Forfatter Emne: Ejendomsret til jord.  (Læst 5421 gange)

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    33%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Ejendomsret til jord.
« Svar #15 Dato: Juni 18, 2019, 05:58:31 pm »
At et hus, der ligger i Kværs bliver ikke solgt for den samme sum penge som et hus i Nordsjælland. Hvis ikke du tror på mig, kan du bare google huspriserne.  :smile1:

Prisen for st opfør et hus i Søllerød og i Kværs er stort set ens. Håndværker udgifterne er måske lidt højere i Hovedstadsområdet. Brugsværdien er nok lidt lavere i Kværs fordi der er længere afstande til jobs, indkøb og institutioner.

Der var liberalisterne går HELT GALT i byen er, hvor de værdistigninger kommer fra. Når en husejer tjener gysser på salget af sin ejendom, er den fortjeneste skabt i produktionen. Eller rettere merværdi af produktionen. Den stigende værdi er dannet ved at dem der producerer varen, har fået mindre i løn, end værdien af det de har produceret. Overskudet er profitter der udbetales som f eks aktieudbytter, som igen giver overskud ved salg af ejendom.

Du synes, det er forkert, at prisen på et hus i København er højere end i Kværs, men du tager det for givet, at prisen på en håndværker er højere i København. Hvorfor? En murer kan vel mure det samme om det er i Kværs eller Søllerød. Kan du selv ikke se sammenængen? Hvordan beregner du, hvad det koster at opføre et hus? Ting må jo have en eller anden universiel og guddkommelig værdi, der er givet på nogle stentavler.

Enkelt og logik - faktisk. Ikke noget man behøver at læse tykke bøger om økonomi for at forstå.

Ja, det er tydeligt, at du ikke har læst hverken tykke eller tynde bøger om økonomi.  :big_grin:

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    33%
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: Juni 18, 2019, 06:01:02 pm »
Kapitalismen sikrer, at det kun er de effektive og dygtige, der kan styre deres forretning.

Hvorfor er det nu jeg sidder og tænker på Donald Trump? Eller russiske oligarker? Eller multinationale selskaber og deres dødspatruljer i Latinameriaka?

Det er nok fordi du ikke har læst tykke bøger og sat dig ind i tingene.  :smile1:

Citér
Det er i Carloland, hvor dem der er medlem af Centralkommitten i kommunistpartiet kun kan få lov til at drive jord i kraft af deres magtposition selv om de ikke er egnet til at holde så meget som en urtepotte.

Det er dog utroligt så meget du ved om kommunismen. Desværre nærmest kun i anekdotisk form. Hvor har du det fra? Sådan noget stod at læse i det anti-kommu istiske tidsskrift "Det Bedste fra Readers Digest"som udkom på dansk  i 60'erne. Men det er du er du nok for ung til at have kendt.

Det er også utroligt så meget du ved om kapitalisme selv om du ikke har læst så meget om en indholdsfortegnelse. Det behøver du jo ikke, mener du.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    59.6%
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: Juni 20, 2019, 09:32:17 am »
Du synes, det er forkert, at prisen på et hus i København er højere end i Kværs, ..........

Jeg har ikke fældet nogen moralske domme. Bare påpeget at værdistgninger i fast ejendom, er skabt i produktionen. Både af varer og ydelser. Merværdien fra produktionen snyltes af spekulationen.

Citér
en du tager det for givet, at prisen på en håndværker er højere i København. Hvorfor? En murer kan vel mure det samme om det er i Kværs eller Søllerød.

Timel ningerne er højere i Hovedstadsområdet.

Citér
Hvordan beregner du, hvad det koster at opføre et hus?

Yderst simpelf. Når du har din grund og tegningerne til det hus, som du vil opføre, går du bare hen til dn bygmester og indhenter et tilbud. Og, Vupti!, har du prisen.

Citér
Ting må jo have en eller anden universiel og guddkommelig værdi, der er givet på nogle stentavler.

Værdien må være produktionsomkostningerne?

Citér
Ja, det er tydeligt, at du ikke har læst hverken tykke eller tynde bøger om økonomi.  :big_grin:

Jeg læste de første tre linier af "Das Kapital" for 40 år siden. Ellers hllder jeg mig til læse-let udgaver.
Du får ret og jeg får fred!

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    33%
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: Juni 20, 2019, 11:36:15 am »

Jeg har ikke fældet nogen moralske domme. Bare påpeget at værdistgninger i fast ejendom, er skabt i produktionen. Både af varer og ydelser. Merværdien fra produktionen snyltes af spekulationen.

Der er også huspriser der er faldet - hvordan forklarer du det, hvis det ikke handler om markedsværdier. Det er jo ikke alle huspriser, der er steget. Nogle er steget mere end andre alt efter hvor man befinder sig. Jeg kan heller ikke helt gennemskue, hvad du mener med, at værdistigninger i fast ejendom  er skabt i produktionen. Huspriser følger også inflationen.

Timel ningerne er højere i Hovedstadsområdet.

Yderst simpelf. Når du har din grund og tegningerne til det hus, som du vil opføre, går du bare hen til dn bygmester og indhenter et tilbud. Og, Vupti!, har du prisen.

Værdien må være produktionsomkostningerne?

Jeg er ikke sikker på, at du har helt styr på, hvad der er hvad. Hvis jeg forstår dig korrekt, så mener du, at huspriser i bund og grund er kunstige og deres værdi burde være en fast og isoleret værdi. Men både timelønninger og produktionsomkostninger er også priser som afhænger af marked. Der er ikke noget universielt ved dem - som der heller ikke er ved huspriser. Det er ikke sådan, at den pris, det har kostet at opføre et hus, følger det indtil det bliver jævnet.
Køber man et grafikkort i dag til 2.500 kan man heller ikke tage det samme for det, hvis man skal sælge det om 4 år. Det kan godt være, at markedsprisen som ny også afhænger af produktionsomkostningerne, men når du skal sælge det, er værdien det som folk vil give.
Det virker til, at du ikke helt vil acceptere, at der findes nogle mekanismer på et marked og at du gerne vil have nogle absolutte værdier på varer og ydelser som er uafhængig af efterspørgsel og udbud (og det som GuBBi kalder utility). Det kan du ikke. Det kan du kun, hvis du vil have et samfund, hvor du fjerne folks ret til at handle frit.

Jeg læste de første tre linier af "Das Kapital" for 40 år siden. Ellers hllder jeg mig til læse-let udgaver.

Det var ikke for at håne dig. Du burde låne og læse nogle bøger om økonomi og samfundsteori. Du tror - ligesom Anti-rød - at du kan bruge din snusfornuft, men det er en farlig ting at tro. Det er også derfor, vi har vaccinemodstandere, GMO-modstandere osv. fordi de tror, at deres snusfornuft og ønsketænkning fungerer bedre end folk, der har taget uddannelser og lavet masser af forsøg og publiceret artikler og forsvaret dem.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: Juni 20, 2019, 12:31:20 pm »

Der er også huspriser der er faldet - hvordan forklarer du det, hvis det ikke handler om markedsværdier. Det er jo ikke alle huspriser, der er steget. Nogle er steget mere end andre alt efter hvor man befinder sig. Jeg kan heller ikke helt gennemskue, hvad du mener med, at værdistigninger i fast ejendom  er skabt i produktionen. Huspriser følger også inflationen.

Du køber en bil, og så bliver den langsomt mindre værd indtil den bliver skrottet.

Sådan er det ikke med huse, og det skulle man ellers tro. Huspriserne er generelt steget meget - selvom huse ellers også slides med årene.

Det skyldes den generelle samfundsudvikling med stigende lønninger og øget konkurrence om jorden - og det er ikke penge, som husejerne har gjort noget for at (for)tjene.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    33%
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: Juni 20, 2019, 04:11:24 pm »

Du køber en bil, og så bliver den langsomt mindre værd indtil den bliver skrottet.

Sådan er det ikke med huse, og det skulle man ellers tro. Huspriserne er generelt steget meget - selvom huse ellers også slides med årene.

Det skyldes den generelle samfundsudvikling med stigende lønninger og øget konkurrence om jorden - og det er ikke penge, som husejerne har gjort noget for at (for)tjene.

Ja, jeg er skam enig. Dog - forskellen på en bil og et hus er, at bilens værdi falder langt hurtigere end værdiforringelsen på et hus på grund af slid. Hvis en person på 18 år køber et nyt hus og en ny bil kan han regne med at blive boende i huset indtil han eller hun dør. Men en bil kan ikke holde levetiden ud. Der kommer et tidspunkt, hvor det ikke kan svare sig at holde den. Så køber man en ny, men man køber jo ikke bare et nyt hus. Man kan sagtens købe et hus, der er 20 år gammelt som er velholdt. Men køber man en brugt bil er det jo knald eller fald. En af mine veninder købte en brugt bil til 20.000 og ville køre til Marokko. Den gik op i røg efter Tyskland. Men slid på huset bliver jo også medtaget i vurderingen, som er en helhed. Der er jo mange ting, der afgør prisen på et hus. Jeg prøver bare at forstå Carlos tankengang og hvordan han ellers vil vurdere salgsværdien af et hus.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    59.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: Juni 20, 2019, 04:20:19 pm »
Jeg prøver bare at forstå Carlos tankengang og hvordan han ellers vil vurdere salgsværdien af et hus.

Udbud og efterspørgsel, men det er slet ikke det jeg prøver at problematisere. Kun at ejendomsretten til jorden med virker til at øge uligheden. Fodi værdistgninger på jord, er at værdier fra produktionen, snyltes af spekulationen.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    33%
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: Juni 20, 2019, 04:46:09 pm »
Jeg prøver bare at forstå Carlos tankengang og hvordan han ellers vil vurdere salgsværdien af et hus.

Udbud og efterspørgsel, men det er slet ikke det jeg prøver at problematisere. Kun at ejendomsretten til jorden med virker til at øge uligheden. Fodi værdistgninger på jord, er at værdier fra produktionen, snyltes af spekulationen.

Du ser ensporet på alt. Jord er ikke den eneste måde man kan vælge at investere/købe. Du kan vælge at bo til leje på et værelse og investere i guld eller aktier. Faktisk synes jeg at investering i jord eller ejendom er en halvdårlig ide.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    33%
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: Juni 20, 2019, 04:53:42 pm »
Hvis der skulle være noget, der er med til at øge uligheden er det økonomisk uansvarlighed, overforbrug, manglende vilje til at spare op, forbrugslån på elektronik, for store udgifter til smøger og fastfood osv.

Tag nu min tossede ex. 100.000 kr på plastikoperationer - penge som hun ikke har.
« Senest Redigeret: Juni 20, 2019, 04:55:15 pm af homofaber »

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    59.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: Juni 21, 2019, 11:10:32 am »
Hvis der skulle være noget, der er med til at øge uligheden er det økonomisk uansvarlighed, overforbrug, manglende vilje til at spare op, forbrugslån på elektronik, for store udgifter til smøger og fastfood osv.

Tag nu min tossede ex. 100.000 kr på plastikoperationer - penge som hun ikke har.

Ja, og når jeg køber en pose blød lakrids og æder den, så er den efterfølgende værdiløs. Men det er slet, slet ikke det det drejer sig om, i relation til min trådstart. Hvad meber du om det der står i Wiki-artikle  om Henry George:

".........næsten al den velstand, som skabes af sociale og teknologiske fremskridt i en fri markedsøkonomi, bliver opfanget af jordejere og monopolister, og at denne koncentration af ufortjent velstand er roden til fattigdom. George mente, at det var en stor uretfærdighed at forhindre et menneske i at bruge naturlige resurser og sammenlignede det med slaveri."

Har han en pointe? Og Henry George var iķke spor kommunist, så lad være mec at trække Nordkorea-kortet. Han var eller liberalist på alle øvrige politiske områder

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    33%
    • Vis profil
« Svar #25 Dato: Juni 21, 2019, 12:45:01 pm »

Ja, og når jeg køber en pose blød lakrids og æder den, så er den efterfølgende værdiløs. Men det er slet, slet ikke det det drejer sig om, i relation til min trådstart. Hvad meber du om det der står i Wiki-artikle  om Henry George:

".........næsten al den velstand, som skabes af sociale og teknologiske fremskridt i en fri markedsøkonomi, bliver opfanget af jordejere og monopolister, og at denne koncentration af ufortjent velstand er roden til fattigdom. George mente, at det var en stor uretfærdighed at forhindre et menneske i at bruge naturlige resurser og sammenlignede det med slaveri."

Har han en pointe? Og Henry George var iķke spor kommunist, så lad være mec at trække Nordkorea-kortet. Han var eller liberalist på alle øvrige politiske områder

Henry George (født 2. september 1839, død 29. oktober 1897)

Manden levede altså for over hundrede år siden. Som sammenligning i dag var der i 2017 ca. 1,5 mio folk der egede egen bolig (dst). Hus, lejlighed, sommerhus. De resterende kan dog godt være kapitalejere uden at eje fast ejendom. Sådan var det ikke for over hundrede år siden i Storbritannien. Der var det de færreste, der ejede deres bolig og rettigheder eksisterede ikke. I USA fik folk dog nærmest foræret et stykke jord, men det er en anden sag.
Det, du gør, når du kritiserer liberalismen og kapitalismen i dag er det samme, som hvis man kritiserer moderne kræftbehandling og lægevidenskab fordi lægerne engang foretog åreladning eller lobotomi.
Så om han havde en pointe - aner det ikke, for jeg kender og gider ikke undersøge samfundsforholdene til bunds for 150 år siden - jeg vælger at koncentrere mig om nutiden og fremtiden.
I øvrigt så er dyrkbar jord bare én måde at skabe værdi på. Det kan også være minedrift, gas eller olie eller noget helt andet. Singapore har for eksempel kun under 1% af jord, der er dyrkbar, men de ligger på en 7. plads, når man ser på bnp per indbyggere.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    59.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: Juni 24, 2019, 04:30:04 pm »
Jeg bor til leje i et paradis i Chiang Mai i Nordthailand. Jeg betaler den rørende pris af 1000 kroner om måneden. Og det er med en stor swimmingpool og wifi.

Lejlighederne koster 220 000 kroner at købe. Dvs 130 års husleje. Det kan aldrig løbe rundt for udlejer, så klokken ringer omgående: spekulation!  Der er mange ubeboede lejligheder og huse til leje og salg her i området, så derfor kan man leje meget billigt. Det som ejerne vinder er værdistigninger. Ikke udlejning, som bare er lidt lommepenge oven i.

Lejligheden jeg lejer, ejes såmænd bare af damen der ejer den lokale 7-eleven og står dernede og langer varer over disken hver dag. Ikke nogen boligmogul.

Men de sidder på deres flade og kan bare lade spekulationskronerne vælte ind. De producerer ikke noget, så de værdistigninger snyltes på produktionen. De er dem der producerer der betaler gildet, i form af at de for mindre for det de yder, end værdien af deres indsats. Merværdien scores af andre. Og bidrager til ukigheden i samfundet. Særligt i Thailand, som er verdens 3.-mest ulige land.

Men sådan er kapitalismen. Mennskers sved forvandles til kapital.

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    11.4%
  • Country: aq
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: Juni 24, 2019, 04:42:22 pm »
Jeg bor til leje i et paradis i Chiang Mai i Nordthailand. Jeg betaler den rørende pris af 1000 kroner om måneden. Og det er med en stor swimmingpool og wifi.

Lejlighederne koster 220 000 kroner at købe. Dvs 130 års husleje. Det kan aldrig løbe rundt for udlejer, så klokken ringer omgående: spekulation!  Der er mange ubeboede lejligheder og huse til leje og salg her i området, så derfor kan man leje meget billigt. Det som ejerne vinder er værdistigninger. Ikke udlejning, som bare er lidt lommepenge oven i.

Lejligheden jeg lejer, ejes såmænd bare af damen der ejer den lokale 7-eleven og står dernede og langer varer over disken hver dag. Ikke nogen boligmogul.

Men de sidder på deres flade og kan bare lade spekulationskronerne vælte ind. De producerer ikke noget, så de værdistigninger snyltes på produktionen. De er dem der producerer der betaler gildet, i form af at de for mindre for det de yder, end værdien af deres indsats. Merværdien scores af andre. Og bidrager til ukigheden i samfundet. Særligt i Thailand, som er verdens 3.-mest ulige land.

og du lever vel af pensionen fra de danske skatteydere?
:l_moto:

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    33%
    • Vis profil
« Svar #28 Dato: Juni 24, 2019, 05:01:59 pm »

Som Anklageren skriver længere oppe så forringes huse også og så taber de værdi. Det nytter ikke noget, at prisen på et hus stiger, hvis omkostningerne ved at vedligeholder det udligner differencen. Et nyt køkken og badeværelse til 100.000 betyder ikke, at huset er 100.000 mere værd, fordi køkkenet og badeværelset også bliver brugt. Det, der får den største betydning for prisen, er grunden/jorden beliggenhed/efterspørgsel. Køber man et hus i 1970 til 600.000 og kunne sælge det i dag for 2.200.000 vil de fleste nok tænke, at det har været en fed investering, men når man korrigerer for inflation og andre udgifter, tror jeg faktisk ikke, at værdistigningen er så stor igen.
At spekulere i boligkøb er meget risikofyldt, fordi du skal kunne se flere årtier ud i fremtiden. Jeg kan da godt købe en masse billige grunde på sydsjælland og håbe på, at efterspørgslen og dermed prisen stiger, men det er jo dumt og ingen investeringsrådgiver vil anbefale det.

Men det virker ikke helt til, at du gider forholde dig til den slags argumenter.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #29 Dato: Juni 24, 2019, 09:26:53 pm »
Som Anklageren skriver længere oppe så forringes huse også og så taber de værdi. Det nytter ikke noget, at prisen på et hus stiger, hvis omkostningerne ved at vedligeholder det udligner differencen. Et nyt køkken og badeværelse til 100.000 betyder ikke, at huset er 100.000 mere værd, fordi køkkenet og badeværelset også bliver brugt. Det, der får den største betydning for prisen, er grunden/jorden beliggenhed/efterspørgsel. Køber man et hus i 1970 til 600.000 og kunne sælge det i dag for 2.200.000 vil de fleste nok tænke, at det har været en fed investering, men når man korrigerer for inflation og andre udgifter, tror jeg faktisk ikke, at værdistigningen er så stor igen.
At spekulere i boligkøb er meget risikofyldt, fordi du skal kunne se flere årtier ud i fremtiden. Jeg kan da godt købe en masse billige grunde på sydsjælland og håbe på, at efterspørgslen og dermed prisen stiger, men det er jo dumt og ingen investeringsrådgiver vil anbefale det.

Men det virker ikke helt til, at du gider forholde dig til den slags argumenter.

Det har kunnet betale sig at købe hus under en lavkonjunktur lige før konjunkturerne vender - eller at der i det mindste er højkonjunktur i lang tid efter at man har købt hus.

I dag er et dårligt tidspunkt, fordi der er en ret stor risiko for at tiderne bliver dårlige - og at det starter i USA.

Selv var jeg "stavnsbundet" i et hus i 1980'erne, fordi jeg havde et dårligt lån, som endte med en tårnhøj rente.

Jeg kunne kun sælge det med tab.