Forfatter Emne: Hvad er der med "gettoplanen"?  (Læst 71 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    36.2%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Hvad er der med "gettoplanen"?
« Dato: Marts 07, 2019, 03:51:19 pm »
Jeg plejer at kalde mit tidligere boligområde foren getto, men det er det egentligt ikke. De grisefarvede som bor der, er glade og tilfredse, men anerkender at der er problemer. Men problemerne er altid større på afstand, end når man er mit iblandt dem. Når jeg taler med folk ude omkring, undrer de sig over at jeg er i live endnu.

Nå, men regeringen. Med støtte fra S og Sf - satme, har vedtaget en gettoplan. Jeg har ikke forstået det helt, men en del af det almennyttige byggeri skal rives ned.

Men hvor skal folk så bo? Er min umiddelbare tanke. Det giver gettoplanen ikke rigtigt noget svar på. Da der er mangel på boliger, er det eneste tænkelige, at de skal over i ejerboligmassen. Se, se, når der er tale om ejerboliger, skydes der et snyltende mellemled af ejendomsmæglere og advokater ind. Plus at financieringsinstitutterne nyder godt af den store forskel på faktiske omkostninger ved en bolig, og faktiske priser. Rent snylteri på folks boligbehov, lige ned i lommerne på finanskapitalen.

Sådan er kapitalismen, eller er der noget jeg har misforstået.

I Tyskland køber store koncerner den billige boligmasse bare for at lade den stå tom, og holde prisen på ejerboligmarkedet oppe. Og da vi ved at i Tyskland er middelklassen på retur og klassen af 'working poor' er voksende.

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    2%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Sv: Hvad er der med "gettoplanen"?
« Svar #1 Dato: Marts 07, 2019, 04:48:28 pm »
Jeg undrer mig også over, at man synes, det er en god ide at rive udmærkede, ikke særlig gamle ejendomme ned, og ikke mindst at S og SF, der kalder sig arbejderpartier, hopper med på vognen.

I hovedstaden - København og Frederiksberg - opkøber Blackstone, en amerikansk ejendomsgigant attraktive ejendomme i stor stil. Attraktive i den forstand, at det er ældre ejendomme, hvor der er potentiale for modernisering, og her ved vi jo godt, hvad det indebærer for beboerne i ejendommene.

En af ejendommene kender jeg personligt, idet en af mine gamle venner i sin tid boede der, Den Sønderjyske By. Ikke prangende lejligheder, men til en rimelig husleje, folk med almindelige indkomster kan betale.

https://ejendomswatch.dk/Ejendomsnyt/Investorer/article11049862.ece
https://www.tv2lorry.dk/artikel/blackstone-den-tavse-ejendomsgigant-oensker-ikke-svare-paa-spoergsmaal
I'm a Troll

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    36.2%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Hvad er der med "gettoplanen"?
« Svar #2 Dato: Marts 08, 2019, 12:39:45 pm »
I Århus vil de ændre beboersammensætningen ved at stille syge og arbejdsløse bagerst i køen.

https://arbejderen.dk/node/177109?fbclid=IwAR0OJHgcvrBLcJIA5YE0hekNDBEBgL1cUp6_TqWFeAPJ5laeILVAGDB6yzs

Omgående spørger jeg mig selv: hvor skal de så være? I Låsby-Svendsens huse på Mors måske?

Den praksis har Hvidovre Kommune udøvet med Avedøre Stationsby i mange år. Ubemærket og med succes. Især Store Hus var domineret af folk med misbrugsproblemer, under psykiatrien og/eller kriminalforsorgen. Op til midten af 90'erne kunne der være 100 - 150 drukmåse på græsarealet neden for. I 2005 kunne man højst se fem drukmåse af gangen. Hvor de så er blevet af, ved jeg ikke. Den gruppe har meget høj dødelighed.