Forfatter Emne: Danmark har den laveste middellevealder i Vesteuropa  (Læst 1246 gange)

DOjo

• Gæst
Sv: Danmark har den laveste middellevealder i Vesteuropa
« Svar #15 Dato: December 09, 2018, 03:55:43 pm »
Fra https://videnskab.dk/krop-sundhed/danmark-er-blandt-de-lande-i-europa-hvor-faerrest-bliver-gamle :
Citér
”Forskerne mener, at fattigdom kan forklare de lave tal i blandt andet Portugal og Sydspanien, men den forklaring passer dårligt på Danmark. Her er det mere sandsynligt, at usund livsstil har en betydning for, at vi ikke lever så længe.

Den forklaring køber professor Knud Juel fra Statens Institut for Folkesundhed. Han har ikke været med i studiet, men forsker blandt andet i middellevetid. Ifølge Knud Juel er særligt én ting synderen bag de nedslående tal:

»I Danmark har man røget rigtig meget. Specielt danske kvinder har røget meget længere tid end kvinder i sydeuropæiske lande, og det efterslæb ser vi nu,« forklarer Knud Juel.

Dette kan måske også være grunden til, at Danmark ikke ligger så lavt i 2001-tallene, som vi gør, når man ser på 2011.

Der er nok mange grunder.
Følgende artikel er på Engelsk, men det klarer du vel nok, der findes vel nok nyere, den her er fra 2016.
God fornøjelse

https://www.ecowatch.com/7-types-of-plastic-wreaking-havoc-on-our-health-1882198584.html

Anklageren

• Gæst
Plastic er godt til nogen ting
« Svar #16 Dato: December 09, 2018, 04:48:26 pm »
Følgende artikel er på Engelsk, men det klarer du vel nok, der findes vel nok nyere, den her er fra 2016.
God fornøjelse

https://www.ecowatch.com/7-types-of-plastic-wreaking-havoc-on-our-health-1882198584.html

Man kan sagtens undvære plastic bæreposer i supermarkederne - men når jeg skyder et rensdyr, og fryser det - så tørrer kødet nemt ud og mister kvalitet.

Kødet skal pakkes lufttæt ind.

Friluftsbøssen

• Gæst
« Svar #17 Dato: December 09, 2018, 06:38:37 pm »
Det er absurd, at regeringen vil sætte pensionsalderen op til 77 år, når nu folk kun lever i snit 80 år i Danmark.

Kort sagt vil de gøre folk til slaver HELE livet (minus tre år).

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    51.2%
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: December 09, 2018, 06:54:15 pm »
Det er absurd, at regeringen vil sætte pensionsalderen op til 77 år, når nu folk kun lever i snit 80 år i Danmark.

Kort sagt vil de gøre folk til slaver HELE livet (minus tre år).
Det kan blive endnu værre. For grunden er jo, at det er store årgange, der nu går på pension, mens de nye årgange, der kommer ind på arbejdsmarkedet, er små. Man har beregnet, at om nogle år vil der være 3 gange så mange pensionister i forhold til dem, der går på arbejde, som der til gengæld jo så bliver færre af. Derfor er der kun to mulige løsninger:
1. At sætte pensionsalderen voldsomt op for at beholde folk på arbejdsmarkedet længst muligt.
2. At løse problemet vha øget indvandring, hvilket jo bare ikke er populært i Danmark, der efterhånden ude i verden anses som et af verdens mest racistiske lande.

Anklageren

• Gæst
« Svar #19 Dato: December 09, 2018, 07:08:35 pm »
For det første vil regeringen hæve pensionsalderen med seks måneder fra 67 til 67,5 år - og ikke noget med 77 år - for det andet vil "robotter" overtage meget arbejde.

Inden længe kommer kassedamerne til at finde andet arbejde.

Fremtiden er svær at forudse, og det nytter ikke noget at kigge tilbage.

Når man spår om fremtidens løsninger, så må man gøre sig klart, at det ikke handler om menneskers grundlæggende behov - for det kræver ikke meget arbejdskraft i fremtiden.

Det handler om at opfylde behov længere oppe i behovspyramiden - som underholdning og kreativitet.

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    51.2%
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: December 09, 2018, 07:11:05 pm »
Følgende artikel er på Engelsk, men det klarer du vel nok,
Ja, jeg har læst mange engelske bøger og deltaget meget i forummer på engelsk i mange år. Derfor taler og skriver jeg nu engelsk nogenlunde lige så ubesværet som dansk. Jeg ser også engelsk TV omtrent lige så ofte som dansk TV.

Citér
der findes vel nok nyere, den her er fra 2016.
God fornøjelse

Ja. Selvom jeg opfatter artiklen som ret overdrevet, er der jo nok lidt om det. Men sålænge vi ikke spiser plastik, tror jeg stadig, at risikoen er lille. Det er den derimod ikke for havets dyr. For vores affald ender tilsyneladende i ret stor stil i havet, og i en dokumentar, som jeg så for kort tid siden, blev det vist, hvordan man havde fundet plastikposer og stumper af plastikposer i maven på mange fisk og hvaler. De bliver kvalt eller udsultet af plastikken og dør i ret stor stil. Derfor er deres antal gået ret kraftigt ned.

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    51.2%
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: December 09, 2018, 07:15:16 pm »
For det første vil regeringen hæve pensionsalderen med seks måneder fra 67 til 67,5 år - og ikke noget med 77 år - for det andet vil "robotter" overtage meget arbejde.

Inden længe kommer kassedamerne til at finde andet arbejde.

Når man spår om fremtidens løsninger, så må man gøre sig klart, at det ikke handler om menneskers grundlæggende behov - for det kræver ikke meget arbejdskraft i fremtiden.

Det handler om at opfylde behov længere oppe i behovspyramiden - som underholdning og kreativitet.
Ikke desto mindre har vi allerede noget i retning af Europas mindste arbejdsløshed. Dette oplever firmaerne som et stort pres, der tvinger lønningerne og og desuden kan tvinge firmaerne til enten at acceptere dårlig kvalificeret arbejdskraft eller flytte til udlandet. Vi kan ikke leve af udelukkende at underholde hinanden!

Anklageren

• Gæst
« Svar #22 Dato: December 09, 2018, 07:47:12 pm »
Ikke desto mindre har vi allerede noget i retning af Europas mindste arbejdsløshed. Dette oplever firmaerne som et stort pres, der tvinger lønningerne og og desuden kan tvinge firmaerne til enten at acceptere dårlig kvalificeret arbejdskraft eller flytte til udlandet. Vi kan ikke leve af udelukkende at underholde hinanden!

Selvfølgelig ikke, men pointen er også en anden. I dag er under 3% af arbejdsstyrken beskæftiget i landbrug og fiskeri - mens det tidligere var 90%.

En tilsvarende udvikling er godt på vej i industrien, og i fremtiden vil der være butikker med minimal arbejdskraft.

Sådan noget som rengøring vil også blive overtaget af maskiner. Det vil heller ikke være nødvendigt at have mennesker til at lave almindeligt kontorarbejde.

Taxaer, busser, skibe og biler vil blive selvkørende.

Set i det lys, vil man i fremtiden nærmere være beskæftiget med at lave sådan noget som computerspil, som jo da også fungerer på præcis den samme måde på markederne.

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    50.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: December 09, 2018, 08:32:09 pm »
“The Japanese eat very little fat and suffer fewer heart attacks than the British or the Americans. On the other hand, the French eat a lot of fat and also suffer fewer heart attacks than the British or the Americans.

The Japanese drink very little red wine and suffer fewer heart attacks than the British or the Americans. The Italians drink excessive amounts of red wine and also suffer fewer heart attacks than the British or the Americans.

Conclusion: Eat and drink what you like. It’s speaking English that kills you.”
Du får ret og jeg får fred!

DOjo

• Gæst
« Svar #24 Dato: December 09, 2018, 08:51:44 pm »
Følgende artikel er på Engelsk, men det klarer du vel nok,
Ja, jeg har læst mange engelske bøger og deltaget meget i forummer på engelsk i mange år. Derfor taler og skriver jeg nu engelsk nogenlunde lige så ubesværet som dansk. Jeg ser også engelsk TV omtrent lige så ofte som dansk TV.

Citér
der findes vel nok nyere, den her er fra 2016.
God fornøjelse

Ja. Selvom jeg opfatter artiklen som ret overdrevet, er der jo nok lidt om det. Men sålænge vi ikke spiser plastik, tror jeg stadig, at risikoen er lille. Det er den derimod ikke for havets dyr. For vores affald ender tilsyneladende i ret stor stil i havet, og i en dokumentar, som jeg så for kort tid siden, blev det vist, hvordan man havde fundet plastikposer og stumper af plastikposer i maven på mange fisk og hvaler. De bliver kvalt eller udsultet af plastikken og dør i ret stor stil. Derfor er deres antal gået ret kraftigt ned.

Jeg må indromme at Eco Watch is not a officielt fortagende selvom det er stort.

Jeg læste an artikel idag som netop henviste at mennesker har ligeså meget plastic i kroppen som fisk.

Temmeligt sikker vil de fleste nok påstå at den undersøgelse hellere ikke er officielt.

Det er vel nok af en argument at vi ikke burde bekymre os. :MG_216:

Offline Forsvareren

• Hyper medlem
  • Activity:
    51.2%
    • Vis profil
« Svar #25 Dato: December 09, 2018, 09:48:38 pm »

Selvfølgelig ikke, men pointen er også en anden. I dag er under 3% af arbejdsstyrken beskæftiget i landbrug og fiskeri - mens det tidligere var 90%.

En tilsvarende udvikling er godt på vej i industrien, og i fremtiden vil der være butikker med minimal arbejdskraft.

Sådan noget som rengøring vil også blive overtaget af maskiner. Det vil heller ikke være nødvendigt at have mennesker til at lave almindeligt kontorarbejde.

Taxaer, busser, skibe og biler vil blive selvkørende.

Set i det lys, vil man i fremtiden nærmere være beskæftiget med at lave sådan noget som computerspil, som jo da også fungerer på præcis den samme måde på markederne.
Nu kigger du meget langt ud i fremtiden. Men du skriver jo selv ”I dag er under 3% af arbejdsstyrken beskæftiget i landbrug og fiskeri - mens det tidligere var 90%.”. Så du sammenligner jo nærmest situationen idag med situationen i 1950’erne. Prøv så at forestille dig, at du kunne gå tilbage til 1950’erne og fortælle folk, at i fremtiden ville kun 3% være beskæftiget med landbrug og fiskeri! Så ville de ryste på hovedet og spørge dig om, hvad folk dog så skulle spise?!? Hvis du så forklarede, at det ville blive muligt at fremstille endnu mere mad selv med så lidt arbejdskraft, så ville de gå ud fra, at arbejdsløsheden ville blive mindst 90%. For de kunne jo overhovedet ikke forestille sig computere, spilkonsoller, mobiltelefoner osv.

Ser vi på branchen for computerspil, så kunne sådan et spil tidligere laves af 5-10 mand på kort tid dengang, spillene blev solgt på disketter. Men idag giver et computerspil ofte arbejde til flere hundrede mennesker i flere år. I fremtiden vil spillene ikke bare foregå på en skærm. Men de vil sikkert kræve masser af specialudstyr og måske endog specielt byggede robotter, der bevæger sig omkring. Så kan selv et computerspil eller mobilspil måske give arbejde nok til tusindevis af medarbejdere i mange år?

Det er jo det samme med masser af andre ting. For idag sælges der vaskemaskiner, robotstøvsugere, smartTV, køleskabe, frysere osv, som folk jo heller ikke kendte i 1950’erne! Så produktion og salg af sådanne ting ville de heller ikke kunne forestille sig. I fremtiden vil der formentlig igen blive opfundet nye ting, som masser af mennesker vil kunne leve af at producere, eksportere og sælge. Så måske bliver faldet i behov for arbejdskraft igen mange gange mindre, end vi kan forestille os, før vi evt selv er i fremtiden?

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    50.8%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: December 10, 2018, 07:45:26 pm »
Faktisk ryger, og æder danskerne mindre end dem vi sammenligner os med. ET problem er dog at vi muligvis bevæger os mindre. Det gælder ihvertfald i forhold til tyskserne. Bare et indtryk jeg har. Ikke videnskabeligt underbygget.

E hint, kunne måske være at vi har et dårligere sundhedssystem. I så fald er det et politisk spørgsmål.

Offline Olga_K

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: December 10, 2018, 07:59:50 pm »
Jeg tror, at det er fordi vi stresser for meget. Jeg siger ikke, at vi har mere travlt end de har i andre lande, men der er noget med rolleuklarheder, dårlig ledelse og falske forventninger, som mange må leve med.

Og hvis man stresser, så får man ikke spist ordentligt. Har ikke overskud til motion og trangen til smøgerne kan også tage over.

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    50.8%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #28 Dato: December 10, 2018, 08:26:19 pm »

Noget som sikkert vil gøre sig gældende fremover er handel med dagligvarer på Internet. Det vil ske når folk finder ud af at det er ikke nødvendigt at stå nede i Føjtex med skrigeungerne og at de ikke gør impulskøb.

Så vil dagligvarehandel finde sted fra nogle store robotbetjente terminaler.

Robotter vil bredde sig. To problemer som jeg ikke er i stand til at gennemskue konsekvenserne af. Det første er, at robotter betaler ikke indkomstskat. Og at der vil ikke være ret mange mennesker i job, til at betale indkomstskat. Hvad vil der ske med økonomien i det offentlige.

Så er mine tanker tilbage til mit yndlingshadeobjekt: Udkantsdanmark.

Pfffft en borgmester der står der og jubler over at der er åbnet en ny cafe i den lokale gågade. Tjuhej, hvor det går.

Jeg synes samfundsplanlægningen burde tage mere hensyn til en fremtid med robotter til det meste og et fritidssamfund med få mennesker i job. Det nytter ikke at stritte imod, men man burde tage konsekvensen af udviklingen.

Fremtiden bør forberedes på at befolkningen skal bo i nogle mega-bycentre med højhuse, metrotransport og med al service i nærheden. Der vil ikke være råd til andet.

Bycentrene bør være med fuld 0-energi forbrug og fuldstændig recirkulation af alle ressourcer.

Glem parcelhuskvartererne og udkantsdanmark.

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    50.8%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #29 Dato: December 10, 2018, 08:28:43 pm »
Jeg tror, at det er fordi vi stresser for meget. Jeg siger ikke, at vi har mere travlt end de har i andre lande, men der er noget med rolleuklarheder, dårlig ledelse og falske forventninger, som mange må leve med.

Og hvis man stresser, så får man ikke spist ordentligt. Har ikke overskud til motion og trangen til smøgerne kan også tage over.

Jo, men det er vel ikke forskelligt fra andre lande.

Det er pædagog-mode at beklage sig over alt det stress.