Forfatter Emne: Hvordan har du det med konventionerne?  (Læst 1853 gange)

Domprovsten

• Gæst
Hvordan har du det med konventionerne?
« Dato: Januar 24, 2015, 06:20:47 pm »
I tv-serien "Fiskerne" besøger egnens førstemand blandt de hellige (Indre Mission) ofte andre i nabolaget, og spørger flere af dem med alvorlig røst: "Sig mig, hvordan har du det egentlig med Jesus?"
Det giver en vis mening at han spørger, for her var det dog et spørgsmål om tro. En tro på kristendommen, som lå den tænksomme fisker på sinde.

Derimod har jeg ofte haft opkastningsfornemmelser, når de senere årtiers konventionsfundamentalister har søgt at stoppe dansk debat ved simpelthen at messe: "Konventionerne". Dér bør al diskussion standse, hvis det står til fundamentalisterne. Hvem husker ikke menneskerettighedsypperstepræsten Marianne Jelved sidde stiv som en pind i en hestepære, knugende sin håndtaske og med sammensnerpet mund hvisle: Konventionerne!
De kunne lige så godt gå rundt ved dørene og spørge: "Sig mig, hvordan har du det egentlig med konventionerne, hr. Domprovst?"
Endnu i dag vil Jelveds troende efterfølgere, Morten Østergaard og hvad de nu hedder, sikkert reagere på samme zombieagtige måde, hvis man stiller dem det ellers presserende spørgsmål:

Hvad med at opsige dem?

Tillad mig at stille de kloge debattører på Din-debat.dk nok et spørgsmål:
Hvad skulle der være i vejen for det, hvis vi forinden havde haft en bred, folkelig debat med inddragelse af alle - også politiske organisationer, der ikke har repræsentanter i Folketinget - og hvor man så lagde spørgsmålet ud til folkeafstemning?

Noget sådant kan imidlertid få hårene til at rejse sig på hovedet af "de sammensvorne" i Danmarks politiske elite!

Jamen hvad er der da med disse konventioner?
Er det gudgivne hellige tavler med love hugget ud i sten, som faldt fra himlen ned i skødet på Eleanor Roosevelt dengang for 67 år siden (idet jeg tænker på "Verdenserklæringen om Menneskerettigheder", i daglig tale ofte kaldet FNs Menneskerettighedskonvention af 1948) ?

Nej! Konventioner - det gælder også Den Europæiske Menneskerettighedskonvention fra 1950 er - papir. Nogle stykker papir, skrevet ned på et bestemt tidspunkt, på et bestemt sted, af bestemte mennesker med bestemte interesser, og dokumenterne tog sigte på at løse bestemte problemer, der engang var presserende, men meget sandsynligt ikke er det i dag.
Det er hvad, konventionerne er! Papir.
Og vel at mærke papir, som hver dag kan skade eksempelvis de europæiske nationalstater, fordi verden altså ser mildt sagt anderledes ud i dag, end da papirerne blev underskrevet i kølvandet på 2. Verdenskrig.

Jeg spørger frimodigt: Hvorfor skulle disse konventioner dog passe lige så indlysende rigtigt til Danmarks situation i 2015, som da kaffen endnu var rationeret, fodboldlandsholdets anfører hed Knud Lundberg, og unge, lovende Erik Mørk bestod afgangsprøven på Det Kgl. Teaters elevskole?

PS Kan ikke acceptere "forklaringer" som "jamen udlandet synes.." eller "vi er bundet til.." . Hvis man svarer sådan, er man enten uvidende som en gammel udhusdør - eller konventionsreligiøs!
« Senest Redigeret: Januar 24, 2015, 06:31:28 pm af Domprovsten »

Offline Desdicardo

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.2%
  • Køn: Mand
  • Livet kan være godt.
    • Vis profil
Lidt anstrengt med de konventioner.
« Svar #1 Dato: Januar 24, 2015, 07:41:00 pm »
Nok snare det sidste. Konventioner er jo som den Hellige Gral for nogle politikere. :)

Men det er nu engang dem vi har at holde os til indtil der kommer noget bedre-Men hvornår?

Feks. Konventionen for statsløse som Venstre arbejder på at afskaffe-

Jeg citerer: »I arbejdspapiret skriver vi, (Venstre)  at man i yderste nødstilfælde kan opsige en konvention. Eksempelvis kan man opsige statsløsekonventionen, hvis vi er for utilfredse med at skulle give statsborgerskab til nogen, PET vurderer til at være potentielle terrorister,«

Læg mærke til at der står: I yderste nødstilfælde.

Der har Søren Pind været på stikkerne igen der. :)

Er det noget i den stil du mener, Hr. Domprovst?

folkeafstemning?
Det er en meget kilden affære for politikere med de »Rigtige« meninger  BLÅ  som  RØDE - Tænk hvis folket stemte imod de bedrevidende politikere?

Skal vi så have folkeafstemninger OM vi skal have folkeafstemninger? smiler lidt her. :)

Jeg kunne komme med et link men der står ikke meget andet end dette.

Mvh. DB.
« Senest Redigeret: Januar 24, 2015, 08:02:53 pm af Desdicardo »
Intet er sikkert her i livet udover døden,

Domprovsten

• Gæst
Sv: Lidt anstrengt med de konventioner.
« Svar #2 Dato: Januar 24, 2015, 08:24:32 pm »
Citér
Men det er nu engang dem vi har at holde os til indtil der kommer noget bedre-Men hvornår?
Feks. Konventionen for statsløse som Venstre arbejder på at afskaffe-

"Noget bedre" kommer ikke nødvendigvis udefra, som en færdigpakke, vi må underlægge os - eller ej. Det kunne vel også være indefra. Vælgerne kunne eksempelvis pålægge Folketinget at opsige konventioner, som kun skader os (jeg tænker selvfølgelig på udvisninger af udlændinge og stop for den ødelæggende tilvandring af ikke-vestlige personer, som koster mere end 16,6 milliarder årligt). Og hvis vi er en suveræn nationalstat, skal vi selvfølgelig også kunne lave vores egne love, som sikrer at landet ikke overtages af andre ved masseindvandring.

Citér
Jeg citerer: »I arbejdspapiret skriver vi, (Venstre)  at man i yderste nødstilfælde kan opsige en konvention. Eksempelvis kan man opsige statsløsekonventionen, hvis vi er for utilfredse med at skulle give statsborgerskab til nogen, PET vurderer til at være potentielle terrorister,«
Læg mærke til at der står: I yderste nødstilfælde.

Jeg kan sagtens se nu og den nærmeste fremtid som yderste nødstilfælde. Det kan Venstre - med en formand, der ikke aner, hvad islam er (eller spiller han dum?) - desværre nok ikke.

Citér
Tænk hvis folket stemte imod de bedrevidende politikere?

Netop. Da jeg skrev om fru Jelved, mindedes jeg også, hvordan hun grædende måtte trøstes af sine sande venner nede i EU-bygningen, da folkeflertallet havde stemt hendes dumme euromønt ned og valgt at beholde vores kroner. Eliten har set, at de kan risikere en begmand, så de er ikke meget for folkeafstemninger.

Rollo

• Gæst
Sv: Hvordan har du det med konventionerne?
« Svar #3 Dato: Januar 25, 2015, 09:54:21 pm »
Konventioner er jo som den Hellige Gral for nogle politikere. :)

Vi behøver jo ikke have konventioner for alt. Regeringen kan jo blot meddele, at Danmark ikke er en del af denne eller hin konvention (evt. vil der være en opsigelsestid). Jorden går jo ikke under af den grund.

Domprovsten

• Gæst
« Svar #4 Dato: Januar 25, 2015, 10:31:12 pm »
Så sandt som det er sagt! Det er noget alle de konventionsreligiøse EU-fanatikere vil bilde os ind. Men ethvert land kan opsige en konvention; når det f.eks. er vedtaget i Folketinget, at man vil træde ud, sender man blot opsigelsen til rette vedkommende. Så er man ude et år efter.

« Senest Redigeret: Januar 26, 2015, 11:31:36 am af Domprovsten »

Offline Tigermanden

• Hyper medlem
  • Activity:
    20.2%
  • Country: 00
  • Jeg er Muslim og Kommunist.
    • Vis profil
    • DKP
« Svar #5 Dato: Januar 25, 2015, 11:43:28 pm »
Konventionerne kan man slet ikke røre ved. De er nemlig vores garanti for, at alle mennesker her i verden i princippet er sikret et værdigt liv. Sådan et som du også selv sætter pris på at have. Og det er jo i bund og grund slet ikke så tosset igen, vel?
Midlerne er underordnede.

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Januar 26, 2015, 04:58:40 am »
Tja ... Hr. Citatfusker ... Vi har da også plads nok ... JEG har Feks. rigtig god plads i min stald der har de i det mindste tag over hovedet ...  :wink:

Mon ikke de så hurtigt ville fortrække ?? ... Helst tilbage over grænsen og til landet hvor peperet gror ...  :thumbsup:
« Senest Redigeret: Januar 26, 2015, 05:00:11 am af Debatsvinet »
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

El_Nino

• Gæst
« Svar #7 Dato: Januar 26, 2015, 04:13:09 pm »
Konventionerne kan man slet ikke røre ved. De er nemlig vores garanti for, at alle mennesker her i verden i princippet er sikret et værdigt liv. Sådan et som du også selv sætter pris på at have. Og det er jo i bund og grund slet ikke så tosset igen, vel?

Det er SÅ IKKE helt rigtigt. Konventioner kan omskrives, eller for nogle medlemmer, blive annulleret hvis det tjener landenes (medlemmernes) interesse, eller hvis de synes for nogle at være FOR  meget ud at trit med virkeligheden. Nok noget vi her i DK skulle se på asap :girl_prepare_fish: :girl_sad: :JC_pokerface:

Anklageren

• Gæst
Nordkorea er ikke med i konventionerne. så det kan man godt
« Svar #8 Dato: Januar 26, 2015, 05:55:41 pm »
Jeg tror nok, at Taiwan har fået lov til at være med i konventionerne, selvom Taiwan ikke er i FN.

Derfor er der nok kun Nordkorea, som ikke er med i de vigtigste konventioner, men vi bliver dog ikke helt alene, hvis vi forlader konventionerne.
« Senest Redigeret: Januar 26, 2015, 06:02:45 pm af Anklageren »

Joakim

• Gæst
Sjovt nok er det under "røde" regeringer de bliver undermineret
« Svar #9 Dato: Januar 28, 2015, 08:04:27 am »
Her tænker jeg på lærekonflikten, og indgrebet i den danske model, men det er et tung og indviklet emne.Nyrup havde heller ingen skrupler for samme i 98.

Rød fløj er jo nærmest eksperter i, at få flyttet fokus, og deres kernevælger er ikke skarp nok til at gennemskue det.

Danmark havde heller ikke før #detDanmarkdukender drømt om man ville tillade fartbøden til ejeren, før ville den falde til den der var ansvarlig for synden, nu sendes den automatisk ud.

Nå, mørklægningloven kan jo altid tage i brug, hvis nysgerrige kommer for tæt.