Forfatter Emne: At tænke på fremtiden  (Læst 189 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    43.4%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
At tænke på fremtiden
« Dato: Februar 18, 2020, 06:43:06 am »
Lidt lommefilosofi .......................

Jeg synes jeg har kunnet iagttage, at nordvesteuropæere i højere grad tænker på fremtiden end folk i den øvrige verden. Med at spare op og forberede fremtiden for sig selv. Thailand absolut i de modsatte ende. For thaiere der kommer til lidt penge, gælder det bare om at blæse dem væk med det samme, uden at tænke på i morgen, men de er også det værste. Det gik fint i det gamle landbrugssamfund med landsbyfællesskab, hvor man kunne finde sig et hønseæg, fange sig en frø eller plukke sig en banan uden at der var behov for at tænke længere frem. Ikke fordi de er uintelligente.

Også får jeg også at vide om mange de østarbejdere der kommer her og tjener lidt penge. Når de kommer tilbage til deres hjemlande og vennekredsen, så er der bare party og natklubber indtil de har ruttet alt væk. Ingen tanke på at skabe sig en fremtid. Blandt østarbejderne er det gutterne der er værst. Kvinderne er knap så slemme til det.

Og russerne - uha!

De katolske sydeuropæere ved jeg knap så meget om, men jeg fornemmer at der er samme tendens der. Især blandt gutterne. Men den sydeuropæiske demografiske krise, skyldes at kvinderne ikke vil kendes ved de gutter, fordi de ikke vil være med til at skabe en fremtid med familie. Selv om de får kone og børn, interesserer gutterne sig bare for fis og ballade.

Men jeg kan se at at nordvesteuropæerne har mere tilbøjelighed til at tænke på deres fremtid. Hvorfor? Det er de samme områder som er lutheranske. Har det noget at gøre med lutheranisme, og arven derfra, selvom de fleste af os er ateister?

Min hjemmestrikkede teori: Det har noget at gøre med landbruget helt fra jernalderen og vikingetiden. Dels at man måtte tænke fremad med hensyn til at gøde markerne til næste sæson.

Også er der udvinding af jern. Det krævedes organisering. Den organisering fandt sted uden om stormændene. Man skulle være fælles om at indsamle malm. Om at forberede brændsel og bygge ovnene. Materialerne fandtes overalt, men der skulle planlægges og dermed tænkes fremad. Noget der fandt sted i et principielt demokratisk fællesskab.

Andre steder i verden har udvindingen af jern været i hænderne på en adel og stormænd.
DerRudi: "så overlader de det fornødne til mig og en lille kreds af håndfaste yngre venner. (Så skal vi sateme' !....)"