Forfatter Emne: Markedet virker satme....  (Læst 469 gange)

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    64.4%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Markedet virker satme....
« Dato: Februar 26, 2019, 05:44:03 pm »
Vi ved jo at udbud og efterspørgsel bestemmer prisen. Det oplevede jeg i sin ultimative konsekvens her i Thailand.

Jeg var ude og køre med bus af den slags hvor der en række sæder på ladet af en lille lastbil.

Bussen var fuld da vi kom til et stoppested, hvor der var en del ventende mennesker. Men så kom chaufføren ud af bussen og gik om bagved og råbte en masse på thai. Min ledsager, jeg og en del andre forlod bussen. Andre stod på.

Jeg fattede ikke en brik. Men min ledsager forklarede mig, at det var fordi der var stor efterspørgsel havde chaufføren fordoblet prisen. Det var op til en selv om man ville foretrække at betale, eller gå.

Altså Full Blown anvendt markedsmekanisme.

Vi tog en Uber-bil til at køre os videre. Det var billigere end at betale ham.
Du får ret og jeg får fred!

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    15.8%
  • Country: aq
    • Vis profil
Sv: Markedet virker satme....
« Svar #1 Dato: Februar 26, 2019, 06:07:03 pm »
Skønt at vide at kapitalisme fungerer i praksis. I modsætning til kommunisme.
cuckelicuck

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    4%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Februar 26, 2019, 06:57:56 pm »
Altså det er jo ikke meget anderledes end at der er rabatter med rejsekort hvis du bruger det uden for myldretiden. Eneste problem her er at det marked du brugte ikke var gennemskueligt, og efter dansk lovgivning ville der havde været brud på aftaleloven.

Og pga. markedskræfterne havde du flere muligheder at vælge imellem, og kunne vælge det alternativ (uber) der passede dig bedst. Hallelujah for fri konkurrence!

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    31.2%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Februar 26, 2019, 07:51:27 pm »
Egentlig har det vel ikke noget at gøre med kapitalismen eller kommunismen. Det er vel mest en form for anarki eller sort arbejde, for der er sikkert ingen indtjening, der bliver opgjort eller registreret.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.4%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Februar 26, 2019, 09:30:10 pm »
Vi ved jo at udbud og efterspørgsel bestemmer prisen. Det oplevede jeg i sin ultimative konsekvens her i Thailand.

Jeg var ude og køre med bus af den slags hvor der en række sæder på ladet af en lille lastbil.

Bussen var fuld da vi kom til et stoppested, hvor der var en del ventende mennesker. Men så kom chaufføren ud af bussen og gik om bagved og råbte en masse på thai. Min ledsager, jeg og en del andre forlod bussen. Andre stod på.

Jeg fattede ikke en brik. Men min ledsager forklarede mig, at det var fordi der var stor efterspørgsel havde chaufføren fordoblet prisen. Det var op til en selv om man ville foretrække at betale, eller gå.

Altså Full Blown anvendt markedsmekanisme.

Vi tog en Uber-bil til at køre os videre. Det var billigere end at betale ham.

Hvorfor tog i ikke bare den næste lige som de andre ?

Den slags små "busser" findes også på Philippinerne, de kaldes "jeepneys" og ser lidt anderledes ud.

De har den fordel at de kører i alle retninger og ca. hvert 5 minut, så der er aldrig noget med at vente i timevis på den næste, - de kommer i en lind strøm.

På Philippinerne ville det chaufføren gjorde heller ikke være lovligt, idet taksterne er fastsat af regeringen og skal være opslået i samtlige jeepneys. ligesom den rute den kører skal stå malet på siden af jeepneyen. Prisen er normalt 10 peso, og så er det ligemeget hvor langt du kører, - der er heller ingen faste holdepladser, hvis man vil med rækker man armen ud og når man vil af banker man bare i loftet. Biletter findes heller ikke.

Til gengæld har taxierne mere frit spil, de kan indstille uret som de vil, men starttakst og kilometerpris skal stå malet på siden af bilen, og så er det op til folk selv at se sig for inden de stiger ind, - også selv om det ofte står med meeeget små bogstaver og tal.

Men de er nu hyggelige, og man kommer hinanden ved og møder nye mennesker på en hel anden måde end i en dansk bus.

-Nogle af dem er helt vildt flotte.

Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.4%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Februar 26, 2019, 09:56:30 pm »

Det er synd du er buschauffør, for jeg er da helt sikker på du sagtens kunne køre bus i Bangkok - havde du nu bare været elektriker i stedet havde dine chancer i thailand måske været større.

Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Februar 26, 2019, 10:23:08 pm »
Forsatanda jeg skulle ikke have fingrene i den stak spaghetti. De andre er bare misundelige Phil.
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    64.4%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Februar 27, 2019, 02:42:45 am »
Forsatanda jeg skulle ikke have fingrene i den stak spaghetti. De andre er bare misundelige Phil.

Hvad har man thaiere til? Der er nok at tage af, og hvis det går galt, bliver han bare et tal i en statistik

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    64.4%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Februar 27, 2019, 03:24:29 am »
Hvorfor tog i ikke bare den næste lige som de andre ?

Aner ikke, hvorfor hun ikke gjorde det.

Nå, men når jeg er ude at rejse, tager jeg så vidt muligt kolletiv trafik. Både fordi jeg kan finde på noget bedre at bruge gysserne på, og fordi jeg hader at køre i bil. Men i Thailand er jeg oftest nødt til at give mig.

I Bangkok er der 100 000-vis af ledige taxier der kører rundt og søger hyre. Uha, hvad det må betyde i den by der i forvejen er hårdt ramt af luftforurening.

Men her i Chang Mai er der ingen taxier. Alt er gået over til noget Uber-lignende noget, hvor man bestiller med Grab app'en. Det er egentligt meget smart, både for samfundet og den enkelte. Der spares ressourcer på spildte kilometer og derfor er de meget billige.

Citér
Den slags små "busser" findes også på Philippinerne, de kaldes "jeepneys" og ser lidt anderledes ud.

Det gør det også i Rusland og Ukraine, dog som lukkede busser.

Citér
På Philippinerne ville det chaufføren gjorde heller ikke være lovligt, idet taksterne er fastsat af regeringen ................

Det han gjorde var nok ulovligt. Udsteddelsen af licenser og fastsættelsen af takster kommer fra myndighederne.

Men myndighederne har hænderne rigeligt fulde. I intet land i verden er der så mange love som i Thailand og samtidigt er Thailand fuldstændigt lovløst.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    64.4%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Februar 27, 2019, 05:12:34 pm »
Skønt at vide at kapitalisme fungerer i praksis. I modsætning til kommunisme.

Du vil elske Putin-land. Der er der markedsmekanisme der vil noget.

F eks når nogle bønder har pløjet harvet og høstet, så er det frit at komme med et håndgangent slæng af nogle håbløse eksistenser. Udstyre dem med nogle køller og kalshnikover og komme med sin mejetærsker og høste. Dog er det smart at have en aftale med regeringens sikkerhedsstyrker om opbakning, hvis bønderne skulle stritte imod afleveringen.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    64.4%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Februar 28, 2019, 11:11:31 am »
Danske ejendomsmæglere er åbenbart af samme beskaffenhed som thailandske buschauffører. Copy&paste fra FB. Herblev svindlen dog opdaget, men hvor mange gange er sådanne numre ikke sket uopdaget.

-----------------------------------------------------------citat-----------------------------------------------------------------------------
Falske fremvisninger i DanBolig

Efter kun at have haft vores rækkehus til salg hos DanBolig Amagerstrand i 4 dage bookede Danbolig 4 fremvisninger i samme uge. Hurra - rækkehuset var ikke en gang på nettet endnu, så vi håbede på et hurtigt salg til den pris, som 4 lokale mæglere havde været helt enige om.

Fremvisningerne gik godt, dog syntes alle fire par, at prisen var for høj. Tilfældigt opdagede vi dog, at mæglerne alle gange havde været der alene og helt rutinemæssigt gik rundt i et par minutter, tændte og slukkede lys, før de smed nogle blå plastfutter i gangen. Bagefter blev vi alle gange ringet op og fik detaljerede oplysninger om interesserede købere - der dog alle syntes, det er lidt for dyrt.

Vi er chokerede og vrede og har selvfølgelig ophævet samarbejdet med øjeblikkelig virkning og orienteret ledelsen i DanBolig Niels Hald. DanBoligs reaktion har været at tilbyde os billederne, et par flasker vin og en middag! De to mæglere arbejder stadig med salg og vurdering i samme filial og har været på arbejde så sent som i torsdags.

Vi er bange for, der er tale om systematisk snyd og bedrag af sælgere med ledelsens opbakning. Vi tror, at når først formidlingskontrakten er underskrevet, så gøres sælger på systematisk vis mør i forhold til at sænke prisen. På den måde sælger boligen jo næsten sig selv uden større indsats fra DanBolig og mægleren kan indløse sit salær helt uden at få sved på panden – på vores bekostning!

Hvis I skal sælge, så pas på DanBolig! Hvis de helt umotiveret og rutinemæssigt snyder med fremvisningerne i den første salgsuge, hvad kan de så ellers finde på? Og til DanBolig - det bliver et nej tak herfra til vin og middag 💩