Forfatter Emne: En banks angreb på dine penge  (Læst 249 gange)

Offline Warlock (OP)

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    1.2%
  • Country: 00
    • Vis profil
En banks angreb på dine penge
« Dato: Januar 09, 2019, 01:27:20 pm »
Her på debatten, har der længe været fokus på Bankernes samfunds-angreb og uetiske opførsel. Danske Banks Hvidvask, hjælp til velhavnde og virksomheders "skatteoptimering" og henvisninger til muligheder, hvor det burde være tydeligt for enhver, at hensigten var imod lovgivningen.
Udbytteskat. Skattely. Manglende kontrol. Gebyr-grippe. Sager er der nok af når man diskuterer bank sektoren.

Selvfølgelig ønsker bankerne ikke fokus på alt dette, og ironisk nok er deres mest ivrige modstandere de bedste til at lukke alt debatten. Når en eller anden tosse, der ævler om aliens, øglefolk og den flade jord fjerner fokus fra det egentlige problem og ryger ud af en tangent med NWO og hvordan Politikere og Banker i samarbejde vil komme en satanisk RFID chip i alle for at... så stopper den fornuftige debat om det reelle og aktuelle problem. Og alt debat om det virkelige problem forsvinder i en fiktiv fremtids-verden som ingen virkelig tror på.

Men til sagen: Denne gang er det Jyske Bank som brillierer på banen med samfunds-ødelæggende griskhed. Og lad os lige tage et link så i er klar over hvad det er jeg ønsker at snakke kort om (efter alt min ovenstående ævl);
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/socialdemokratiet-til-jyske-bank-drop-jeres-massakre-paa-dankortet/7466214

Ovenstående beder jeg dig, min kære læser, se bort fra Socialdemokratiets ophav til indlæget. Det er ligegyldigt hvilken politiker som kom med kritikken. Jeg har et håb og en forventning om at samtlige politiske partier, inkl LA, Venstre og Konservative bakker op om Dankortet og mener det Jyske bank gør er usmageligt.

For at forstå hvordan denne lille ændring fra Jyske bank kan være så katastrofal, skal man vide lidt om dankortet, visa-kortet, ejerskab af firmaer og love og regler.
Dankortet er et unikt Dansk betalings-kort initiativ som er politisk opbakket, med både Bankernes, Butikkernes, Politikernes og Forbrugernes (dine!) interesser udmyntet i et sæt love og regler og et Dansk-ejet produkt til Statens fordel.
Det vigtigste ved Dankort-lovginingen er, at der indført regler som sikrer at Banker og Butikker ikke kan tjene penge på, at du bruger dine penge. Det er dermed lovbestemt, at Dankortet modsat Visa-kortet er gebyr-frit for forbrugeren.

Lad os tage det igen; Dankortet er gratis for dig som forbruger at bruge, det er bestemt politisk ved lov. Det er derfor sikret at bankerne ikke tager gebyrer når du bruger dine penge. Den lov gælder KUN for det Danske Dankort og IKKE for VISA/MasterCard.

Så på en betaling med VISA/MasterCard eller andre kort som ikke er Dankort betalinger, har du ikke samme lov-givne beskyttelse. Bankerne må gerne tage 1-2% af det du betaler for i gebyr, i deres lommer for at du hæver og bruger dine penge.
Er det noget du ønsker?

Med et kombineret VISA-Dankort vil der blive lavet en Dankort betaling i butikker der understøtter dette, og VISA betalinger i resten. Dankort betalingerne vil altid - hver eneste gang - være billigere for dig som bruger, end de tilfælde hvor en tilsvarende VISA betaling blev foretaget. Udover den ekstra forbruger-sikkerhed som Dankoetet også har lovmæssigt. Du sparer altså et gebyr hver eneste gang du bruger Dankortet i stedet for et VISA-kort.

Jyske bank laver en opdeling i to kort nu, et VISA og et Dankort, så det giver dig valget om hvilket af kortene du vil bruge. Vi kan give os til at diskutere om et 36 grams kort ekstra i pungen er et problem, men så ignorer vi det problem som koster os 1-2% af vores penge fra kontoen hvis vi bruger VISA kortet i stedet for Dankortet til samtlige betalinger.

Selvfølgelig går Jyske Bank ud og fortæller at VISA kortet har extra muligheder, og det har det sikkert også, og at det giver dig som forbruger valgfrihed i hvilket af de 2 kort du vil bruge. Dankortet vil jo kun blive afskaffet af dem, hvis du som forbruger ikke ønsker at bruge det.
Muligheden for at Jyske Bank kan tjene penge hver eneste gang du vælger at bruge et VISA kort i stedet for Dankort. Den skal vi helt ikke snakke om eller fokusere på. For lige nu har Jyske bank valgt ikke at tjene på VISA kortet. For lige nu kan du vælge at bruge Dankortet i stedet.
Så kan du som forbruger vælge om du stadig ønsker at bruge Dankortet...

... du kan nu som forbruger, hver gang du skal betale, kigge på dine 2 kort. Overveje om du vil betale 1-2% ekstra og betale med VISA kortet eller om du vil betale med Dankortet.

Så der er nu to spørgsmål til kunder i Jyske Bank...
... vil du bruge det Dankort som er lovbestemt at være uden gebyr for dig som forbruger og lade det andet ligge hjemme?
... vil du fortsætte med at være kunder i Banken som ønsker at afskaffe det lovbestemte gebyrfri Dankort?

Tak for at du tog dig tiden til at læse. Og tak for at du tog et bevidst valg om bankerne skal tage gebyrer fremadrettet når du betaler med dine penge fra kontoen.

« Senest Redigeret: Januar 09, 2019, 02:00:06 pm af Warlock »

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    16.2%
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
Sv: En banks angreb på dine penge
« Svar #1 Dato: Januar 09, 2019, 01:38:48 pm »
For lige nu har Jyske bank valgt ikke at tjene på VISA kortet forstår dig måske ikke rigtigt? jeg betalte for et Visakort ved Jyske bank; men er i gang med at skifte bank pga. mit Visakort og Jyske banks holdning til fattige kunder.
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Offline Warlock (OP)

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    1.2%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Januar 09, 2019, 01:45:27 pm »
Det er deres officielle udmelding.
Jeg har ikke undersøgt om de på nuværende tidspunkt tager gebyrer for et VISA-kort som ikke er tilsvarende på et Dankort. Eller hvordan de undgår VISA-gebyret på betalinger i butikker, og derfor modsiger jeg ikke påstanden.

Jeg vil dog understrege at på VISA-kortet kan de lovligt efterfølgende pålægge flerer gebyrer efterfølgende.

Held og lykke med dit nye bank-valg.

For lige nu har Jyske bank valgt ikke at tjene på VISA kortet forstår dig måske ikke rigtigt? jeg betalte for et Visakort ved Jyske bank; men er i gang med at skifte bank pga. mit Visakort og Jyske banks holdning til fattige kunder.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    21.4%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Januar 09, 2019, 01:46:21 pm »
Det er noget vrøvl, - man har samme sikkerhed ved internet handler med visa og mastercard som ved dankort. Det er kun ved bankoverførsler og lignende man mister sikkerheden og ikke kan trække pengene tilbage.
Desuden er vi nogen der er vant til at betale for den service vi benytter os af og hvor alting ikke nødvendigvis skal være "gratis" d.v.s. betalt af andre.

Desuden er dankortet ubrugeligt uden for danmarks grænser, så det er ikke meget bevendt for folk der rejser og det er jo netop der visa, master og andre internationale kort har deres fordel. Desuden kan der tilknyttes rejse og sygeforsikring som dankortet heller ikke har.

Så det koster da lidt, men når jeg tænker på besværet og udgifterne ved pengeoverførsler fra før visa/master kortets tid, er det så rigeligt de småskillinger værd. Det gør livet lettere i hele verden, dankortet gør kun livet i danmark lettere.

Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    16.2%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Januar 09, 2019, 01:53:15 pm »
Det kst. 150kr årligt for et visakort ved Jyske bank og 5kr pr. hævning i automat.

Det er deres officielle udmelding.
Jeg har ikke undersøgt om de på nuværende tidspunkt tager gebyrer for et VISA-kort som ikke er tilsvarende på et Dankort. Eller hvordan de undgår VISA-gebyret på betalinger i butikker, og derfor modsiger jeg ikke påstanden.

Jeg vil dog understrege at på VISA-kortet kan de lovligt efterfølgende pålægge flerer gebyrer efterfølgende.

Held og lykke med dit nye bank-valg.

Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.6%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Januar 09, 2019, 03:54:28 pm »
Så kan jeg fortælle, om den svinestreg Nordea lavede.

Jeg havde et dankort, der var et år til, det udløb, men en dag, blev det afvist i automaten... jeg forsøgte også dagen efter, jeg forstod intet.

Så ringede jeg til Nordea, og fik den besked, at jeg skulle have et visa-dankort, det kostede ..jeg vil ikke skrive et tal, da jeg ikke husker det nøjagtigt.

Sådan gør man i Nordea, jeg tror ikke - de har dankort længere..  :ireful3:

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    16.2%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Januar 09, 2019, 05:55:57 pm »
Så kan jeg fortælle, om den svinestreg Nordea lavede.

Jeg havde et dankort, der var et år til, det udløb, men en dag, blev det afvist i automaten... jeg forsøgte også dagen efter, jeg forstod intet.

Så ringede jeg til Nordea, og fik den besked, at jeg skulle have et visa-dankort, det kostede ..jeg vil ikke skrive et tal, da jeg ikke husker det nøjagtigt.

Sådan gør man i Nordea, jeg tror ikke - de har dankort længere..  :ireful3:

Ligesom du skriver det her indlæg lyjse, diskuterer jeg med en dame, der lige har vist mig sit Visa Dankort og jeg siger til hende, du har haft et Dankort, har selv lånt det og hvorfor har du det her kort der kst penge.
Konen siger så, at hun troede det gamle blev fornyet, dengang hun fik et nyt kort og hun havde ikke set der stod Visa debit på det nye kort. Damen går så ind på sin konto og finder ud af at hun har betalt 250kr årligt.
Forsatanda konen er sur på Nordea og de kan lige vente sig til imorgen.
« Senest Redigeret: Januar 09, 2019, 07:32:25 pm af fedt »

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.6%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Januar 09, 2019, 10:20:37 pm »
fedt, jeg er også sur på Nordea  :angry:

Det var en rigtig flabet måde, at gøre det på, de kunne da have ventet et år, til mit dankort udløb.

De har siddet og spærret mit kort, og lader som om, de ikke ved, hvorfor det bliver afvist i automaten.

Jeg burde også skifte bank, men hvilken,  ingen af dem, har vist "rent mel i posen"  :bad:

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    16.2%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Januar 10, 2019, 09:14:42 am »
fedt, jeg er også sur på Nordea  :angry:

Det var en rigtig flabet måde, at gøre det på, de kunne da have ventet et år, til mit dankort udløb.

De har siddet og spærret mit kort, og lader som om, de ikke ved, hvorfor det bliver afvist i automaten.

Jeg burde også skifte bank, men hvilken,  ingen af dem, har vist "rent mel i posen"  :bad:

I det her link https://www.dr.dk/nyheder/penge/visadankort-netbank-og-betalte-regninger-det-tager-bankerne-i-gebyr fandt jeg en bank med nul gebyr, for de tjenester konen skulde bruge og så skiftede vi bank online. Det var nemt.
Der hvor de forskellige banker er listet med gebyroversigt, er der 5 faner du kan trykke på, for en oversigt.

Offline Warlock (OP)

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    1.2%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Januar 10, 2019, 10:30:48 am »
Så har Nordea enten lyttet til kritikken og ændret priserne pr 2019, eller også ligner det falsk reklame når de skriver

Visa/dankort med e-hverdag  0,00 kr
https://www.nordea.dk/privat/priser.html#tab=Privat

I det her link https://www.dr.dk/nyheder/penge/visadankort-netbank-og-betalte-regninger-det-tager-bankerne-i-gebyr fandt jeg en bank med nul gebyr, for de tjenester konen skulde bruge og så skiftede vi bank online. Det var nemt.
Der hvor de forskellige banker er listet med gebyroversigt, er der 5 faner du kan trykke på, for en oversigt.

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    16.2%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Januar 10, 2019, 11:01:18 am »
I dagens bank Danmark, er det blevet tilladt at lyve med alting og kun med det formål at tjene penge. Når man tjener penge i Danmark, er man en rigtig samfundsstøtte også selv om man er en gebyrgrib.
Så har Nordea enten lyttet til kritikken og ændret priserne pr 2019, eller også ligner det falsk reklame når de skriver

Visa/dankort med e-hverdag  0,00 kr
https://www.nordea.dk/privat/priser.html#tab=Privat

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.6%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Januar 10, 2019, 11:16:15 am »
fedt

Citér
skiftede vi bank online. Det var nemt.

Min veninde ville skifte Danske bank ud - med en anden (Sjællandske sparekasse )  der gik flere uger, hvor alt blev spærret, hun kunne ikke betale sine regniinger, havde intet overblik over hendes konti, hun opgav, og gik tilbage til Danske bank, men senere kom hun da endelig ud.

Offline Warlock (OP)

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    1.2%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Januar 10, 2019, 11:19:36 am »
Venstre, LA & Konservative mener det er "liberale markedskræfter" og støtter det.
DF lægger stemmer til det, hvis der kommer en grænsebom (eller noget andet flygtninge-relateret).

I dagens bank Danmark, er det blevet tilladt at lyve med alting og kun med det formål at tjene penge. Når man tjener penge i Danmark, er man en rigtig samfundsstøtte også selv om man er en gebyrgrib.

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    16.2%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Januar 10, 2019, 11:24:25 am »
fedt

Citér
skiftede vi bank online. Det var nemt.

Min veninde ville skifte Danske bank ud - med en anden (Sjællandske sparekasse )  der gik flere uger, hvor alt blev spærret, hun kunne ikke betale sine regniinger, havde intet overblik over hendes konti, hun opgav, og gik tilbage til Danske bank, men senere kom hun da endelig ud.

Danskere er ikke klar over, hvordan banker opfører sig over for kunder og Danske bank har altid svinet alm. kunder og favoriseret de rige kunder.
Du kan jo også læse i tråden, at Nordea snyder med gebyr.

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    16.2%
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Januar 10, 2019, 12:47:32 pm »
Venstre, LA & Konservative mener det er "liberale markedskræfter" og støtter det.
DF lægger stemmer til det, hvis der kommer en grænsebom (eller noget andet flygtninge-relateret).

Aner jeg et lille socialdemokratisk opråb her, eller?