Forfatter Emne: Nordkorea  (Læst 1258 gange)

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    35.6%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Nordkorea
« Svar #75 Dato: Marts 14, 2019, 07:28:42 am »
Befolkningen i Nordkorea er ikke i total uvidenhed mere.

Netop! Vi tror jo gerne at vor egen kultur er verdenshistoriens ypperste højdepunkt. Og hvis nogen formaster sig til at indrette sig på andre måder, må de være hjernevaskede.

Citér
Det er lidt trist, at man bliver ved med at holde fast i gamle myter.

Ja, om inddæmning. Fra den første kommunistiske revolution fandt sted i Rusland i 1917, har politikken været: inddæmning og kompromisløshed. Det har ført til de forfærdeligste katastrofer. Korea- og Vietnamkrigene for at nævne nogle.

Ikke kun kommunisterne, men også lande som Iran og Venezuela er udsat for inddæmning og isolation. Det har bare gjort tingene værre og har ramt landenes egne befolkninger.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.2%
    • Vis profil
« Svar #76 Dato: Marts 14, 2019, 10:06:09 am »
Befolkningen i Nordkorea er ikke i total uvidenhed mere. Det ved man fra afhoppere og en nødhjælpsorganisation lavede også deres egen lille rundspørge blandt 52 nordkoreanere for ikke så mange år siden. Det virker som om, at du fortæller situationen som den var i mindten af 90'erne, men der er altså sket helt ekstremt meget.
Det er ikke korrekt, hvilket fremgik tydeligt af en timelang udsendelse, der blev vist på tysk TV for ca. et halvt år siden. Udsendelsen handlede om 8 unge vesteuropæere fra 8 forskellige lande (bl. a. Norge), der havde fået lov til at besøge Nordkorea. De var meget overraskede over, at de havde fået lov til at bevæge sig frit rundt hver for sig kun hver ledsaget af en ca. 20 år gammel kvindelig skønhed. Samt over, at de måtte fotografere og optage video overalt. Men den unge skønhed havde et lille apparat med en knap, som hun helt sikkert ville have brugt til at tilkalde forstærkning, hvis de havde forsøgt det eneste, som de under ingen omstændigheder måtte: at diskutere politik eller lignende med lokalbefolkningen!

På et tidspunkt besøgte en af dem en ungdomsklub, og skønheden foreslog ham at spille en bordtenniskamp mig to unge. Dette var tydeligvis aftalt på forhånd, og hun gav blot et meget diskret vink med sin lillefinger, hvilket de omgående reagerede på ved at smile og komme hen til bordet. Også under kampen smilede de konstant, men på en disciplineret måde, der jo nok viste, at dette havde de fået besked om at gøre.

Vi så intet til politi e. l. Men det hele virkede arrangeret, og der blev da også nævnt, at det blev optaget, så det kunne vises på nordkoreansk TV.

Muligvis ved nogle af de priviligerede lidt om omverdenen. Men i Nordkorea kan man ikke se sydkoreansk TV eller høre sydkoreansk radio pga støjsendere, og deres “internet” har ingen forbindelse til omverdenen. Desuden kan de jo heller ikke købe udenlandske aviser e. l., og der er spioner overalt, der kan finde på at indrapportere det, hvis de begynder at kritisere noget politisk e. l.

Samfundet er meget tilbagestående, og der findes ingen kollektiv trafik overhovedet. Kun få har bil, og den almindelige befolkning rejser på stop, hvilket også gælder skolebørn helt ned til 8 år.

Hvis Nordkoreas befolkning fik adgang til at se sydkoreansk TV, så ville de helt sikkert blive meget misundelige på deres levestandard, og utilfredsheden ville brede sig. Derfor tillades dette ikke. Men Nordkorea var til gengæld totalt ligeglade med de videoer, som de unge mennesker optog under besøget og bragte med hjem til Vesteuropa, fordi Nordkorea jo alligevel ikke kan gøre sig håb om samhandel med Vesten.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    19%
    • Vis profil
« Svar #77 Dato: Marts 14, 2019, 10:39:03 am »
I Nordkorea har de begrebet single minded unity. Det betyder, at folk holder deres meninger for dem selv, men det betyder ikke, at alle nødvendigvis mener det samme. Det betyder bare, at når nordkoreanere går ud gaden, at det tager en maske på. Det er det samme, som når der er valg, hvilket der jo lige har været, at folk griner og kritiserer det for ikke at være demokratisk, men demokrati handler om individualisme og det er stik modsat det, der ligger i begrebet single minded unity. Derfor kan du ikke bare se på en tv udsendelse, hvad de mener. Det er en blanding af flere års undertrykkelse, kultur og historie, men at sidde at tale om politik vil være lidt det samme som hvis en journalist spurgte dig til dine toiletvaner på tv. Det vil tage land tid at ændre.

Det er rigtigt, at der er støjsendere, men man kan godt få ikke-godkende radioer. Og så griner jeg lidt af den med, at de ikke har internet. Hvad tror du, at andre gjorde før, der var noget, der hed internet. Så taler man sammen og udveksler informationer. Man kan god overleve unden internet.

Resten er stadigvæk forkert. Du beskriver Nordkorea som det var i 90'erne. Prøv nu at komme videre.
'Gennem tastaturkrig (og Den Korte Avis) til sejr.'

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.2%
    • Vis profil
« Svar #78 Dato: Marts 14, 2019, 12:04:59 pm »
@homofaber Du bliver ved med at snakke om 90’erne. Men mine oplysninger stammer fra begyndelsen af 2018! Jeg ved godt, at dansk TV slet ikke har dækket Nordkorea på samme måde, som tysk TV jo har.

I Nordkorea kan man ikke engang rejse til andre dele af landet uden tilladelse, og der forsvinder stadig folk sporløst, fordi de har sagt noget eller opført sig mistænkeligt! At du så ikke tror på tysk TV må være dit eget problem.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    19%
    • Vis profil
« Svar #79 Dato: Marts 14, 2019, 12:22:43 pm »
@homofaber Du bliver ved med at snakke om 90’erne. Men mine oplysninger stammer fra begyndelsen af 2018! Jeg ved godt, at dansk TV slet ikke har dækket Nordkorea på samme måde, som tysk TV jo har.

I Nordkorea kan man ikke engang rejse til andre dele af landet uden tilladelse, og der forsvinder stadig folk sporløst, fordi de har sagt noget eller opført sig mistænkeligt! At du så ikke tror på tysk TV må være dit eget problem.

Tyske journalister, der har været i Nordkorea, er ikke eksperter i landet. Jeg ved ikke, hvad det er for et program, men det virker til at det er det samme som så mange andre journalister, der kommer ind i landet. Nordkoreanere kan godt rejse til andre dele af landet. De gør det bare ulovligt eller bestikker sig til det. Det er blevet til en bundkorrupt samfund, hvor folk kan slippe afsted med det meste, hvis de betaler sig fra det. Der er slet ikke den samme grad af kontrol som der var engang. Det skyldes, at styret ikke længere forsørger selv højtstående partifolk, som så selv er afhængig af at modtage penge i form af bestikkelse eller at deres kone går ud og handler på markederne.

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    19%
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
« Svar #80 Dato: Marts 14, 2019, 01:29:05 pm »
Opskrift på grisetær
Skyl grisetæerne og kom dem i en gryde. Tilsæt hvidvin og vand, så det netop dækker kødet. Bring væsken i kog og skum. Tilsæt gulerod, løg og porre skåret i passende stykker samt timian, laurbærblad, salt og peber.
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.2%
    • Vis profil
« Svar #81 Dato: Marts 14, 2019, 04:36:34 pm »

Tyske journalister, der har været i Nordkorea, er ikke eksperter i landet. Jeg ved ikke, hvad det er for et program, men det virker til at det er det samme som så mange andre journalister, der kommer ind i landet. Nordkoreanere kan godt rejse til andre dele af landet. De gør det bare ulovligt eller bestikker sig til det. Det er blevet til en bundkorrupt samfund, hvor folk kan slippe afsted med det meste, hvis de betaler sig fra det. Der er slet ikke den samme grad af kontrol som der var engang. Det skyldes, at styret ikke længere forsørger selv højtstående partifolk, som så selv er afhængig af at modtage penge i form af bestikkelse eller at deres kone går ud og handler på markederne.
Det var et dokumentarprogram på ZDF, og det handlede som nævnt om de 8 unge (i 20’erne) vesteuropæere, der besøgte Nordkorea (vist omkring marts 2018) og hver blev vist rundt af en ca. 20-årig nordkoreansk skønhed. Udsendelsen var baseret på deres videoer og oplevelser og suppleret med andre oplysninger om Nordkorea. Hvor stammer dine egne oplysninger fra?

Der var vist endnu en tysk dokumentarudsendelse. Men den tilføjede ikke rigtigt noget nyt, så jeg husker den ikke rigtigt.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.2%
    • Vis profil
« Svar #82 Dato: Marts 16, 2019, 12:01:21 pm »
Hvis man installerer ZDF’s app til mobiltelefoner (og vist også Apple TV 4) og søger efter “Nordkorea”, så dukker der for tiden en masse dokumentarudsendelser op, som man kan se gratis, hvis man forstår tysk. Man kan også få dem over på sit TV via Chromecast.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    19%
    • Vis profil
« Svar #83 Dato: Marts 16, 2019, 12:25:08 pm »

Det var et dokumentarprogram på ZDF, og det handlede som nævnt om de 8 unge (i 20’erne) vesteuropæere, der besøgte Nordkorea (vist omkring marts 2018) og hver blev vist rundt af en ca. 20-årig nordkoreansk skønhed. Udsendelsen var baseret på deres videoer og oplevelser og suppleret med andre oplysninger om Nordkorea. Hvor stammer dine egne oplysninger fra?

Der var vist endnu en tysk dokumentarudsendelse. Men den tilføjede ikke rigtigt noget nyt, så jeg husker den ikke rigtigt.

Dels stammer det fra det, jeg selv har oplevet ved at opholde mig i landet og det som mange eksperter udtaler. Det er rigtigt, at under Kim il Sung var overvågningen uden sidestykke, men korruption eksisterede heller ikke. Det ændrer sig i 90'erne, hvor det offentlige distributionssystem bryder sammen og de private markeder så småt overtager statens funktion. Dem, der var embedsmænd og ansat til at overvåge folk, blev pludselig nødt til at se den anden vej og lade deres egne koner og mødre handle på de ulovlige markeder. Ellers fik de ikke noget at spise. Nordkorea er et land, der er gennemsyret af korruption og bestikkelse, at det i dag opfattes som en normal ting. Folk sparer simpelthen op til at kunne bestikke sig ud af problemer. Det er ikke et land, der har kontrol med deres borgere, hvis de kan slippe afsted med at begå ting, som anses for at være skadeligt. Det er stadigvæk et ekstremt land og borgerne bliver stadig forsøgt kontrolleret og straffet, men det er langt fra et så lukket land som det var engang. Folk tør løbe muligheden for at få adgang til informationer. Det at folk har mulighed for at handle har gjort, at informationer bliver spredt mellem folk, som ellers ikke ville have haft muligheden. Hvis du har mulighed for at tage til landet så spørg, om du kan få lov til at se de her officielle handelsmarkeder. Det er tilladt for turister, men det bliver aldrig tilbudt. Det er som at se et kæmpe loppe- eller kræmmermarked.
Det, der er sket i dag i Nordkorea er, at hvor borgerne engang var total afhængig af staten er der i dag en slags gensidig afhængighed. Staten er afhængig af det private markedet for at få indtægt og borgerne er afhængig af, at staten tillader dem. Borgerne har altså i dag mere indlfydelse over deres eget liv og de har også mulighed for at "straffe" styret ved ulydighed. Det at Kim Jong-un heller ikke er valgt til nationalforsamlingen er også en ny ting, som man ikke har set før. Det er heller ikke så mange dage siden, at der blev sagt i de statslige medier, at befolkningen skulle lære at klare sig selv og kunne ikke forvente at "lederen" kunne klare alt. Jeg tror, der vil gå mange år før man ser en generel ændring i Nordkorea, men på mikroplan ser man tegn på, at der er ved at ske en ændring i forhold til for årtier tilbage. Det er ikke en topstyret ændring, som man så efter Mao, men at styret er ved at indse, at de bliver nødt til at følge med befolkningen uden at det løber helt af sporet.

https://beyondparallel.csis.org/information-and-its-consequences-in-north-korea/