Forfatter Emne: DF vil af med 7-trinsskalaen!  (Læst 133 gange)

Offline Convex Earth (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.8%
  • Country: 00
    • Vis profil
DF vil af med 7-trinsskalaen!
« Dato: November 22, 2018, 09:20:15 am »
DF vil af med 7-trinsskalaen!

https://www.altinget.dk/artikel/176664-df-vil-af-med-7-trinsskalaen

"Der findes ikke længere gode argumenter for at beholde 7-trinsskalaen.

Det mener Dansk Folkeparti, der i flere år har forholdt sig kritisk til karakterskalaen, som blev indført i 2006.

På baggrund af et nyt svar fra uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) til DF mener partiets Alex Ahrendtsen, at skalaen må synge på sidste vers."

”Regeringen vil meget gerne være international. Nu viser det sig, at man internationalt giver Dansk Folkeparti ret. Så må vi gå ud fra, at regeringen begynder at forberede en opgivelse af den nuværende karakterskala.”

Han har ikke lagt sig fast på, hvad der skal træde i stedet, men konkluderer, at den gamle 13-skala ”fungerede godt”."

Der er delte meninger om karakterskalaer, både den gamle 13-skala og nu 7-skalaen!

Nogle mener, at skalaer fører til et karakterræs, om at få et 7-tal eller før et 13-tal, ellers er man en sinke?

Eleverne bliver stressede og føler sig dumme, hvis de får en mindre karakter i et fag!

Andre mener derimod, at man kan nøjes med karakteren bestået - ikke bestået - bestået middel - bestået med udmærkelse osv.?

Men man må jo nok indrømme, at vi lever i et konkurrence samfund, hvor de dygtigste kommer videre op i uddannelses systemet, og dette kræver måske en vurderings skala med tal?

Din mening?
Jorden er konveks og flad

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: DF vil af med 7-trinsskalaen!
« Svar #1 Dato: November 22, 2018, 09:31:03 am »
Jeg kunne også godt lide 13 skalaen, MEN hvis vi går tilbage til den skal den revideres, fordi den stemmer meget dårligt overens med international karaktergivning, og karaktererne kan risikere at blive konverteret på en måde som giver danskere et lavere snit end de reelt har. Det var hele argumentet for at skifte til 7 skalaen.

Så hvis vi går tilbage til 13 skalaen bør 13-tallet sløjfes.

Friluftsbøssen

• Gæst
« Svar #2 Dato: November 22, 2018, 09:44:30 am »
Jeg var fra starten af kritisk overfor den nye skala og synes jeg har fået ret i min skepsis.

Der er i dag alt for mange, der får 12 hele tiden, fordi der mangler den der niveaunuance mellem 11 og 13, som der var på den gamle skala. I dag får alle, der tidligere ville have fået 11, i stedet 12. Men dem, der før ville have fået 13, får også bare 12!

Gid 7-trinsskalaen havde været der i min skoletid. Jeg fik kun to 13-taller. Men jeg fik 6-7 11-taller. I dag havde jeg fået 8-9 12-taller. :hyper:

Dog må jeg indrømme, at dengang i min skoletid undrede jeg mig over, hvor grænsen gik mellem 11 og 13. De par gange, jeg fik 13, syntes jeg ikke, at jeg havde været bedre end de mange gange, hvor jeg fik 11. Så jeg fandt aldrig helt ud af, hvad man skulle gøre for at få 13 i stedet for 11. Derfor kan man måske godt argumentere, at man kunne sløjfe 13 og bare give 11. Fordi i praksis mener jeg, at det næsten er samme præstation.

Men jeg kunne godt lide, at der var flere trin og dermed flere nuancer på 13-skalaen end på 7-trinsskalaen. Så var det nemmere at sortere fårene fra bukkene.
« Senest Redigeret: November 22, 2018, 09:48:09 am af Reptil Formskifter »

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: November 22, 2018, 09:50:49 am »
Jeg var fra starten af kritisk overfor den nye skala og synes jeg har fået ret i min skepsis.

Der er i dag alt for mange, der får 12 hele tiden, fordi der mangler den der niveaunuance mellem 11 og 13, som der var på den gamle skala. I dag får alle, der tidligere ville have fået 11, i stedet 12. Men dem, der før ville have fået 13, får også bare 12!

Gid 7-trinsskalaen havde været der i min skoletid. Jeg fik kun to 13-taller. Men jeg fik 6-7 11-taller. I dag havde jeg fået 8-9 12-taller. :hyper:

Det er ellers 7 skalaens styrke at den samler 11 og 13 i én karakter. For under det gamle system kunne du risikere at et 11 tal blev omregnet til et B eller B+, hvis det blev omregnet internationalt, men præstationen du skal lave for at opnå det tilsvarer faktisk et A i både europæisk og amerikansk bedømmelse. 13 taller var meget svære at opnå, så danskere i udlandet ville fremgå med lavere snit end de reelt havde, medmindre dem der foretog omegningen havde meget specifikt kendskab til dansk karaktergivning.

For mig at se er 7-tals modellens problem det store mellemrum mellem karaktererne 7 og 4, hvor der præstationsmæssigt er en meget lille forskel.

Friluftsbøssen

• Gæst
« Svar #4 Dato: November 22, 2018, 09:59:52 am »

Det er ellers 7 skalaens styrke at den samler 11 og 13 i én karakter. For under det gamle system kunne du risikere at et 11 tal blev omregnet til et B eller B+, hvis det blev omregnet internationalt, men præstationen du skal lave for at opnå det tilsvarer faktisk et A i både europæisk og amerikansk bedømmelse. 13 taller var meget svære at opnå, så danskere i udlandet ville fremgå med lavere snit end de reelt havde, medmindre dem der foretog omegningen havde meget specifikt kendskab til dansk karaktergivning.

For mig at se er 7-tals modellens problem det store mellemrum mellem karaktererne 7 og 4, hvor der præstationsmæssigt er en meget lille forskel.

Mens du skrev, sad jeg og redigerede mit indlæg og tilføjede et par kommentarer, som gør, at mit indlæg er lidt mere i tråd med, hvad du nævner HEROVER.

Jeg kom i tanker om, at jeg i praksis aldrig helt kunne gennemskue, hvad der gjorde, at man fik 13 i stedet for 11. Så derfor kan jeg godt følge argumentet om at sløjfe 13-tallet.

Man kunne også bare lave en 12-skala i stedet for en 13-skala. For springet mellem 11 og 12 er mindre.

Jeg er enig med dig i, at det er fjollet, at hvor man før fik 7 eller 8, får man i dag 4 eller 7. Det spring er for stort.

(Der gik også lidt kludder i dette indlæg, men det er nu rettet. Jeg havde sat citat forkert i første omgang).
« Senest Redigeret: November 22, 2018, 10:11:17 am af Reptil Formskifter »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Skolen som sorteringsmekanisme
« Svar #5 Dato: November 22, 2018, 11:17:59 am »
Formålet med at have en nuanceret karakterskala er selvfølgelig, at skolen skal sortere eleverne, og fastlægge deres muligheder i samfundet resten af livet.

Fordelen er især, at det er billigere at uddanne borgere, hvis de er sorteret, før de starter på en kostbar uddannelse.

En af ulemperne er, at det ikke er sikkert, at karaktererne er retfærdige. Det betyder så mere på det personlige plan end på samfundsplan.

Med det syn på skolen, som borgerne har, og som også kommer til udtryk her - så kan det ikke være anderledes - for man er slet ikke indstillet på at ofre mere på uddannelse, end man allerede gør.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    11.2%
  • Country: aq
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: November 22, 2018, 01:02:32 pm »
Den gamle karakterskala havde det problem at 13-tallet var "mystisk" og at lærerne havde forskellige meninger om hvordan karakteren skulle bruges. Nogle lærere mente at den skulle gives for den perfekte præstation, andre mente at den kun skulle gives hvis man præsterede noget ud over det perfekte, for eksempel hvis man løste en matematikopgave på en meget smartere måde end det var meningen. I følge den sidste fortolkning skulle 13-tallet så stort set aldrig bruges, og der ville være mange fag hvor det var teoretisk umuligt at få 13, for eksempel i diktat hvor man aldrig kan gøre det bedre end at stave alle ordene korrekt.

7-trinskalaen har efter min mening det problem at der mangler en karakter mellem 7 og 10. Der er simpelthen for stort et spring fra middelkarakteren op til den første "pæne" karakter.
Jeg synes også at -3 er en forkert karakter. Det er lige ondt nok at en karakter skal være negativ, og den kan trække gennemsnittet godt ned. Bruger man egentlig negative karakterer i udlandet?

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: November 22, 2018, 01:54:02 pm »
Bruger man egentlig negative karakterer i udlandet?

Mange steder bruger man bogstaver A, B, C osv. i stedet for tal.

Nogle europæiske lande bruger ECTS-skalaen: A, B, C, D, E, FX og F.

Den amerikanske karakterskala: A, A-, B+, B, B-, C+, C, C-, D og F

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Forsvareren

• Senior medlem
  • Activity:
    38.8%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: November 22, 2018, 02:31:43 pm »
Jeg er enig i, at karakteren 13 hovedsageligt var en snobbekarakter, der blev indført af de borgerlige partier, som ønskede en speciel høj elitekarakter til dem, der var noget ud over det sædvanlige. Sådan blev karakteren bare aldrig brugt, og det var alt for ofte bare en lille bagatel eller tilfældighed, der afgjorde, om man fik 11 eller 13.

Men det største problem i 7-trinsskalaen er, at der er for få karakterer. På 13-skalaen er der 5 beståelseskarakterer under 11: 6, 7, 8, 9 og 10. Dette giver gode muligheder for at give den rigtige karakter, hvilket jeg som eksaminator og censor gjorde i mange år. Men på 7-trinsskalaen er der kun karaktererne 2, 4, 7 og 10. Dels giver dette for få nuancer, og dels er der alt for store spring mellem karaktererne.

Det er især 13-skalaens 7-tal, der forsvandt. For på den gamle skala var der følgende beståelseskarakterer på højest middel:
6: kun lige bestået.
7: klart bestået, men lidt under middel.
8: middel

På den nye skala var der reelt kun to karakterer, selvom nogle vil hævde, at der er tre:
2: kun lige bestået.
4: den jævne præstation med mangler
7: den gode præstation

Men i praksis bliver 4-tallet normalt givet for den gennemsnitlige præstation, mens 7-tallet nærmere svarer til 13-skalaens 9-tal.

Desuden har den manglende adgangsbegrænsning til de gymnasielle uddannelser bevirket, at karakterfordelingen i en klasse ofte er noget i retning af:
Nogle få dumper med karakteren 00.
Næsten halvdelen af klassen består kun lige netop med karakteren 02.
Der gives nogle få 4-taller.
Kun måske 3-4 stykker får højere karakterer end 4.

Så det er ikke kun karakterskalaen, der er problemet. For er langt større problem er de mange, der kun tager en gymnasiel uddannelse for at få tiden til at gå - samt for at få SU. Jeg har bare ikke noget godt forslag til, hvordan man kan løse dette problem? Men man er i det mindste nødt til at have en karakterskala, der er tilstrækkelig nuanceret til, at eleverne hurtigt kan se karakterforbedringer, hvis de begynder at arbejde lidt mere. Det er bare alligevel ikke nok til at undgå de mange, der er ligeglade med karakterer og lektier og desuden har stort fravær, fordi det kun er deres SU, der interesserer dem.

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    11.2%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: November 22, 2018, 02:39:59 pm »

Det er bare svært at tage en gennemsnit når karaktererne er bogstaver.

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    11.2%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: November 22, 2018, 03:08:39 pm »
Man burde vel lave et karaktersystem der afspejlede den normalfordeling som elevernes præstation helt naturligt følger. Middelkarakteren skulle derfor ligge midt i skalaen med lige mange karakterer over og under fordelt med samme afstand fra middelkarakteren. Her er 7-trinskalaen helt forkert. Der er kun to karakterer over middel, men fire under. Der er desuden kun 5 points forskel mellem top- og middelkarakteren mens der er 10 points forskel mellem bund- og middelkarakteren. Med andre ord trækker en god karakter for lidt op i gennemsnittet mens en dårlig karakter trækker for meget ned. Hvis man i et fag laver en pæn præstation lidt over middel (svarende til et gammelt 9-tal) bliver man stadig spist af med middelkarakteren 7. Men hvis man i et andet fag ligger lidt under middel, ryger man straks tre point ned til et 4-tal, hvilket trækker godt ned i gennemsnittet.

Offline Forsvareren

• Senior medlem
  • Activity:
    38.8%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: November 22, 2018, 03:21:43 pm »

Det er bare svært at tage en gennemsnit når karaktererne er bogstaver.
Bogstaverne kan omsættes til tal. F. eks. står karakteren A for 90-100%, mens dumpekarakteren F står for 0-59%. Det amerikanske karaktersystem opmuntrer altså til skriftlige prøver med 100 spørgsmål, hvor karakteren så kan gives automatisk ud fra antallet af rigtige svar.

Men efter min mening overdrives ideen om gennemsnit stærkt i Danmark. Den grundliggende ide er jo, at man ikke må droppe et eneste fag, fordi alle fag tæller lige meget til gennemsnittet. Så man håber på den måde at gøre eleverne mere flittige i alle fag. Men ulempen er jo, at når man skal videreuddannes eller have job, så er alle fag jo slet ikke lige vigtige alligevel! F. eks. dur det jo ikke for en ingeniør at have topkarakterer i oldtidskundskab, musik og gymnastik til at trække bundkarakterer i matematik, fysik og kemi op over beståelsesgrænsen! Aftagerne burde derfor se mindre på gennemsnittet og mere på i hvilke fag, den pågældende har sine gode karakterer (og stort set totalt ignorere karakterer i irrelevante fag).