Forfatter Emne: Fortjente Obama sin Nobelpris?  (Læst 240 gange)

Offline Torsten Bonfils (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.8%
  • Country: aq
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Fortjente Obama sin Nobelpris?
« Dato: Januar 14, 2019, 05:30:54 pm »
Der er en artikel på EB idag om at den daværende direktør for Nobelkomitéen Geir Lundestad har udtalt at han mener at det var en fejl at tildele Obama fredsprisen i 2009 kun få måneder efter hans indsættelse som præsident.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/nobel-direktoers-selvkritik-obama-fortjente-ikke-sin-fredspris/7471906

I tidsskriftet The Political Insider vurderer Geir Lundestad, anerkendt historiker og daværende direktør for den norske Nobelkomité, i bagklogskabens klare lys, at udnævnelsen af den storpolitiske grønskolling var 'en fejltagelse'.

Pris svækker troværdighed
Geir Lundestad vurderer, at det kontroversielle valg som modtager af fredsprisen 'ikke ligefrem var med til at fastholde troværdigheden i et panel, der engang var et symbol på den ypperste ekspertise'.

- Komitéen håbede, at prisen ville styrke mr. Obama, forklarer Geir Lundestad, som med årene er kommet frem til den erkendelse, at det ikke var panelets opgave at fremme en præsidents embedsførelse.

- Selv mange af Obamas støtter mener, at den pris var en fejltagelse, så set i det lys opnåede komitéen ikke det, den håbede, lyder hans vurdering.

Jeg kan da selv huske at jeg undrede mig over at man kunne tildele en Nobelpris til en som lige var blevet indsat og som endnu ikke havde skabt nogen resultater. Priser er normalt noget man tildeler for resultater.
Fik han egentlig efterfølgende udrettet noget der gjorde ham værdig til den pris? Han fik da ram på Osama bin Laden, men hvad ellers?
cuckelicuck