Forfatter Emne: Opdatering af GuBBi?  (Læst 305 gange)

Offline Convex Earth (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.8%
  • Country: 00
    • Vis profil
Opdatering af GuBBi?
« Dato: November 21, 2018, 10:12:51 am »
GuBBi bør nok bemærke ved opdateringen den 3. december, at sitet ikke har et sikkerheds certifikat!

GuBBi´s side er en http uden s side, og burde nok rettes til en https side?

"En http side medfører at det er mærket som ikke sikkert - hvilket kan ses foroven til venstre på siden - af samme årsag er det nemmere for en maliciøs hacker at overtage en administrativ konto og få fuld kontrol over hjemmesiden, inklusiv installation af en uønsket bot!

Det mest fyldestgørende korte svar er, iht https protokollen, at det godt nok er vigtigere hvis pengeoverførsler er involveret, men det er nødvendigt at forstå andre maliciøse risici, ved ikke at have et sådant certifikat implementeret og iøvrigt at heller ikke https garantere sikkerhed mod sådan aktivitet! - citat"

https://www.novicell.dk/blog/goer-dit-website-mere-sikkert-for-besoegende/

Hvad siger GuBBi til dette forslag?
Jorden er konveks og flad

Friluftsbøssen

• Gæst
Sv: Opdatering af GuBBi?
« Svar #1 Dato: November 21, 2018, 10:20:13 am »
De uønskede bots har måske noget med de mange gæster at gøre?

Eller kan de uønskede bots være de mange enslydende profiler, der taler hinanden efter munden?

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: November 21, 2018, 10:25:40 am »
Problemet med at gøre det er at siden skal genudgives. Det kan sagtens være at det ville køre som smurt, men mit problem er at jeg ikke har en større IT-afdeling at trække på hvis noget går galt. Så hvis jeg implementerer denne ændring, og genudgiver siden med et certifikat, kan der potentielt gå noget galt og siden kan gå ned, ligesom den var nede et par uger for lidt siden.

Så indtil videre har jeg lavet en cost-benefit analyse der siger at fordelene ikke opvejer for risikoen. Specielt fordi fordelene er nærmest ikke eksisterende fordi der ikke er nogen følsomme private oplysninger der bliver gemt her på siden. Hvis jeg også brugte siden til at hoste folks private emails, ligesom sol.dk, ville jeg absolut gå efter et certifikat.

Det kan godt være det er noget jeg alligevel vil kigge på at gøre på et senere tidspunkt for yderligere at fremtidssikre siden, dog. Indtil videre har det bare ikke været det værd.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: November 21, 2018, 10:26:52 am »
De uønskede bots har måske noget med de mange gæster at gøre?

Eller kan de uønskede bots være de mange enslydende profiler, der taler hinanden efter munden?

hvis du snakker om de bots der gæster siden, så kan jeg bekræfte at de ikke har adgang til noget som helst data en menneskelig gæstebruger ikke har adgang til.

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    14%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: November 21, 2018, 11:42:37 am »
GuBBI

Citér
Hvis jeg også brugte siden til at hoste folks private emails, ligesom sol.dk, ville jeg absolut gå efter et certifikat.

Jeg ved ikke, hvad det betyder hoste  :big_grin: private emails .. så vidt jeg husker, har jeg oplyst min email adr.  herinde.

Men Sol kunne vel ikke logge ind på folks email ?  :ohmy:

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    15.2%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: November 21, 2018, 12:17:09 pm »
GuBBI

Citér
Hvis jeg også brugte siden til at hoste folks private emails, ligesom sol.dk, ville jeg absolut gå efter et certifikat.

Jeg ved ikke, hvad det betyder hoste  :big_grin: private emails .. så vidt jeg husker, har jeg oplyst min email adr.  herinde.

Det jeg mener er at siden her ikke fungerer som din email server. Skal ikke kunne sige om SOL har direkte adgang til dine emails, måske har de krypteret det på en måde så kun dit eget log-in kan give adgang, men de har i hvert fald en side med en email server tilknyttet, hvilket jeg ikke har.

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.8%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: November 21, 2018, 03:42:54 pm »
Problemet med at gøre det er at siden skal genudgives. Det kan sagtens være at det ville køre som smurt, men mit problem er at jeg ikke har en større IT-afdeling at trække på hvis noget går galt. Så hvis jeg implementerer denne ændring, og genudgiver siden med et certifikat, kan der potentielt gå noget galt og siden kan gå ned, ligesom den var nede et par uger for lidt siden.

Så indtil videre har jeg lavet en cost-benefit analyse der siger at fordelene ikke opvejer for risikoen. Specielt fordi fordelene er nærmest ikke eksisterende fordi der ikke er nogen følsomme private oplysninger der bliver gemt her på siden. Hvis jeg også brugte siden til at hoste folks private emails, ligesom sol.dk, ville jeg absolut gå efter et certifikat.

Det kan godt være det er noget jeg alligevel vil kigge på at gøre på et senere tidspunkt for yderligere at fremtidssikre siden, dog. Indtil videre har det bare ikke været det værd.

Ja, jeg synes også at du skal overveje at få det gjort på et tidspunkt!

Jeg har ihvertfald slettet min "ikke sikker" side, fordi folk ikke var interesseret i en side som ikke er sikker at logge på, samt bot og andre problemer med den!

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.8%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: November 21, 2018, 03:47:26 pm »
GuBBI

Citér

Det er der ihvertfald flere medlemmer på sol der mente de kunne!

Nu virker deres debat så ikke længere fordi de har nedlagt den, men deres sol mail er stadig ok - jeg har selv en på sol!

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    14%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: November 21, 2018, 03:54:59 pm »
Tak, så forstår jeg  :smile1:

Så vidt jeg husker, fik man automatisk, oprettet en Sol.mail derinde, jeg havde mange problemer med den, og brugte den kun få gange, den har jeg så åbenbart endnu  :blush:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: November 21, 2018, 03:57:15 pm »

Jeg har ihvertfald slettet min "ikke sikker" side, fordi folk ikke var interesseret i en side som ikke er sikker at logge på, samt bot og andre problemer med den!

Det er helt vildt selvmodsigende, fordi Gubbis site er en succes - og det er din site slet ikke.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.8%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: November 21, 2018, 04:38:14 pm »

Det er helt vildt selvmodsigende, fordi Gubbis site er en succes - og det er din site slet ikke.

Nu har jeg gennem længere tid spurgt folk på flere medier også på facebook, om de ville være med til at opbygge min side, men efter at have set denne "ikke sikker" meddelelse foroven på siden, har de bare nøjes med at kigge på uden tilmelding!

Hertil kommer selvfølgelig det meget væsentlige, at min side ikke figurerer på Google søgemaskine som denne side jo gør!

En side kommer som regel kun på Google søgemaskine, når man selv ejer den med navn og adresse oplysning på nettet!

Og da jeg i modsætning til GuBBi ønsker at være anonym, får en sådan hjemmeside nok aldrig succes!

Derfor lukkede jeg min ned! :yes:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: November 21, 2018, 04:51:13 pm »
Nu har jeg gennem længere tid spurgt folk på flere medier også på facebook, om de ville være med til at opbygge min side, men efter at have set denne "ikke sikker" meddelelse foroven på siden, har de bare nøjes med at kigge på uden tilmelding!

Hertil kommer selvfølgelig det meget væsentlige, at min side ikke figurerer på Google søgemaskine som denne side jo gør!

En side kommer som regel kun på Google søgemaskine, når man selv ejer den med navn og adresse oplysning på nettet!

Og da jeg i modsætning til GuBBi ønsker at være anonym, får en sådan hjemmeside nok aldrig succes!

Google ser på, tolker og sammenholder mere end 200 forskellige signaler på en hjemmeside, og man kan godt optimere det.

- men det kræver altså også, at man først kommer i gang på en eller anden måde.

Folk vil have at forskellige meninger mødes - og ikke en bestemt bias.

Det har Gubbi forstået, så han accepterer, at man skriver noget, som han er dybt uenig i.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.4%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: November 22, 2018, 12:55:55 am »

Udtal dig ikke om noget du ikke ved noget om.
Altid glad for at hjælpe. :smile:

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.8%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: November 22, 2018, 09:47:12 am »

Google ser på, tolker og sammenholder mere end 200 forskellige signaler på en hjemmeside, og man kan godt optimere det.

- men det kræver altså også, at man først kommer i gang på en eller anden måde.

Folk vil have at forskellige meninger mødes - og ikke en bestemt bias.

Det har Gubbi forstået, så han accepterer, at man skriver noget, som han er dybt uenig i.

Ja, jeg er enig i, at man skal have nogle medlemmer for at få forskellige meninger på en side og komme igang.

Dette var så også muligt på min tidligere side med forskellige kategorier for debat, hvor ordet var frit ligesom her.

Men det er svært at starte en ny hjemmeside op i vore dage, fordi langt de fleste sidder på FB, hvor der er noget i retningen af 3,5 millioner danskere.

Det er måske nok ikke umuligt at få en side på Google som er anonym eget, men det er meget svært.

Hvis du går ind på Google og skriver "debatfora på nettet", vil du få syn for sagen, og opdage at den gamle side din-debat har en fornem placering på siden! :yes:

Friluftsbøssen

• Gæst
« Svar #14 Dato: November 22, 2018, 10:07:03 am »

Jeg tror du havde gode nok intentioner med din debatside. Men de ting, der gjorde, at jeg ikke benyttede den, var:

1. Der var ingen brugere derinde, bortset fra et par stykker. Du kan argumentere for, at hvis jeg var kommet derind, kunne vi have lavet det til et bedre forum, da jeg skriver mange indlæg. Men folkene fra din-debat gider alligevel ikke konspirationsteorier og så kunne vi to have siddet og skrevet om flad jord o.s.v. helt alene. :blum:

2. Du nævner selv, at du gerne vil være anonym. Det har jeg stor forståelse for. Men det er også samtidig et problem, hvis du vil have gang i forummet, at du insisterer på at være anonym, mens du - som ejer af siden - kan se alle folks mail- og ip-adresser. Det kræver, at folk har tillid til dig. Hvilket er svært, når du netop er anonym. Selvom jeg nu tror du er ganske harmløs, selvom du har en lille drillepind i dig. :yes:

3. Jeg var på to andre fora i forvejen, hvor jeg egentlig følte, at der var okay ytringsfrihed. Så syntes jeg ikke, at jeg behøvede et tredje. Nu hvor SOL i mellemtiden er lukket, kunne jeg måske have været mere motiveret for at komme derind, for nu er der kun din-debat tilbage. Og det troede vi jo også næsten var ved at gå nedenom og hjem her for et par uger siden.
« Senest Redigeret: November 22, 2018, 10:09:22 am af Reptil Formskifter »