Forfatter Emne: Er der en Dansk lære tilstæde?  (Læst 1047 gange)

Friluftsbøssen

• Gæst
Sv: Er der en Dansk lære tilstæde?
« Svar #15 Dato: Oktober 25, 2018, 10:58:25 pm »
5 ud af 6. Jeg faldt af på den med de sammensatte ord. Jeg var ikke klar over, at man ikke kan sige Musik Festival i to ord. Synes egentlig (det er sikkert også en fejl, fordi rettelig bør jeg vel skrive "JEG synes ikke"...men i talesprog mener jeg, at det må være ok at skrive "synes ikke" og udelade det personlige pronomen), at jeg tit har set Musikfestival blive skrevet både musik-festival og musik festival. Faktisk vil jeg mene, at det er noget pjat, at der skal være regler for, hvordan man må skrive Musikfestival. Så længe det forstås, er det da uendeligt ligegyldig, om der er bindestreg imellem de to ord eller om det er skrevet i to ord. Folk skal da skam nok forstå meningen alligevel! :yes:

Er ikke helt tilfreds (UPS, sorry for igen at udelade personligt pronomen :hyper:), for jeg fik som regel enten 11 eller 13 i retstavning i Folkeskolen. MEN det er jo også efterhånden adskillige årtier siden. Og lur mig om ikke diverse grammatiske regler er ændret et hav af gange siden! Når man så ikke går i skole mere, er det ikke nemt at holde sig ajour med den regeljungle.

Jeg ved dog selv, at mit dansk er udmærket. Ikke perfekt efter diverse regler - men jeg staver godt og sætter komma okay godt (tror jeg nok). Så begår jeg sikkert enkelte fejl hist og pist, fordi jeg ikke er ajour med alle firkantede regler. Det lever jeg fint med. Min bror er faktisk Folkeskolelærer og jeg staver MINDST ligeså godt som ham, så jeg mener ikke, at jeg har noget at skamme mig over.

Mit problem er mere, at folk klager over, at jeg ikke forstår at begrænse mig og at jeg skriver for lange indlæg. Det var i øvrigt også en klage, min dansklærerinde havde i sin tid. Jeg var vild med stil. Især fristil! Så det endte som regel med, at når de andre elever havde skrevet 3-4 A4-sider, var jeg typisk oppe på 6-8 sider. Jeg kunne skrive en hel roman, fordi jeg elskede at lommefilosofere, at perspektivere og at ytre mig om mine holdninger til dig og dat. Da jeg gik ud af Folkeskolen, fik jeg følgende skudsmål af min klasselærerinde: "Reptil Formskifter (det hedder jeg dog ikke he he, men det skriver jeg så bare her) har så ABSOLUT sine meningers mod og lider på ingen måde af konfliktskyhed". Det var en pæn måde at sige på, at hun mente jeg elskede diskussioner og debatter. Jeg var også lidt fræk nogle gange, når jeg irrettesatte lærerne, hvis jeg mente, at de tog fejl. Men autoritetstro har jeg aldrig været, så jeg har aldrig haft problemer med at diskutere med lærerne, hvis jeg mente, at de tog fejl.

DET har jo ikke forandret sig siden! Jeg har altid godt kunne lidt at have rollen som den lidt frække dreng, der tør udfordre autoriteterne og konventionerne. Allerede i 7. klasse, var der en af mine klassekammerater, der spurgte mig: "Hvorfor skal du altid mene det modsatte af alle os andre?". Jeg tror det handler om, at jeg hader flokmentalitet og at jeg mener, at kollektivistisk tankegang/flokmentalitet skal udfordres. Derfor er der brug for, at nogle tør tænke udenfor boksen!". Sådan gik det til, at jeg i Folkeskolen som den eneste i klassen IKKE lod mig konfirmere. Og som den eneste af drengene spillede jeg tennis, hvor alle de andre spillede fodbold. Og da jeg endelig begyndte med fodbold, blev jeg målmand - fordi han skiller sig jo også ud! De andre i klassen lyttede til engelsk musik. Jeg foretrak latinomusik på spansk og italiensk og allerede, da jeg var 13 år gammel, talte jeg italiensk. Hvilket de andre i øvrigt syntes var mega cool, så de beundrede mig nu også lidt for det. Men kort sagt elskede jeg altid at være udenfor flokken. Hvorfor være som alle de andre, hvis man kan være unik? Det er da federe at være unik. :big_grin:

Også herinde på denne side skiller jeg mig ud. Jeg er hverken i Nationalist-banden eller i Brovte-banden - men er bare helt min egen og tænker ret alternativt. På nogle områder er jeg mest enig med nationalisterne, mens på andre punkter er jeg mere humanistisk anlagt, ligesom brovterne (er dog ikke så naiv som dem, så derfor går jeg modsat brovterne DOG ind for en væsentligt strammere udlændingepolitik - men modsat Nationalisterne, vil jeg bevare en vis humanistisk stil, hvor jeg synes at Nationalisterne herinde nogle gange bliver for kyniske).

Så i en verden, hvor konsensusmentaliten hersker i stor stil, sætter jeg da skam lidt en ære i at turde tale imod flertallet og prøve at anskue tingene fra en anden side. Fordi hvis verden nogensinde skal forbedres og vi skal komme videre med tingene, er der behov for folk, der tør sige flertallet imod og tænke anderledes. Uanset om de har ret eller ej. Jeg vil mene, at Rasmus Modsat-typer ér essentielle for demokratiets opretholdelse. :yes:
« Senest Redigeret: Oktober 25, 2018, 11:21:44 pm af Reptil Formskifter »

Anklageren

• Gæst
Ja - du har helt ret
« Svar #16 Dato: Oktober 25, 2018, 10:59:18 pm »

Jeg tror det var en joke fra Lunavecchia´s side,  :girl_wink:

Lunavecchia har lavet tre fejl i den lille overskrift, så det er en joke  :yes:

Online Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.6%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: Oktober 25, 2018, 11:30:36 pm »
Lunavecchia

Citér
Selv om jeg selv fik 6/6, er det vel ikke den store skam at måtte nøjes med mindre.
Det er da nogle drilske spørgsmål.

Men en "Dansk lære" ...  staves dansklærer  :big_grin:
Selvfølgelig var det en joke, som også andre har påpeget. Som også påpeget af vistnok en dansk dansklærer er der tre fejl i overskriften.

I'm a Troll

Online Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.6%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: Oktober 25, 2018, 11:43:42 pm »
5 ud af 6. Jeg faldt af på den med de sammensatte ord. Jeg var ikke klar over, at man ikke kan sige Musik Festival i to ord.

Hvad de sammensatte ord angår, er det sandt nok, at man forstår meningen, uanset om man skriver musikfestival, musik festival eller musik-festival, men der kan være adskillige andre sammensætninger, hvor det kan være meningsforstyrrende, hvis et sammensat ord skrives som to ord.
Sproget ændrer sig, både skrift- og tale sprog, og det har det altid gjort.
Jeg læser nogle tekster fra 1700-tallet for tiden, og pudsigt nok skrev man dengang mange af nutidens sammensatte ord i to ord. Dengang var der i øvrigt heller ingen officiel retskrivning, så i princippet kunne man stave, som man fandt for godt uden, at nogen fik panderynker over det.
I'm a Troll