Forfatter Emne: Big Pharma konspirationen  (Læst 489 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    44.6%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Big Pharma konspirationen
« Dato: December 17, 2018, 09:39:56 pm »
Den hører man også fra folk man skulle tro var mere sansede. F eks at vort sundhedsvæsen er så dyrt fordi midlerne går direkte i lommen på Big Pharma.

Under kapitalismen er superprofitter et sjældent og kortvarigt fænomen. Hovedreglen er at kapitalister skal kæmpe hårdt for deres profit og at tendensen alligevel er at den falder. Også på det farmaceutiske område. Ja, der er sikkert superprofitter, men vi hører aldrig om tab og fallitter.

I øjeblikket mangler der udvikling af ny medicin. På resistente bakterier området. På sjældne sygdomme området. Og det ville der ikke være, hvis der var høje profitter i medicinalindustrien. Kapitalismen hungrer efter profitter.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    2%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: Big Pharma konspirationen
« Svar #1 Dato: December 18, 2018, 06:28:45 pm »
Øhm, har du som kommunist ikke lige beskrevet præcis hvorfor kapitalismen virker så godt?

Den farma-virksomhed der skaber det næste store antibiotika står jo til at tjene KASSEN. Det er derfor farma virksomheder smider så mange flere milliarder efter forskning end universiteter har midler til. Du kan bare tage et hurtigt kig på de danske farmaceutiske virksomheder, og se de enorme anlæg de har sat af til forskning alene. Novo Nordisk forskede for 14 milliarder kroner i 2017 alene. Tyg lige på det tal!

Så virksomheder der handler i egen interesse udvikler midler der er til gode for menneskeheden som helhed: Kapitalisme.

Når det er sagt kan jeg godt være med på en diskussion om et let reformering af patentlovgivningen på området for at øge priskonkurrencen. Men vi skal fortsat sørge for at de enorme investeringer i forskning skal give afkast for virksomhederne.

Anklageren

• Gæst
Novo sætter rekord: Her er det svimlende overskud
« Svar #2 Dato: December 18, 2018, 07:04:19 pm »
Novo Nordisk lander på gigantisk overskud
Overskuddet i den danske medicinalgigant Novo Nordisk steg med 18 procent fra 2012 til 2013

Den danske medicinalvirksomhed Novo Nordisk kom ud af 2013 med et overskud efter skat på 25,2 milliarder kroner, viser virksomhedens årsregnskab torsdag.

https://nordjyske.dk/nyheder/novo-nordisk-lander-paa-gigantisk-overskud/ddc89026-85af-4915-b49a-4b1a9398c60e

Pengene fortsætter med at vælte ind i den danske medicinalkæmpe Novo Nordisk, viser selskabets årsregnskab for 2015.

Novo Nordisk opnår et nettoresultat på 34,9 milliarder kroner efter skat i 2015, hvilket er 8,4 milliarder mere end året før.

Det svarer til en stigning 32 procent.

Novo Nordisk lander overskud på 38 mia i 2016

https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/339319/novo_nordisk_lander_overskud_paa_38_mia_i_2016_-_svage_forventninger_til_2017.html

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    2%
    • Vis profil
Sv: Novo sætter rekord: Her er det svimlende overskud
« Svar #3 Dato: December 18, 2018, 07:07:17 pm »
Novo Nordisk lander på gigantisk overskud
Overskuddet i den danske medicinalgigant Novo Nordisk steg med 18 procent fra 2012 til 2013

Den danske medicinalvirksomhed Novo Nordisk kom ud af 2013 med et overskud efter skat på 25,2 milliarder kroner, viser virksomhedens årsregnskab torsdag.

https://nordjyske.dk/nyheder/novo-nordisk-lander-paa-gigantisk-overskud/ddc89026-85af-4915-b49a-4b1a9398c60e

Pengene fortsætter med at vælte ind i den danske medicinalkæmpe Novo Nordisk, viser selskabets årsregnskab for 2015.

Novo Nordisk opnår et nettoresultat på 34,9 milliarder kroner efter skat i 2015, hvilket er 8,4 milliarder mere end året før.

Det svarer til en stigning 32 procent.

Novo Nordisk lander overskud på 38 mia i 2016

https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/339319/novo_nordisk_lander_overskud_paa_38_mia_i_2016_-_svage_forventninger_til_2017.html

Er det her et modargument? Profit er ikke et onde i min verden.

Anklageren

• Gæst
Når profit nærmer sig skat
« Svar #4 Dato: December 18, 2018, 07:16:17 pm »
Profit skal have en rimelig størrelse, ellers er der noget galt med konkurrencen - og det er der tit.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    2%
    • Vis profil
Sv: Når profit nærmer sig skat
« Svar #5 Dato: December 18, 2018, 07:19:52 pm »
Profit skal have en rimelig størrelse, ellers er der noget galt med konkurrencen - og det er der tit.

Ikke nødvendigvis. Du kan også have et guldæg du har patent på i en årrække og bruger den periode til at få at god profit, hvilket er tilfældet med medicinalbranchen. Andre steder kan det være godt branding og markedspositionering, hvilket er tilfældet med Apples produkter.

Alle transaktioner er frivillige, så jeg ser absolut intet problem med stor profit. En kendt maler der sælger et maleri til en formue er også OK med mig, uanset hvor små produktionsomkostningerne er.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    44.6%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: December 18, 2018, 09:04:21 pm »
Øhm, har du som kommunist ikke lige beskrevet præcis hvorfor kapitalismen virker så godt?

Jada, det har jeg aldrig benægtet. Det drejer sig om, at hvorvidt skulle stikke en konspiration under. Jeg kender godt de eksempler med enorme profiter i medicinalindustrien. Men her må man se på helheden og ikke bare pille enkelte virksomheder ud. Gør man det ville man nok finde at profitterne var nogenlunde gennemsnitlige. Alt andet ville være usædvanligt.

Et tillæg til BigPharma-konspirationen jeg har hørt, er at de skjuler at  de har udviklet virksom kræftmedicin, men bare holder den tilbage, for ikke at ødelægge grundlaget for deres profedt ved salg af deres mindre virksomme midler.

Anklageren

• Gæst
Sv: Når profit nærmer sig skat
« Svar #7 Dato: December 18, 2018, 09:10:53 pm »

Ikke nødvendigvis. Du kan også have et guldæg du har patent på i en årrække og bruger den periode til at få at god profit, hvilket er tilfældet med medicinalbranchen. Andre steder kan det være godt branding og markedspositionering, hvilket er tilfældet med Apples produkter.

Alle transaktioner er frivillige, så jeg ser absolut intet problem med stor profit. En kendt maler der sælger et maleri til en formue er også OK med mig, uanset hvor små produktionsomkostningerne er.

Det er også manglende konkurrence.

Jeg kan godt forstå, at vi skal have patentregler, men de er ikke liberale nok.

Jeg synes, det er værre, at sådan noget som et tekstbehandlingssystem er beskyttet af patentrettigheder.

Microsoft har haft et de facto monopol på Office pakken - og så har de lavet kosmetiske ændringer uden at lave forbedringer for at hive penge ud af folk. Det minder mere om at betale skat, når den version man har købt ikke længere er kompatibel med andres tekstbehandlings programmer.
« Senest Redigeret: December 18, 2018, 09:13:04 pm af Anklageren »

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    2%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: December 18, 2018, 09:38:52 pm »

Jada, det har jeg aldrig benægtet. Det drejer sig om, at hvorvidt skulle stikke en konspiration under. Jeg kender godt de eksempler med enorme profiter i medicinalindustrien. Men her må man se på helheden og ikke bare pille enkelte virksomheder ud. Gør man det ville man nok finde at profitterne var nogenlunde gennemsnitlige. Alt andet ville være usædvanligt.

Et tillæg til BigPharma-konspirationen jeg har hørt, er at de skjuler at  de har udviklet virksom kræftmedicin, men bare holder den tilbage, for ikke at ødelægge grundlaget for deres profedt ved salg af deres mindre virksomme midler.

Nej, lige præcis det er ekstremt usandsynligt. Hvis en virksomhed har opfundet et middel der virker er det første de bør gøre i den situation at optage et patent på det, inklusiv hvad dets funktion er. Disse patenter er offentligt tilgængelige.

Hvis en virksomhed har opfundet midlet mod kræft, ville de muligvis sælge det til en ENORM profit, eller (mere sandsynligt) sælge det bredt til hele markedet for at etablere deres brand for fremtiden, ligesom vi har set medicinalselskaber gøre før. Det dummeste man kan gøre er ikke at fortælle nogen om det, for hvis du er faldet over midlet, er det et spørgsmål om tid før andre også gør, og fordi du ikke har patent har du så tabt det hele på jorden.

Udover det er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår denne konspirations-teori. Hvad bliver holdt hemmeligt, af hvem, og for hvem?

Det er også manglende konkurrence.

Jeg kan godt forstå, at vi skal have patentregler, men de er ikke liberale nok.

Jeg synes, det er værre, at sådan noget som et tekstbehandlingssystem er beskyttet af patentrettigheder.

Microsoft har haft et de facto monopol på Office pakken - og så har de lavet kosmetiske ændringer uden at lave forbedringer for at hive penge ud af folk. Det minder mere om at betale skat, når den version man har købt ikke længere er kompatibel med andres tekstbehandlings programmer.

Ok, to ting.
1) Naturligvis har Microsoft monopol på office pakken, de laver den. De har ikke monopol på at lave alle office pakker, og konkurenter eksisterer, men pga. synergieffekt er det nærmest umuligt for dem at erobre markedsandele. Microsoft har iøvrigt heller ikke patent på de forskellige fil-formater, såsom .doc, .docx, .xls, .xlsx og så videre. Andre office programmer må gerne læse og gemme i de formatter.

2) Der ER faktisk konkurrence på medicin, og faktisk ofte en meget hård og skarp konkurrence på markedsandele på specielt det amerikanske marked. Det usædvanlige ved situationen er dog at de i meget lav grad konkurrerer på pris. Det har at gøre med den unikke (læs: retarderede) måde det amerikanske sundhedsvæsen er sat op på. Novo og andre skal primært "sælge" deres produkter til læger, så lægerne udskriver deres middel som recept. Men lægerne er ikke slutbruger og ikke den der betaler. Det er enten forbrugeren, eller ofte et forsikringsselskab. Lægen er relativt ligeglad.

Lav om på strukturen på det marked, og du vil få mere af en priskonkurrence igen.

Anklageren

• Gæst
« Svar #9 Dato: December 18, 2018, 09:51:01 pm »
Naturligvis har Microsoft monopol på office pakken, de laver den. De har ikke monopol på at lave alle office pakker, og konkurenter eksisterer, men pga. synergieffekt er det nærmest umuligt for dem at erobre markedsandele. Microsoft har iøvrigt heller ikke patent på de forskellige fil-formater, såsom .doc, .docx, .xls, .xlsx og så videre. Andre office programmer må gerne læse og gemme i de formatter.

Du snakker udenom.

Tekstbehandlingsprogrammer er forlængst færdigudviklede ligesom et klaver, så der er ikke noget at have patent på.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    2%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: December 18, 2018, 10:04:13 pm »
Naturligvis har Microsoft monopol på office pakken, de laver den. De har ikke monopol på at lave alle office pakker, og konkurenter eksisterer, men pga. synergieffekt er det nærmest umuligt for dem at erobre markedsandele. Microsoft har iøvrigt heller ikke patent på de forskellige fil-formater, såsom .doc, .docx, .xls, .xlsx og så videre. Andre office programmer må gerne læse og gemme i de formatter.

Du snakker udenom.

Tekstbehandlingsprogrammer er forlængst færdigudviklede ligesom et klaver, så der er ikke noget at have patent på.

Hvad er det for et patent du mener de misbruger? De sidder på størstedelen af markedet for tekstbehandling og regneark, men de har ikke patent på noget andet end deres egne programmer. Der findes andre programmer til tekstbehandling, der gemmer i samme formater, som intet har med microsoft at gøre, men det er bare mindre populære fordi folk allerede kender microsoft office. Så præcis hvori består problemet?

Jeg selv brugte LibreOffice da jeg studerede fordi jeg ikke ville have en ulovlig office version, og ikke havde penge til at betale for en. Det fungerede fint nok, men idag har jeg microsoft office da jeg synes det fungerer den smugle bedre, og det er langt nemmere at finde hjælp online hvis der er noget du vil lave. Så der er absolut ingen der tvinger dig til at bruge penge på et tekstbehandlingsprogram idag, og det har der ikke været i årtier nu. Vi gør det bare fordi vi foretrækker microsofts produkt. Der er ingen tvang, og microsoft har ingen markeds-forvrængende monopoler når det kommer til regneark og tekstbehandling.

Anklageren

• Gæst
« Svar #11 Dato: December 18, 2018, 11:30:45 pm »

Hvad er det for et patent du mener de misbruger? De sidder på størstedelen af markedet for tekstbehandling og regneark, men de har ikke patent på noget andet end deres egne programmer. Der findes andre programmer til tekstbehandling, der gemmer i samme formater, som intet har med microsoft at gøre, men det er bare mindre populære fordi folk allerede kender microsoft office. Så præcis hvori består problemet?

Jeg selv brugte LibreOffice da jeg studerede fordi jeg ikke ville have en ulovlig office version, og ikke havde penge til at betale for en. Det fungerede fint nok, men idag har jeg microsoft office da jeg synes det fungerer den smugle bedre, og det er langt nemmere at finde hjælp online hvis der er noget du vil lave. Så der er absolut ingen der tvinger dig til at bruge penge på et tekstbehandlingsprogram idag, og det har der ikke været i årtier nu. Vi gør det bare fordi vi foretrækker microsofts produkt. Der er ingen tvang, og microsoft har ingen markeds-forvrængende monopoler når det kommer til regneark og tekstbehandling.

Problemet består i, at mange ikke kan finde ud af det.

Det kan godt være at det er let for dig - og jeg synes også, det er er meget let.

Jeg har prøvet det mange gange som IT ansvarlig. Folk kommer og spørger mig til råds, og så har jeg sagt, at de kan købe Office-pakken fra Microsoft, og at de bliver nødt til at betale for den.

Så har jeg sagt, at der også er gratis programmer, som dækker 99 procent af alles behov. Det har der været nogen, som har valgt.

Så går der nogen tid, og en dag kommer de og siger: det virker ikke! Jeg har skrevet noget hjemme, og jeg kan ikke åbne det. Panik - panik - jeg skal bruge det lige om lidt, og det er vigtigt.

Når de er faldet til ro, har jeg forklaret, hvordan de kan gemme det, som de har skrevet hjemme - og jeg har også bedt dem om at sætte sig ned ved computeren og gøre det selv.

Når der så er gået nogen tid, har de glemt det.

Jeg kan slet ikke forstå, at det skulle være svært - men "mig ikke forstå" - er jeg ikke kommet langt med  :smile1:

Jeg vil kort sagt have, at man skriver - gemmer - så man altid kan åbne filen andre steder uden at tænke på filformater (så alle kan finde ud af det).

« Senest Redigeret: December 19, 2018, 01:03:10 am af Anklageren »

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    44.6%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: December 19, 2018, 12:57:47 am »
Hvis en virksomhed har opfundet midlet mod kræft, ville de muligvis sælge det til en ENORM profit, eller (mere sandsynligt) sælge det bredt til hele markedet for at etablere deres brand for fremtiden, ligesom vi har set medicinalselskaber gøre før. Det dummeste man kan gøre er ikke at fortælle nogen om det, for hvis du er faldet over midlet, er det et spørgsmål om tid før andre også gør, og fordi du ikke har patent har du så tabt det hele på jorden.

Ja, selvfølgelig.

Citér
Udover det er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår denne konspirations-teori. Hvad bliver holdt hemmeligt, af hvem, og for hvem?

Det der bliver holdt hemmeligt, er at profitterne i medicinalindustrien muligvis  ikke er så høje endda. At lægestanden er i lommen på BigPharma.

Anklageren

• Gæst
Hvor høje er de
« Svar #13 Dato: December 19, 2018, 01:01:24 am »

Det der bliver holdt hemmeligt, er at profitterne i medicinalindustrien muligvis  ikke er så høje endda. At lægestanden er i lommen på BigPharma.

Hvor høje er de da?

"Høje" og "ikke så høje" siger jo ikke meget  :smile1:

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    44.6%
    • Vis profil
Sv: Hvor høje er de
« Svar #14 Dato: December 19, 2018, 02:23:49 am »

Hvor høje er de da?

"Høje" og "ikke så høje" siger jo ikke meget  :smile1:

Aner det ikke. Jeg slutter bare, at hvis profitterne var over middel, så ville flere gå ind med investeringer i branchen. Og det gør der jo ikke.