Forfatter Emne: FAKE news i Der Spiegel  (Læst 259 gange)

Anklageren

• Gæst
FAKE news i Der Spiegel
« Dato: December 20, 2018, 12:10:05 am »
Det anerkendte tyske magasin  har fyret en af sine prisvindende journalister, der anklages for at stå bag flere falske historier.

Journalist og redaktør Claas Relotius foretog sit bedrag bevidst, metodisk og i ond tro. For eksempel inddrog han personer, han aldrig har mødt eller talt med, i sine artikler, hvor han fortalte deres historier eller citererede dem, skriver Der Spiegel.

http://www.spiegel.de/international/the-relotius-case-answers-to-the-most-important-questions-a-1244653.html

Han har ifølge Der Spiegel selv erkendt, at mindst 14 af hans artikler i en vis grad er opdigtede.

- Kan man stole på ham? Kan tallet være betragteligt større? Det eneste, vi lige nu kan sige med sikkerhed, er, at arbejdet med at afdække det kun lige er begyndt, skriver magasinet.

Han har opfundet flere afsnit i historien om en gruppe selvtægtsmænd, der patruljerede ved grænsen mellem Mexico og USA.

Andre artikler med opdigtede oplysninger tæller historier om blandt andet Guantanamo-fængslet og om to irakiske drenge, der skulle være blevet kidnappet af terrorgruppen Islamisk Stat.

Flere af artiklerne kan være oversat og bragt i udenlandske medier.

Et historisk lavpunkt

33-årige Claas Relotius, der har vundet flere priser for sit arbejde, har sagt til det tyske magasin, at han skammer sig over sine handlinger.

Der Spiegel har undskyldt over for sine læsere og fortalt, at medarbejderne er chokerede over afsløringen.

- Det markerer et lavpunkt i Der Spiegels 70-årige historie. De selvpålagte målsætninger har slået fejl, egne krav er blevet tilsidesat, gamle værdier har lidt skade.

http://nyheder.tv2.dk/udland/2018-12-19-prisvindende-journalist-afsloeret-i-at-opdigte-historier-til-anerkendt-magasin

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    35.4%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: FAKE news i Der Spiegel
« Svar #1 Dato: December 20, 2018, 12:45:53 am »
Man kan sige, at formålet ikke har været at påvirke den demokratiske process. Kun at gavne ham selv.

Anklageren

• Gæst
- men andre har jo brugt det
« Svar #2 Dato: December 20, 2018, 12:56:20 am »
Man kan sige, at formålet ikke har været at påvirke den demokratiske process. Kun at gavne ham selv.

Jeg kender ikke datoen, men "selvtægtsmænd, der patruljerede ved grænsen mellem Mexico og USA" kan påvirke valg osv.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    7.4%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: December 20, 2018, 05:58:38 pm »

Hans formål har i lige så høj grad været at påvirke den demokratiske proces, og det har han også gjort med sine falske grænseskildringer og meget andet. - Claas Relotius foretog sit bedrag bevidst, metodisk og i ond tro, siger redaktøren.

Mistanken mod den tyske journalist opstod i november, da Claas Relotius arbejdede sammen med en anden journalist på en historie om en gruppe selvtægtsmænd, der patruljerede ved grænsen mellem Mexico og USA.
Andre artikler med opdigtede oplysninger tæller historier om blandt andet Guantanamo-fængslet og om to irakiske drenge, der skulle være blevet kidnappet af terrorgruppen Islamisk Stat.

Den anden journalist, Juan Moreno, fik mistanke til sin kollega og underrettede Der Spiegel med sine beviser.

Duterte rammer også hovedet på sømmet når han siger de forskellige human rights grupper ikke er andet end en flok regeringsfjendlige venstrefløjaktivister der hovedsagelig misbruger FN og et falsk image, som undskyldning for at sikre deres egen økonomi ved i "godhedens" navn at lave indsamlinger og søge internationale funds. Befolkningen siger det samme, de aktivister og deres propaganda er nu så upopulære blandt befolkningen at de ligefrem frygter at blive overfaldet i gaderne - og derfor har bedt regeringen stoppe afsløringerne af dem og deres sande virke.

Man skal tage i betragtning at Duterte er en af de præsidenter i verden der har størst opbakning fra sin befolkning, omkring 70 %.

"In a statement Thursday, Presidential Spokesperson Salvador Panelo branded the call of Forst “not only reckless but [also] irresponsible for it not only demeans the integrity of the UN special rapporteur system but the entire UN mechanism itself.”

Panelo went on to claim that the UN has been used by groups critical of President Rodrigo Duterte as a “tool for vilification.”

“We are fed up with this practice of using the UN as a platform to parrot baseless criticism of local interest groups who are supported by politicians belonging to the opposition. UNSRs should be less gullible as this reinforces the president’s contempt for them who have consistently manifested bias against the Philippines,” he said."

Duterte arbejder også på at få dommerne til at erklære kommunistpartiet og NPA (national people's army) for terror organisationer. Der er 600 personer på listen, blandt dem 46 human rights aktivister.

Så jeg kommer måske til at trække min invitation til Carlo tilbage, - og ellers skal han i hvert fald lade partibogen blive hjemme.

https://www.philstar.com/headlines/2018/12/20/1878588/un-experts-call-end-attacks-vs-rights-advocates-irks-palace

« Senest Redigeret: December 20, 2018, 06:08:39 pm af Phil »
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Anklageren

• Gæst
Filippinerne er et skodland og en bananrepublik
« Svar #4 Dato: December 20, 2018, 07:00:25 pm »

http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/filippinerne/

Selv i de bedste områder, skal man altså udvise ekstra forsigtighed.

Jeg ved godt, at Phil kan finde ud af at færdes i landet - men der er tale om et fattigt land med store sikkerhedsmæssige problemer og en lav middellevetid.

- ikke noget nogen lande kan have som forbillede.

« Senest Redigeret: December 20, 2018, 07:12:38 pm af Anklageren »

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    7.4%
    • Vis profil
Grønland er et skodland og en bananrepublik ?
« Svar #5 Dato: December 20, 2018, 07:45:00 pm »

http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/filippinerne/

Selv i de bedste områder, skal man altså udvise ekstra forsigtighed.

Jeg ved godt, at Phil kan finde ud af at færdes i landet - men der er tale om et fattigt land med store sikkerhedsmæssige problemer og en lav middellevetid.

- ikke noget nogen lande kan have som forbillede.

Tja, nu har jeg så været både i Grønland og Philippinerne og er nok den der bedst kan bedømme hvilke af de to der er et skodland.
Lige så lidt som du ville bo på Philippinerne kunne jeg tænke mig at bo i Grønland. Vi to er uden tvivl lige så forskellige som de lande vi foretrækker.

Det er netop islamistiske terrorgrupper der gør alle de nævnte områder farlige, ikke almindelige normale philippinere, og hvis du ser efter er der kun tale om provinser på den sydligste ø Mindanao, og så er det endda kun i den vestlige del af øen alle rejser frarådes.

Grunden til advarslen er netop at de islamistiske grupper kidnapper turister og tit og ofte slår dem ihjel.

Resten af Philippinerne er fredeligt og sikkert nok hvis man tænker sig om, men det kræver det til gengæld også, - og heldigvis for det.

Men der mangler noget i advarslen som jeg gerne lige vil tilføje:

ALLE REJSER FRARÅDES I HELE LANDET: for turister der er dumme nok til at rende rundt med dyre kameraer og flashe guldkæder og med tegnebogen halvt oppe af lommen. Det er et dyrt land at spille Dario i, - den går bedre i Thailand.

Til gengæld bliver du ikke bare slået ned fordi nogle perkere skal more sig, eller din datter voldtaget. Tværtimod er det en fredelig, smilende, venlig og hjælpsom befolkning der meget gerne vil have gæster (der opfører sig normalt), og som til gengæld vil gøre alt for at forkæle dig og få dig til at føle dig godt tilpas - og I kan roligt tage op i bjergene og ud i de små landsbyer også.
Undtagen altså på Mindanao fordi der desværre huserer islamistiske terrorister.

- og så skal man altså heller slet ikke invitere hele slumkvarteret med hjem til sig selv nogen af stederne, - som mor Danmark desværre i sin naivitet har gjort.

« Senest Redigeret: December 20, 2018, 08:12:30 pm af Phil »
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Anklageren

• Gæst
Sv: Grønland er et skodland og en bananrepublik ?
« Svar #6 Dato: December 20, 2018, 08:32:04 pm »
Hvordan startede tvivlen om Grønland eller Filippinerne er et skodland - og hvem kan bruge den sære sammenligning til noget?

Ingen lande advarer imod at rejse i Danmark - men alle lande advarer rejsende på Filippinerne i hele landet om at udvise ekstra forsigtighed.

- et fattigt land med en lav middel levealder - og det sidste siger jo alt.

Ingen drømmer om at bytte liv med en filippiner. De er så ringe stillet, at hele verden misbruger deres arbejdskraft - selv Saudi Arabien.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    7.4%
    • Vis profil
Sv: Grønland er et skodland og en bananrepublik ?
« Svar #7 Dato: December 20, 2018, 09:06:07 pm »
Hvordan startede tvivlen om Grønland eller Filippinerne er et skodland - og hvem kan bruge den sære sammenligning til noget?

Ingen lande advarer imod at rejse i Danmark - men alle lande advarer rejsende på Filippinerne i hele landet om at udvise ekstra forsigtighed.

- et fattigt land med en lav middel levealder - og det sidste siger jo alt.

Ingen drømmer om at bytte liv med en filippiner. De er så ringe stillet, at hele verden misbruger deres arbejdskraft - selv Saudi Arabien.

Jamen så burde du jo netop være lykkelig over at være født i et land som dine forfædre har bygget op og foræret din generation kvit og frit, så du kunne studere gratis, have hospitaler, og have godt arbejde og et rigt liv og begynde at værne om det, i stedet for at smide det du selv har fået foræret som arv i grams ved at forære og formøble det væk til vildt fremmede.

Det er jo ikke kun din arv.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    35.4%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: December 25, 2018, 04:58:35 pm »
Så jeg kommer måske til at trække min invitation til Carlo tilbage, - og ellers skal han i hvert fald lade partibogen blive hjemme.

Nåeeeehhhhh, det tror jeg nu ikke. Normalt blander jeg mig ikke i andre folks lande. Det kommer der sjældent noget godt ud af. I Filippinerne er det nok livsfarligt - også uden Duterte.