Forfatter Emne: Julehilsen til fulde grønlændere 2018  (Læst 298 gange)

Anklageren

• Gæst
Det er ikke så sært
« Svar #15 Dato: December 16, 2018, 02:45:51 am »
De her links spænder over mere end femten år, og de viser alle det samme. Danskerne drikker mere  :smile1:

Ja, både læst og også konstateret ved selvsyn. For 40 - 50 år siden sås der meget til fulde grønlændere. Det har man ikke set de sidste 30 år.

En almindelig Carlsberg koster 16-17 kroner + 2 kr. i pant.

6 billige Faxe øl på tilbud koster 69,95 kr. - men de er kun på 4,0 procent. Det er det billigste alkohol, man nogen sinde kan købe.

Anklageren

• Gæst
Sv: Julehilsen til fulde grønlændere 2018
« Svar #16 Dato: December 16, 2018, 03:02:50 am »
Der forekom tidligere fulde grønlændere i DK. Men vi fik at vide at det typisk var ferierende, som havde et normal arbejdsom hverdag i Grønland, uden adgang til alkohol. Til tider hård hverdag i fiskeriet. Når de kom til Danmark og de gode billige sager, så benyttede de sig afdet.

Jeg ved ikke hvad du hentyder til. man kan da købe alkohol. Det er bare dyrt.

I Thule (ikke basen) kan man ikke købe stærk spiritus, og det kan man heller ikke i de to små Østgrønlandske byer. De er meget isolerede, og for at komme til fra Østgrønland til Vestgrønland skal man tit flyve over Island og nogen gange over Københavns Lufthavn.

De går helt amok, når de kommer herover. Så vågner de lige, og så drikker de noget snaps og falder i søvn igen  :big_grin:

Det er ligesom da jeg var 17, og besøgte min faster i Lysekil. Da kunne man slet ikke købe alkohol i byen, men skulle ind på spritbolaget i Göteborg for at købe noget.

Da der så var rejefest i byen, så gik de helt amok. Der var konstant politibiler med udrykning hele natten, Det lignede også en slagmark, med tilsyneladende døde mennesker strøet rundt omkring på vejene og i haverne  :big_grin: Jeg har aldrig set noget lignende.

Jeg har også oplevet noget i Nordnorge. Man kunne ikke købe alkohol, men halvdelen af den lille brugs bestod af gær, vinballonerm essenser osv.

Så var der ellers fest, og nogen drak 80% af dunke - og det kan ellers godt slå. Der var en, der kørte ind i mit telt på motorcykel. Det var heldigt for ham, at der ikke var en lensmand i byen.

Ikke at jeg kunne kommunikere med ham, men jeg kunne også rette teltstængerne så nogenlunde ud igen  :smile1:

Her har vi nu ikke forbud, men det er dyrt.

Klondyke Carl

• Gæst
Sv: Grønlænderne drikker mindre end danskerne
« Svar #17 Dato: December 16, 2018, 08:37:47 am »
De her links spænder over mere end femten år, og de viser alle det samme. Danskerne drikker mere  :smile1:

Ja, både læst og også konstateret ved selvsyn. For 40 - 50 år siden sås der meget til fulde grønlændere. Det har man ikke set de sidste 30 år.

Synet kan sagtens ses i området omkring Aalborg Banegård. Året rundt.

DOjo

• Gæst
« Svar #18 Dato: December 16, 2018, 08:57:26 am »

Der kan man bare se.
Hold dig fra Aalborg Akavit.

Offline Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Julehilsen til fulde grønlændere 2018
« Svar #19 Dato: December 16, 2018, 02:08:23 pm »
Det eneste grønlandske ord jeg kan er 'usuk'.
Vi har også nogle lange ord på dansk.  :smile1:

F.eks:
speciallægepraksisplanlægningsstabiliseringsperiode
Altid glad for at hjælpe. :smile:

Anklageren

• Gæst
Grønlandsk er meget anderledes og svært at lære for en dansker
« Svar #20 Dato: December 16, 2018, 02:38:14 pm »
Omvendt er det også svært at lære dansk for en grønlænder.

Grønlænderne bruger sammensatte ord, som nogen også har nævnt.

Det kender vi fra dansk, men grønlænderne er helt vilde med sammensatte ord, som kan blive meget lange - og så hæfter de en endelse på.

Hvis et ord starter med "pisi", så er det næsten altid noget med "at købe". For at gøre det svært er der undtagelser, så "pisissaarpoq" betyder - "skyder med bue og pil".

Her er endelsen "poq" som betyder "noget man gør" - hvis endelsen i stedet er "voq" så er det noget, "man er i stand til at gøre".

En anden endelse er "fik" - og så handler det om "stedet man gør noget".

Det vil sige, at et grønlandsk ord kan være sammensat af mange ord, og endelsen fortæller, hvad det drejer sig om.

Et grønlandsk ord kan derfor fortælle lige så meget som en sætning - men hvis man nu tror, det er så enkelt, så bliver man klogere. En grønlandsk sætning kan bestå af flere sammensatte ord - og gør det tit.

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    7.8%
  • Country: aq
    • Vis profil
Sv: Grønlandsk er meget anderledes og svært at lære for en dansker
« Svar #21 Dato: December 16, 2018, 02:46:29 pm »

Det kender vi fra dansk, men grønlænderne er helt vilde med sammensatte ord, som kan blive meget lange - og så hæfter de en endelse på.

Hvis et ord starter med "pisi", så er det næsten altid noget med "at købe". For at gøre det svært er der undtagelser, så "pisissaarpoq" betyder - "skyder med bue og pil".

Her er endelsen "poq" som betyder "noget man gør" - hvis endelsen i stedet er "voq" så er det noget, "man er i stand til at gøre".

En anden endelse er "fik" - og så handler det om "stedet man gør noget".

Det vil sige, at et grønlandsk ord kan være sammensat af mange ord, og endelsen fortæller, hvad det drejer sig om.

Et grønlandsk ord kan derfor fortælle lige så meget som en sætning - men hvis man nu tror, det er så enkelt, så bliver man klogere. En grønlandsk sætning kan bestå af flere sammensatte ord - og gør det tit.

Betyder 'pisiusukfik' så 'et sted hvor man køber tissemænd'?  :smile1:
Jeg har lånt Gubbis 3D-briller.

Anklageren

• Gæst
« Svar #22 Dato: December 16, 2018, 03:06:18 pm »
Betyder 'pisiusukfik' så 'et sted hvor man køber tissemænd'?  :smile1:

Du har ikke forstået det  :big_grin:

På grønlandsk skal man selv regne ud, hvad det drejer sig om, og en tissemand hænger fast på noget  :smile1:

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    23.8%
  • Country: 00
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: December 16, 2018, 07:08:42 pm »

Men hvordan bærer de sig så ad med at spille Kriblekryds?

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    23.8%
  • Country: 00
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: December 16, 2018, 07:09:29 pm »

Hvor mange er der? Tre?