 21, 2019, 12:49:38 pm »
Newtons 2. lov kaldes også kraftloven. Når noget med en masse m påvirkes af en resulterende kraft F, vil det ændre hastighed.

Kendes bevægelsens acceleration, kan kraften beregnes.

Så kom Einstein relativitetsteori, og en af konsekvenserne er, at når man påvirker en masse med en kraft - og nærmer sig lysets hastighed - så øges massen i stedet for at legemet accelereres.

Ud fra din måde at tænke på, skal vi derfor enten forkaste Newtons kraftlov eller relativitetsteorien - fordi der er uoverensstemmelser - men sådan fungerer fysikken ikke.

Begge teorier er nemlig frugtbare, og vi ved ikke med sikkerhed, om nogen af dem er "fuldkommen sande" (som man gør i matematikken).

Det må man bare erkende.

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    21.4%
  • Country: aq
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Tyngdekraft beviser fra 2015 og 2016 har klaret peer review!!
« Svar #6 Dato: Juni 21, 2019, 01:33:44 pm »
Har Convex Earth ikke forklaret os at det er elektromagnetiske kræfter der holder os fast på Jorden?
Danmark frit for marmorkrebs.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97%
    • Vis profil
Moderne fysikere tænker altså anderledes, end man gør i folkeskolen
« Svar #7 Dato: Juni 21, 2019, 02:04:05 pm »
Jeg er forhodsvis sikker på at Kraftloven og relativitetsteorien ikke modsiger hinanden.
Det er mig uklart hvordan du mener at de 2 modsiger hinanden. Men jeg er ikke fysiker og ikke specielt interesseret i din teori på det punkt.

Hvis observationer modsagde en af disse, skulle teorien eller loven omskrives, eller der tilføjes at teorien udelukkende er gældende under et sæt af forudsætninger. Og det er hvad der sker.

Ud fra din måde at tænke på, skal vi derfor enten forkaste Newtons kraftlov eller relativitetsteorien - fordi der er uoverensstemmelser - men sådan fungerer fysikken ikke.

De modsiger altså hinanden.

Relativitetsteorien siger, at når et legeme nærmer sig lysets hastighed og man påvirker legemet med en kraft, så vil massen øges.

Jo tættere man kommer på lysets hastighed, desto større er den kraft, der skal til for at accelerer legemet - indtil den kraft der skal til for at accelerere legemet bliver uendelig stor (når man kommer uendelig nær lysets hastighed).

Derfor kan det ikke lade sig gøre, at et legeme når op på lysets hastighed. Man omskriver alligevel ikke den klassiske mekanik.

Det er ikke ren teori, for man har bygget meget store partikelacceleratorer, hvor man eksperimenterer med høje hastigheder, hvor Newtons 2. lov ikke er gyldig.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97%
    • Vis profil
Naturens sande væsen
« Svar #8 Dato: Juni 21, 2019, 02:11:18 pm »
Har Convex Earth ikke forklaret os at det er elektromagnetiske kræfter der holder os fast på Jorden?

Det er langt ude i hampen.

- men der er altså andre teorier.

Se f.eks.

Tyngdekraften findes kun i dit hoved

https://videnskab.dk/naturvidenskab/tyngdekraften-findes-kun-i-dit-hoved

« Senest Redigeret: Juni 21, 2019, 02:20:16 pm af Anklageren »