Forfatter Emne: En mere sand historie om Ungarn og Osmannerne  (Læst 824 gange)

Anklageren

• Gæst
En mere sand historie om Ungarn og Osmannerne
« Dato: December 19, 2018, 08:59:57 pm »
Habsburgerne

I 1521 blev Ferdinand 1. arving til Ungarn og Bøhmen, fordi han blev gift med Anna Jagellonica, der besad arverettighederne.

Ludvig 2. af Ungarn led nederlag til Osmannerne i 1526, og nu blev Ferdinand 1. hersker i Ungarn og Bøhmen.

Osmannernes nordvestgrænse gik i hovedsagen ved Beograd, så han arvede også striden med Osmannerne.

Han var bror til kejser Karl 5. - som han fik hjælp af, da ungarerene ikke ville have ham som hersker - og østrigerne besejrede i 1529 også Osmannerne ved Wien.

Osmannerne blev ikke helt fortrængt, og Ungarn blev nu delt mellem mellem habsburgerne, osmannerne og den ungarske adel.

Tridentinerkoncilet i 1545 førte til udrensninger af de nyligt opståede protestantiske menigheder - og Habsburgerne tilsluttede sig modreformationen.

Nu blev protestanterne i Ungarn brændt på bålet som kættere - og ungarerne og protestanterne i de habsburgsk-besatte dele af Ungarn bad Osmannerne om hjælp.

Den osmanniske hær var mobiliseret den 21. januar 1682, og krigen blev erklæret den 6. august 1682.

Det endte med belejringen og slaget ved Wien, som osmannerne tabte i 1683 efter at polakkerne kom til hjælp, og snart var Osmannerne fortræng helt ned til Jugoslavien.

Offline dna

• Hyper medlem
  • Activity:
    4%
    • Vis profil
Sv: En mere sand historie om Ungarn og Osmannerne
« Svar #1 Dato: December 20, 2018, 12:30:01 pm »
Du kalder det en mere sand historie, hvilket det meget vel er. Jeg kender ikke meget til hverken denne historie eller den/de historier du kalder mindre sande. Men du kunne vel godt komme med lidt kildeangivelse og evt. skrive lidt om hvad du ønsker at debattere.

Anklageren

• Gæst
« Svar #2 Dato: December 20, 2018, 02:42:58 pm »
Du kalder det en mere sand historie, hvilket det meget vel er. Jeg kender ikke meget til hverken denne historie eller den/de historier du kalder mindre sande. Men du kunne vel godt komme med lidt kildeangivelse og evt. skrive lidt om hvad du ønsker at debattere.

Osmannernes felttog har været nævnt mange gange på Din-Debat af adskillige debattører.

Carlo skrev noget for nylig, og der var nogen detaljer om reformationen og habsburgerne, jeg ville have bedre styr på, og så blev jeg lidt bidt af det. Derfor har brugt for mange kilder til at jeg har villet nævne dem. Jeg startede med Google og leksika for at få overblik, som man jo tit gør.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    60.2%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: December 26, 2018, 06:37:55 pm »
Carlo skrev noget for nylig, og der var nogen detaljer om reformationen og habsburgerne, jeg ville have bedre styr på, og så blev jeg lidt bidt af det. Derfor har brugt for mange kilder til at jeg har villet nævne dem. Jeg startede med Google og leksika for at få overblik, som man jo tit gør.

Man tænkte ikke ret langt dengang. Man tænkte kun på det rov man kunne kunne få, her og nu, fra det katolske klostre. Protestanterne tænkte ikke på, og vidste heller ikke, at islam bare er ødelæggelse, slaveri, ødelæggelse, slaveri, ødelæggelse, slaveri.

Og at de selv ville blive de næsteofre, hvis osmannerne vandt. Sådan foregik det.

https://youtu.be/xGBkR-ygwhQ

Her en historisk gennemgang af slaveraidene i Østeuropa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Crimean%E2%80%93Nogai_raids_into_East_Slavic_lands

Jeg har ikke læst det hele, men hvilken verdenspestilens islam er endnu. Men ånden som slaveholdere lever oppe mellem ørerne på muslimerne endnu.

« Senest Redigeret: December 26, 2018, 06:46:45 pm af Carlo »
Du får ret og jeg får fred!