Forfatter Emne: Tjekkiets parlament skal nu drøfte et forbud mod islam  (Læst 1707 gange)

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    3.2%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: Tjekkiets parlament skal nu drøfte et forbud mod islam
« Svar #30 Dato: December 18, 2018, 08:16:49 pm »

Man anerkender ikke ikke religioner. Man anerkender forskellige trossamfund. Det er jo netop også for at forhindre, at folk ikke blander ideologier sammen med religioner, som du gør her.

Et andet problem er, at hvis man ser på de lande, der ikke har religionsfrihed, så har de også problemer på andre punkter. Et eksempel er jo Saudi Arabien, hvor kristendommen ikke kan praktiseres. Det er svært at forsvare Saudi Arabiens undertrykkelse af en religiøs gruppe og samtid rose et forbud mod islam et andet sted. Enten har man religionsfrihed eller også accepterer man også, at muslimer forfølger ikke-muslimer. Jeg forestrækker helt klart det første.

Svaret er helt enkelt, at jeg ligesom flere og flere politikere  anser islam som en ekstrem politisk ideologi forklædt som religion, og går ind for den derfor skal bekæmpes med alle midler, og af samme grund som vi skal  bekæmpe nazisme og fascisme.

Er glad for at du også vil bekæmpe nazisme og fascisme, det er vi helt enige om, men formuleringen "alle midler" finder jeg dybt bekymrende. Jeg ville ikke bekæmpe nazisme med "alle midler". Jeg vil f.eks. ikke forbyde nogen at være nazist. Jeg vil skyde mine bedste argumenter afsted mod dem og håbe at nogen lytter, men først i det øjeblik nazisterne selv forsøger en voldelig magtovertagelse eller fratager folk deres rettigheder, og fjerner de legale midler hvormed man kan fratage dem magt, er vold retfærdiggjort.
Det samme gælder for alle ideologier jeg ikke kan lide. Så den evindelige diskussion om hvorvidt islam er en ideologi eller religion (Det kan naturligvis være begge dele, en af delene, eller ingen af delene, alt efter hvem du spørger) er komplet irrelevant. Ingen skal forfølges for deres tanker.

Offline Phil (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.6%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #31 Dato: December 18, 2018, 08:28:22 pm »

Svaret er helt enkelt, at jeg ligesom flere og flere politikere  anser islam som en ekstrem politisk ideologi forklædt som religion, og går ind for den derfor skal bekæmpes med alle midler, og af samme grund som vi skal  bekæmpe nazisme og fascisme.

Det er også beskeden fra Tjekkiets præsident, og grunden til det tages op i parlamentet.

Man kan ikke gå ind for, eller være forkæmper for demokrati, ytringsfrihed, ligestilling m.v. og samtidig acceptere islam, nazisme og fascisme.

Enten går man ind for demokrati, ytringsfrihed, ligestilling m.v. eller også gør man ikke.

Islam er en religion. Det er ikke en selvstændig ideologi. Du vil gerne gøre islam til en deskriptiv ideologi, men det kan man jo ikke. Det er kun fordi du ikke bryder dig om muslimer. Du kan opløs trossamfund eller grupper, der virker ved vold.

Jeg er lodret imod forbud mod tanker - også hvis de er nazistiske. Man kan bruge dialog, hvis man vil bekæmpe dem, men ikke ved forbud.

Jeg ligestiller islam, nazisme og fascisme. De er et fedt for mig.

Jeg tror heller ikke et forbud mod en ideologi vil hjælpe meget, det er der vist aldrig set eksempler på, men man kan forbyde ethvert tegn på en ideologi i det offentlige rum, og altså gøre det til noget privat der kun kan dyrkes og plejes derhjemme og ikke presses ned over hovedet på andre med særkrav i skoler, børnehaver og alle andre steder i samfundet.

Vi burde lige som i Thailand have et lille buddhistisk tempel på størrelse med et dukkehus med frugt og røgelse foran alle skoler og offentlige institutioner, - ikke fordi vi er buddhister, men for at demonstrere frisind, - og alle der ødelagde det mindste ved dette tempel, spyttede på det eller lignende røg direkte ud af landet, i spjældet eller til "omskoling" for deres racisme, noget vi naturligvis ikke selv ville tage os af, men overlader til de professionelle eksperter, som GuBBi helst vil have det. Så demokratiske er vi nemlig.

Det lille tempel kunne så udskiftes med andre religioners symboler hvert år, men altid med samme konsekvens.

Det vilde da kunne styrke frisind og tolerance om noget. Forslaget står til fri afbenyttelse for børnehaver, skoler og andre.

Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Anklageren

• Gæst
Kan jeg få en ordentlig forklaring?
« Svar #32 Dato: December 18, 2018, 08:50:19 pm »

Det har vi hørt tit, men forklar venligst hvilke ideer du skriver om.

Hvilke idéer er det?

Offline Phil (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.6%
    • Vis profil
Sv: Kan jeg få en ordentlig forklaring?
« Svar #33 Dato: December 18, 2018, 09:02:30 pm »

Det har vi hørt tit, men forklar venligst hvilke ideer du skriver om.

Hvilke idéer er det?

Nøjagtig de samme ideer/værdier som vi kæmpede for sidst nogen ville tage det fra os, nemlig demokrati, ytringsfrihed, ligestilling o.s.v. Det har jeg jo skrevet 1000 vis af gange.

Om det er islam, nazisterne eller fascisterne der prøver at erstatte vores frihed med deres diktatur, og om deres begrundelse er religiøs, politisk eller noget helt tredje kan for så vidt være ligegyldigt.

Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    41%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #34 Dato: December 18, 2018, 09:29:40 pm »
Kan du ikke høre, at det lyder helt forkert at hylde vores frihed og samtid gå ind for at ville forbyde islam, Phil?

Anklageren

• Gæst
« Svar #35 Dato: December 18, 2018, 09:31:44 pm »
Nøjagtig de samme ideer/værdier som vi kæmpede for sidst nogen ville tage det fra os, nemlig demokrati, ytringsfrihed, ligestilling o.s.v. Det har jeg jo skrevet 1000 vis af gange.

Om det er islam, nazisterne eller fascisterne der prøver at erstatte vores frihed med deres diktatur, og om deres begrundelse er religiøs, politisk eller noget helt tredje kan for så vidt være ligegyldigt.

Så vidt jeg kan se, siger det ikke noget om, hvilke idéer islam går ind for.

Diktatur er ikke en ide i sig selv, men en statsform som kan bygge på forskellige idéer.

Offline Phil (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.6%
    • Vis profil
« Svar #36 Dato: December 18, 2018, 09:48:25 pm »

Så vidt jeg kan se, siger det ikke noget om, hvilke idéer islam går ind for.

Diktatur er ikke en ide i sig selv, men en statsform som kan bygge på forskellige idéer.

Ja, og uanset hvilke ideer diktaturet bygger på er jeg imod det, derfor er jeg imod islam

At de vil afskaffe demokrati og alle vores frihedsværdier er det eneste jeg behøver vide om islam, resten ved jeg ikke meget om og det rager mig også en høstblomst, - det er nok til jeg sætter dem i bås med nazister og fascister og mener de bør bekæmpes igen igen.
Jeg har ikke brug for at vide noget om hvad deres såkaldte religion ellers går ud på.

Hvorfor skulle jeg så læse alle mulige tossede religionsbøger ? Hvad skulle jeg bruge det til ?

Jeg ved lige så lidt om f.eks. buddismen eller de flyvende spagettimonstre, men jeg ved de ikke vil afskaffe vores frihed og demokrati eller indføre noget diktatur i stedet og mere behøver jeg ikke vide, - derfor har jeg intet mod dem og de skal være så hjertelig velkomne.

« Senest Redigeret: December 18, 2018, 10:02:06 pm af Phil »

Anklageren

• Gæst
« Svar #37 Dato: December 18, 2018, 09:53:35 pm »
Ja, og uanset hvilke ideer diktaturet bygger på er jeg imod det, derfor er jeg imod islam

At de vil afskaffe demokrati og alle vores frihedsværdier er det eneste jeg behøver vide om islam, resten ved jeg ikke meget om og det rager mig også en høstblomst, - det er nok til jeg sætter dem i bås med nazister og fascister og mener de bør bekæmpes igen igen.
Jeg har ikke brug for at vide noget om hvad deres såkaldte religion ellers går ud på.

Jeg ved lige så lidt om f.eks. buddismen eller de flyvende spagettimonstre, men jeg ved de ikke vil afskaffe vores frihed og demokrati eller indføre noget diktatur i stedet og mere behøver jeg ikke vide, - derfor har jeg intet mod dem og de skal være så hjertelig velkomne.

Det er din private sandhed  :smile1:

Offline Phil (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.6%
    • Vis profil
« Svar #38 Dato: December 18, 2018, 10:08:36 pm »

Det er din private sandhed  :smile1:

Helt privat er den nu ikke, bl.a. er jeg med i en verdensomspændende velgørende forening hvor jeg ved vi alle har nogenlunde samme synspunkt på det spørgsmål.

« Senest Redigeret: December 18, 2018, 10:11:57 pm af Phil »

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    2%
    • Vis profil
« Svar #39 Dato: December 18, 2018, 10:11:59 pm »
Men du har jo også forsvaret både Hitler, Mein Kampf og Hitlers jødeudryddelse. Har du pludselig skiftet mening? Og af hvilken grund?

Anklageren

• Gæst
« Svar #40 Dato: December 18, 2018, 10:23:43 pm »

Helt privat er den nu ikke, bl.a. er jeg med i en verdensomspændende velgørende forening hvor jeg ved vi alle har nogenlunde samme synspunkt på det spørgsmål.

Man kan altid finde nogen  :smile1:

Jeg tænker mere på, at demokrati er den sjældneste styreform - og der er mindst 5 milliarder, der lever i et diktatur af den ene eller den anden slags.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    26.2%
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist og ateist.
    • Vis profil
« Svar #41 Dato: December 19, 2018, 02:33:22 am »
De er lige sluppet af med et kommunistisk diktatur og kan nok tydeligere genkende tegnene når der nærmer sig et nyt, end folk der igennem et par generationer er lullet i søvn af velfærd i alle ender og kanter.

For Ungarns vedkommende, kan man endda tilføje at de har haft flere hundrede år under under islams overhøjhed, som reservoir for slaver til Det osmanniske Sultanat. Og det var Polen, der måtte tage huggene med at drive islam tilbage. En historie de ikke føler trang til gentagelse.
Vi kan godt selv læse nyheder!

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    26.2%
    • Vis profil
« Svar #42 Dato: December 19, 2018, 02:36:54 am »
Hvem her har lyst til at bo i et land hvor staten må bestemme hvad vi må tænke og tro?

De må gerne tænke og tro, men i dette tilfælde er der grænser for hvad man må GØRE. Og det er der i alle lande.

Anklageren

• Gæst
Den historie er blevet forvansket mange gange
« Svar #43 Dato: December 19, 2018, 02:54:09 am »
De er lige sluppet af med et kommunistisk diktatur og kan nok tydeligere genkende tegnene når der nærmer sig et nyt, end folk der igennem et par generationer er lullet i søvn af velfærd i alle ender og kanter.

For Ungarns vedkommende, kan man endda tilføje at de har haft flere hundrede år under under islams overhøjhed, som reservoir for slaver til Det osmanniske Sultanat. Og det var Polen, der måtte tage huggene med at drive islam tilbage. En historie de ikke føler trang til gentagelse.

Det som ingen islamofober vil høre er, at protestanterne var allierede med osmannerne.

Habsburgerne
Giftermålet i 1521 mellem Karls bror Ferdinand 1. og Anna af Bøhmen og Ungarn betød, at Ferdinand, efter at Annas bror Ludvig 2. i 1526 døde, blev valgt til konge af Bøhmen og Ungarn.

Citat: Det osmanniske rige havde ydet militær bistand til ungarerne og protestanter i habsburgsk-besatte dele af Ungarn, hvor en udbredt uro i årene forud for belejringen havde udviklet sig til åbent oprør mod kejser Leopold på grund af hans tilslutning til modreformationen.

I 1681 fik protestanterne og andre anti-habsburgske Kuruckræfter under ledelse af Imre Thököly omfattende støtte af osmannerne, der anerkendte Thököly som konge af "Øvre Ungarn" (den østlige del af Slovakiet og dele af det nordøstlige Ungarn), som han tidligere havde indtaget med våbenmagt fra habsburgerne. Osmannernes støtte gik så vidt som at love "Kongedømmet Wien" til ungarerne, hvis Wien faldt i deres hænder. Før belejringen af Wien havde der været fred mellem det Tysk-romerske rige og det Osmanniske rige i tyve år som følge af Vasvárfreden.

I 1681 og 1682 intensiveredes sammenstødene mellem Imre Thökölys og det Tysk-romerske rige på grænsen til det nordlige Ungarn. Habsburgske troppers indtrængen i det centrale Ungarn gav storvesir Kara Mustafa Pasha det afgørende argument for at overbevise sultan Mehmed 4. og hans divan (rigsråd) om at mobilisere den osmanniske hær. Samtidig fik Kara Pasha tilladelse til at operere så langt som til slottene Győr (tyrkisk: Yanıkkale, tysk: Raab) og Komárom (tyrkisk: Komaron, tysk: Komorn) i det nordvestlige Ungarn samt at belejre dem. Den osmanniske hær var mobiliseret den 21. januar 1682, og krigen blev erklæret den 6. august 1682.

http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Tyskland,_%C3%98strig,_Schweiz_og_Liechtenstein/%C3%98strig_til_1748/Habsburg

https://da.wikipedia.org/wiki/Slaget_ved_Wien
« Senest Redigeret: December 19, 2018, 05:27:42 am af Anklageren »

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    26.2%
    • Vis profil
Sv: Statens lykkelige slaver
« Svar #44 Dato: December 19, 2018, 07:37:45 am »
Vil det sige at i to går ind for direkte demokrati ?

Hvor omfattende skal det direkte demokrati så være? Kun de fingernemme emner? Skal et nyt stykke ventilgummi til pedelens trillebør oppe på skolen også være omfattet af direkte demokrati?

På den anden ende af skalaen: skal finansloven så ud til direkte demokratisk afstemning. Og skal de i så fald være loven som helhed, med Lindholm og det hele? Eller skal lovens enkelte punkter ud til afstemning? I begge tilfælde forudser jeg, at det vil tage 3000 år at få den vedtaget.

For ikke at regne skattelovene. For alle vil være imod at netop dem, skal betale skat.