Forfatter Emne: Nordkorea  (Læst 2858 gange)

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    68.2%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Sv: Nordkorea
« Svar #60 Dato: Februar 28, 2019, 11:36:29 am »
Nå, mødet mellem Kim og Trump blev ikke til noget. Kim fastholdte, at sanktionerne skulle fjernes og ingen vil gi' sig.

Ikke helt. De er blevet enige om at fortsætte dialogen. Mon ikke Kina prikker parterne på skuldrene. Situationen på den koreanske halvø er dyr for Kina og for hele Fjernøsten.

Citér
Man har haft en opfattelse af, at det var muligt at presse Nordkorea ud til afgrundens rand, hvorefter de "overgiver" sig. Men så nemt var det ikke.

Sanktionerne og kompromisløshed er en dårlig ide. Man presser Nordkorea op i et hjørne og det bliver det værre af. Især går det ud over Nordkoreas befolkning.

Noget er opnået her. Man er begyndt at tale sammen, og det er meget vigtigt.

Til op i 70'erne var der en lignende stejl holdning til Kina. Man kan mene om Nixon hvad man vil, men en ting gjorde han rigtigt. han tog selv til Kina for at tale med dem. Det gave gensidig åbning.

I Europa har vi Franz Joseph Strauss. CSU-politiker fra Bayern og en af de værste slyngler i efterkrigstidens europæiske politik. Men en ting fik han med: nødvendigheden af dialog med modstanderne. Han tog også selv til Kina og talte med ledelsen. (Formand Mao var senil på det tidspunkt.) Og åbnede op for en masse bilaterale aftaler.

Desuden gav Strauss sig til at tale med ledelsen i DDR. Det gav lettelser for befolkningen i DDR.
Du får ret og jeg får fred!

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    30%
    • Vis profil
« Svar #61 Dato: Februar 28, 2019, 03:36:23 pm »
En væsentlig forskel mellem situationen mellem Kina og USA dengang var, at det var Nixons rådgiver Kissinger, der tog til Kina. Det var rådgiverne, der begyndte at tænke i andre baner. Det ændrede hele den amerikanske holdning til Kina. Det kan godt bekymre mig, når Trump taler om, at han har et åh så godt forhold til Kim Jong-un. Trump er repræsentant for USA og ikke mindst deres regering - han er der ikke som privatperson, når han møder Kim. Trump har under hele forløbet gået imod sine egne rådgivere. Det tyder på, at USA ikke er helt parat til at acceptere eller har tillid til Nordkorea uanset hvilken regering USA har.
Det er også lidt underligt, at der ikke har været tale om at skabe en form for mere diplomatisk kontakt. Det gjorde de med Kina i sin tid. Det kan jo også være, at der er, men at det ikke er offentligt.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    3.6%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #62 Dato: Februar 28, 2019, 03:58:45 pm »
Der er jo heller ikke tale om at Nordkorea er blevet mere moderat, eller har nærmet sig at leve op til internationale forpligtelser. Der er bare tale om en præsident der tror han kan det hele og gør hvad fanden der passer ham.

Er positivt overrasket over at han i det mindste sagde nej til at ophæve alle sanktioner mod vage løfter om at droppe atomprogrammet. Hvis alle sanktioner mod Nordkorea bliver ophævet, vil de anskaffe sig moderne militært isenkram, og det kan gå ud over Sydkorea.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    30%
    • Vis profil
« Svar #63 Dato: Februar 28, 2019, 05:01:28 pm »
Der er jo heller ikke tale om at Nordkorea er blevet mere moderat, eller har nærmet sig at leve op til internationale forpligtelser. Der er bare tale om en præsident der tror han kan det hele og gør hvad fanden der passer ham.

Det ville vise sig i den nærmeste fremtid. Hvis Nordkorea ikke skruer op for retorikken eller forsøger at provokerer yderligere, så er der sket en ændring, for det er ikke set før. Jeg tror, at Nordkorea har fundet ud af, at de ikke kan true sig til ret meget.

Er positivt overrasket over at han i det mindste sagde nej til at ophæve alle sanktioner mod vage løfter om at droppe atomprogrammet. Hvis alle sanktioner mod Nordkorea bliver ophævet, vil de anskaffe sig moderne militært isenkram, og det kan gå ud over Sydkorea.

Mistillid går begge veje. Sydkorea har jo faktisk indirekte accepteret, at de godt kan leve med, at Nordkorea er en atommagt. Det er Kina, der kan risikere at komme i klemme, fordi en accept af Nordkorea som atommagt kan sende Østasien ud i et våbenkapløb. 
Hvis Nordkorea ønsker moderne millitær, kan de bare udvikle det. Det er lige så absurd at tro, at hvis man dropper sanktioner mod Nordkorea så vil de flyve i flæsket på Sydkorea som det er at tro, at hvis Nordkorea dropper atomprogrammet så vil USA jævne landet ned til sidste murbrok.
Hvis det er sådan, at man ikke ønsker at tro på, at Nordkorea vil og kan ændre sig, sker det jo heller ikke. Selv Japans kejser under 2. Verdenskrig endte ikke bare med at acceptere USA, men han besøgte også USA.

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    68.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #64 Dato: Marts 01, 2019, 05:51:02 am »
Hvis alle sanktioner mod Nordkorea bliver ophævet, vil de anskaffe sig moderne militært isenkram, og det kan gå ud over Sydkorea.

Hvor har du dog det fra? En særlig ondartet kommunistisk udgave af Helligånden?

Fysik, Gubbi, fysik! Loven om aktion er lig reaktion gælder også i og mellem samfund. Al erfaring viser at jo hårdere man presser på udefra, jo værre bliver det. Skal jeg igen minde om det pres Forbundsrepublikken lagde på DDR?

https://en.wikipedia.org/wiki/Hallstein_Doctrine

Og hvad det pres indebar, med Berlinmur og repression mod DDRs befolkning?

Nordkoreanere er nok almindelige mennesker som dig og mig. Hvis sanktionerne bliver hævet, vil det selvfølgelig indebære at vil modernisere deres forsvar. Men en modernisering vil også indebære at de skal bruge færre ressourcer på militær. Ressourcer de igen kan bruge på at forbedre forholdene for deres egen befolkning.

Ligeledes mener jeg at sanktionerne mod Iran nok er kontraproduktive og med til at fastholde præstestyret. Iranere er meget nationalistiske.

Man hævder ofte at Sovjetunionens sammenbrud skyldtes sanktioner og at Reagan tvang deres økonomi i knæ, ved at tvinge dem ud i rustningskapløb. Tvivlsom påstand. Som jeg ser det, skyldtes sammenbruddet først og fremmest, at landets indre muligheder var udtømt.

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    68.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #65 Dato: Marts 01, 2019, 07:03:44 am »

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    68.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #66 Dato: Marts 01, 2019, 07:30:17 am »
Kim-jong-un oplyses at være 36 år gammel. Der siges at han er diabetiker, hvilket stemmer godt med den kropsform. Han er storryger og sammen med hans overvægt er der lagt op til hjertekarsygdomme, eller endda død. Han har ingen børn og overvægtige rygere i den alder er oftest impotente.

Men hans kone.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    30%
    • Vis profil
« Svar #67 Dato: Marts 01, 2019, 11:10:47 am »
En af de ting jeg kan frygte, der kommer til at ske, hvis sanktionerne bliver fjernet er, at styret vil forsøge at kontrollere markederne og bringe distributionssystemet til live i et forsøg på at vende tilbage til de gode gamle dage under Kim Il sung. En af de sektorer, der er allermest drevet af markedskræfter og kapitalisme er turismen. Der er i Nordkorea 6-8 turistinsitutioner, der konkurrerer om at tiltrække turister. De samarbejder så med rejsebureauer verden over. De driver restauranter, butikker og alt andet som de kan tjene penge på. Det er også "private", der tager sig betalt, når turister kommer på besøg. Sådan var det ikke for bare 5 år siden, hvor det hele var mere stift. De har lært at tilbyde det som turister efterspørger.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    30%
    • Vis profil
« Svar #68 Dato: Marts 01, 2019, 11:22:30 am »
Kim-jong-un oplyses at være 36 år gammel. Der siges at han er diabetiker, hvilket stemmer godt med den kropsform. Han er storryger og sammen med hans overvægt er der lagt op til hjertekarsygdomme, eller endda død. Han har ingen børn og overvægtige rygere i den alder er oftest impotente.

Men hans kone.

20-30% i Nordkorea dør af rygning og hjertekarsygdomme. De har de største antal storrygere blandt den mandlige befolkning. 2-3% af deres dyrkbare jord går til tobaksproduktion. Det er en fed forretning at få fødevarer for flere mio af de rige vestlige lande, når de samtid kan producere smøger til ingen penge som de så kan sælge sort.

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    68.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #69 Dato: Marts 01, 2019, 03:15:06 pm »
20-30% i Nordkorea dør af rygning og hjertekarsygdomme. De har de største antal storrygere blandt den mandlige befolkning.

Når jeg hører om rygning og hjertekarsygdomme ville jeg gerne udbryde Sådan er kapitalismen! Men her er en sovjetisk propagandaplaket fra 1953 med teksten "Ryg cigaretter"

Vi tror jo gerne at folk i det vi kalder 3.-verden dør af kolera, malaria, sult og myrderier. Det gør de ikke. De æder, drikker og ryger sig ihjel. Jeg læste lige noget, som jeg ikke ved om er sandt: Vi tror gerne at Rusland er det land med det højeste alkoholforbrug per indbygger. Det er det ikke. Det er Senegal i Vestafrika.

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    68.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #70 Dato: Marts 03, 2019, 06:12:10 am »
Et billede der siger mere end tusind ord.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    16%
    • Vis profil
« Svar #71 Dato: Marts 13, 2019, 02:07:37 pm »

Hverken USA eller Nordkorea spiller ærligt spil:
1. Trump forsøger ved at være venlig at overtale Kim Jong-Un til at opgive sit atomprogram, droppe censuren og søge frem mod et nært samarbejde med Sydkorea i håb om at dette vil føre til, at Nordkorea nedlægges og i stedet bliver en del af Sydkorea.
2. Kim Jong-Un forsøger stadig med alle tilgængelige midler at beholde magten. Derfor har han indført hård censur, så informationer udefra ikke kan nå ud til Nordkoreas befolkning, lavet et voldsomt propagandaapparat og et system af sikkerhedsfolk, der overvåger alt, hvad der sker, så potentielle oprørere kan arresteres og forsvinde. Den eneste ændring, der er sket, er derfor næsten med 100% sikkerhed, at Kina har bedt ham om at være mere diplomatisk og holde lavere profil vedrørende Nordkoreas atomvåben.

Skal der ske yderligere tilnærmelse til Sydkorea og USA, så kræver det et hårdt pres på Kim Jong-Un fra Kina. Men dette tror jeg ikke på, fordi Kina jo tjener masser af penge på at have monopol på handel med Nordkorea! Så Trump’s drømme om at få nedlagt Nordkorea, så de to Korea’er bliver genforenet, har næppe nogen gang på jorden!

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    30%
    • Vis profil
« Svar #72 Dato: Marts 13, 2019, 04:19:55 pm »

Hverken USA eller Nordkorea spiller ærligt spil:
1. Trump forsøger ved at være venlig at overtale Kim Jong-Un til at opgive sit atomprogram, droppe censuren og søge frem mod et nært samarbejde med Sydkorea i håb om at dette vil føre til, at Nordkorea nedlægges og i stedet bliver en del af Sydkorea.
Jeg er enig i, at både USA og Nordkorea ikke spiller ærlig spil. Nordkorea KAN ikke opgive deres atomprogram, fordi alle godt ved, at det er for stort. Derfor er det meste af det bare teater. Nordkorea kan heller ikke samarbejde med Sydkorea så længe sanktionerne er oppe. Der er ingen vindere.

2. Kim Jong-Un forsøger stadig med alle tilgængelige midler at beholde magten. Derfor har han indført hård censur, så informationer udefra ikke kan nå ud til Nordkoreas befolkning, lavet et voldsomt propagandaapparat og et system af sikkerhedsfolk, der overvåger alt, hvad der sker, så potentielle oprørere kan arresteres og forsvinde.

En af de ting, som KJU gjorde da han blev leder, var at tillade og endda tilskynde den private handel. De har jo været lovlige siden 2003, men de er ofte blevet set som en trussel, fordi de er meget "liberale" og det er et sted, hvor der bliver udvekslet nyheder fra udlandet, fordi mange af dem er tæt på importører. Kim Jong-un tog faktisk en stor risiko ved at udvikle dem. Bestikkelse er en af de bedste indtægtskilder, så folk kan i dag slippe fra det meste. Du tror stadigvæk, at befolkningen planlægger oprør, men det seneste brok over regimet var i 2009 da folk mistede deres sparepenge under et forsøg på at begrænse markedet. 

Den eneste ændring, der er sket, er derfor næsten med 100% sikkerhed, at Kina har bedt ham om at være mere diplomatisk og holde lavere profil vedrørende Nordkoreas atomvåben.

Skal der ske yderligere tilnærmelse til Sydkorea og USA, så kræver det et hårdt pres på Kim Jong-Un fra Kina. Men dette tror jeg ikke på, fordi Kina jo tjener masser af penge på at have monopol på handel med Nordkorea! Så Trump’s drømme om at få nedlagt Nordkorea, så de to Korea’er bliver genforenet, har næppe nogen gang på jorden!

Kina har ikke monopol på handel med Nordkorea. Nordkorea handler med de lande som de vil. Hvorfor tror du, at Nordkorea har så mange diplomatiske kontakter i Europa? De gør det bare under radaren. Enhver der har været i Nordkorea ved, at man kan finde mange overraskelser fra steder i verden som man ikke skulle tro. Kina ligger dog strategisk godt og hjælper gerne som mellemled. Tænk også på Rusland. Det grænser lige op til Nordkorea og samtid til Europa som er fyldt med luxus. Og nordkoreanere vil faktisk heller ikke købe kinesisk, hvis de kan undgå det. Et stort problem for Nordkorea er, at de ikke kan investere eller købe ting til at forbredre infrastrukturen og electricitetnettet. Det kræver mere direkte handelsaftaler og den slags store leverandører er også mere udsat for kontrol for brud på sanktioner.

Men nu har Trump jo sagt, at han vil presse Nordkorea til det maximale, men hvad nu hvis det ikke virker? Hvad vil den næste USA-reagering så gøre? Der sidder 25 mio mennesker i Nordkorea, men burde man ikke give dem de bedste betingelser, når man nu ikke kan komme af med regimet. For når det kommer til stykket, blæser alle på befolkningen.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    16%
    • Vis profil
« Svar #73 Dato: Marts 13, 2019, 05:08:13 pm »
2. Kim Jong-Un forsøger stadig med alle tilgængelige midler at beholde magten. Derfor har han indført hård censur, så informationer udefra ikke kan nå ud til Nordkoreas befolkning, lavet et voldsomt propagandaapparat og et system af sikkerhedsfolk, der overvåger alt, hvad der sker, så potentielle oprørere kan arresteres og forsvinde.

En af de ting, som KJU gjorde da han blev leder, var at tillade og endda tilskynde den private handel. De har jo været lovlige siden 2003, men de er ofte blevet set som en trussel, fordi de er meget "liberale" og det er et sted, hvor der bliver udvekslet nyheder fra udlandet, fordi mange af dem er tæt på importører. Kim Jong-un tog faktisk en stor risiko ved at udvikle dem. Bestikkelse er en af de bedste indtægtskilder, så folk kan i dag slippe fra det meste. Du tror stadigvæk, at befolkningen planlægger oprør, men det seneste brok over regimet var i 2009 da folk mistede deres sparepenge under et forsøg på at begrænse markedet. 
Nej, jeg tror da heller ikke, at befolkningen ligefrem planlægger et oprør. For det har KJU jo netop gjort alt for at forhindre:
1. ved at holde befolkningen i total uvidenhed om, hvad der reelt sker i nabolandene - samt om hvordan befolkningerne der lever.
2. ved at skabe en illusion om, at nabolandene (med undtagelse af Kina og Rusland) bare er onde magter, der pønser på at ødelægge Nordkorea sammen med USA, og som Nordkorea derfor må opruste for at være klar til at forsvare sig imod.
3. ved at give privilegier til ansatte i militæret og politiet, så risikoen for, at disse grupper kunne finde på at støtte et oprør er blevet minimaliseret.

Men KJU kan stadig ikke tillade, at der kommer flere informationer udefra ud til Nordkoreas befolkning. Derfor er Nordkoreas “internet” bare et intranet uden forbindelse til omverdenen, og derfor er det strengt forbudt at diskutere forholdene i andre lande!

Den eneste ændring, der er sket, er derfor næsten med 100% sikkerhed, at Kina har bedt ham om at være mere diplomatisk og holde lavere profil vedrørende Nordkoreas atomvåben.

Citér
Kina har ikke monopol på handel med Nordkorea. Nordkorea handler med de lande som de vil. Hvorfor tror du, at Nordkorea har så mange diplomatiske kontakter i Europa? De gør det bare under radaren. Enhver der har været i Nordkorea ved, at man kan finde mange overraskelser fra steder i verden som man ikke skulle tro. Kina ligger dog strategisk godt og hjælper gerne som mellemled. Tænk også på Rusland. Det grænser lige op til Nordkorea og samtid til Europa som er fyldt med luxus. Og nordkoreanere vil faktisk heller ikke købe kinesisk, hvis de kan undgå det.
Jeg tror, at Nordkorea er i stand til at importere en del vestlige varer fra især Kina og måske også fra Rusland. Men jeg tvivler stærkt på, at andre lande end disse tør eksportere varer direkte til Nordkorea af frygt for USA’s vrede og eventuelle sanktioner efterfølgende.

Citér
Men nu har Trump jo sagt, at han vil presse Nordkorea til det maximale, men hvad nu hvis det ikke virker? Hvad vil den næste USA-reagering så gøre? Der sidder 25 mio mennesker i Nordkorea, men burde man ikke give dem de bedste betingelser, når man nu ikke kan komme af med regimet. For når det kommer til stykket, blæser alle på befolkningen.
Enig. Jeg tror dog ikke, at den næste USA-regering vil blive noget stort problem, medmindre vi da er så uheldige, at Trump bliver genvalgt. Skulle dette imidlertid ske, så frygter jeg for fremtiden. For hvad Trump kan finde på, hvis han får hele 4 år mere, hvor han ikke engang skal tænke på sin popularitet og chancer for genvalg, men kan gøre nøjagtigt, som det passer ham, - det giver mig godt nok kuldegysninger :(
« Senest Redigeret: Marts 13, 2019, 05:12:17 pm af Forsvareren »

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    30%
    • Vis profil
« Svar #74 Dato: Marts 13, 2019, 10:59:36 pm »
Befolkningen i Nordkorea er ikke i total uvidenhed mere. Det ved man fra afhoppere og en nødhjælpsorganisation lavede også deres egen lille rundspørge blandt 52 nordkoreanere for ikke så mange år siden. Det virker som om, at du fortæller situationen som den var i mindten af 90'erne, men der er altså sket helt ekstremt meget. Det er lidt trist, at man bliver ved med at holde fast i gamle myter. I Nordkorea siger de, at man kan få alt lige med undtagelse af hornet fra en kat, fordi en kat ikke har horn. Og elektronik, USB og flashcard har gjort det nemt at sprede informationer.

Men ja, ingen lande eksporterer direkte til Nordkorea, men det sker alligevel via hemmelige forbindelser og diplomater. De fleste konsumvarer og forbrugsvarer kommer dog fra skibe, hvor de bliver overført til nordkoreanske skibe. Det er ikke en tilfældighed, at Kwangbok department store ligger på den samme vej/rute, som går direkte til havnen i Nampo. Men der er mange, der glemmer, at det er ikke forbud at handle med Nordkorea. Det gælder kun bestemte varer. Ting som kosmetik, sæbe, køkkenudstyr og det jeg kalder for Ikea-varer må man godt eksportere. Men det kan alligevel være risikabelt.