Forfatter Emne: Brexit - mistillidsvotum mod Theresa May  (Læst 533 gange)

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Brexit - mistillidsvotum mod Theresa May
« Dato: December 12, 2018, 11:29:28 am »
48 medlemmer af det konservative parti har forlangt en mistillidsvotum-afstemning mod May som leder af deres parti. Denne afstemning vil derfor blive afholdt i aften. Theresa May har meddelt, at hun vil kæmpe imod så hårdt, som hun overhovedet kan, da et lederskifte netop nu vil skade England, en ny leder først være på plads i slutningen af januar, og Brexit falde til jorden.

Hvis mindst halvdelen støtter May, kan en sådan afstemning ikke afholdes igen i et år. Men hvis hun taber er hun jo færdig, og det konservative vil være i fare for at falde fra hinanden.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Sv: Brexit - mistillidsvotum mod Theresa May
« Svar #1 Dato: December 12, 2018, 01:43:09 pm »
BBC News sender konstant om dette emne hele dagen og med masser af interviews og kommentarer. I øjeblikket ser det nok mest sandsynligt ud, at Theresa May overlever. Men tingene kan jo ændre sig, og afstemningen kommer først mellem kl. 19 og kl. 21 dansk tid. En stor fordel for May er dog, at hun bliver den sidste til at holde tale umiddelbart før afstemningen.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: December 12, 2018, 10:03:22 pm »
May vandt afstemningen med 200 stemmer mod 117. Så hun fortsætter!

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    23.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: December 16, 2018, 06:32:49 am »
Er det ganske umuligt at give de gode briter chancen for at ombestemme sig ved en ny afstemning nu, hvor store dele af leave-fløjen så småt har opdaget, at nogen stak dem en kulsort løgn?

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: December 16, 2018, 09:49:38 am »
Er det ganske umuligt at give de gode briter chancen for at ombestemme sig ved en ny afstemning nu, hvor store dele af leave-fløjen så småt har opdaget, at nogen stak dem en kulsort løgn?
Det er betændt ad Pommern til. Men EU har bekræftet, at briterne bare kan ombestemme sig og blive i EU uden videre, hvis de vil.

Problemet er imidlertid splittelsen:
1. Nordirland og Scotland stemte for at blive i EU. England og Wales stemte imod.
2. Højrefløjen hos de konservative ønsker en total udmeldelse af EU. De fleste hos Labor ønsker i stedet nært samarbejde med EU eller at blive i EU.

Så May bliver kritiseret fra alle sider. Men ikke af samme årsag. Ingen ønsker at crashe ud af EU uden nogen aftale, da det vil betyde en hård grænse mellem Irland og Nordirland, og en sådan hård grænse kan evt få borgerkrigen i Nordirland til at blusse op igen

Så forhandlingerne handler især om at gøre Nordirland til en slags stødpudezone, der stadig er med i det indre marked sammen med Irland, men som stadig heller ikke har en rigtig grænse til resten af UK. Man taler om, at man vha ny teknologi kunne checke, at varer importeret fra Irland til Nordirland ikke fortsætter videre til England. Men en sådan teknologi er endnu ikke i brug noget sted i verden. Så spørgsmålet er jo, om underhusets drøm om en sådan løsning ikke bare er luftkasteller?

Problemet desuden, at politikerne ikke tør spørge befolkningen i en ny afstemning, da dette ville forhindre, at man kan nå at forlade EU allerede i marts og dermed nærmest være at forkaste resultatet af den oprindelige afstemning.
« Senest Redigeret: December 16, 2018, 10:05:42 am af Forsvareren »

Anklageren

• Gæst
« Svar #5 Dato: December 16, 2018, 12:18:08 pm »
Jeg synes det er rigtigt. Det ville være mest demokratisk, hvis briterne fil lov til at stemme om den aftale, der nu foreligger med EU.

De ville stemme imod, men sådan er demokrati. Der er ingen garanti for, at briterne vil stemme for det samme, som man selv går ind for.

Brexit-tilhængerne er ihvertfald arge modstandere af direkte demokrati. De har et diktatorisk syn på beslutningsprocessen.

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: December 16, 2018, 12:26:45 pm »
Jeg synes det er rigtigt. Det ville være mest demokratisk, hvis briterne fil lov til at stemme om den aftale, der nu foreligger med EU.

De ville stemme imod, men sådan er demokrati. Der er ingen garanti for, at briterne vil stemme for det samme, som man selv går ind for.
Det er jeg nu meget langt fra sikker på! Se https://whatukthinks.org/eu/questions/if-there-was-a-referendum-tomorrow-with-the-option-of-accepting-the-governments-brexit-agreement-or-leaving-the-eu-without-a-deal-which-would-you-support-2/

Det er gået op for mange briter, Brexit slet ikke er så simpelt, som de forestillede sig, og det bliver jo heller ikke bedre af, at økonomien er gået i stå, eller at pundet i øjeblikket bliver mindre værd i forhold til dollaren.
« Senest Redigeret: December 16, 2018, 12:35:39 pm af Forsvareren »

Offline Forsvareren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: December 16, 2018, 06:54:36 pm »
En bookmaker sætter nu sandsynligheden for en ny afstemning om Brexit så højt som 54%. Se https://edition.cnn.com/2018/12/16/uk/second-referendum-cabinet-gbr-scli-intl/index.html Så sandsynligheden for, at England faktisk alligevel vælger at blive i EU, stiger!

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    23.8%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: December 16, 2018, 07:00:20 pm »

Så kan de blive ved med at holde nye afstemninger i al evighed.

Når de har ligget lidt længere på grillen, kan de vel holde en ny brexit-afstamning?

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    17.4%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: December 16, 2018, 09:25:22 pm »
Hvis det ender med, at UK forbliver i EU via en nu afstemning, vil det være et kæmpe nederlag for alle EU-modstanderne i Europa, der ellers jublede til at starte med.
Manner, Manner!

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    23.8%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: December 16, 2018, 10:34:57 pm »
Det enkleste og mest demokratiske ville være at parlamentet underkendte/tilsidesatte Brexit-afstemingen. Det kan de nemlig godt, selv om der muligvis blev nogle slagsmål i gaderne.

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.4%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: December 16, 2018, 11:49:48 pm »
Hvis det ender med, at UK forbliver i EU via en nu afstemning, vil det være et kæmpe nederlag for alle EU-modstanderne i Europa, der ellers jublede til at starte med.

Jeg synes egentlig, at det ville være mest fair overfor befolkningen i UK at holde en folkeafstemning om den aftale, der nu er forhandlet igennem vedrørende Brexit.
Det er en temmelig kompliceret affære, og jeg tror ikke, at folk i al almindelighed har gennemtænkt konsekvenserne af deres NEJ til EU, da de stemte.

Hvad Danmark angår, har jeg stemt nej, hver gang, jeg fik en mulighed for det, hvilket vil sige fra starten i 1972, hvor det var Fællesmarkedet, det handlede om.
Bid for bid er stadig mere af vores suverænitet landet i Bruxelles.
Det er godt nok en høj pris at betale for noget, der engang bare var et fælles marked.
I'm a Troll

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    23.8%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: December 16, 2018, 11:58:07 pm »
Jeg synes egentlig, at det ville være mest fair overfor befolkningen i UK at holde en folkeafstemning om den aftale, der nu er forhandlet igennem vedrørende Brexit.

Mens græsset gror, dør horsemor.

Selvfølgelig ville det være fair at holde en folkeafstemning. Men hvis aftalen forkastes, skal der forhandles en ny runde, som så også skal til folkeafstemning. I det uendelige.

Anklageren

• Gæst
« Svar #13 Dato: December 17, 2018, 12:45:41 am »
Jeg har været med i Socialdemokrater mod EEC, Folkebevægelsen imod EF og Folkebevægelsen imod EU.

Nu synes jeg, at verden har forandret sig så meget, så jeg er blevet i tvivl. Kennedy var f.eks. meget anderledes end Trump.

Jeg mener heller ikke, at briterne var klar over, hvad de stemte om.

Anklageren

• Gæst
Forkert fremstillet
« Svar #14 Dato: December 17, 2018, 12:50:11 am »

Mens græsset gror, dør horsemor.

Selvfølgelig ville det være fair at holde en folkeafstemning. Men hvis aftalen forkastes, skal der forhandles en ny runde, som så også skal til folkeafstemning. I det uendelige.

Det vil næppe medføre, at der bliver forhandlet en ny runde. Der er jo ikke noget nyt at forhandle om.

Afstemningen om regeringens forslag kunne bane vej for en ny afstemning om Brexit, hvis den bliver forkastet - fordi man står med to modstridende afstemninger.

jeg synes det er bedst med to folkeafstemninger, fordi en stemmeseddel ellers vil blive ret kompliceret.

En stemmeseddel kunne se sådan ud:

1. Går du ind for forhandlingsresultatet med EU

2. Går du ind for at forlade EU uden en aftale

3. Går du ind for at blive i EU

Der ville være noget rod, fordi svaret på spørgsmål 3 kan afhænge af de to første spørgsmål.

« Senest Redigeret: December 17, 2018, 01:10:52 am af Anklageren »