Forfatter Emne: Don’t buy into China’s rhetoric  (Læst 168 gange)

Offline homofaber (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    36.4%
  • Country: 00
    • Vis profil
Don’t buy into China’s rhetoric
« Dato: December 02, 2018, 05:26:23 pm »
Denne her artikel er lidt interessant, fordi den modsiger det, som mange eksperter har sagt om Kinas kommende indflydelse med bæltevejen og kaldt det det største og mest præstigeflylde projekt. Et samarbejde med 70 landes statslige organisationer om at udbygge transportstruktur. Men artiklen forsøger at nedtone projektets størrelse dels fordi Kina ikke har økonomi til det, men også fordi det ikke er alle lande, der synes at være lige engageret. Det giver måske også lidt mening, når man ser på den kinesiske udenrigspolitiske linje under Xi, som kaldes fen fa you wei - at Kina skal ud og være i front og dominere internationalt. Men hvad nu hvis meget af det har været mere varm luft end reel indhold bag de store ord. Man kan måske endda gå så langt at sige, at det kan have været en medvirkende faktor til USA's Kinapolitik. I så fald har det fået bagslag, fordi Kina ikke havde forventet, at Trump fik magten og nu forsøger at minimere Kinas ekspansion. Kina er blevet fanget af deres egen retorik og propaganda.
Det er jo ikke første gang, man har overvurderet Kina i internationale forhold.

https://intpolicydigest.org/2018/11/21/don-t-buy-into-china-s-rhetoric/
Vi skal endelig huske den gode debat.

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    86%
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Don’t buy into China’s rhetoric
« Svar #1 Dato: December 02, 2018, 06:14:39 pm »
Ja, man ser forskellige planer. Noget af kinesisk eksport og handel skulle på jernbaner til Europa. Jeg ved ikke om det er mere miljøvenligt, eller billigere end med skibe.

Belt&Road projektet findes i forskellige versioner. Fælles for dem, er at de går gennem ustabile lande. Og det er noget de frygter i Kina.

https://www.weforum.org/agenda/2017/06/china-new-silk-road-explainer/

I øjeblikket udvikles det indre Kina. Utroligt smukt landskab der, så jeg på tysk TV. I øjeblikket er de ved at lære befolkningen der kinesisk, for de taler uforståelige dialekter.

Og så er de ved at bygge en kanal, tværs over Malakkahalvøen i Thailand, som skal afkorte sejlruten mellem Europa og Kina.

Hæhæ, i Europa bygger vi hegn. I Kina bygger de broer. Hvem er de dumme?
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
    • Vis profil
Det er vist ikke helt korrekt
« Svar #2 Dato: December 02, 2018, 07:19:03 pm »
Denne her artikel er lidt interessant, fordi den modsiger det, som mange eksperter har sagt om Kinas kommende indflydelse med bæltevejen og kaldt det det største og mest præstigeflylde projekt. Et samarbejde med 70 landes statslige organisationer om at udbygge transportstruktur. Men artiklen forsøger at nedtone projektets størrelse dels fordi Kina ikke har økonomi til det, men også fordi det ikke er alle lande, der synes at være lige engageret. Det giver måske også lidt mening, når man ser på den kinesiske udenrigspolitiske linje under Xi, som kaldes fen fa you wei - at Kina skal ud og være i front og dominere internationalt. Men hvad nu hvis meget af det har været mere varm luft end reel indhold bag de store ord. Man kan måske endda gå så langt at sige, at det kan have været en medvirkende faktor til USA's Kinapolitik. I så fald har det fået bagslag, fordi Kina ikke havde forventet, at Trump fik magten og nu forsøger at minimere Kinas ekspansion. Kina er blevet fanget af deres egen retorik og propaganda.
Det er jo ikke første gang, man har overvurderet Kina i internationale forhold.

https://intpolicydigest.org/2018/11/21/don-t-buy-into-china-s-rhetoric/

Kina er i fuld gang med at flytte noget af produktionen til udlandet for at omgå Trumps toldmure - bare ikke til USA, som Trump har håbet på.

Det er især til Vietnam, som ikke har toldmure til det amerikanske marked.

Kinesiske virksomheder bliver multinationale

Kina har forøvrigt også investeret ret meget i Europa, for det er ikke kun Volvo, de har købt.

Desuden kan Kina jo skrue bissen på, men det har de ikke gjort. Kina er et land, som har finansieret mere end andre lande har af USA's statsunderskud - og de kan sælge ud af de amerikanske statsobligationer. I nedgangstider vil det ødelægge amerikansk økonomi, fordi det angriber renten at presse obligationskurserne ned. Jeg håber selvfølgelig ikke, at Kina vil gøre det.

Der er allerede tegn på kommende nedgangstider i USA - og det kan man også forvente. Ingen højkonjunktur varer evigt.

Det kommer til at gøre ondt på Trump - men også på os - for skattelettelser og kæmpestore statsunderskud er en meget farlig cocktail.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline homofaber (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    36.4%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: December 03, 2018, 05:07:55 pm »
Så vidt jeg har forstået på Camilla Sørensen fra Forsvarsakademiet er forskellen på Kinas investering og så silkevejen B&R, at silkevejen er et egentligt projekt, der fungerer som en bilateral aftale mellem stater. Det er en slags overbygning på deres fortsatte investering i udlandet. Når Xi Jinping har talt til forsamlinger som Davos lyder ambitionerne også en del højere end bare investering og økonomi.
Men jeg er begyndt at kunne lide Kina mere og mere - ikke så meget for deres ideologi, men fordi det er en kontrast til den stigende isolationspolitik som der er kommet i Europa de seneste par år.

Offline Forsvareren

• Senior medlem
  • Activity:
    38.8%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: December 03, 2018, 05:45:18 pm »
Det, som Trump reagerede på, var formentlig https://www.weforum.org/agenda/2016/12/the-world-s-top-economy-the-us-vs-china-in-five-charts/ der jo siger, at Kina var ved at overhale USA på alle områder. Trump forsøgte at stoppe denne overhaling vha handelskrig. Men jeg tror ikke på, at det vil være nok. For Kina har jo et gigantisk potentiale med en befolkning på hele 1,4 mia mennesker, som Kina slet ikke er i nærheden af at bruge fuldt ud endnu. Så i løbet af 20-30 år vil Kina næsten med sikkerhed have overtaget USA’s position som verdens stærkeste og mest dominerende magt både økonomisk, teknologisk og militært. Trump har efter min mening ikke den mindste chance for at kunne forhindre det!

Offline homofaber (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    36.4%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: December 04, 2018, 09:55:24 am »
Det, som Trump reagerede på, var formentlig https://www.weforum.org/agenda/2016/12/the-world-s-top-economy-the-us-vs-china-in-five-charts/ der jo siger, at Kina var ved at overhale USA på alle områder. Trump forsøgte at stoppe denne overhaling vha handelskrig. Men jeg tror ikke på, at det vil være nok. For Kina har jo et gigantisk potentiale med en befolkning på hele 1,4 mia mennesker, som Kina slet ikke er i nærheden af at bruge fuldt ud endnu. Så i løbet af 20-30 år vil Kina næsten med sikkerhed have overtaget USA’s position som verdens stærkeste og mest dominerende magt både økonomisk, teknologisk og militært. Trump har efter min mening ikke den mindste chance for at kunne forhindre det!

Jeg er enig i, at Kina har potentialet, hvis de vil, men jeg vil se det før jeg tror på det. Der er stadig meget, der kan gå galt, og ingen kan se, hvad der sker om flere årtier. Kina har et meget stort statsapparat og meget af Kinas nuværende politik kan tilskrives Xi og ikke partiet. Xi er også populist og populister har aldrig været langtidsholdbare.

Offline Forsvareren

• Senior medlem
  • Activity:
    38.8%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: December 04, 2018, 11:25:14 am »
Jeg er enig i, at Kina har potentialet, hvis de vil, men jeg vil se det før jeg tror på det. Der er stadig meget, der kan gå galt, og ingen kan se, hvad der sker om flere årtier. Kina har et meget stort statsapparat og meget af Kinas nuværende politik kan tilskrives Xi og ikke partiet. Xi er også populist og populister har aldrig været langtidsholdbare.
Som jeg ser det, er det eneste, der kan gå galt for Kina, at Kina bliver involveret i en stor krig mod USA eller Rusland. Men det gør alle parter jo nærmest alt for at undgå.

Hverken Xi eller partiet er afgørende her. For en anden leder eller et andet parti ville jo gøre næsten det samme for at udbygge Kinas økonomi. Selvfølgelig kunne man også forestille sig en stor borgerkrig i Kina. Men noget sådant har Kina ikke tradition for, og jeg anser det for meget usandsynligt.

Trump er efter min opfattelse mere uforudsigelig end Kina. For han erklærer jo handelskrig mod alt og alle (Kina, Iran og Europa), men er tilbøjelig til bare at trække i land, når modparten ikke bøjer sig.

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    52.6%
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: December 04, 2018, 11:35:26 am »
Så får vi lige et eks. på god muslimsk alvidende debatstil, imellem homosvaper og den latterlige forsvarer af muslimske begreber.
Alt det gætteri i udstiller i tråden, kan vi se på telly og vi er ved at brække os over alle de gisninger på telly i forvejen.
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
    • Vis profil
Trump er på en måde den mest forudsigelige
« Svar #8 Dato: December 04, 2018, 12:11:26 pm »
Trump starter med at angribe, og siger noget som almindelige mennesker ikke kan få sig selv til at sige. Så ved modparten ikke, hvordan de skal reagere, fordi det er så sært.

Så mødes de, og Trump vender på en tallerken - skamroser dem - og påstår at de er blevet enige.

Det har været mest udtalt med Nordkorea, hvor Trump først truede med atomvåben - og så mødes de, Trump skamroser Kim Jong-un trods Nordkoreas brutale historie - og påstår, at de vil få et fantastisk forhold fremover osv.

Hvis man tænker efter, så er det noget lignende med andre lande - bortset fra Rusland og Saudi Arabien. Putin er gammel efterretningsofficer, så han har sikkert en klemme på Trump. Det er måske videoen med to luddere, som dyrkede urinsex med Trump på et hotel i Moskva, men det kan også være noget andet.

Som jeg ser det, er det eneste, der kan gå galt for Kina, at Kina bliver involveret i en stor krig mod USA eller Rusland. Men det gør alle parter jo nærmest alt for at undgå.

Hverken Xi eller partiet er afgørende her. For en anden leder eller et andet parti ville jo gøre næsten det samme for at udbygge Kinas økonomi. Selvfølgelig kunne man også forestille sig en stor borgerkrig i Kina. Men noget sådant har Kina ikke tradition for, og jeg anser det for meget usandsynligt.

Trump er efter min opfattelse mere uforudsigelig end Kina. For han erklærer jo handelskrig mod alt og alle (Kina, Iran og Europa), men er tilbøjelig til bare at trække i land, når modparten ikke bøjer sig.
Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline homofaber (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    36.4%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: December 04, 2018, 12:12:11 pm »
Så får vi lige et eks. på god muslimsk alvidende debatstil, imellem homosvaper og den latterlige forsvarer af muslimske begreber.
Alt det gætteri i udstiller i tråden, kan vi se på telly og vi er ved at brække os over alle de gisninger på telly i forvejen.

Jeg vil nu ikke sige, det er gætterier. Se her for eksempel: http://www.atimes.com/xi-jinpings-rule-life-dealing-two-risks/

Radio24syv har også haft deres programserie, der hedder Kinasnak, som jeg har fulgt en del med i. De ligger også online.

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    86%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: December 04, 2018, 11:38:20 pm »
Uha, jeg er ikke så orienteret, som jeg egentligt gerne ville være.

Da B&R først blev omtalt, læste jeg noget om at kineserne vil lade det gå uden om Rusland, fordi Rusland er så uberegneligt og ustabilt. Jeg ved ikke om kineserne i melemtiden har fået godt fat om testiklerne på Putin.

Men da var ideen at jernbanen skulle forløbe gennem Kazakhstan, syd om Kaspiske Hav, gennem Iran og munde ud på Sortehavskysten i Georgien. Dermed ville kineserne samtidigt få adgang pg transport, til Centralasiens enorme råstoffer.

Derfra videre i store togfærger, over Sortehavet til Odesa i Ukraine og igen med jernbane til Berlin. Kineserne køber i forvejen meget korn i Ukraine, som nemmere kun transporteres med jernbane, tværs over Asien til Vestkina.

Der er to problemer her. Det ukrainske jernbanet har russisk standard for skinneafstand. I Ukraine river de sig i håret for at få det løst, som en tilnærmelse til EU-standarder.

Dernæst er Odesa Ukraines kriminalitets- og korruptionshovedstad. Det planlægger de ukrainske myndigheder og sikkerhedsstyrker at slå hårdt ned på snart.

Øv, jeg er ved at være en gammel mand. Ellers kunne en togtur med den jernbane være sjov.
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    52.6%
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
Sv: hold dig til sandheden carlo
« Svar #11 Dato: December 05, 2018, 08:10:20 am »
Uha, jeg er ikke så orienteret, som jeg egentligt gerne ville være.

Da B&R først blev omtalt, læste jeg noget om at kineserne vil lade det gå uden om Rusland, fordi Rusland er så uberegneligt og ustabilt. Jeg ved ikke om kineserne i melemtiden har fået godt fat om testiklerne på Putin.

Men da var ideen at jernbanen skulle forløbe gennem Kazakhstan, syd om Kaspiske Hav, gennem Iran og munde ud på Sortehavskysten i Georgien. Dermed ville kineserne samtidigt få adgang pg transport, til Centralasiens enorme råstoffer.

Derfra videre i store togfærger, over Sortehavet til Odesa i Ukraine og igen med jernbane til Berlin. Kineserne køber i forvejen meget korn i Ukraine, som nemmere kun transporteres med jernbane, tværs over Asien til Vestkina.

Der er to problemer her. Det ukrainske jernbanet har russisk standard for skinneafstand. I Ukraine river de sig i håret for at få det løst, som en tilnærmelse til EU-standarder.

Dernæst er Odesa Ukraines kriminalitets- og korruptionshovedstad. Det planlægger de ukrainske myndigheder og sikkerhedsstyrker at slå hårdt ned på snart.

Øv, jeg er ved at være en gammel mand. Ellers kunne en togtur med den jernbane være sjov.
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Online Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    86%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: December 11, 2018, 06:20:07 pm »
Himmelen stiger ned til jorden i Århus i februar. Da kommer det kinesiske danseensemble Shen Yun til Århus.

https://www.shenyunperformingarts.org/aarhus/the-concert-hall-aarhus

Offline Forsvareren

• Senior medlem
  • Activity:
    38.8%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: December 11, 2018, 09:35:30 pm »
Kina har reduceret sine investeringer i Nordamerika med 92% fra 24 mia dollars sidste år til kun 2 mia dollars i år. Det betyder, at Kina nu investerer 9 gange så meget i Europa som i Nordamerika. Se nærmere på https://www.cnbc.com/2018/07/17/china-is-investing-9-times-more-into-europe-than-into-north-america.html