Forfatter Emne: Nu kan du få syn for sagen  (Læst 560 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    35.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist og ateist.
    • Vis profil
Nu kan du få syn for sagen
« Dato: November 22, 2018, 09:26:18 pm »
Din genetiske arv. MyHeritage er nu kommet til Danmark og man kan få analyseret sin DNA og etniske oprindelse for sølle 365 kroner.

(Dette er ikke en reklame)

https://www.myheritage.dk

Jeg vil prøve og håber ikke mine gener er muslimske.

De vakse vil straks sige at gener er ikke muslimske, men det må de være for hvordan kan de allesammen være så håbløse. Det må være arveligt.

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    16.6%
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
Sv: Nu kan du få syn for sagen
« Svar #1 Dato: November 22, 2018, 10:22:22 pm »
Din genetiske arv. MyHeritage er nu kommet til Danmark og man kan få analyseret sin DNA og etniske oprindelse for sølle 365 kroner.

(Dette er ikke en reklame)

https://www.myheritage.dk

De vakse vil straks sige at gener er ikke muslimske, men det må de være for hvordan kan de allesammen være så håbløse. Det må være arveligt.

Har været med til at prøve det (ikke dna) og jeg vil ikke anbefale myheritage.dk Man skal lige betale lidt mere for oplysninger og så skal man lige betale lidt mere OSV osv
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.8%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: November 23, 2018, 04:32:13 pm »
MH er en pengemaskine, jeg ikke kunne drømme om at røre ved - ej heller de andre lignende virksomheder, de efterhånden har opkøbt.

Jeg kunne heller ikke drømme om at sende mit DNA til hverken MH eller andre firmaer, som tilbyder det.
I forvejen synes jeg, at et dansk landsdækkende DNA-Register, som der har været talt om i årevis, er en rigtig dårlig ide, taget i betragtning at der den ene gang efter den anden afsløres sløset omgang med folks personlige oplysninger.

I øvrigt er jeg ligeglad med, om jeg skulle have en eller anden ukendt fætter i Amerika, jeg endnu ikke har opdaget. Mine aner skal jeg nok selv klare at finde på gammeldags maner.

I'm a Troll

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    3.4%
  • Country: aq
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: November 24, 2018, 12:23:00 am »
Jeg har tidligere fået lavet en sådan dna-test hos 23andMe.
I må da gerne se resultatet mht. mit racemæssige ophav. Så kan I jo more jer over at jeg er 0,1% ikke nærmere specificeret "native american". (Det var vist samme resultat hende Elizabeth Warren fik.  :hyper: :hyper: :hyper:)

Jeg har lånt Gubbis 3D-briller.

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.8%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: November 24, 2018, 12:30:08 am »
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om du virkelig har engelske/irske aner, men jeg har hørt de kloge sige, at det resultat lige så godt kan stamme fra de nordiske aner, forstået på den måde at vikingerne jo drog derover i tidernes morgen og medbragte de nordiske/skandinaviske gener, som deres efterkommere så kan være bærere af.
I'm a Troll

Friluftsbøssen

• Gæst
« Svar #5 Dato: November 24, 2018, 12:42:32 am »
Jeg tror ikke jeg har brug for en sådan DNA-analyse. Fordi jeg har allerede slægtsforsket rigtigt meget og er nået flere hundrede år tilbage med alle mine grene. Og jeg har indtil nu kun fundet nordvesteuropæiske aner. Det udelukker selvfølgelig ikke, at der kan være noget eksotisk 1000 år tilbage. Men der er det i hvert fald ikke de første 300-500 år.

Jeg er primært dansk. Men går jeg nogle generationer tilbage, har jeg dog også svenske, tyske, norske og nederlandske aner. De svenske, tyske og norske ligger tilbage fra mine 3-4xtipoldeforældres tid. Nærmere præciseret har jeg norske aner fra området omkring Arendal i det sydlige Norge. Svenske aner fra Halmstad og fra Skanör. Tyske aner fra både Slesvig og nede fra Mecklenburg og vist også lidt fra Bremen-egnen. Rudi vil sikkert blive imponeret over mine 3, 4, 5x tyske tipoldeforældre. :yes:

De nederlandske aner stammer fra de nederlandske bønder, der blev hentet til Amager i 1500-tallet. 1500 lyder langt tilbage, men man skal her huske på, at de nederlandske bønder på Amager levede isoleret fra de oprindelige danske amagerkanere. Så i praksis skulle man helt frem til 1800-tallet før, nederlænderne begyndte at gifte sig med danskerne. Så selvom de boede på Amager siden 1500-tallet, var mine forfædre reelt nederlændere (rent genetisk) helt frem til for 200 år siden. Og de nederlandske traditioner blev holdt i hævd så sent som på min oldefars tid. Nogle af hans søskende (dog ikke ham selv) havde nederlandske navne. Og hans mor (min tipoldemor) hed Trein, som også er et nederlandsk pigenavn.

Der er lidt uenighed blandt forskere om, hvor vidt de kom fra det nuværende Holland eller det nuværende Belgien. Oprindeligt hed det sig, at de var fra et område omkring Amsterdam, men nyere forskning tyder på, at nogle af dem kan have været fra Flandern i det nuværende Belgien. Men uanset hvad, er mine aner jo stadig udelukkende nordvesteuropæiske. Så jeg tror at mit DNA-resultat ville ligne TORSKens ret meget (han er jo også næsten udelukkende nordvesteuropæisk). Jeg er en blanding af skandinavisk og tysk-nederlandsk, med andre ord.
« Senest Redigeret: November 24, 2018, 01:22:39 am af Reptil Formskifter »

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    3.4%
  • Country: aq
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: November 24, 2018, 01:11:47 am »
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om du virkelig har engelske/irske aner, men jeg har hørt de kloge sige, at det resultat lige så godt kan stamme fra de nordiske aner, forstået på den måde at vikingerne jo drog derover i tidernes morgen og medbragte de nordiske/skandinaviske gener, som deres efterkommere så kan være bærere af.

Det lyder rigtigt nok.
Jeg kender ikke min familie længere tilbage end mine bedsteforældre, så det kan da godt være at der skulle være nogle englændere blandt mine forfædre, men jeg har aldrig hørt om det.
Man skal i det hele taget tage deres resultater med et stort gran salt. Det er vist lidt over et år siden jeg tog deres test, og jeg har bemærket at de flere gange har justeret på resultatet. For ikke så længe siden stod der at jeg havde en vis procentdel hollænder i mig, men det har de så ændret igen. Der stod også på et tidspunkt at jeg havde en minimal procentdel vestafrikaner i mig. Det finder jeg nu også ret usandsynligt. Den test skal ikke tages for andet end sjov.
Jeg har lånt Gubbis 3D-briller.

Friluftsbøssen

• Gæst
« Svar #7 Dato: November 24, 2018, 01:24:18 am »

Det lyder rigtigt nok.
Jeg kender ikke min familie længere tilbage end mine bedsteforældre, så det kan da godt være at der skulle være nogle englændere blandt mine forfædre, men jeg har aldrig hørt om det.
Man skal i det hele taget tage deres resultater med et stort gran salt. Det er vist lidt over et år siden jeg tog deres test, og jeg har bemærket at de flere gange har justeret på resultatet. For ikke så længe siden stod der at jeg havde en vis procentdel hollænder i mig, men det har de så ændret igen. Der stod også på et tidspunkt at jeg havde en minimal procentdel vestafrikaner i mig. Det finder jeg nu også ret usandsynligt. Den test skal ikke tages for andet end sjov.

Tak for info. Jeg kan godt høre, at den test ikke er superpålidelig, så den lillebitte overvejelse, jeg kunne have haft om at tage den, har jeg nu droppet.

Jeg kender jo også mine aner så godt, at jeg ikke føler, jeg har brug for testen.

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.8%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: November 24, 2018, 02:25:13 am »

Det lyder rigtigt nok.
Der er så sandelig mange, som tager testen i ramme alvor.
Som sagt kunne jeg ikke drømme om at gøre det, men en af mine FB-venner, jeg kender fra slægtsforskning, sendte mig en invitation til en gruppe vedr. genealogi og DNA, og selv om jeg aldrig har meldt mig ind i den gruppe, bliver indlæg fra den ved med at poppe op på min væg. Jeg kunne selvfølgelig bare blokere for det, men det er ret morsomt at læse.

Hvad justeringerne på dit resultat angår, kan det hænge sammen med, hvilke nationaliteter, som har taget testen. Firmaet, der udfører testen, relaterer til alle andre, som de har i databasen, og eftersom flere og flere tilsyneladende tager testen, bliver databasen hele tiden større og større, og kommer til at omfatte flere personer af samme nationalitet.

I øvrigt kendte jeg heller ikke min familie længere tilbage end til mine bedsteforældre, inden jeg gik i gang med slægtsforskningen, og jeg skal da love for, at jeg fik nogle overraskelser :-)
Ikke vestafrikanere eller native Asian/American, men kun en enkelt nordmand og nogle tyskere  :big_grin:
I'm a Troll

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    19.6%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: November 24, 2018, 09:49:16 am »

Hvis de er må, du godt få en tur sammen med mig og mine fætre i vores BMW.  :smile1:
'Gennem tastaturkrig (og Den Korte Avis) til sejr.'

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    19.6%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: November 24, 2018, 09:53:57 am »
Men det er heller ikke noget, jeg har behov for. Min mor har slægtsforsket i flere år nu på hendes side, og jeg ved allerede at jeg har forfædre langvejs fra.
'Gennem tastaturkrig (og Den Korte Avis) til sejr.'

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    35.8%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: November 24, 2018, 11:38:50 pm »
Jeg bor i et område der historisk har været blandet dansk og tysk, så det kunne tænkes at jeg har noget af begge dele. Men her i nabolaget ligger Friederichsstadt i Nordfriesland, som blev befolket af hollændere, som blev religiøst forfulgt, men fik asyl i det der dengang var under Danmark. I 1600-tallet. Flygtningen var mennoniter. Religiøse arvinger efter gendøberne fra Münster, som var nogle halsstarrige halse.

https://da.wikipedia.org/wiki/Frederiksstad

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.8%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: November 25, 2018, 07:07:54 pm »
Jeg bor i et område der historisk har været blandet dansk og tysk, så det kunne tænkes at jeg har noget af begge dele. Men her i nabolaget ligger Friederichsstadt i Nordfriesland, som blev befolket af hollændere, som blev religiøst forfulgt, men fik asyl i det der dengang var under Danmark. I 1600-tallet. Flygtningen var mennoniter. Religiøse arvinger efter gendøberne fra Münster, som var nogle halsstarrige halse.

https://da.wikipedia.org/wiki/Frederiksstad

Du er måske endda efterkommer af de halsstarrige halse  :blum:
I'm a Troll

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    35.8%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: November 25, 2018, 09:29:12 pm »
Du er måske endda efterkommer af de halsstarrige halse  :blum:

Ja, det kostede landsknægtene dyrt at få gjort has på dem. I den i dag, fredelige Niedersachsiske universittsby Münster.

Men gendøberne er mine yndlingskristne, for de talte ikke bare om guds vilje, men indførte den selv.

Lige som assassinerne er mine yndlingsmuslimer, for de gjorde virkeligt noget ved det på Allahs vegne.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    6.4%
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: November 26, 2018, 09:55:10 am »
@Reptil Formskifter: Mht. slægtsforskning så er det typisk lettest at følge fædrenes slægt i kirkebøgerne, og der mangler tit information om hvor mødrene kom fra. Det, sammen med muligheden for at nogen har været uartig, kan godt føre sjove indfald med sig.

Har også selv (Eller rettere: Mine bedsteforældre fik) lavet slægtsforskning, så jeg kender også dele af min linje flere hundrede år tilbage, men det er jo kun et lille udsnit af det totale antal forfædre der er listet i de bøger (I hvert fald dem jeg har).