Forfatter Emne: Sprogcentrenes funktion  (Læst 3126 gange)

Domprovsten

• Gæst
Sprogcentrenes funktion
« Dato: Januar 25, 2015, 06:27:39 pm »
Sprogskolerne kan rapportere om stort fravær til dansktimerne. Indvandrerne bliver ofte væk, også selv om (hold godt fast!: man i vid udstrækning søger at lægge skemaet, så det passer dem.)
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE7387478/Udl%C3%A6ndinge-bliver-v%C3%A6k-fra-dansktimerne/

Ja, det undrer såmænd ikke mig. Der er ingen reelle sanktioner overfor kursister, som har et meget højt fravær (dog skal man indberette fravær til jobcentret, hvis kursisten er på offentlig forsørgelse. Imidlertid ved jeg "tilfældigvis", at det temmelig ofte ikke bliver gjort. Slet skjulte trusler kan jo få en lærer til at "glemme" en hel del.)

De danske sprogcentre er nu presset til bristepunktet på grund af de store mængder, der ankommer fra Syrien og Eritrea, og man ansætter flere dansklærere. Tjah...så er der jo lidt flere, som kan tjene lidt i integrationsindustrien!

"Mange indvandrere og flygtninge lever i deres egen verden med satellit-tv på deres eget sprog og en familie og omgangskreds, hvor de færreste taler dansk."
(M. Ümet Necif, "integrationsforsker.")

Jeg synes, det er et trøsteløst skue. Den altovervejende del af disse mennesker er ikke-vestlige muslimer, og har som sådan intet at gøre i Danmark. At de ikke kommer til dansktimerne er jeg ret ligeglad med, da jeg er modstander af at integrere dem. Men det, der kan få én til at gyse, er tanken om, at alle disse familier sidder dage, uger, år og blot venter på at få permanent opholdstilladelse i mit fædreland.

De er ikke noget positivt bidrag til det danske samfund - tværtimod. De er i første omgang tilskud til parallel-samfundene, hvor deres eget sprog, egen kultur, eget alt muligt er fremherskende. Senere kan de være nok en pind til Danmarks ligkiste, til vore børn og børnebørns ulykkelige skæbne i det land, vi skulle have afleveret til dem.
Hvad vil de dog tænke?
« Senest Redigeret: Januar 25, 2015, 06:30:38 pm af Domprovsten »

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Sprogcentrenes funktion
« Svar #1 Dato: Januar 25, 2015, 08:13:46 pm »
. "Tjah...så er der jo lidt flere, som kan tjene lidt i integrationsindustrien!"
Ganske som der er rigtig mange der malker statsmidler for at "hjælpe" danske ledige med diverse underlødige kurser.
Intet nyt i det.

Anklageren

• Gæst
Fremtiden er multi-etnisk - men hvordan?
« Svar #2 Dato: Januar 25, 2015, 08:38:57 pm »
Ligesom amerikanerne er stolte af deres land med indbyggere, der er sammensat fra hele verden - vil fremtidens danskere sandsynligvis også være stolte af Danmark.

Det er mere bekymrende, at nutidens danskere har så meget imod Danmark, og det gælder især højrefløjen, som rakker ned på politiet, kommunerne - ja - staten i almindelighed. Der er ikke meget, de er tilfredse med i Danmark - lidt civil ulydighed over for staten er ligefrem ønskeligt (måneskinsarbejde, polakker der arbejder til en ringe betaling uden at overholde arbejdsmiljøloven - underbetalte filippinske au pair piger til det grove) - modsat amerikanerne, der kræver loyalitet over for staten og overfor forfatningen.

Derfor vil danskheden nok få bedre vilkår i fremtiden.

« Senest Redigeret: Januar 25, 2015, 09:48:34 pm af Anklageren »

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.6%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Januar 25, 2015, 09:23:57 pm »
. "Tjah...så er der jo lidt flere, som kan tjene lidt i integrationsindustrien!"
Ganske som der er rigtig mange der malker statsmidler for at "hjælpe" danske ledige med diverse underlødige kurser.
Intet nyt i det.

Ja ... De sidder der og skaber deres eget job ... Så længe der er "flygtninge" skal de "reddes" det koster skatteyderne af Helvede til ...

Menneskesmuglerne har også Kronede dage Pga. Danskernes naivitet ... :wacko:
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

Domprovsten

• Gæst
"Så det passer dem"..!
« Svar #4 Dato: Januar 25, 2015, 10:19:45 pm »
Efter at have skrevet mit oplæg, vendte jeg tilbage til bemærkningen om, at sprogskolerne tilrettelægger timerne, så det "passer dem" - de fremmede. Den irriterede mig, og jeg synes jeg fornemmer en underdanighed overfor disse fremmede - som så oven i købet for en dels vedkommende alligevel ikke gider at møde op. For hvad skal de dog med dansk?

Og jeg kom til at tænke på engang i starten af 70'erne, hvor skemaplanlæggerne på det sted, hvor jeg nu gik, var kommet til at lave en rigtig træls fredag for min klasse. Det mente vi i hvert fald. Begrebet mellem-time var vist nyt, men vi fik tildelt to af dem ved middagstid. Så når vi havde haft undervisning fra 8 til 11.40 var der næsten 2 ½ time til, at vi skulle have to engelsktimer fra kl. 14.00. Og så en fredag, hvor det virkelig var en bet for nogle af mine klassekammerater, som skulle med rutebiler eller tog hjem. De kunne så komme til at vente særligt længe, fordi der måske afgik en rutebil kl. 15.30 - og ikke igen før 17.30.

Men dansk ungdom var nu ikke sådan, at vi klagede og krævede at alt skulle passe til os og vor dyrebare weekend. Vi blev ikke væk. Det ville også kun have ramt os selv.
Vi fandt ud af, at det slet ikke var en dum idé at løbe dagens engelske tekst igennem sammen, så var vi så meget bedre forberedt til ham lektor Krogh tog piben ud af munden og hilste os med et perfekt "Good afternoon, ladies and gentlemen."

Dengang for snart 45 år siden var vi ikke utilfredse med Danmark, men der var heller ingen af os, der ville have drømt om, at politikerne ville begynde en så selvmorderisk og bindegal indvandringspolitik, at vi i dag står i risiko for at miste, det vi holder så meget af.
Det fatter en type som Anklageren ikke, for hans sind er så tydeligt til at forære Danmark væk.
« Senest Redigeret: Januar 25, 2015, 10:23:49 pm af Domprovsten »

Rollo

• Gæst
« Svar #5 Dato: Januar 25, 2015, 11:28:25 pm »
At de ikke kommer til dansktimerne er jeg ret ligeglad med, da jeg er modstander af at integrere dem. Men det, der kan få én til at gyse, er tanken om, at alle disse familier sidder dage, uger, år og blot venter på at få permanent opholdstilladelse i mit fædreland.

Sande ord.

Jeg kunne pege på mange fejl ved den nuværende flygtningepolitik, men den største fejl er, at flygtningene bliver forsøgt integreret i samfundet. Flygtninge, der kommer fra ikke-europæiske lande, skal efter min mening tilbage igen. Og så er det altså en dårlig idé at integrere dem i samfundet.

Anklageren

• Gæst
Den danske ungdom i dag
« Svar #6 Dato: Januar 25, 2015, 11:48:07 pm »
Efter at have skrevet mit oplæg, vendte jeg tilbage til bemærkningen om, at sprogskolerne tilrettelægger timerne, så det "passer dem" - de fremmede. Den irriterede mig, og jeg synes jeg fornemmer en underdanighed overfor disse fremmede - som så oven i købet for en dels vedkommende alligevel ikke gider at møde op. For hvad skal de dog med dansk?

Og jeg kom til at tænke på engang i starten af 70'erne, hvor skemaplanlæggerne på det sted, hvor jeg nu gik, var kommet til at lave en rigtig træls fredag for min klasse. Det mente vi i hvert fald. Begrebet mellem-time var vist nyt, men vi fik tildelt to af dem ved middagstid. Så når vi havde haft undervisning fra 8 til 11.40 var der næsten 2 ½ time til, at vi skulle have to engelsktimer fra kl. 14.00. Og så en fredag, hvor det virkelig var en bet for nogle af mine klassekammerater, som skulle med rutebiler eller tog hjem. De kunne så komme til at vente særligt længe, fordi der måske afgik en rutebil kl. 15.30 - og ikke igen før 17.30.

Men dansk ungdom var nu ikke sådan, at vi klagede og krævede at alt skulle passe til os og vor dyrebare weekend. Vi blev ikke væk. Det ville også kun have ramt os selv.
Vi fandt ud af, at det slet ikke var en dum idé at løbe dagens engelske tekst igennem sammen, så var vi så meget bedre forberedt til ham lektor Krogh tog piben ud af munden og hilste os med et perfekt "Good afternoon, ladies and gentlemen."

Dengang for snart 45 år siden var vi ikke utilfredse med Danmark, men der var heller ingen af os, der ville have drømt om, at politikerne ville begynde en så selvmorderisk og bindegal indvandringspolitik, at vi i dag står i risiko for at miste, det vi holder så meget af.
Det fatter en type som Anklageren ikke, for hans sind er så tydeligt til at forære Danmark væk.

Jeg lægger skema, og det du beskriver, går ikke i dag, for så kommer der kun få danske elever til de sidste engelsktimer - men lærerne ville i forvejen lave så meget vrøvl, at det ikke ville blive prøvet af.

Du har ret i, at jeg ikke kan se det gode i, at man er så undertrykt, at man skulle finde sig den behandling uden at forsøge at få det ændret, fordi lektor Blomme rullede sig ud.

Jeg har i øvrigt været slagteriarbejder i 7 år, før jeg tog en boglig uddannelse, og jeg tvivler på, at du nogensinde har arbejdet så hårdt.

Vi stillede også krav på slagteriet.

Af og til strejkede vi, og nogen gange synes jeg, at det var helt i orden, for danskerne er ikke fødte slaver - men vi skrev ikke metervis af læserbreve, hvor vi brokkede os over vores land.

« Senest Redigeret: Januar 26, 2015, 12:33:02 am af Anklageren »

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.6%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
Nej, nej, nej, Anklager ...
« Svar #7 Dato: Januar 26, 2015, 05:12:08 am »
Kan man sammenligne en slagteristrejke med det faktum at en fremmed ideologi i nær fremtid risikerer at ødelægge vores land????
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

popov

• Gæst
« Svar #8 Dato: Januar 26, 2015, 10:34:22 am »
Sprogskolerne kan rapportere om stort fravær til dansktimerne. Indvandrerne bliver ofte væk, også selv om (hold godt fast!: man i vid udstrækning søger at lægge skemaet, så det passer dem.)
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE7387478/Udl%C3%A6ndinge-bliver-v%C3%A6k-fra-dansktimerne/

Ja, det undrer såmænd ikke mig. Der er ingen reelle sanktioner overfor kursister, som har et meget højt fravær (dog skal man indberette fravær til jobcentret, hvis kursisten er på offentlig forsørgelse. Imidlertid ved jeg "tilfældigvis", at det temmelig ofte ikke bliver gjort. Slet skjulte trusler kan jo få en lærer til at "glemme" en hel del.)

De danske sprogcentre er nu presset til bristepunktet på grund af de store mængder, der ankommer fra Syrien og Eritrea, og man ansætter flere dansklærere. Tjah...så er der jo lidt flere, som kan tjene lidt i integrationsindustrien!

"Mange indvandrere og flygtninge lever i deres egen verden med satellit-tv på deres eget sprog og en familie og omgangskreds, hvor de færreste taler dansk."
(M. Ümet Necif, "integrationsforsker.")

Jeg synes, det er et trøsteløst skue. Den altovervejende del af disse mennesker er ikke-vestlige muslimer, og har som sådan intet at gøre i Danmark. At de ikke kommer til dansktimerne er jeg ret ligeglad med, da jeg er modstander af at integrere dem. Men det, der kan få én til at gyse, er tanken om, at alle disse familier sidder dage, uger, år og blot venter på at få permanent opholdstilladelse i mit fædreland.

De er ikke noget positivt bidrag til det danske samfund - tværtimod. De er i første omgang tilskud til parallel-samfundene, hvor deres eget sprog, egen kultur, eget alt muligt er fremherskende. Senere kan de være nok en pind til Danmarks ligkiste, til vore børn og børnebørns ulykkelige skæbne i det land, vi skulle have afleveret til dem.
Hvad vil de dog tænke?
Hej og velkom til
Enig at der kommer for mange flugtninger ind i landet, men mon ikke at det bliver bedre igen
Den eneste og mest brugbare funktion som kan være med til at dem som ønsker at blive integreret
kan blive en del af samfundet er vel sprogskoler

Dem som ikke ønsker at blive det har et højt fravær, på lige fod med vores alt for dyre og konkurrence forvridende aktiverings centre, dog er der kæmpe store forskelle mellem de forskellige centre i landet og de største problemer har man typisk i hovedstad regionen

Men de skoler er der og de er rigtigt godt, de er ikke kun for flugtninger, studerende og tilflyttere fra erhvervs livet finder også vejen til skolen og dermed adgang til den danske kultur

Lad dem brokke sig over presset, de samme som vi oplever i firmaet om sommeren, det bliver stille igen og så kan de virkeligt brokke sig

Men hvor henter du den mentalitet fra at muslimer ikke hører til i vores land, kan du forstille dig basaren i Aarhus uden muslimer, hvor kedeligt vil det være, nej vi har sku brug for dem og få rengørings firmaer kunne pt. klare sig uden

Op med humøret kære ven, husk at vi lever i verdens lykkeligste land, og hvis det kniber med dig kan du altid købe lidt ekstra snaps eller vin i grænsebutikken til de stille timer hvor du føler dig nedtrykt og kørt over af Muslimer

Og en ting til, klage pleje at komme fra dem som ikke gør noget for integration af fremmede, meld dig som frivilligt, så møder du masser af ældre positive mennesker

Domprovsten

• Gæst
« Svar #9 Dato: Januar 26, 2015, 12:15:52 pm »
Citér
Enig at der kommer for mange flugtninger ind i landet, men mon ikke at det bliver bedre igen

Nej, det er kun blevet værre i 30 år. Dette problem er altså ikke noget der driver over ligesom regnskyl eller snestorme!

Citér
Men hvor henter du den mentalitet fra at muslimer ikke hører til i vores land, kan du forstille dig basaren i Aarhus uden muslimer, hvor kedeligt vil det være, nej vi har sku brug for dem og få rengørings firmaer kunne pt. klare sig uden
Op med humøret kære ven, husk at vi lever i verdens lykkeligste land, og hvis det kniber med dig kan du altid købe lidt ekstra snaps eller vin i grænsebutikken til de stille timer hvor du føler dig nedtrykt og kørt over af Muslimer

Jeg mener ikke, at det er en "mentalitet", men det er i hvert fald et nationalsindet syn på mit fædreland, der gør at jeg gerne vil kæmpe for et Danmark, som er danskernes hjem. Det ligger ligesom i udtrykket (fra en god sangtekst, du næppe kender) "...her har jeg hjemme." Hvis man ser på Danmark som et hjem, burde det være lettest at forstå, at der er nogen, der har hjemme - er rodfæstede - fordi de er af slægter, som i måske århundreder har bygget dette land op. Efter min mening er de allerfleste født nationale, fordi de er børn af, ikke blot to bestemte forældre, men også af en bestemt historie og deraf følgende sprog og kultur.
Nej, jeg kan ikke forestille mig basaren i Aarhus uden muslimer. Men jeg kan forestille mig et godt gammeldags dansk grønttorv, og du kan bande på, at jeg kan "forestille mig" Aarhus uden muslimer!
Ja, det skulle nok hjælpe med vin og snaps. Det ville næppe glæde andre end muslimerne, hvis danskerne i afmagt gav sig til at drikke sig i brædderne.

Citér
Og en ting til, klage pleje at komme fra dem som ikke gør noget for integration af fremmede, meld dig som frivilligt, så møder du masser af ældre positive mennesker

Det lyder egentlig logisk: Dem, der ikke klager over den islamiske masseindtrængen vil selvfølgelig gøre noget for "integrationen", altså en slags moderne værnemagervirksomhed.
Jeg har meldt mig frivilligt til kampen for et frit Danmark. Således deltager jeg i en anti-islam-demonstration om en uge.  :wink: Dér finder jeg det positive livssyn, nemlig det, der nægter at lade en så modbydelig ideologi som islam gradvis bestemme mere og mere, indtil dens tilhængere definitivt har erobret vort land. En sådan skæbne overlader jeg ikke til mit barnebarn - sådan er jeg nemlig ikke!
« Senest Redigeret: Januar 26, 2015, 12:23:44 pm af Domprovsten »

popov

• Gæst
« Svar #10 Dato: Januar 26, 2015, 03:34:14 pm »
Fordelen med DD er vi alle kan være her og hygge os med lidt brok eller vore personlige meninger

Domprøvsten
”Jeg mener ikke, at det er en "mentalitet", men det er i hvert fald et nationalsindet syn på mit fædreland, der gør at jeg gerne vil kæmpe for et Danmark, som er danskernes hjem. Det ligger ligesom i udtrykket (fra en god sangtekst, du næppe kender) "...her har jeg hjemme." Hvis man ser på Danmark som et hjem, burde det være lettest at forstå, at der er nogen, der har hjemme - er rodfæstede - fordi de er af slægter, som i måske århundreder har bygget dette land op. Efter min mening er de allerfleste født nationale, fordi de er børn af, ikke blot to bestemte forældre, men også af en bestemt historie og deraf følgende sprog og kultur.”

Det forstår jeg slet ikke, du kan ikke ha eneret på danskheden og du ved ikke hvordan andre føler selvom de er anderledes af udseende og herkomst, har du aldrig haft den følelse at føle sig hjemme bestemte steder selvom du er væk hjemfra, det etablerede samfund du så elsker har du aldrig haft, Danmark har gennem flere hundrede år været et multi etnisk samfund, Alene nørrebro`s invandre historie er flere hundred år gammelt
Det kan godt være vi lever i et mere risiko betonet samfund hvor nogen etniske grupper er over repræsenterede men vi er langt langt fra et grænseoverskridende problem.
Problemer med kemikalier, finansiel uro, klimatruslerne og fattigdom er langt støre end indvandring

Domprøvsten

”udtrykket (fra en god sangtekst, du næppe kender) "...her har jeg hjemme."

Enig, jeg er ikke gammelt nok.

Domprøvsten
”Således deltager jeg i en anti-islam-demonstration om en uge.”

Det er du velkommen til, den slags passive protester gør ikke noget, jeg skriver passivt fordi det er sådan jeg opfatter dem, uskyldige protester som er blevet til en slags underholdning for medier
Nationalisme er for længst siden blevet til Transnationalisme, det heder højre her og venstre der
Der kræves handling mod problemer og tidernes risici, samarbejde på tværs af grænser og frem for alt mere åbenhed og handlekraft, og her strider nationalisme imod

Domprovsten

• Gæst
« Svar #11 Dato: Januar 26, 2015, 04:46:53 pm »
Citér
Det forstår jeg slet ikke, du kan ikke ha eneret på danskheden og du ved ikke hvordan andre føler selvom de er anderledes af udseende og herkomst, har du aldrig haft den følelse at føle sig hjemme bestemte steder selvom du er væk hjemfra,

Eneretten på danskheden og det at være dansker tilfalder af naturlige grunde - danskerne! Hvem i alverden ellers? Det er ligeledes tyskerne, som har arveretten (odelsretten) til Tyskland, nordmændene til Norge og kenyanerne til Kenya. Uanset om vi er unge, gamle, tykke, tynde, akademikere eller arbejdere - før noget andet er vi danske. Sådan føler man, hvis man betragter Danmark som sit hjem og det danske folk som en slags familie. Man er dansk, hvis den altovervejende del af ens slægt forgrenet tilbage i tiden er danskere.

Søren Krarup skrev engang: "At være dansk er ikke en smagssag, det er en hjertesag." Netop. At være dansk er jo ikke noget, man sådan vælger ligesom at være Brøndby- eller AaB-fan. Man er faktisk valgt  :JC_boogie: - når man ligger i moders mave. Så kan det ikke nytte noget, at jeg får "en flue" og vil være cubaner, fordi de har haft nogle gode boksere. Jeg er og bliver dansk ind i marven via fødsel, slægt, historie.

Følelsen af at føle mig hjemme, selvom jeg er væk hjemmefra? Til en vis grad, men det er jo dog noget helt andet end fædrelandsfølelse. Det er mere noget med at befinde mig ganske godt. Jeg har engang opholdt mig i Kampala, Uganda i cirka 3½ måned. Selvfølgelig var der da steder og mennesker, der fik mig til at føle mig "hjemme" i sammenligning med resten af byen - men det var vel så, fordi jeg havde lært at finde rundt og hyggede mig med nogle bestemte mennesker, ikke? Jeg blev sgu da ikke afrikaner af det! Akkurat som ethvert andet folk var det jo kun uganderne, der kunne være ugandiske. Ellers bliver alt jo ligegyldigt.

Citér
det etablerede samfund du så elsker har du aldrig haft, Danmark har gennem flere hundrede år været et multi etnisk samfund, Alene nørrebro`s invandre historie er flere hundred år gammelt

Det var dog en sort løgn. Måske aner du slet ikke, hvad multi-etnisk betyder?
Lad mig sige det til dig, som til alle de andre mangfoldighedsprædikanter, jeg tålmodigt har hørt på: Danmark var et homogent land, fjernt fra multi-kulti indtil omkring 1980. Jeg forventede egentlig det sædvanlige plat om "roepolakker", svenskere på Amager og 1000 ungarere i 50'erne; hvad kan jeg svare andet end: Hvilke dybder af lummer løgn og vanvittigt vås skjuler der sig ikke bag den slags. Ganske få tusinde mennesker fra kulturer, der fortrinsvis ligner vores indvandret i århundreder, stillet op overfor cirka 400.000 ikke-vestlige siden midt-80'erne! Er du helt frisk? - Ellers prøv en lang tur langs stranden!

Citér
”udtrykket (fra en god sangtekst, du næppe kender) "...her har jeg hjemme."
Enig, jeg er ikke gammelt nok.

Reelt nok, at du afslører dit manglende kendskab til H.C. Andersens dejlige "I Danmark er jeg født", men jeg kan nu bevidne, at mange unge af i dag kender den og kan finde på at synge den ved passende lejligheder. At den intet siger dig, tror jeg hænger mindre sammen med alder end med nationalitet - idet jeg underskylder, hvis jeg gætter forkert og ikke tror, du er dansk af fødsel?

De sidste fire-fem linjer forstår jeg simpelthen ikke, så jeg kan ikke kommentere dem.

« Senest Redigeret: Januar 26, 2015, 05:14:58 pm af Domprovsten »

Anklageren

• Gæst
« Svar #12 Dato: Januar 26, 2015, 05:11:28 pm »
Når man indvandrer bliver man dansker på et tidspunkt, og det er en definitionssag, hvornår det sker. Efterkommerne af de ungarske flygtninge vil ofte være blevet danske.

Hvis man er født i Danmark af danske statsborgere og vokset op i Danmark, er der en pæn chance for, at man er blevet dansker.

Afgørende er kulturtræk som sproget, der nok er det mest kulturbærende.

Efter din definition skulle der ikke eksistere israelere, fordi deres forfædre har været russere etc. i over 1000 år, og som er indvandret derfra efter 1870 - og det er åbenlyst forkert.

popov

• Gæst
« Svar #13 Dato: Januar 26, 2015, 06:11:14 pm »
[Små tanker fra min side.

Det er din gode ret at mene hvad du vil, at din definition om danskheden er anderledes end mit kan have flere grunde, jeg kommer fra de nordiske lander, det har du ret ind, men da jeg flyttede Få kilometer til næste by som ung mand blev jeg allerede betragtede som indvandre
Jeg føler mig mere Dansk i Grønland end i København og du vil heller ikke føle dig hjemme i syder lugum tror jeg, HC Andersen er en smagesag og hvis jeg forstå dig rigtigt kan jeg vel ikke nyde aftenens håndbold kamp

Jeg læste noget som jeg godt kunne genkende fra Mimi Jacobsen og hun er pære Dansk selvom hun har politiske synspunker
” Danmark er ved at kvæle sig selv i tryghed, Vi er blevet selvtilstrækkelige og selvcentrerede. Vi er som en flok halvfede mus, der sidder under en osteklokke med et fedt stykke ost og ser forarget på, hvad der sker udenfor

Lille udklip fra Information om vores etniske samfund 25-1-2015

Svenskere og dem fra landet
At indvandrerne begyndte at blive fremstillet som et problem i 1980’erne, er interessant, når man tænker på, at Nørrebros historie ikke kan fortælles uden at fortælle indvandrernes historie, mener Garbi Schmidt. Bydelen blev etableret, da der i 1850’erne blev givet mulighed for, at områderne uden for Indre By kunne bebygges. En del af tilflytterne var indvandrere fra landområderne, der rejste til hovedstaden i håb om at slippe ud af fattigdom og arbejdsløshed. At folk fra landet blev regnet for indvandrere, er ifølge Garbi Schmidt en pointe i sig selv, for det viser, hvordan begrebet har ændret betydning.
»De fleste danskere opfatter indvandrere som nogle, der kommer fra ikkevestlige lande. Kommer du fra Sverige eller Frankrig bliver du knap opfattet som indvandrer,« siger hun og tilføjer, at globaliseringen alt andet lige spiller ind på vores opfattelse af indvandreren: »Dengang tog det to dage at komme fra den ene ende af Danmark til den anden. I dag tager det ikke engang tager to dage at komme til Japan.«
Tilbage i København i slutningen af 1800-tallet blev de mange svenskere, der emigrerede til hovedstaden bestemt regnet for at være indvandrere. De kom ligesom landboerne til byen med håbet om at få del i hovedstadens økonomiske vækst. Alene mellem 1880 og 1890 kom 10.000 svenskere til København.

København, der dengang var et betydningsfuldt knudepunkt i Nordeuropa, tiltrak også mange nordmænd og tyskere. Samtidig blev hovedstaden en vigtig mellemstation for russiske og polske jøder, der drømte om at rejse til Amerika. Men flere af dem havde ikke råd til turen over Atlanterhavet og endte med at slå sig ned i København. Selv om langt de fleste klarede sig godt, var det ikke alle københavnerne, der var tilfredse med de jødiske indvandrere. I Politiken kunne man for eksempel i september 1913 læse, at »vi skal selvfølgelig være humane og gæstfri. Men der er en grænse, ud over hvilken byen ikke kan strække sig. Den russisk-polske indvandring truer i øjeblikket med at antage et sådan omfang, at byen ikke kan absorbere den, men oversvømmes af den«.
Selv om indvandringsspørgsmålet indimellem fik spalteplads i aviserne, var det langtfra så dagsordensættende, som det er i dag, forklarer Garbi Schmidt, der i sin kortlægning af indvandringen på Nørrebro har beskæftiget sig med fem perioder: 1885-1915, 1935-47, 1960-72, 1978-82 og 2000-10.

Omkring 1.300 jøder flygtede over grænsen til Danmark i årene op til krigens start. Men det voksende antal jøder bekymrede danskere, og i 1938 oplyste justitsminister Stein-cke i 1938 i en radiotale, at man ville lukke grænserne for flere flygtninge. Resultatet blev, at mange jøder blev sendt retur til Tyskland.
»Når man tænker på de repressalier, jøderne var udsat for, virker beslutningen ude af proportioner,« siger Garbi Schmidt, der mener, at den del er gået i tabt i vores nationale fortælling om krigen, fordi det er for ubehageligt at tænke på det. Ligesom vi helst vil glemme, at vi behandlede de omkring 250.000 tyske flygtninge, der kom til Danmark efter Anden Verdenskrig, ualmindeligt hårdt.

« Senest Redigeret: Januar 26, 2015, 06:25:26 pm af popov »