Forfatter Emne: Nej til job? - ingen dagpenge?  (Læst 2432 gange)

Vintersne

• Gæst
Nej til job? - ingen dagpenge?
« Dato: Januar 21, 2015, 08:54:39 am »
Nej til job? - ingen dagpenge?

http://www.bt.dk/danmark/nu-stiller-danskerne-krav-arbejdsloese-skal-yde-en-indsats-for-dagpengene

"Henning Jørgensen, som er professor ved Aalborg Universitet og en af forskerne bag undersøgelsen, vurderer, at undersøgelsens resultat er et udtryk for, at mantraet om »ret og pligt«, som nuværende justitsministers Mette Frederiksen (S) slog på tromme for i sin tid som beskæftigelsesminister, er slået igennem.

»Man kan sige, at begrebet »ret og pligt« er slået igennem hos lønmodtagerne som noget, hvor man ikke bare kan få støtte uden at gøre noget for det. Mette Frederiksen har ikke levet forgæves,« siger Henning Jørgensen til avisen."

Jeg mener, at reglerne er stramme nok i dag, men regeringen og de Radikale, mener at ledige skal tage ethvert job - også til 110 kroner i timen!

Men hvis ikke de vil dette, så skal dagpengene tages fra de ledige med det samme - mener Morten Østergaard fra De Radikale nu!

Hvad mener du?

Offline Fynbokvinde

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Sv: Nej til job? - ingen dagpenge?
« Svar #1 Dato: Januar 21, 2015, 03:53:05 pm »
Jeg mener at der er stor forskel på dagpenge og kontanthjælp. Jeg kunne forstå hvis forslaget var for dem på kontanthjælp, for det er en gratis ydelse. Men man har jo selv  indbetalt et beløb til sin arbedsløsFORSIKRING , hvilket betyder at staten har mulighed for at investere de penge.

Derfor er man  som arbejdsløs naturligvis underlagt politikernes krav om jobsøgning. Men at tage dagpenge fra folk (en form for ekstra SKAT til staten), kan man altså ikke tillade sig.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    10.2%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Januar 21, 2015, 05:27:45 pm »
Nu har jeg ikke meget kendskab til hverken kontanthjælp eller dagpenge, men kontanthjælp er vel ikke en gratis ydelse, når alle, incl. kontanthjælpsmodtageren betaler ind til den ?
Desuden vil jeg da ikke kalde det en "forsikring" hvis betingelserne kan ændre sig hen ad vejen.
Ved en forsikring har man en fast aftale der ikke kan ændre sig så længe forsikringen løber.
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Joakim

• Gæst
« Svar #3 Dato: Januar 21, 2015, 07:32:34 pm »
Nu har jeg ikke meget kendskab til hverken kontanthjælp eller dagpenge, men kontanthjælp er vel ikke en gratis ydelse, når alle, incl. kontanthjælpsmodtageren betaler ind til den ?
Desuden vil jeg da ikke kalde det en "forsikring" hvis betingelserne kan ændre sig hen ad vejen.
Ved en forsikring har man en fast aftale der ikke kan ændre sig så længe forsikringen løber.

Kontanthjælp  får du uden betingelser, nu har BA godt nok indført at en kontanthjælps modtager skal søge job, du kan få det et helt liv, der er set eksempler på 40 år.
hvis du får 10.000 af staten og så skal betale et par tusinde tilbage, har du stadig fået, ikke ydet.

Dagpenge skal optjentes 1964 timer, og der betales til ordningen, den er tidsbegrænset og der stille krav undervejs, til trods for det i højeste grad er i modtagerens interesse at find job, da kassen ellers lukkes, og de som regel har hus eller er gift.

Faktisk er det en mærkværdig ordning Anker fik indført. Forskelsbehandling af rang.

Offline Fynbokvinde

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Januar 21, 2015, 07:55:44 pm »

Rigtig nok betaler alle mennesker* skat, men skat går til fælleskassen som politikerne så fordeler. De penge der indbetales til en a-kasse/arbejdsløsforsikring, er  indbetalerens garanti for forsørgelse (en kort periode), hvis man skulle miste sit arbejde. Pengene er øremærket og man kan vel på en måde sige, at de er en ekstra frivillig skat.

*Selvom kontanthjælpsmodtager betaler skat af det beløb de modtager, betragter jeg dem ikke som skatteyder. Det er ikke at bidrage til fælleskassen.
« Senest Redigeret: Januar 21, 2015, 08:09:01 pm af Fynbokvinde »

Offline Fynbokvinde

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Januar 21, 2015, 08:05:21 pm »
citat: "Kontanthjælp  får du uden betingelser, nu har BA godt nok indført at en kontanthjælps modtager skal søge job, du kan få det et helt liv, der er set eksempler på 40 år.
hvis du får 10.000 af staten og så skal betale et par tusinde tilbage, har du stadig fået, ikke ydet.

Dagpenge skal optjentes 1964 timer, og der betales til ordningen, den er tidsbegrænset og der stille krav undervejs, til trods for det i højeste grad er i modtagerens interesse at find job, da kassen ellers lukkes, og de som regel har hus eller er gift.

Faktisk er det en mærkværdig ordning Anker fik indført. Forskelsbehandling af rang."

Det er jo to  ordninger, så selvfølgelig vil der være forskel på betingelserne. Ved at betale til en a-kasse har du jo købt dig til nogle bedre betingelser for en periode, dog ikke uden krav.

Joakim

• Gæst
« Svar #6 Dato: Januar 21, 2015, 08:20:51 pm »
Begge er vel til midlertidig forsørgelse, hvor km så køre lidt mere på frihjul, alt efter kommune selvfølgelig og jobparat eller aktiveringsparat. Pengemæssigt er det jo næsten det samme.

Offline Fynbokvinde

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Januar 21, 2015, 08:34:50 pm »
Begge er vel til midlertidig forsørgelse, hvor km så køre lidt mere på frihjul, alt efter kommune selvfølgelig og jobparat eller aktiveringsparat. Pengemæssigt er det jo næsten det samme.

Ja.. det skal da helst kun være midlertidigt forsøgelse begge dele. Men pengemæssigt er det bestemt ikke det samme. Når du modtager dagpenge kan du fortsat eje din bolig m.m. samt optjene ferie og rejse til udlandet. Som kontanthjælpsmodtager må du ikke eje mere end ca 10.000kr, ikke holde ferie uden kh bliver modregnet  samt du må ikke rejse til udlandet.

Samt du modtager dagpenge uanset din kærestes (sambo) eller ægtefælles indkomst..
« Senest Redigeret: Januar 21, 2015, 10:13:32 pm af Fynbokvinde »

Rollo

• Gæst
« Svar #8 Dato: Januar 21, 2015, 10:58:37 pm »
Jeg synes ikke man skal jagte de arbejdsløse, nu hvor der er så mange uden arbejde. Hvis der var meget få arbejdsløse og industrien og andre erhverv stod og manglede folk, så var situationen en anden, så kunne man godt tillade sig at prikke folk på skulderen og bede dem om at søge arbejde. Men sådan er situationen ikke.

Offline hanne

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Januar 21, 2015, 11:05:06 pm »
jeg gider ikke arbejde
det har jeg aldrig gjort
og har heller aldrig fået noget fra det offentlige.
religion er roden til al ondskab på jorden
og skulle forbydes.

Offline Fynbokvinde

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Januar 21, 2015, 11:29:48 pm »
Jeg synes ikke man skal jagte de arbejdsløse, nu hvor der er så mange uden arbejde. Hvis der var meget få arbejdsløse og industrien og andre erhverv stod og manglede folk, så var situationen en anden, så kunne man godt tillade sig at prikke folk på skulderen og bede dem om at søge arbejde. Men sådan er situationen ikke.

Arbejdssituationen og kravene skal stå mål med hinanden.  Skørt at tvinge arbejdsløse til at skrive x-antal  ansøgninger/uge som situationen  er nu. Men jeg synes altid der kan og skal stilles krav om at både dagpengemodtager og KH-modtager skal gøre hvad de kan for at forbedre deres muligheder for at få job.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    10.2%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Januar 22, 2015, 10:30:03 am »
jeg gider ikke arbejde
det har jeg aldrig gjort

Mon ikke du bare mener at du ikke gider arbejde for andre ?
For så har jeg det helt på samme måde.
Jeg gider godt at arbejde for mig selv, men hvorfor skulle jeg dog arbejde for andre ?
Det er jo bare at spilde sin tid og samtidig forære fortjenesten væk.

Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline hanne

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Januar 22, 2015, 12:07:45 pm »
jeg gider ikke arbejde
det har jeg aldrig gjort

Mon ikke du bare mener at du ikke gider arbejde for andre ?
For så har jeg det helt på samme måde.
Jeg gider godt at arbejde for mig selv, men hvorfor skulle jeg dog arbejde for andre ?
Det er jo bare at spilde sin tid og samtidig forære fortjenesten væk.

jo noget i den retning.
religion er roden til al ondskab på jorden
og skulle forbydes.