Forfatter Emne: Det liberale verdensbillede  (Læst 2285 gange)

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    55.6%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Det liberale verdensbillede
« Dato: Marts 21, 2019, 04:07:16 am »
Skinner igennem i foregående tråd.

I Verden er der to ånder. En god liberal ånd og en ond kommunistisk ånd der kæmper indbyrdes. Kampen foregår både i de højere sfærer og på den materielle jord. I almindelighed vinder den Gode Ånd, men nogle gange vinder den Onde Ånd og indfører kommunisme. Den Onde Ånd er nemlig meget træsk.

Sådan lidt buddhistisk. Men dejlig forklaring, for den befrier en for at søge efter dybere årsager til at det er som det er.

Undertiden skal den Gode Ånd dog have hjælp mod den Onde Ånd. F eks med militærdiktaturer, hvor opsætsige bønder, der ikke bare vil aflevere deres jord frivilligt til multinationale selskaber, hentes af dødspatruljer om natten og findes nakkeskudte i en vejgrøft næste morgen.

Her fra Honduras.

Du får ret og jeg får fred!

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: Det liberale verdensbillede
« Svar #1 Dato: Marts 21, 2019, 09:14:44 pm »
Så du taber en diskussion, fordi det bliver påpeget at du (bla.) laver en selvmodsigelse, men istedet for at udfordre dit eget verdensbillede, anklager du nu os andre for bare at sige dig imod fordi vi ser det liberale som det gode og kommunisme som det ond.

Carlo, det virker i høj grad som om du projicerer her. På trods af at der ingen gode argumenter er for din side, klynger du dig stadig til en fallit ideologi. Det er dig der ser verden som denne kamp, og nægter at søge de dybere forklaringer. Du kan ikke lide kapitalisme, så derfor anklager du bare kapitalismen for alt hvad der er galt i verden. Når ting (uundgåeligt) går galt i kommunistiske lande har det derimod intet med ideologien at gøre, men er bare en reaktion på noget vesten har gjort, eller lignende.

Prøv lige at udfordre dig selv: Hvilke lande er generelt bedst at bo i: Dem med økonomisk frihed og beskyttelse af privat ejendomsret, eller dem uden? Hvad tror du årsagen er?

Uanset om du er enig med os liberalister, vil du så erkende at det er en logisk sammenhængende ideologi, med empiri for sin succes?

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Marts 22, 2019, 02:53:31 pm »
Ingen svar fra garlo, som ellers skriver hele tiden i gamle indlæg, for at holde den kørende.
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    55.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Marts 25, 2019, 07:33:43 am »
På trods af at der ingen gode argumenter er for din side, klynger du dig stadig til en fallit ideologi.

Udbytningen og uligheden eksisterer uafhængigt af at der er nogen der påpeger den, eller agerer på den. Akkurat som tyngedeloven eksisterrer uden Newton.

Citér
Det er dig der ser verden som denne kamp, og nægter at søge de dybere forklaringer.

Jeg søger materialistisk forklaringer.

Citér
Du kan ikke lide kapitalisme, så derfor anklager du bare kapitalismen for alt hvad der er galt i verden.

Jeg har ikke udtrykt sym- eller antipati for noget. Konstaterer bare hvordan det er. Og har ikke den fjerneste ide om noget perfekt samfund.

Citér
Når ting (uundgåeligt) går galt i kommunistiske lande har det derimod intet med ideologien at gøre, men er bare en reaktion på noget vesten har gjort, eller lignende.

Whataboutism.

Citér
Prøv lige at udfordre dig selv: Hvilke lande er generelt bedst at bo i: Dem med økonomisk frihed og beskyttelse af privat ejendomsret, eller dem uden?

Det ved jeg da godt. Jeg bor selv midt i et af dem.

Citér
Hvad tror du årsagen er?

Mange. Traditionelt stærk arbejderbevægelse, der har vristet en mere lige fordeling ud af dem.bevægelse. Men den vigtigste er at vi befinder os øverst i den kapitalistiske fødekæde, hvor vi har resten af verden til at trælle billig arbejdskraft for os og forsyne vore markeder med billige varer. Situationen er etableret med vold.

Med vort overforbrug berøver vi også fremtidige generationer muligheder. Vi plyndrer fremtiden.

Citér
Uanset om du er enig med os liberalister, vil du så erkende at det er en logisk sammenhængende ideologi, ..........................

Liberalister anerkender ikke at der er årsag>virkning sammenhæng i historien og samfundet. Komplet ulogisk.

Adam Smith nævnte en "Usynlig Hånd". Ikke særligt prominent og senere liberalister har forladt ideen. Men der må alligevel være et eller andet metafysisk i sving.

Citér
.......................................med empiri for sin succes?

Sær måde at måle succes på. Liberalismens "sejr" har overalt medført øget ulighed og udbytning. Både nationalt og på verdensplan er der færre og færre der ejer mere og mere. Middelklassen er på vej ned, og ved at blive gjort til "Working Poor" over alt i de højest udviklede lande og underklassen bliver mere og mere omfattende. Demokratiet er også på retur, så meget at USA er købt og betalt i oligarkiernes vold.

https://www.rollingstone.com/politics/politics-news/jimmy-carter-u-s-is-an-oligarchy-with-unlimited-political-bribery-63262/

Også fandens meget politi og militær der skal til for at skabe og vedligeholde denne "succes".

Det meste af verden er i korrupte diktatorers vold. Ingen succes. Kun fiasko.

Kapitalismen har eksisteret i 1 % af menneskehedens historie. Og nogen tror det er verdenshistoriens ypperste, gyldne højdepunkt. Til trods for at vi står midt i den 6. masseudryddelse.

Lidt liberal succes.

« Senest Redigeret: Marts 25, 2019, 07:58:56 am af Carlo »

Offline genuine Troll

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.6%
  • Køn: Kvinde
  • Trolle-rit, trolle-rut-
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Marts 25, 2019, 09:46:41 am »
Set ud fra en kommunists synspunkt, må vi jo hellere anføre,  :girl_sigh:
Fake profil, :girl_blum2:

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.4%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Marts 25, 2019, 10:46:20 am »

Udbytningen og uligheden eksisterer uafhængigt af at der er nogen der påpeger den, eller agerer på den. Akkurat som tyngedeloven eksisterer uden Newton.

Jeg har ikke udtrykt sym- eller antipati for noget. Konstaterer bare hvordan det er. Og har ikke den fjerneste ide om noget perfekt samfund.

Og hvad er så ideen og formålet med at fortælle/påpege noget om udbytningen og uligheden som alle udmærket ved i forvejen, - når du alligevel ikke har noget alternativ eller noget at tilføje ? Har du en løsning på problemet ?

Ellers virker det netop som om du prøver at fortælle folk om tyngdeloven, som alle udmærket kender i forvejen og som er der uanset at hverken dig eller Newton behøver fortælle os om den.

Der er mig bekendt ingen der har benægtet at der er ulighed eller at der finder udbytning sted rundt om på jorden, både i de kapitalistiske og de kommunistiske og alle andre samfund, så hvor vil du egentlig hen med det ?

- og hvem kunne iøvrigt finde på at slå telt op på skærver og med jernbaneskinner midt gennem teltet når der tydeligvis findes skov og grønne arealer lige ved siden af ? - med mindre formålet direkte er at provokere og spærre for togtrafikken. Skinner der ikke bliver brugt ruster på overfladen, det er dem her ikke.

« Senest Redigeret: Marts 25, 2019, 11:12:31 am af Phil »
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline PU

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #6 Dato: Marts 25, 2019, 11:48:28 am »
Der er den tredje vej. Hvor samfundet fungerer med markedsøkonomi, men hvor man helt omdefinerer kapitalens rolle. Desværre er jeg ikke så interesseret i økonomi, men folk kan læse Oluf Krabbes bog, det politiske galehus, for mere info. 
Iøvrigt mener jeg, at vi skal hjemsende de fremmede.

Offline PU

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #7 Dato: Marts 25, 2019, 11:58:29 am »
Endelig fik bankerne sat et loft for "semitternes" ågervirksomhed.

https://finans.dk/finans2/ECE11273944/bankernes-organisation-vil-forhindre-ekstremt-dyre-kviklaan/?ctxref=forside

Det skal være slut med lån, hvor de årlige omkostninger er på flere hundrede procent, mener Finans Danmark. Et loft over de årlige låneomkostninger skal forhindre, at forbrugere optager lån, som de ikke kan betale tilbage. Det mener brancheorganisationen Finans Danmark, som foreslår, at der indføres et loft over de årlige omkostninger i procent (ÅOP) på 50 procent.
Iøvrigt mener jeg, at vi skal hjemsende de fremmede.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    42.6%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Marts 25, 2019, 06:49:15 pm »

Sær måde at måle succes på. Liberalismens "sejr" har overalt medført øget ulighed og udbytning. Både nationalt og på verdensplan er der færre og færre der ejer mere og mere. Middelklassen er på vej ned, og ved at blive gjort til "Working Poor" over alt i de højest udviklede lande og underklassen bliver mere og mere omfattende. Demokratiet er også på retur, så meget at USA er købt og betalt i oligarkiernes vold.

Det er simpelthen løgn. Hvis man ser på bnp pr indbyggere viser det tydeligt, at Marx tog fejl - og det gør du også. Du blivr ved med at komme med påstande, som slet ikke holder og det er fordi du har tabt diskussionen.
Kritikken af kapitalismen var, at kapitalen bliver akkumuleret hos kapitalisterne og arbejderne så til gengæld blev nødt til at sælge deres arbejdskraft i konkurrence med andre arbejdere om hvem, der kan tilbyde den laveste pris. Arbejderne ville ikke kunne købe produktionsmidler for andre og bedre stillet kapitalister vil udkonkurrere dem. Det ville medføre en lille og rig kapitalklasse og en stor og fattig og undertrykt underklasse, der så ville vælte systemet. En nedadgående spiral.
Det er ikke rigtigt, at det skete i lande som Kina og Rusland. Situationen i Kina var langt mere kompleks i øvrigt. Grunden til, at Marx alligevel tog fejl var, at han kunne ikke forudsige, at lovgivning kunne holde systemet i skak. Kapitalisme er ikke defineret ved en ukontrolabel udnyttelse ala jo mere man evner at udnytte folk jo mere kapitalistisk er det. Man har lovgivning, der regulerer mindsteløn, overenskomst, beskatning. Vi sikrer, at børnearbejde ikke er tilladt osv. Man tildeler aktivt lønmodtagere rettigheder, hvor du tror, at kommunismen i sig selv giver arbejderne rettigheder.
Jeg ved heller ikke rigtigt, om jeg forstår argumentet om, at jo færre der ejer jo mere ulige er samfundet. Jeg ved ikke engang, om det er korrekt. Du mener vel ikke, at en ingeniør, der tager sin cykel på arbejde og bor til leje, er en del af underklassen?

Du sidder fast i en gammel tid, Carlo. Vi skriver ikke mere 1950, men 2019.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    55.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Marts 26, 2019, 05:41:07 am »
Og hvad er så ideen og formålet med at fortælle/påpege noget om udbytningen og uligheden som alle udmærket ved i forvejen, - når du alligevel ikke har noget alternativ eller noget at tilføje ? Har du en løsning på problemet ?

Godt spørgsmål. Ja, det er egentligt både banalt og velkendt. Kapitalismen er som et løbsk godstog på vej mod afgrunden.

Citér
Der er mig bekendt ingen der har benægtet at der er ulighed eller at der finder udbytning sted rundt om på jorden, .......................

Jo, det benægter liberalister.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    42.6%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Marts 26, 2019, 08:45:38 am »

Citér
Der er mig bekendt ingen der har benægtet at der er ulighed eller at der finder udbytning sted rundt om på jorden, .......................

Jo, det benægter liberalister.

Hvem benægter det? Jeg benægter bare din påstand om, at kapitalisme skulle medføre uligehed eller udbytning. Når du som venstreorieteret skriver det, er det fordi kommunisterne stadig klynger jer til tiden som den var for 150 år siden. Dengang var det mere reglen end undtagelsen, at der var udbytning og klassedeling eller slaveri. Kodeordet er rettigheder.

Offline genuine Troll

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.6%
  • Køn: Kvinde
  • Trolle-rit, trolle-rut-
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Marts 26, 2019, 09:13:14 am »
Kære lyttere, seere og læsere, følg med i den dramatiske diskussion mellem Carlo, Pihl, GuBBi og homofaber der omhandler ideologi,  :girl_smile:

Den har nu gået over flere dage det er spændende hvem der vinder og går af med sejren, det er dramatik liige til stregen, vil det ende galt?   :girl_impossible:
« Senest Redigeret: Marts 26, 2019, 09:27:33 am af genuine Troll »
Fake profil, :girl_blum2:

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Marts 26, 2019, 11:23:08 am »
Det er altid spændende, når ideologerne mødes og udveksler store ord, som næsten ingen af dem forstår; men ordene lyder godt, så måske syntes andre debattører, de må være kloge!!! 
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    55.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Marts 27, 2019, 05:50:40 am »
Jeg benægter bare din påstand om, at kapitalisme skulle medføre uligehed eller udbytning.

Nådadada. Så bliver udspillet dit. Fortæl mig et land eller en økonomi, hvor mere liberal politik har medført øget lighed og mindsket udbytning? Det trænger det til at blive boret i.

Citér
Når du som venstreorieteret skriver det, er det fordi kommunisterne stadig klynger jer til tiden som den var for 150 år siden.

Nej, jeg gør ikke. Jeg pointerer bare at der er årsag>virkning forhold i samfundet og historien.

Citér
Dengang var det mere reglen end undtagelsen, at der var udbytning og klassedeling eller slaveri. Kodeordet er rettigheder.

Og hvem skal så sørge for disse rettigheder? Rettighederne er opstået i et klassekompromis i Europa i 1870'erne. Kapitalismen selv giver ingen rettigheder.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    55.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Marts 27, 2019, 05:53:22 am »
Kære lyttere, seere og læsere, følg med i den dramatiske diskussion mellem Carlo, Pihl, GuBBi og homofaber der omhandler ideologi,  :girl_smile:

Ja, det eneste der mangler, er nogen der drejer tråden over til at handle om muslimer.