Forfatter Emne: Mere klima.  (Læst 3567 gange)

Online Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Sv: Mere klima.
« Svar #15 Dato: Juni 16, 2019, 02:10:03 am »
Det er skruen uden ende.

Der er tale om, at man grådigt tager Afrikas ressourcer - og det har man gjort i århundreder.

Det har man nemlig. Ulandshjælp er en ringe erstatning for de millioner eller milliarder af kroner, som  store udenlandske koncerner hiver ud af Afrika kvit og frit.

Til gengæld for de råvarer, som rent ud sagt stjæles fra 3. verdens lande, belemrer vi i den rige verden med vores affald. Elektronikskrot og plastik.
I den seneste tid er der kommet sager frem, hvor det fremgår, at virksomheder, der fører sig frem på at genanvende vores plastikaffald - som møjsommeligt samles i særskilte containere - sender hele lortet til enten Afrika eller Asien.
Tidligere var det udtjente skibe, som vi sendte ud, hvor vi ikke længere kunne se dem, og nu er det alt muligt andet af vores skrot. Og så har man ondt i røven af lidt u-landshjælp, som i øvrigt også er til benefice for danske virksomheder. Vor Herre bevares for et snæversyn!
I'm a Troll

Offline ChatGirl

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
  • Ingen bliver klogere af kun at lytte til dem selv!
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: Juni 16, 2019, 02:25:59 am »
Det er skruen uden ende.

Der er tale om, at man grådigt tager Afrikas ressourcer - og det har man gjort i århundreder.

Det har man nemlig. Ulandshjælp er en ringe erstatning for de millioner eller milliarder af kroner, som  store udenlandske koncerner hiver ud af Afrika kvit og frit.

Til gengæld for de råvarer, som rent ud sagt stjæles fra 3. verdens lande, belemrer vi i den rige verden med vores affald. Elektronikskrot og plastik.
I den seneste tid er der kommet sager frem, hvor det fremgår, at virksomheder, der fører sig frem på at genanvende vores plastikaffald - som møjsommeligt samles i særskilte containere - sender hele lortet til enten Afrika eller Asien.
Tidligere var det udtjente skibe, som vi sendte ud, hvor vi ikke længere kunne se dem, og nu er det alt muligt andet af vores skrot. Og så har man ondt i røven af lidt u-landshjælp, som i øvrigt også er til benefice for danske virksomheder. Vor Herre bevares for et snæversyn!

Du glemmer vist, at det er de lokale magthavere der sælger det til os og de gør det ofte for våben de kan bruge til at holde den lokale befolkning nede og for penge de putter i egne lommer , de bruger ikke pengene på deres befolkninger- vi her i vesten bruger derimod 1000+ milliarder samt vores medicinske fremskridt på at hjælpe disse befolkninger, der ellers ville dø af sult og sygdomme, hvis de var overladt til de lokal magthavere og det har vi gjort i mere end 70 år - så hvem er egentlig skurkene?
« Senest Redigeret: Juni 16, 2019, 02:47:00 am af ChatGirl »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: Juni 16, 2019, 08:15:18 am »
Du glemmer vist, at det er de lokale magthavere der sælger det til os og de gør det ofte for våben de kan bruge til at holde den lokale befolkning nede og for penge de putter i egne lommer , de bruger ikke pengene på deres befolkninger- vi her i vesten bruger derimod 1000+ milliarder samt vores medicinske fremskridt på at hjælpe disse befolkninger, der ellers ville dø af sult og sygdomme, hvis de var overladt til de lokal magthavere og det har vi gjort i mere end 70 år - så hvem er egentlig skurkene?

Det er en noget tam undskyldning for at plyndre kloden, at man bestikker lokale skurke.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Lidt snæversynet
« Svar #18 Dato: Juni 16, 2019, 11:14:58 pm »

Elbiler er bare at erstatte et luksusforbrug med et andet.

Fremtidens bil er elektrisk, delvist selvkørende - og kan genbruges

Det åbner også nye muligheder for delebiler, hvis de selv kan køre hen, hvor de skal bruges.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    29.2%
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: Juni 17, 2019, 12:01:32 am »
Carlo, hvordan kan du sige, at det at have bil er luksus, når du samtid påpeger at der er for mange biler i verden. Så kan det vel ikke være en luksus, når nøsten alle har råd til det. Og ja, jeg vil mene, at næsten alle kan få råd til en bil.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    50.6%
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: Juni 17, 2019, 06:49:18 pm »
Hvorfor skulle man stræbe efter at være fattig?

Jeg har ikke skabt naturlovene. Som begrænser hvor meget vi kan presse ud af vort naturgrundlag.
Du får ret og jeg får fred!

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    50.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Sv: Lidt snæversynet
« Svar #21 Dato: Juni 17, 2019, 07:15:26 pm »
Fremtidens bil er elektrisk, delvist selvkørende - og kan genbruges

Jeg spurgte efter en klimaindsats der BATTER noget. Dine el-biler er bare øget luksusforbrug, som kun er på dagsordenen for få % af menneskeheden. Og som bekendt involverer klimaforandringer hele menneskeheden.

Noget der ville være mere effektivt, og som også kunne angå elbiler, var lavere hastigheder, mindre accelleration, mindre og lettere biler

Citér
Det åbner også nye muligheder for delebiler, hvis de selv kan køre hen, hvor de skal bruges.

Hvis det ikke lige var fordi alle gør alting samtidigt. Inklusive at alle skal ud at køre samtidigt.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Skal vi vente med at redde kloden, til mennesker bliver trætte af luksus?
« Svar #22 Dato: Juni 18, 2019, 12:57:06 am »
Jeg spurgte efter en klimaindsats der BATTER noget. Dine el-biler er bare øget luksusforbrug, som kun er på dagsordenen for få % af menneskeheden. Og som bekendt involverer klimaforandringer hele menneskeheden.

Du roder begreberne sammen i en stor pærevælling

Det er ligegyldigt for CO2 udslippet, om du synes - det er luksus

CO2 virker som en drivhusgas - uanset om udledningen af CO2 skyldes et luksusforbrug - eller ej   :smile1:

- også forureningen.

CO2-udledningen fra person- og lastbiler udgør over en tredjedel af Danmarks samlede udledning af CO2 - og selvom du synes at en del af kørslen er luksus, så vil danskerne blive ved med at køre i biler.

Man vil gavne klimasagen meget ved at gå over til mere CO2 neutral transport - for det er de rige lande - der udleder mest CO2.

Hvis man ikke gør andet end at kalde kørslen for luksus - så vil man da blive ved med at forurene og udlede CO2.

Intet tyder på, at de der har råd til at køre i bil, vil begynde at cykle.

Der har aldrig været så mange biler, som i dag.

« Senest Redigeret: Juni 18, 2019, 02:20:33 am af Anklageren »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Det handler ikke om naturlove
« Svar #23 Dato: Juni 18, 2019, 02:25:09 am »
Hvorfor skulle man stræbe efter at være fattig?

Jeg har ikke skabt naturlovene. Som begrænser hvor meget vi kan presse ud af vort naturgrundlag.

Det er en pseudo-problematik - som du heller ikke beviser.

Det handler om at gøre forbruget bæredygtigt - og det er der rige muligheder for.

- både mht. til at skaffe energi - og ved at genbruge mineralerne,

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    50.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: Juni 18, 2019, 12:03:42 pm »
Carlo, hvordan kan du sige, at det at have bil er luksus, .................

Det er en luksus fordi privatbilismen kun er forbeholdt en lille %-del af verdens befolkning. For den enkelte bilejer er det ikke luksus, men en livsnødvendighed.

Citér
............når du samtid påpeger at der er for mange biler i verden.

Der er alt for mange biler i forhold til bæredygtighed og transportsektorens CO2-udslip.

Citér
Så kan det vel ikke være en luksus, når nøsten alle har råd til det. Og ja, jeg vil mene, at næsten alle kan få råd til en bil.

Nej, hovedparten af verdens mennesker har ikke engang råd til en motorcykel.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Verdens bilpark har overhalet befolkningsvæksten indenom
« Svar #25 Dato: Juni 18, 2019, 10:04:54 pm »
1 milliard biler i 2020

I en række af verdens vækstlande, heriblandt Indonesien, Kina og Indien, stiger velstanden med en sådan hast, at der hvert år er millioner af nye verdensborgere, der får råd til en bil.

Inden 2020 vil der derfor være over 1 milliard personbiler på gaden i hele verden, og i 2050 vil antallet være fordoblet til over 2 milliarder. Det viser fremskrivninger foretaget af blandt andre Verdensenergirådet, WEC.

https://politiken.dk/udland/art5516053/Verdens-bilpark-har-overhalet-befolkningsv%C3%A6ksten-indenom

På grund af, at bilparken vokser betydelig hurtigere end verdens befolkning - og der allerede er en bil for hvert 8. menneske - er det totalt urealistisk at forestille sig, at man kan løse problemet på andre måder end ved at gøre biler miljørigtige.

Det er langt ude i hampen at forestille sig, at man kan ændre hele verdens befolknings psyke.

Tak for kaffe - siger jeg bare  :smile1:

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    29.2%
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: Juni 18, 2019, 10:55:46 pm »
Carlo, hvordan kan du sige, at det at have bil er luksus, .................

Det er en luksus fordi privatbilismen kun er forbeholdt en lille %-del af verdens befolkning. For den enkelte bilejer er det ikke luksus, men en livsnødvendighed.

Citér
............når du samtid påpeger at der er for mange biler i verden.

Der er alt for mange biler i forhold til bæredygtighed og transportsektorens CO2-udslip.

Citér
Så kan det vel ikke være en luksus, når nøsten alle har råd til det. Og ja, jeg vil mene, at næsten alle kan få råd til en bil.

Nej, hovedparten af verdens mennesker har ikke engang råd til en motorcykel.

Jeg bor lidt ude på landet. Hvis jeg skal ind til den nærmeste forstad skal jeg køre mellem 15-18 km. Det koster 30-40 med bussen. Det kalder jeg for luxus. Det tager i øvrigt 45 minutter. Bussen skal stoppe, og sætte i gang, stoppe og sætte igang konstant. Jeg vil sige, at offentlig transport minder mere om at hyre en privatchauffør.

Hvis man for resten ser på antal motorkøretøjer for hver 1000 indbyggere så har de første 100 lande på listen alle over 100 køretøjer for hver 1000.
Du bliver ved at at sige, at det at have bil er en luksus som få har råd til, men samtid siger du, at der også er for mange.

Og jeg vil godt påstå, at næsten alle lønmodtagere i Danmark har råd til en bil, hvis de vil. Det handler om prioritering.

Online Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: Juni 19, 2019, 12:23:50 am »
Jeg bor lidt ude på landet. Hvis jeg skal ind til den nærmeste forstad skal jeg køre mellem 15-18 km. Det koster 30-40 med bussen. Det kalder jeg for luxus. Det tager i øvrigt 45 minutter. Bussen skal stoppe, og sætte i gang, stoppe og sætte igang konstant. Jeg vil sige, at offentlig transport minder mere om at hyre en privatchauffør.

Hvis man for resten ser på antal motorkøretøjer for hver 1000 indbyggere så har de første 100 lande på listen alle over 100 køretøjer for hver 1000.
Du bliver ved at at sige, at det at have bil er en luksus som få har råd til, men samtid siger du, at der også er for mange.

Og jeg vil godt påstå, at næsten alle lønmodtagere i Danmark har råd til en bil, hvis de vil. Det handler om prioritering.
Ja, sikkert. Jeg har aldrig  haft lyst til at anskaffe mig hverken bil eller kørekort, dels fordi jeg bor i København, hvor det efter min mening ikke er strengt nødvendigt med en bil som transportmiddel, dels fordi jeg hadede at køre i bil som barn.

Men jeg kan sagtens forstå, at det er nødvendigt med en bil, når ikke man bor i en større by, fordi de offentlige transportmidler er så ringe, når vi bevæger os ud over bygrænsen.

Hvad jeg til gengæld finder selvmodsigende i disse tider, hvor man snakker så meget om klimaet, er, at samfundet kræver mobilitet. At folk skal køre langt efter et job, og gør de ikke det, er det deres egen skyld, at de er arbejdsløse.

I'm a Troll

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    50.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Sv: Verdens bilpark har overhalet befolkningsvæksten indenom
« Svar #28 Dato: Juni 19, 2019, 07:59:30 pm »
På grund af, at bilparken vokser betydelig hurtigere end verdens befolkning - og der allerede er en bil for hvert 8. menneske - er det totalt urealistisk at forestille sig, at man kan løse problemet på andre måder end ved at gøre biler miljørigtige.

Det er langt ude i hampen at forestille sig, at man kan ændre hele verdens befolknings psyke.

Lige præcis. Det er derfor jeg bragte linket i oplægget. "New Report Warns "High Likelihood Of Human Civilization Coming To An End" Within 30 Years."

Muligvis overdrevet at sige 30 år, men det går uundgåeligt den vej. Det stemmer helt nøje med hvad jeg kan læse mig til, med klimaforværringer og deres konsekvenser.

Sådan ser det ud med Grønlands is og den nye kørsel med slædehunde.

"Mulig smelte-rekord i Grønland: Mængden af is i Det Arktiske Ocean er aldrig målt lavere midt i juni"

https://videnskab.dk/naturvidenskab/mulig-smelte-rekord-i-groenland-og-det-arktiske-ocean-maengden-af-is-er-aldrig-maalt

Efter os komme myrerens tid.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    29.2%
    • Vis profil
« Svar #29 Dato: Juni 19, 2019, 08:15:12 pm »
Mennesker kan leve i stort set alle miljøer. Ekstrem kulde, ekstrem varme, høj luftfugtighed, lav luftfugtighed, højt eller lavt lufttryk. Vores krop kan næsten fordøje, hvad det skal være. Vi kan tilpasse os det meste. Det store problem er dyrene og produktionen. Tobak, alkohol, inaktivitet og livsstilsproblemer er den største trussel nu og her. Det kan vi ikke tilpasse os.