Forfatter Emne: Ejendomsret til jord.  (Læst 2914 gange)

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: 00
    • Vis profil
Man kan ikke undervise et tomt klasselokale
« Svar #105 Dato: Juli 08, 2019, 01:17:39 am »
Det er ikke anderledes

At være lærer er en tjenesteydelse, og hvis der ingen efterspørgsel er efter læring, så vil der ikke blive undervist.

Hvis man tror, at det er læreren, der skaber læring - så må man forestille sig, at læreren starter med at fange børnene og bagefter tvinger noget læring i dem.

Det er i hvert fald ikke et ideelt system  :smile1:

Hvis eleverne ikke efterspørger læring, så vil det mislykkes.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    63.4%
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Sv: Man kan ikke undervise et tomt klasselokale
« Svar #106 Dato: Juli 08, 2019, 01:20:00 am »
Det er ikke anderledes

At være lærer er en tjenesteydelse, og hvis der ingen efterspørgsel er efter læring, så vil der ikke blive undervist.

Hvis man tror, at det er læreren, der skaber læring - så må man forestille sig, at læreren starter med at fange børnene og bagefter tvinger noget læring i dem.

Læs nu hvad jeg skriver.

Du får ret og jeg får fred!

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Jeg kan godt følge, at grådighed er drivkraften for kapitalister
« Svar #107 Dato: Juli 08, 2019, 01:30:34 am »
Lidt sjov historie. Omkring 1960 blev loven om by- og landzoner vedtaget. Før den tid kunne man klampe et hus op hvor man ville og byggetilladelser og den slags var der ikke meget af. Men så kom loven som en konsekvens af efterspørgsel efter parcelhuse. Så skulle nybyggeri være i zoner der af amterne og kommunerne var udlagt som byzoner.

Men så var der nogen der fik travlt. Nemlig bønder der ejede jord der havde beliggenhed og potentiale til sat blive byzoner, for så ville værdien af deres jord mangedobles. Så det fik travlt med at lade sig vælge ind i sogne- og amtsråd, for at kunne influere at netop deres jord blev byzoner. Der var guldfeber. Det var så knivene næsten kom frem ude omkring. Og nogle fik lange næser.

Omkring 1967 blev sognekommunerne nedlagt og der kom de større kommuner, som vi kender fra den seneste kommunalreform. Men konflikten fortsatte.

Vi er delvist enige, men selvom grådighed er drivkraften, så starter det med, at der er efterspørgsel efter byggegrunde.

Det er ikke et problem her i Grønland, hvor man ikke må eje jord. At det er muligt hænger sammen med, at her er rigeligt med jord, fordi befolkningstætheden er lav.

Der er for mange mennesker på jorden, og det giver nogen ulemper.

« Senest Redigeret: Juli 08, 2019, 01:39:55 am af Anklageren »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #108 Dato: Juli 08, 2019, 01:47:17 am »
Det er ikke anderledes

Læs nu hvad jeg skriver.

Det har jeg da læst.

Det starter med efterspørgslen. Hvis forældre og elever ikke efterspørger undervisning - så vil der ikke være nogen undervisning.

Jeg mener da ikke, at det hænger sammen med, at samfundet har organiseret undervisningen ved at bygge skoler. Det er en biting i den sammenhæng. Det er undervisning på handelsskoler også.

Jeg har en udvidet og gennemtænkt opfattelse af, hvad "læring" betyder

I ur-samfundet, forudsætter læring også, at der er efterspørgsel efter læring. Kald det interesse for læring - eller hvad du vil. Det starter der.

Jeg taler om livslang læring - og det har ikke noget med undervisning at gøre - men er noget - man selv har/tager ansvaret for, og det kan foregå overalt.

Det er noget lignende, når man producerer badekar. Det starter med kundernes interesse for at vaske sig - og den interesse er alfa og omega for produktionen.

Er interessen der, så vil der blive produceret badekar af enten Per eller Poul.

Støtanker: Jeg tror heller ikke, at Hitler var alene om udkæmpe 2. verdenskrig - om du kan forstå associationen. Hitler skabte ikke 2. verdenskrig.

Det startede med en efterspørgsel efter en "Hitler". Uden efterspørgsel - ingen "Hitler".

Man er tilbøjelig til at overdrive enkeltpersoners betydning. Anti-rød tror, at hvis Edison ikke havde levet, så havde vi ikke haft elektrisk lys  :smile1:

« Senest Redigeret: Juli 08, 2019, 02:18:48 am af Anklageren »

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    63.4%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Sv: Ejendomsret til jord.
« Svar #109 Dato: Juli 08, 2019, 10:29:11 am »
Kapitalismen sikrer, at det kun er de effektive og dygtige, der kan styre deres forretning. De uduelige bliver bliver sparket ud, fordi de er en underskudsforretning.

Prøv lige at se det som Phil kalder et skib i tråden

http://www.din-debat.dk/index.php?topic=9568.0

Tror du at dem der har det "skib" har det fordi de er specielt effektive eller dygtige? Jeg tror det er folk der er lige til at kyle i skraldespanden.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    63.4%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #110 Dato: Juli 08, 2019, 10:37:25 am »
Det er ikke anderledes

Det ved jeg godt!

Du har vist fået efterspørgsel på hjernen. 

Faktisk er det uhyre banalt. men grunden til at jeg nævnte det, var for at pointere at også åndelig produktion skaber værdi. I modsætning til spekulation. I samfundet som helhed. Det er ikke til at sige om den enkelte producent af åndelige produkter gør det.

Også kapitalistisk virksomheder, med fysisk produktion, slår undertiden fejl i hvad der kan sælges med overskud.

Og så nævnte jeg selv det med husejeren jeg kender, der er på vej til fattiggården med ubetalelig gæld.

At det kan fejle åndelig produktion også: Grønland bruger verdens højeste andel af BNP i uddannelsesektoren. Skulle grønlænderne så være verdens højst uddannede befolkning? Man hører ting og sager derfra om at pengene ikke just er givet perfekt ud.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #111 Dato: Juli 08, 2019, 10:58:12 am »
Det er ikke anderledes

Det ved jeg godt!

Du har vist fået efterspørgsel på hjernen. 

Faktisk er det uhyre banalt. men grunden til at jeg nævnte det, var for at pointere at også åndelig produktion skaber værdi. I modsætning til spekulation. I samfundet som helhed. Det er ikke til at sige om den enkelte producent af åndelige produkter gør det.

Også kapitalistisk virksomheder, med fysisk produktion, slår undertiden fejl i hvad der kan sælges med overskud.

Og så nævnte jeg selv det med husejeren jeg kender, der er på vej til fattiggården med ubetalelig gæld.

At det kan fejle åndelig produktion også: Grønland bruger verdens højeste andel af BNP i uddannelsesektoren. Skulle grønlænderne så være verdens højst uddannede befolkning? Man hører ting og sager derfra om at pengene ikke just er givet perfekt ud.

Nu skal du ikke overdrive

Debetten har handlet om - hvorvidt det er efterspørgslen eller produktionen der er drivkraft til at skabe værdierne - længe før jeg kom med de små pip  :smile1:

På det overordnede plan ser jeg det som en aflægger af den gamle debat om det er eliten eller folket, der bærer udviklingen frem.

Er det ikke elitedyrkelse at tro på, at nogen få særlig udmærkede borgere skaber alle samfundets værdier?

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    31.2%
    • Vis profil
Sv: Venter spændt
« Svar #112 Dato: Juli 08, 2019, 11:02:58 am »
Hvis det er rigtigt, at erhvervslivet skaber værdierne, ..................

Nej, ikke bare erhvervslivet. Også en lærer der underviser børn og er med til at gøre dem klogere, skaber værdi. En kunstner der sælger et værk, skaber værdi. Jeg kan ikke lige komme på et bedre udtryk end "produktion".

En forfatter eller maler kan kun sælge en bog eller et maleri, hvis der er folk, der vil give penge for det. En maler, der maler et billede om dagen, får jo ikke noget ud af det, hvis de bare står på et loft. Han kan også bare vælge at give dem væk

Ja, men man har faktisk også tidligere løst kriser ved at staten øgede købekraften. F eks i USA, Tyskland og Danmark i 30'erne. Det kan man ikke i dag p gr a globaliseringen. Dels fordi der muligvis konflikter med EUs stabilitetspagt.

Men efterspørgslen og købekraften dannes også i den kapitalistiske økonomi selv. I den tidlige manufakturs tid skabte arbejdernes lønninger efterspørgsel efter de produkter de producerede i spinderierne og væverierne. Og lønningerne blev spenderet på produkter hos bønderne, som på deres side, fik købekraft til at købe industriprodukter.

Profitter fra produktionskapitalen blev investeret i finanskapitalen og i handelskapitalen og dannede købekraft og efterspørgsel den vej.

Sådan er det i princippet også i dag, selv om der er meget andet inde i billedet, f eks det ulige bytteforhold i international handel.

Købekraften er et udtryk for, hvor meget folk kan fylde indkøbsvognen før de får ondt i tegnebogen. Købekraften kan falde og stige af mange årsager. Lave prisstigninger på varer, skattepolitik (i teorien) og så meget andet. Det er bare et begreb i økonomien, som så mange andre begreber.
Men dansk økonomi har været i fremgang siden 2012-13. Løninskomsterne er steget og det samme med beskæftigelsen, men på bnp siden har væksten ikke været så stor. Det skyldes et lavere privatforbrug. Det hænger ikke samme med det du siger, at det er i produktionen at værdierne skabes.

En gut der finder en diamant på sin mark, sælger den og bruger pengene, skaber selvfølgelig også efterspørgsel, men den købekraft er dannet i produktionen. Det samme gælder værdistigninger på fast ejendom.

Se selv, man kan godt, selv om man ikke læser tykke bøger. Cepos er sådan nogen der har læst tykke bøger, men er enorme fladpander.

En gut, der finder en diamant på en mark, kan kun sælge den, hvis der er en, der vil give penge for den. En diamant er en handelsvare. Det er ejendom og jord også. Det er korn, mel og olie også. Det er en del af den samlede produktionen som fabrikken, der laver tøj også er.

Vi kan også forstille os et land, der bruger hele deres befolkning og ressourcer på at grave efter diamanter. Vil de blive rige ved at akkumulere ædelstene - ja det vil de da, men kun hvis de kan handle med et andet land, der producerer tøj og fødevarer og som er villige til at købe diamanter for mad.

« Senest Redigeret: Juli 08, 2019, 12:35:13 pm af homofaber »

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    31.2%
    • Vis profil
« Svar #113 Dato: Juli 08, 2019, 11:13:25 am »
Kapitalismen sikrer, at det kun er de effektive og dygtige, der kan styre deres forretning. De uduelige bliver bliver sparket ud, fordi de er en underskudsforretning.

Prøv lige at se det som Phil kalder et skib i tråden

http://www.din-debat.dk/index.php?topic=9568.0

Tror du at dem der har det "skib" har det fordi de er specielt effektive eller dygtige? Jeg tror det er folk der er lige til at kyle i skraldespanden.

Det ved jeg da ikke. Jeg kender dem ikke. Jeg overlader det med at fordømme folk til dig.  :smile1:

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.6%
  • Country: dk
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
« Svar #114 Dato: Juli 08, 2019, 06:46:38 pm »
Du er jo bare misundelig ... :w00t:
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    63.4%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #115 Dato: Juli 08, 2019, 08:44:17 pm »
Debetten har handlet om - hvorvidt det er efterspørgslen eller produktionen der er drivkraft til at skabe værdierne - .......................

Jeg mener ikke at have brugt ordet "drivkraft". Jeg skrev vist at skabelsen af værdier sker i produktionen.

Citér
På det overordnede plan ser jeg det som en aflægger af den gamle debat om det er eliten eller folket, der bærer udviklingen frem.

Er det ikke elitedyrkelse at tro på, at nogen få særlig udmærkede borgere skaber alle samfundets værdier?

Det mener jeg ikke. Jeg har tidligere skrevet at de kræfter der virker i samfundet og historien kommer nedefra - ikke ovenfra. Det er borgerligt-liberale der tror at kræfterne i samfundet kommer oppefra.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #116 Dato: Juli 08, 2019, 10:07:51 pm »
Debetten har handlet om - hvorvidt det er efterspørgslen eller produktionen der er drivkraft til at skabe værdierne - .......................

Jeg mener ikke at have brugt ordet "drivkraft". Jeg skrev vist at skabelsen af værdier sker i produktionen.

Citér

Det mener jeg ikke. Jeg har tidligere skrevet at de kræfter der virker i samfundet og historien kommer nedefra - ikke ovenfra. Det er borgerligt-liberale der tror at kræfterne i samfundet kommer oppefra.

Det er vistnok også lidt et spil om ord.

De fysiske varer bliver selvfølgelig "fremstillet" i produktionen.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    63.4%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #117 Dato: August 11, 2019, 07:21:41 pm »
Er der ikke snart nogle flere der vil være med til at debattere ejendomsret til jord? Hvad mener I feks om Retforbundets sag, der kom til folkeafstemning i 1962, om fuld grundskyld? Mod at andre skatter blev sænket tilsvarende, naturligvis?

Besvarelsen kan selvfølgeligt kun være tankelege.