Forfatter Emne: Skal man genindføre 'Hr.' og 'Fru' i folkeskolen?  (Læst 244 gange)

Offline DerRudi (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    19.2%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
  • Danmark - VÅGN OP!
    • Vis profil
Skal man genindføre 'Hr.' og 'Fru' i folkeskolen?
« Dato: Februar 26, 2019, 08:00:22 pm »
DR1's 'Aftenshowet' er sjældent værd at bruge tid på, men i aften var der dog et emne, som fangede min interesse.

Det er Morten Messerschmidt (DF), som har foreslået at genindføre 'Hr.' og 'Fru' i skolen som den måde elever titulerer en lærer på. Og forslagsstilleren var sågar inviteret i studiet. Her viste der sig faktisk flertal for idéen i panelet, idet kun Zenia Stampe var direkte imod og med et dumt grin vendte tommelfingeren nedad.

Messerschmidt ser forslaget som en modvægt overfor den mangel på respekt for lærerne, som ofte omtales. Det vil styrke autoriteten, sagde MM og nævnte som eksempel på et land, hvor det fungerer, Frankrig.

Hvad synes I om forslaget?
Jeg synes det er godt, men jeg er klar over, at det ikke kan stå alene. Efter mindst 40 års nedbrydning af den traditionelle lærerrolle, skal der ske en del.

Og lige for en ordens skyld: MM sagde i udsendelsen, at der vel ikke er noget galt med at være en autoritet. Det er ikke det samme som at være autoritær og måske ville genindføre spanskrøret. Det samme mener jeg.

Danmark muhammedanerfrit!

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    42%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Skal man genindføre 'Hr.' og 'Fru' i folkeskolen?
« Svar #1 Dato: Februar 26, 2019, 08:20:49 pm »
Det er ved at være nogle år siden, jeg har undervist i folkeskolen. Men jeg synes, man skal lade det være op til læreren. Engang kunne en lærer heller ikke møde på arbejde i shorts - det kan man i dag. Den slags regler vil også følge med. Men så vil jeg også kræve, at forældrene skal kalde mig Hr. Autoriteten går nemmelig ikke kun fra elev til lærer, for når elever hører deres forældre taler om den skide lærer henne på skolen, kan hverken det ene eller andet løse det. Jeg ville også gerne ønske, at forældre og andre lod være med at blande sig i lærernes arbejde. Det var faktisk mest forældrene, der gjorde arbejdet surt.