Forfatter Emne: Vidunderlige skabninger.  (Læst 5002 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    49.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Sv: Vidunderlige skabninger.
« Svar #45 Dato: August 08, 2019, 02:04:03 pm »
Ikke for de sarte.........

En art Snyltehveps har fået fat i larven af en Lindesværmer og lægger sine æg i den. Når larverne klækkes, æder de larven indefra, men så de sparer de mest vitale organer til sidst, for at larven skal leve længst muligt.

https://www.facebook.com/rudi.grau/videos/10220117927717213/

Amatøroptgelse med smartphone fra gruppe i Facebook.
« Senest Redigeret: August 08, 2019, 02:32:38 pm af Carlo »
Du får ret og jeg får fred!

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    49.8%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #46 Dato: August 09, 2019, 08:08:48 am »
Den afrikanske fugl Træskonæb (Balaeniceps rex) ligner også en joke. Familiemæssigt i nærheden af pelikanerne.

https://www.facebook.com/Birds.Lovers.1/videos/1091628584249631/
« Senest Redigeret: August 09, 2019, 08:15:14 am af Carlo »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Spiser du svampe?
« Svar #47 Dato: August 10, 2019, 11:19:55 am »
Jeg har biologi som linjefag, men jeg er ikke svampeekspert. Jeg ved dog lidt om svampe.

Hvis man er bange for at dø af svampeforgiftning, men alligevel gerne vil samle svampe, så kan man spise rørhatte.

Det er let at kende forskel på de to store svampefamilier: Rørhatte og lamelsvampe.

Først lamelsvampene, der omfatter de arter, man somme tider læser om, at nogen er død af. Der er dog også mange gode spisesvampe, som er lamelsvampe.

Dette er en hvid fluesvamp, der er dødelig giftig - og der findes ingen modgift. Det kedelige ved hvis fluesvamp er, at den ligner champignon.

Man kan se, at svampekødet består af lameller (som små blade).

Rørhatte

Dette er en rørhat. Som man kan se består svampekødet af små rør. Man kan altså let se, om der er tale om rør eller lameller. Hvis hatten på svampen er åben, kan man ikke tage fejl.

Der er kun to egentlig giftige rørhatte i Danmark, og ingen af dem er almindelige. Man kan ikke dø af dem, men det er heller ikke sjovt at blive syg.

Det er Satans Rørhat og Skønfodet Rørhat

https://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=5443
https://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=3172

Man kan begynde med at spise Karl Johan, der er en stor velsmagende rørhat, som er svær at forveksle med Satans Rørhat - og den er meget almindelig.

Det er den mest sikre svamp at samle og spise, så man kan starte med at lære den at kende.

Karl Johan

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    49.8%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Sv: Spiser du svampe?
« Svar #48 Dato: August 10, 2019, 08:05:28 pm »
Hvis man er bange for at dø af svampeforgiftning, men alligevel gerne vil samle svampe, så kan man spise rørhatte.

Ja, men så går man glip af de gode sager, der findes bland lamellsvampene og andre.

Citér

Dette er en hvid fluesvamp, der er dødelig giftig - og der findes ingen modgift. Det kedelige ved hvis fluesvamp er, at den ligner champignon.

Den på billedet er garanteret ikke en af de høj-giftige fluesvampe, men en  af champignonarterne. De giftige fluesvampe har hvide lameller.

Nogen slynger bare fluesvampe ud i flæng, men der er masser af spiselige og gode fluesvampe. Bl a Rødmende Fluesvamp, men den kan forveksles med den giftige Panter Flusvamp.

Dit næste billede er Grovporet Rørhat, som er la-la spisesvamp, men på det afbillede eksemplar er der begyndende råd. Væk med den. Samme med billedet Karl Johan-svampene. De er gamle og rådne.

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    8%
  • Country: aq
    • Vis profil
« Svar #49 Dato: August 10, 2019, 08:22:35 pm »
Jeg døjer med fodsvamp som har det med at komme igen. :angry:

cuckelicuck

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Efter denne debat er der nok ikke mange, som får lyst til at samle svampe
« Svar #50 Dato: August 10, 2019, 08:40:11 pm »

Ja, men så går man glip af de gode sager, der findes bland lamellsvampene og andre.

Citér

Den på billedet er garanteret ikke en af de høj-giftige fluesvampe, men en  af champignonarterne. De giftige fluesvampe har hvide lameller.

Nogen slynger bare fluesvampe ud i flæng, men der er masser af spiselige og gode fluesvampe. Bl a Rødmende Fluesvamp, men den kan forveksles med den giftige Panter Flusvamp.

Dit næste billede er Grovporet Rørhat, som er la-la spisesvamp, men på det afbillede eksemplar er der begyndende råd. Væk med den. Samme med billedet Karl Johan-svampene. De er gamle og rådne.

Det har du ret i Carlo  :yes:

Jeg tænker slet ikke ligesom du gør, og det har jeg tit konstateret

Jeg bragte ikke billedet af denne rørhat, fordi jeg overhovedet tænkte på den som spise svamp.

Jeg interesserede mig udelukkende for billedet - fordi jeg ville vise forskellen på en lamelsvamp og en rørhat - som jeg også tydeligt skrev - og så fandt jeg en svamp med tydelige rør  :smile1:

At fortælle hvad svampen hedder - og om den kan spises - forstyrrer derfor bare budskabet.

###

Det er når hatten ikke er åben endnu, at det er let at forveksle snehvid fluesvamp og champignon - altså når svampene ligner champignon i bakkerne i Føtex (som de ser ud, når man gerne vil spise dem).

Nu bringer jeg et stort billede af den meget giftige hvid fluesvamp fordi det jeg skrev i den første kommentar meget let kunne misforstås. Det var helt forkert formuleret   :blush:

Hvid fluesvamp ødelægger leveren og nyrerne, og det kan tage op til en uge at dø af at have spist den - en uge som man tilbringer på sygehuset. Der er god tid til at sige farvel til familien. 30 gram er nok til at dræbe en voksen mand.

Man kan i øvrigt smage på op til et gram af en hvilken som helst svamp uden problemer - hvis man spytter det ud igen - og det er heldigt - fordi smagen er vigtig for at bestemme svampe.

I øvrigt er gifttyde klart Danmarks farligste giftplante - og den vil jeg meget nødig tygge på - men det er jo ikke en svamp.

« Senest Redigeret: August 10, 2019, 11:53:45 pm af Anklageren »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Jeg prøver igen
« Svar #51 Dato: August 11, 2019, 01:02:15 am »
Jeg nævnte kun en eneste spiselig svamp, og det gjorde jeg - fordi den er stor, den er almindelig, den smager godt - og begyndere kan samle den uden at risikere at forveksle den med giftige svampe.

Svampen hedder Karl Johan - og alle 4 svampe på billedet er Karl Johan. Den midterste med det lyse frugtkød er passende udviklet til at spise. Den til højre er overmoden.

Man skal ikke samle champignon som begynder, fordi man kender den i forvejen - det er for farligt.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    49.8%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Sv: Efter denne debat er der nok ikke mange, som får lyst til at samle svampe
« Svar #52 Dato: August 11, 2019, 01:30:12 am »
Jeg interesserede mig udelukkende for billedet - fordi jeg ville vise forskellen på en lamelsvamp og en rørhat - som jeg også tydeligt skrev - og så fandt jeg en svamp med tydelige rør  :smile1:

OK, det har du ret i. Billedet er godt til illustration.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #53 Dato: August 11, 2019, 01:48:48 am »

OK, det har du ret i. Billedet er godt til illustration.

Du har ret i, at det billede jeg bragte - som i min tekst fejlagtigt så ud som om det var en hvid fluesvamp - i virkeligheden nok er en champignon, fordi lamellerne har for meget farve.

Hvis du havde nøjedes med det, så havde jeg bare smidt mig fladt ned og givet dig ret.

Det jeg ville var bare at skrive noget til begyndere, fordi det kan være en god hobby, hvis man i forvejen kan lide at gå ture i naturen  :smile1:

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    49.8%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #54 Dato: August 11, 2019, 09:04:20 am »
Det jeg ville var bare at skrive noget til begyndere, fordi det kan være en god hobby, hvis man i forvejen kan lide at gå ture i naturen  :smile1:

Det er rigtigt at man kan introducere sig selv til svampesamleriet, med rørhatte. Der er ikke noget at gå fejl af og dem der til at gå fejl af er meget ilde smagende. Min svampeinteresse begyndte med Parykblækhat.

Jeg ved ikke hvad der sker i kulturen, men interessen for natur er taget af og udøves kun af de aldrende. Da jeg var barn var alle jægere f eks, men der er næsten ingen der går på jagt mere. Lystfiskerne ned på kajen er også oppe i årene og står med en bajer i den ene hånd og en cigaret i kæften mens de drejer hjulet.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    49.8%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #55 Dato: August 14, 2019, 12:15:21 am »
Og så er der enomt mange den farverige Tidselsommerfugl i DK i år.

Det sjove er at det slet ikke er en sommerfugl der yngler i Danmark, men omkring Middelhavet. Den varme sommer har sendt sendt en enorm invasion op mod nord. I Sommerfulgebuskene kan der være snesevis af dem. Nogle af dem ser noget brugte ud, efter den lange rejse.

Der er også kommet flere andre, sjældent sete, arter til os, med den varme sommer i Europa.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    49.8%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #56 Dato: August 14, 2019, 12:23:17 am »

Håber jeg ikke, for det er en god hobby, der giver en indsigt. Men summa-summarum til dem der vil i gang. De to farlige arter vi har, er Grøn Fluesvam og Snehvid Fluesvamp. Og de er lette at undgå.

Og så er der den let genkendelige, men sjældne Puklet Giftslørhat. Også let genkendelig. Og så er der muligvis nogle giftige trævlhatte, men deres udseende er så frastødende at ingen vil samle dem.

Der blev nævnt nogle giftige rørhatte, men de smager så afskyeligt at man vil have opgivet at konsumere dem længe før man har fået giftig dosis.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    49.8%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #57 Dato: August 14, 2019, 12:23:49 pm »
Ikke for de sarte. Et reptil som jeg tror er en Agame-art, tror lige den skal have en Knælersteg, men der der ler sidst, ler bedst. Den blev til middagsmad for Knælerne i stedet.

https://www.facebook.com/100027034354466/videos/351662802411529/

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    49.8%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #58 Dato: August 14, 2019, 04:09:09 pm »
Ikke for de sarte. Et reptil som jeg tror er en Agame-art, tror lige den skal have en Knælersteg, men der der ler sidst, ler bedst. Den blev til middagsmad for Knælerne i stedet.

Øv, hvor kan man blive taget ved ræven. Nogen som har fået fat i den  fulde videooptaglse og været inde og studeret den uredigerede video nærmere, mener at kunne se at Agamen bliver holdt fast af en menneskehånd. Altså en svindeloptagelse.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    49.8%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #59 Dato: August 16, 2019, 07:52:02 pm »
Så er svampesæsonen gået ind. Der findes også ngle svampe man kan blive fjollet af Rød Fluesvamp åd vikingerne når de skulle gå bersærkergang.

Og så er der Spids Nøgenhat, som man få det sjovt i hovedet af. Min niece undrede sig engang over at hendes heste var pissefulde når hun skulle trække dem ind i stalden om aftenen. Så kunne dyrlægen oplyse at det var fordi der var Spids Nøgenhat i græsset som de åd, og at de fik svampe med når de åd af græsset.