Forfatter Emne: Vil Kina overtage Grønland?  (Læst 1356 gange)

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    51%
    • Vis profil
Vil Kina overtage Grønland?
« Dato: December 19, 2018, 03:16:08 pm »
Se https://www.bbc.com/news/world-europe-46386867

BBC har kørt historien hele dagen, og vist interviews med statsminister “Lars Rasmussen” og Michael Aastrup Jensen, der begge frygter Kina. De grønlandske politikere, der blev interviewet, var derimod begejstrede ved tanken om at komme under Kina, fordi Kina vil investere mange flere penge i Grønland, end USA og Danmark har gjort.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    30.6%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Vil Kina overtage Grønland?
« Svar #1 Dato: December 20, 2018, 02:48:16 pm »
Artiklen får Grønland til at fremstå som et U-land, synes jeg.
Men det kan da godt være, det lyder som en god idé at få Kina til at investere i veje og lufthavne, men der er jo bare den hage, at det skal også vedligeholdes og drives. Hvem kommer til at betale for det? De aftaler, der bliver indgået med Kina er så løse, at Kina bare kan stikke af, hvis de kommer på andre tanker.

Anklageren

• Gæst
Uvidenhed er ingen dyd
« Svar #2 Dato: December 20, 2018, 03:40:32 pm »
Jeg har overvundet min modvilje imod at debattere Grønland med nogen, som ikke kender landet.

Jeg tvivler stærkt på at Forsvareren har en universitets uddannelse - som han påstår - for hans evner til at søge baggrundsviden er mangelfuld

Jeg synes i det mindste, at Forsvareren bør gøre sig den umage at søge baggrundsviden - når han laver et oplæg - før han kvajer sig  :big_grin:

Det er Danmark, som stiller med finansieringen - og ikke Kina

Kim Kielsen og Lars Løkke underskrev i september en aftale, der betyder, at Danmark er klar til at blive medejere i lufthavnene i Nuuk og Ilulissat.

Aftalen har sprængt den grønlandske "regering".

Ved den anledning sagde Løkke:

Citat: - Jeg har det ønske, at staten involverer sig i lufthavnene i Nuuk og Ilulissat, og det er det, der ligger i aftalen her. Det vil samlet set betyde, at projektet spares for et stort beløb i finansieringsomkostninger, og at projektet bliver mere robust, fortalte Lars Løkke.

Danmark er klar til at skyde 700 millioner kroner ind i lufthavnene i Nuuk og Ilulissat vil dermed komme til at eje 33,3 procent af de to lufthavne.

- Herudover søges der om en låneramme i den Nordiske Investeringsbank på 450 millioner kroner, hvor staten stiller garanti for lånet, så lånerenten kan blive lav. Endeligt yder staten et lavtforrentet lån på op til 450 millioner kroner til den resterende del af finansieringsbehovet. Det betyder, at økonomien bag de to lufthavne bliver særdeles robust, fortalte Lars Løkke.

Citat slut. https://knr.gl/da/nyheder/l%C3%B8kke-kom-med-16-milliard-kroner-til-lufthavne-og-udvikling

Kina skal MÅSKE bygge lufthavnene - ikke finansiere dem.

Forsvarerens TANKER OM AT KINA PÅ DEN MÅDE KOMMER TIL AT EJE GRØNLAND, UDMØNTER SIG DERFOR I REN OG SKÆR ORDSKVALDER

Grønlænderne har mange års erfaring med at drive lufthavne, så driften af lufthavnene bliver derfor ikke et problem for Mittarfeqarfiit.

I Grønland er der i forvejen en lufthavn i alle byer, der er større end Vorbasse.

« Senest Redigeret: December 20, 2018, 03:51:22 pm af Anklageren »

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    30.6%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: December 20, 2018, 03:59:34 pm »
Anklager, passer det her, der står i artiklen?

"China's sales technique in other countries where its companies operate is to offer the kind of infrastructure they badly need: airports, roads, clean water."

Lufthavne måske, men jeg har da aldrig hørt om at de har brug for veje eller vandforsyning.

Anklageren

• Gæst
« Svar #4 Dato: December 20, 2018, 04:18:05 pm »

"China's sales technique in other countries where its companies operate is to offer the kind of infrastructure they badly need: airports, roads, clean water."

Lufthavne måske, men jeg har da aldrig hørt om at de har brug for veje eller vandforsyning.

Der kommer vældige mængder sne i Vestgrønland, så det ville koste en formue at holde veje åbne i vinterhalvåret (som er lang i subarktis). Det bliver værre af, at det også er et bjergland, med store terrænmæssige udfordringer.

Små bitte vandløb, der udtørrer om sommeren, kan være store floder under snesmeltningen - og de skal jo passere vejene på en aller anden måde.

Der er derfor ingen veje i Grønland, og grønlænderne har ikke været interesseret i, at der kommer veje mellem byerne. Det har amerikanerne i øvrigt engang for mange år siden tilbudt at lave.

Der er planer om at lave et ATV-spor mellem Sisimiut og den internationale lufthavn i Kangerlussuaq. Dels fordi landingsbanen i Sisimiut er for kort til atlantfly, men mest på grund af turisme. Det har ikke noget med Kina at gøre.

Jeg glemte helt at skrive, så det tilføjer jeg:

Grønland er stort, og der er flere hundrede kilometer mellem byerne - ihvertfald byer med over 3.000 indbyggere. Vejene mellem byerne skal være meget længere, for der er dybe fjorde. Det er helt urealistisk

Der er rigtig meget ferskvand i Grønland, og det er sjældent forurenet, så man kan drikke vandet i elve og søer i hovedparten af landet.

« Senest Redigeret: December 20, 2018, 06:48:08 pm af Anklageren »

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    51%
    • Vis profil
Sv: Uvidenhed er ingen dyd
« Svar #5 Dato: December 20, 2018, 07:12:13 pm »
Forsvarerens TANKER OM AT KINA PÅ DEN MÅDE KOMMER TIL AT EJE GRØNLAND, UDMØNTER SIG DERFOR I REN OG SKÆR ORDSKVALDER
Det er ikke mig, men derimod BBC, der har disse tanker! Du mener altså, at lille Lars fra Danmark bestemmer over stormagterne?!??

Jeg er egentlig ikke uenig med dig. Men Danmark behøver hjælp fra USA for overhovedet at kunne forsvare ejerskabet til Grønland! Lille Lars betyder kun lidt i den sammenhæng. For Kina ønsker helt klart at investere kraftigt! Jeg tvivler bare stærkt på, at USA vil tillade Kina at opbygge en militærbase på Grønland. Derfor vil Kina formentlig også være tålmodige. Men tag ikke fejl: Kina vil bygge sig op militært på Grønland lige så snart, at Kina får chancen! Uanset om det jo nok er nødvendigt for Kina at have tålmodighed i et par årtier mere.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    51%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: December 20, 2018, 07:14:54 pm »

Prøv at undersøge især Kinas investeringer i Afrika lidt nærmere. Du kan starte med https://www.telegraph.co.uk/news/2018/09/03/china-invest-60-billion-across-continent-raising-fears-new-colonialism/

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    30.6%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: December 20, 2018, 07:51:54 pm »

Prøv at undersøge især Kinas investeringer i Afrika lidt nærmere. Du kan starte med https://www.telegraph.co.uk/news/2018/09/03/china-invest-60-billion-across-continent-raising-fears-new-colonialism/

Min viden om Grønland er begrænset til, at jeg har haft en nabo, der har arbejdet deroppe med noget søfart, og så har jeg haft en kollega, der har været lærer deroppe for mange år siden. Hun er i dag sikkert død og begravet, for allerede dengag burde hun have været gået på pension for 40 år siden. Og så er landet for koldt for mig.

Men efter det, jeg har hørt og fået at vide, er det ikke et så forarmet land, som der står i artiklen. De får det jo til at lyde som et U-land i Afrika. Specielt det med veje kunne jeg ikke se pointen i. Det var også derfor, jeg spurgte Anklageren og han bor der jo.

Jeg kan virkelig heller ikke se, hvorfor Kina skulle overtage Grønland - eller at man skulle være bange for det, bare fordi nogle afrikanske lande har udtrykt sig skeptisk.

Anklageren

• Gæst
Hvor dum kan man være?
« Svar #8 Dato: December 20, 2018, 07:55:21 pm »
Det er ikke mig, men derimod BBC, der har disse tanker! Du mener altså, at lille Lars fra Danmark bestemmer over stormagterne?!??

Du har linket til en artikel fra BBC, som handler om byggeriet af tre internationale lufthavne i Grønland.

Du påstår, at de grønlandske politikere er begejstrede ved tanken om at komme under Kina - og - så viser det sig, at det du kalder "komme under Kina" - betyder bare, at Grønland betaler Kina for at bygge tre lufthavne med dansk kapital  :smile1:

Du kan umuligt have bestået en universitetsuddannelse   :big_grin: :big_grin: :big_grin:

- og nej - det et ikke fra artiklen  :smile1:

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    51%
    • Vis profil
Sv: Hvor dum kan man være?
« Svar #9 Dato: December 20, 2018, 08:11:36 pm »

Du har linket til en artikel fra BBC, som handler om byggeriet af tre internationale lufthavne i Grønland.

Du påstår, at de grønlandske politikere er begejstrede ved tanken om at komme under Kina - og - så viser det sig, at det du kalder "komme under Kina" - betyder bare, at Grønland betaler Kina for at bygge tre lufthavne med dansk kapital  :smile1:
Du er så dum, at du tror, at det er mig, der er BBC. Det er det ikke!

Citér
Du kan umuligt have bestået en universitetsuddannelse   :big_grin: :big_grin: :big_grin:
Med matematik som hovedfag endog 😊
Men jeg spekulerer stadig på, hvordan det kunne være så umuligt for dig at få en stilling som lærer i Danmark, så du i stedet måtte flytte til Grønland, som du jo åbenbart hader?
Det minder mig om en læge, der måtte flytte til Norge pga misbrug. Eller en fyr, der var i fængsel, men så også måtte flytte til Grønland 😁

Anklageren

• Gæst
« Svar #10 Dato: December 20, 2018, 08:21:49 pm »

Du er så dum, at du tror, at det er mig, der er BBC. Det er det ikke!

Citér
Med matematik som hovedfag endog 😊
Men jeg spekulerer stadig på, hvordan det kunne være så umuligt for dig at få en stilling som lærer i Danmark, så du i stedet måtte flytte til Grønland, som du jo åbenbart hader?
Det minder mig om en læge, der måtte flytte til Norge pga misbrug. Eller en fyr, der var i fængsel, men så også måtte flytte til Grønland 😁

Enhver akademiker sætter en ære i at stå inde for det, han skriver - men du stoler blindt på en journalist fra BBC (som du ikke engang citerer korrekt).

Alle akademikere ved, at man ikke kan bruge ekspertudsagnet som argument - undtagen dig - så du er vist ikke helt ærlig om dit uddannelsesniveau  :smile1:

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    51%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: December 20, 2018, 08:34:50 pm »
Enhver akademiker sætter en ære i at stå inde for det, han skriver - men du stoler blindt på en journalist fra BBC (som du ikke engang citerer korrekt).

Alle akademikere ved, at man ikke kan bruge ekspertudsagnet som argument - undtagen dig - så du er vist ikke helt ærlig om dit uddannelsesniveau  :smile1:
Nu er det jo dig, der holder dig til en enkelt ekspert og mener, at hvis Lars Løkke eller et par grønlandske politikere siger god for Kina eller et par projekter, så er resten af verdens mening ligegyldig! Jeg ved derfor også, at du som sædvanlig vil ignorere f. eks. https://www.arctictoday.com/controversy-greenland-airports-shows-china-still-unwelcome-arctic/?wallit_nosession=1 For du går jo ind for idyllisering og ønsketænkning i stedet for!

For mit eget vedkommende træffer jeg ikke nogen konklusion. Jeg konstaterer bare, at Kina spiller på mange strenge og er ret uforudsigelige, selvom de ekspanderer voldsomt. USA er bange for dem. Men det er du jo så åbenbart ikke, fordi du i stedet stoler på, at Lars Løkke plus et par grønlandske politikere da har styr på tingene 😁

Anklageren

• Gæst
« Svar #12 Dato: December 20, 2018, 08:43:39 pm »

For mit eget vedkommende træffer jeg ikke nogen konklusion.

Ha ha ha ha

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    51%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: December 20, 2018, 09:23:34 pm »

For mit eget vedkommende træffer jeg ikke nogen konklusion.

Ha ha ha ha
Hvorfor skulle jeg dog det?? Men i modsætning til dig udelukker jeg heller ikke noget. Den slags forstår du jo bare ikke i din verden, som du kæmper for at gøre sort/hvid uden grålige nuancer 😊

Offline dna

• Hyper medlem
  • Activity:
    1%
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: December 20, 2018, 09:47:57 pm »
Det kan være vi skal tilbyde grønlænderne valget mellem at blive selvstændige eller blive solgt til Kina. Jeg har svært ved at se hvad vi får ud af at have Grønland.