Forfatter Emne: Verdens fattigdom FALDER.  (Læst 722 gange)

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    32.6%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist og ateist.
    • Vis profil
Verdens fattigdom FALDER.
« Dato: Marts 01, 2019, 05:02:57 pm »
Det har jeg nu hele tiden vidst, men her en artikel.

https://www.berlingske.dk/ledere/hurra-den-globale-fattigdom-falder-og-falder?fbclid=IwAR3cPPs2tFe-0H5onshYODUZb53C8YycxBaWsHGbFpDqOUfg_VO0FTa_ftQ

Men det har jeg 2½ amatøragtige bud på, hvorfor. Måske ikke særligt kvalificeret.

Det første er:

Motorcykler:

Små 150 ccm motorcykler koster måske 5000 kroner i 3. verden. Men det giver dem utrolige muligheder i forhold til prisen. Det kan komme snildt på arbejde og med en sidevogn kan de få deres produkter til markedet. Eller de kan udføre taxikørsel med en motorcykel.

De kan transportere 3 - 4 personer. I Fjernøsten flere.

Det andet er:

Smartphones:

tjaeeee..... sådan en svend koster vel 10 - kroner fra en kinesisk fabrik, og 200 - 300 kroner på markedet i 3.-verden. Den giver dem fantastiske muligheder. En bonde f esk der står og vil sælge et par hundrede kilo løg, kan undersøge markedet og finde hvem der vil betale mest for dem. Og ikke sælge i blinde og han kan spare mellemhandlere.

Også for vognmanden der skal transportere løgene til aftagerne har muligheder med sin Smartphone. Hidtil har han skullet tjatte rundt med småpartier, men han kan tjekke hvad der skal transporteres og tilrettelægge et fuldt læs. (Og mere til. Spørg bare Phil) Nogle gange går det dog ikke helt efter planen.

Og varerne bliver samtidigt billigere for aftageren, fordi der skal ikke financieres ineffektivt spild.

Afregning sker med noget Mobilpay-agtigt noget. Fantastisk ressourcebesparende.

Til deres smartphones anskaffer dig sig en solcellelader med batterybank. Så kan de oplyse deres negerhytter med LED-lamper.

Ellers er indendørs oplysning med petroleumslamper, med hvad det indebærer af gifitig røg i lungerne. LED-lamper koster ingenting i forhold til petroleum. Kun en minimal investering.

Banalt vil nogen måske sige, men når en milliard mennesker gør det og hvad det betyder for deres levestandard ikke at skulle købe petroleum.

Men, men, men. Når de får snotten økonomisk oven vande, er der kun en ting der gælder. Det er: Biler! Biler! Biler! Afvekslende med aircondition og bordelbesøg.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    32.6%
    • Vis profil
Sv: Verdens fattigdom FALDER.
« Svar #1 Dato: Marts 02, 2019, 09:10:47 am »
Fint med de små motorcykler.

Som sædvanligt når der kapitalisme, er der nogen der pløjer og harver og sår, mens nogle andre høster. Således også lande hvor fattigdommen er hævet. Der er virkeligt en overklasse der høster enorme formuer. Verdens rigeste mænd findes i netop de lande der har hævet fattigdommen. Thailand feks, som har haft 50 års stabil vækst.

Og ikke noget med sociale protester. Så går det en særdeles ilde. I Thailand 40 års fængsel for majestætsfornærmelse, fik en politiker der havde social retfærdighed på programmet. I Filippinerne er det bare at beskylde dem for narkohandel. Så er det frit for politiet at skyde en. I andre lande er der dødspatruljer der henter en om natten og lader ind finde nakkeskudt i en vejgrøft. Eller bare simple tæsk.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.6%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Marts 02, 2019, 10:11:54 am »
Fint med de små motorcykler.

Som sædvanligt når der kapitalisme, er der nogen der pløjer og harver og sår, mens nogle andre høster. Således også lande hvor fattigdommen er hævet. Der er virkeligt en overklasse der høster enorme formuer. Verdens rigeste mænd findes i netop de lande der har hævet fattigdommen. Thailand feks, som har haft 50 års stabil vækst.

Og ikke noget med sociale protester. Så går det en særdeles ilde. I Thailand 40 års fængsel for majestætsfornærmelse, fik en politiker der havde social retfærdighed på programmet. I Filippinerne er det bare at beskylde dem for narkohandel. Så er det frit for politiet at skyde en. I andre lande er der dødspatruljer der henter en om natten og lader ind finde nakkeskudt i en vejgrøft. Eller bare simple tæsk.

Tja, en hel del af det du skriver er rigtigt nok, men der er nu godt nok noget du har fået galt i halsen hvis du tror du bare kan beskylde nogen for narkohandel og så går politiet ud og skyder dem for dig, - på Philippinerne er det dig der vil ende i fængsel hvis du prøver på det.

Du skal have hele gaden og barangayen med med i din anklage, folk der bor dør om dør med manden og har kendt ham i årevis, - og kan de ikke bekræfte hvad du siger, kan du roligt regne med det bliver dig der ryger i spjældet.

Man skal kende barangay systemet for at forstå det. Barangayen er frivillige og det er de lokale i hver eneste gade der selv vælger deres barangay, - blandt de lokale i gaden, - og er du ikke tilfreds med dem kan du vælge nogle andre fra gaden næste gang.  Barangayen har delvis politimyndighed men er også dem der ved hvem der trænger til social hjælp og tager sig også af det hvis nogen bliver syge eller har brug for anden hjælp. Det er vores naboer, vi ser dem hver dag på gaden, de kender dig og dine børn, hilser på dem og hjælper dem i skole om nødvendigt, - Barangayen har også en stor social funktion som tydeligvis fungerer bedre end i DK, fordi de ved hvem der trænger til hjælp og hvem der er platugler.

Et barangay district er ikke ret stort, ofte kun tre-fire gader, der er mange hundrede barangay districter i en by som Manila.

I modsætning til det danske system, hvor dem der skal yde hjælpen ikke kender, ikke omgås og intet ved om dem de skal hjælpe fordi de bor i hver sin ende af byen, - med det resultat at platuglerne får i hoved og røv og dem der trænger intet får.

Men hvis hele gaden narkohandleren bor i samt deres barangay ved manden har handlet med narko i årevis, - henvender de sig alle til manden og beder ham om at stoppe, - og det bliver filmet når de gør det, nogle af filmene bliver endda lagt på youtube hvor du selv kan se dem - og det gør de ofte mere end een gang. Hvis manden så - efter et par opfordringer ikke stopper, - tja, så har politiet fået besked på at stoppe ham og det gør de så.

Det vil også være barangayen der griber ind hvis politiet tror de kan gøre det du tror.

Her er et eksempel på nogle politifolk der endte med at få hver 40 år i spjældet fordi de nok troede det samme som dig.

3 Philippine Police Officers Are Convicted in a Drug War Killing

From left, Arnel Oares, Jerwin Cruz and Jeremias Pereda, seen during a hearing in Manila last year, were each sentenced to up to 40 years in prison in the killing of Kian Loyd delos Santos, 17.

“The use of unnecessary force or wanton violence is not justified when the fulfillment of their duty as law enforcers can be effected otherwise,” the judge in the case, Rodolfo Azucena Jr., said in his ruling on Thursday. He said a “shoot first and think later attitude” could never be justified.

« Senest Redigeret: Marts 02, 2019, 10:57:48 am af Phil »
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    32.6%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Marts 04, 2019, 10:20:36 am »
Man skal kende barangay systemet for at forstå det................

Oplysningen fik mig til at slå op på Wiki for at læse Filippinernes historie. Det blev en overraskelse.

Barangay-systemet er en ældgammel institution.

https://en.wikipedia.org/wiki/Barangay_state

(Det virker kommunistisk på mig, så mon Phil alligevel er skabskommunist.)

Noget andet når man læser Filippinernes historier, er at globaliseringen og multikulturen er ældgammel. Stridigheder fra hele verden, blev udkæmpet i Filippinerne.

Det betyder at filippinere, efter min opfattelse, er mere internationalt tænkende end iøvrigt i Fjernøsten, hvor fortidens underkastelseskultur stadigt er oppe mellem ørerne på folk. Tydelig i Thailand, hvor absolutismen først blev afskaffet i 1932.

Men det meste af Filippinerne var erobret af islam i 1500-tallet, med resten af landets befolkning som slaveresservoir. Men spanierne drev islam tilbage, så det kan ikke være nogle helt skidte karle. Nu er kun 5 - 10 % af befolkningen muslimer, men kan lave godt ravage alligevel.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    32.6%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Marts 08, 2019, 03:22:19 pm »
Thailand har haft 50 års uafbrudt, stabil økonomisk vækst. (Og, nej. Sexindustrien fylder meget lidt i den økonomiske statistik.) Men så får folk gysser mellem hænderne, og for de gysser køber de biler. Og biler skal have veje og broer og det sørger myndighederne velvilligt for. Veje hvor de orn'ligt kan blæse afsted, for hvis de ikke kan det, gør de det alligevel og så bliver det farligt. Så alle de større veje, bliver lavet med midterrabat, med meget få steder hvor man kan svinge og vende. Og kun meget få broer.

I Bangkok og især her i Chiang Mai bemærkede jeg noget underligt når vi havde været ude å køre. Man kører og kører. Undertiden når jeg så kommer hjem, tjekker jeg på Maps, hvad der egentligt foregik. Jeg er totalt orienteringsløs her, selvom jeg ellers har været stifinder for John Wayne i Apacheland. På Maps konstaterer jeg så efterfølgende ikke har bevæget os ret langt.

Men så rang bellen: Turen starter med en lang tur til et sted hvor man kan vende. Derefter tilbage ad samme vej som vi kom fra. Derefter længe til en vendemulighed og tilbage mod det sted hvor vi først blev samlet op, for endeligt at dreje til højre ned af en sidevej til vores destination. Som i luftlinie er tæt på hvor vi startede.

Og så er det jeg funderer: Bangkok og andre byer er plaget af luftforurening. Her er en af grundene. Al den forurenende omvejskørsel for at vende, må omfatte en betragtelig andel af udslippet. Men værre endnu: økonomien. Hvad det ikke må koste i forbrug af brændstof og biler. Det må være nok til at belægge hver af de 67,8 millioner thaiere med bladguld.

Offline PU

• Hyper medlem
  • Activity:
    1%
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #5 Dato: Marts 08, 2019, 07:03:59 pm »
Glimrende skrevet Carlo, jeg har ikke noget at tilføje.
Iøvrigt mener jeg, at vi skal hjemsende de fremmede.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    32.6%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Marts 09, 2019, 06:41:40 am »
Glimrende skrevet Carlo, jeg har ikke noget at tilføje.

Ja, jeg ved godt der ikke er synderligt oplæg til egentlig debat i oplægget. Men der er nok nogle der læser det med interesse.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    32.6%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Marts 14, 2019, 07:03:11 am »
Jeg har den udsøgte fornøjelse at bo i verdens suverænt mest luftforurenede by. I tillæg er der skovbrande i området, hvor røgen driver ind over byen

Guvernøren skulle gøre noget ved det? Med kørselsrestriktioner? Glem det. Husk, at bilisters vrede kan bringe stolte imperier til fald.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    32.6%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Marts 14, 2019, 08:35:45 am »
Hvor er jeg kommet til at synes at de "høje" danske afgifter på biler og brændstof er en god ide. Luftforureningen her i Chiang Mai er mest fra biltrafikken.

Liberalister agiterer ellers ivrigt imod det uretfærdige i afgifterne. Hvis man afskaffede afgifterne ville man få DK lavet om til et bilhelvede som Thailand og den store verden iøvrigt.

Liberalister brokker sig sjældent over hastighedsgrænser som sådan, men de brokker sig over at der er kontrol og sanktioner ved overtrædelser. I Thailand er der ganske vist fartgrænser, men der er hverken kontrol eller sanktioner. Thailand har noget af verdens højeste ulykkestal i trafikken. Et sådant helvede får vi også i Danmark, hvis liberalisterne får magt som de har agt.

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    17.6%
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Marts 14, 2019, 01:34:34 pm »
Hvor er jeg kommet til at synes at de "høje" danske afgifter på biler og brændstof er en god ide. Luftforureningen her i Chiang Mai er mest fra biltrafikken.

Liberalister agiterer ellers ivrigt imod det uretfærdige i afgifterne. Hvis man afskaffede afgifterne ville man få DK lavet om til et bilhelvede som Thailand og den store verden iøvrigt.

Liberalister brokker sig sjældent over hastighedsgrænser som sådan, men de brokker sig over at der er kontrol og sanktioner ved overtrædelser. I Thailand er der ganske vist fartgrænser, men der er hverken kontrol eller sanktioner. Thailand har noget af verdens højeste ulykkestal i trafikken. Et sådant helvede får vi også i Danmark, hvis liberalisterne får magt som de har agt.

Skyl grisetæerne og kom dem i en gryde. Tilsæt hvidvin og vand, så det netop dækker kødet. Bring væsken i kog og skum. Tilsæt gulerod, løg og porre skåret i passende stykker samt timian, laurbærblad, salt og peber.
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    32.6%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Marts 15, 2019, 07:06:47 am »
Jeg får at vide nu, at luftforureningen i Chiang Mai, ikke først og fremmest kommer fra biler, men fra afbrænding af ris-halm i regionen og i Myanmar.

Nu kommer regntiden snart og dermed sæsonen for plantning af ris. Og den afbrændte halm skal gøde jorden.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    32.6%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Marts 23, 2019, 05:11:31 am »
Jeg får at vide nu, at luftforureningen i Chiang Mai, ikke først og fremmest kommer fra biler, men fra afbrænding af ris-halm i regionen og i Myanmar.

I dag er luften virkeligt tyk her. Jeg mener det er vanddamp - høj luftfugtighed. Jeg håber jeg har ret, for hvis jeg tager fejl, og det er luftforurening, er det katastrofalt.

Jeg får at vide at det er svedjebrugende bønder i Thailand og Myamnar der skaber forureningen.

Så forstår jeg bedre hvorfor myndighederne i Thailand vil af med dem. Svedjebruget anprises ellers blandt økologer for at være 'eco-friendly' og sørge for biodiversiteten. Det skal nok passe - så længe der ikke er for mange af dem.

Heldigvis har Thailand lav fertilitet og står overfor faldende befolkningstal = færre forurenere.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    32.6%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Marts 23, 2019, 02:47:41 pm »
I dag var luftforureningsindexet oppe på 352 her.

« Senest Redigeret: April 03, 2019, 04:24:51 am af Carlo »