Forfatter Emne: indvandre dilemma  (Læst 4223 gange)

popov

• Gæst
indvandre dilemma
« Dato: Januar 18, 2015, 08:58:57 am »
http://eas8.emediate.eu/eas?camp=234;ty=ct;EASLink=http%3A%2F%2Fnyhederne.tv2.dk%2F2015-01-18-terrordoemt-dansker-loesladt-i-usa-efter-12-aar-vil-hjem-til-danmark%3Fnidk

Set i lyset af debatten om kriminelle indvandre synes jeg denne sag er et oplagt emne
Personligt synes jeg det helt i orden at manden kommer hjem til danmark, han har også retten på sin side og er gammelt
Men han kommer hjem som et kriminelt indvandre som stadigvæk har en fem år prøve løsladelse hængende om halsen og uden dansk statsborgerskab
Kunne godt ønske at høre hvordan indvandre kritiske danskere forholder sig til problemet

Den 78-årige dansker blev i 2002 anholdt og senere idømt 14 års fængsel i en stor sag om handel af våben til den paramilitære terrororganisation AUC i Columbia – våben, der skulle betales med kokain. Uwe Jensen blev løsladt fredag, og selv om han har frasagt sig sit danske statsborgerskab, da han blev amerikansk gift, håber han nu at kunne vende tilbage til Danmark, siger han til avisen:

Læs også: Terrordømt tidl. MF'er vil hjem

- Jeg håber, jeg kan blive overført til Danmark. Jeg vil gerne tilbringe mine sidste år i Danmark. For dette er ikke frihedens land. Det er en politistat, siger han.

Overført, fordi Uwe Jensen de næste fem år er på prøveløsladelse.

Læs også: Uwe Jensen vil hjem til Danmark

Om sin tid i det amerikanske fængselssystem, siger han.

- Det har været nogle frygtelige år. Det er det længste job, jeg har haft i mit liv.

Læs også: Tidligere MF'er skal 14 år i fængsel

Uwe Jensen blev fældet af en FBI-agent, der under dække igennem 13 måneder havde fulgt danskerens færden, og som Uwe Jensen betragtede som sin ven. ”Venskabet” endte i 2006 med en fængselsstraf på 14 år i stedet for livstid, fordi Uwe Jensen erklærede sig skyldig i sagen, der blev kategoriseret som n af de ti største i USA efter terrorangrebet i USA den 11. september 2001

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: indvandre dilemma
« Svar #1 Dato: Januar 18, 2015, 09:18:02 am »
Hmm... Jeg er ikke sikker på reglerne i denne sag, så hvis konventioner vi har skrevet under på giver ham rettigheden til at komme hjem skal han naturligvis have lov til det.

Men hvis ikke, ser jeg gerne at han ikke kommer hjem. Vi skal i hvert fald ikke have en rød løber klar til ham. Man kan ikke forvente at man kan skrotte sit statsborgerskab, tage ud i verden og lave forfærdelige ting, og så komme tilbage til Danmark for at nyde sit otium (sætter den på spidsen her, men min pointe består).

Hvis USA er så forfærdeligt skulle du nok ikke have skrottet dit statsborgerskab. Man kan da ikke brænde broerne bag så, og så forlange at komme hjem i sikkerhed alligevel.

popov

• Gæst
« Svar #2 Dato: Januar 18, 2015, 09:27:53 am »
Hmm... Jeg er ikke sikker på reglerne i denne sag, så hvis konventioner vi har skrevet under på giver ham rettigheden til at komme hjem skal han naturligvis have lov til det.

Men hvis ikke, ser jeg gerne at han ikke kommer hjem. Vi skal i hvert fald ikke have en rød løber klar til ham. Man kan ikke forvente at man kan skrotte sit statsborgerskab, tage ud i verden og lave forfærdelige ting, og så komme tilbage til Danmark for at nyde sit otium (sætter den på spidsen her, men min pointe består).

Hvis USA er så forfærdeligt skulle du nok ikke have skrottet dit statsborgerskab. Man kan da ikke brænde broerne bag så, og så forlange at komme hjem i sikkerhed alligevel.

Udover at jeg er enig kan jeg ikke forstå hvad du mener med den sidste sætning

[/quote]

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Januar 18, 2015, 10:07:41 am »

Sikke noget vrøvl at "han skulle have brændt broerne bag sig, og skrottet et Dansk statsborgerskab".
Hvem siger han har skrottet noget.
Hvis du af en eller anden årsag flytter fra f.eks. København til Århus, - har du vel heller ikke "skrottet" København ? - det kunne jo være du en dag flyttede tilbage igen ?
Hvis de radigale en dag skulle blive i flertal i DK, ville jeg da også flytte til andet land så længe det varede, og naturligvis flytte tilbage igen når de var væk.
Hvem siger det var landet han "skrottede", vi lever i en globaliseret verden hvor folk flytter rundt efter behov og ønske, så naturligvis kan han flytte til hvilket land han ønsker, - med eller uden statsborgerskab, - det er ikke kun en ret der gælder for muslimer.
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Januar 18, 2015, 11:00:57 am »

Sikke noget vrøvl at "han skulle have brændt broerne bag sig, og skrottet et Dansk statsborgerskab".
Hvem siger han har skrottet noget.
Hvis du af en eller anden årsag flytter fra f.eks. København til Århus, - har du vel heller ikke "skrottet" København ? - det kunne jo være du en dag flyttede tilbage igen ?
Hvis de radigale en dag skulle blive i flertal i DK, ville jeg da også flytte til andet land så længe det varede, og naturligvis flytte tilbage igen når de var væk.
Hvem siger det var landet han "skrottede", vi lever i en globaliseret verden hvor folk flytter rundt efter behov og ønske, så naturligvis kan han flytte til hvilket land han ønsker, - med eller uden statsborgerskab, - det er ikke kun en ret der gælder for muslimer.

Men det er jo netop ikke en "ret" der findes for hvem som helst at flytte hen hvor de vil. Hvis det var en ubetinget ret ville jeg være en hykler hvis jeg nægtede lige præcis ham adgang, så langt vil jeg give dig ret. Men vi har jo netop ikke åben dør for hele verden. Jeg vil heller ikke have terrordømte fra Marokko hertil, så hvorfor skulle jeg gøre en undtagelse med en amerikaner?

Og hvis vi radikale fik flertal og du flyttede til et andet land, ville du da nok bevare de statsborgerskab så du stadig kunne stemme til vores valg. Det samme ville jeg gøre hvis DF kom over 50%. At droppe dit danske statsborgerskab er altså at brænde dine broer.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Januar 18, 2015, 11:53:47 am »
Men det er jo netop ikke en "ret" der findes for hvem som helst at flytte hen hvor de vil. Hvis det var en ubetinget ret ville jeg være en hykler hvis jeg nægtede lige præcis ham adgang, så langt vil jeg give dig ret. Men vi har jo netop ikke åben dør for hele verden. Jeg vil heller ikke have terrordømte fra Marokko hertil, så hvorfor skulle jeg gøre en undtagelse med en amerikaner?

Og hvis vi radikale fik flertal og du flyttede til et andet land, ville du da nok bevare de statsborgerskab så du stadig kunne stemme til vores valg. Det samme ville jeg gøre hvis DF kom over 50%. At droppe dit danske statsborgerskab er altså at brænde dine broer.

Du stempler dermed folk der flytter statsborgerskab for en slags "forræddere" ? Det gør jeg ikke.
Det ligner for meget mordkorea, hvor det også er "forrædderi" hvis nogen vil flygte.
Det kunne jo være de kunne lide begge lande og måske en dag ønskede at flytte tilbage igen.
En årsag kunne netop være stemmesedlen. Hvilken interesse skulle jeg have i at stemme til Danske valg hvis jeg ville bo de næste 20 år i et andet land, inden jeg flyttede tilbage igen ?
Så ville det da være mere relevant at flytte statsborgerskab så jeg kunne stemme til valget i det land hvor jeg trods alt regnede med at skulle tilbringe de næste 20 år.
Skulle det afskære mig retten til en dag at flytte tilbage igen, eller til et helt tredie og måske 4. land senere ? Det mener jeg ikke.
Nu er den fyr nok ikke noget at samle på, og normalt kan man heldigvis heller ikke skifte statsborgerskab hvis man har en kriminal record. Så hvis han kan få Dansk statsborgerskab igen er det nok kun fordi han tidligere har haft det. Eller kan dybt kriminelle godt få statsborgerskab i Danmark ? Jeg ved det ikke, men jeg ved at der heldigvis er mange andre lande hvor de ikke kan.
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Januar 18, 2015, 12:03:44 pm »
Du stempler dermed folk der flytter statsborgerskab for en slags "forræddere" ? Det gør jeg ikke.
Det ligner for meget mordkorea, hvor det også er "forrædderi" hvis nogen vil flygte.
Det kunne jo være de kunne lide begge lande og måske en dag ønskede at flytte tilbage igen.
En årsag kunne netop være stemmesedlen. Hvilken interesse skulle jeg have i at stemme til Danske valg hvis jeg ville bo de næste 20 år i et andet land, inden jeg flyttede tilbage igen ?
Så ville det da være mere relevant at flytte statsborgerskab så jeg kunne stemme til valget i det land hvor jeg trods alt regnede med at skulle tilbringe de næste 20 år.
Skulle det afskære mig retten til en dag at flytte tilbage igen, eller til et helt tredie og måske 4. land senere ? Det mener jeg ikke.
Nu er den fyr nok ikke noget at samle på, og normalt kan man heldigvis heller ikke skifte statsborgerskab hvis man har en kriminal record. Så hvis han kan få Dansk statsborgerskab igen er det nok kun fordi han tidligere har haft det. Eller kan dybt kriminelle godt få statsborgerskab i Danmark ? Jeg ved det ikke, men jeg ved at der heldigvis er mange andre lande hvor de ikke kan.

Nej man er ikke forrædder hvis man skifter statsborgerskab. Men man er heller ikke længere dansker i juridisk forstand. Derfor skal man følge de samme regler for at bo her som alle andre ikke-statsborgere. Og jeg håber virkelig ikke at vi giver opholdstilladelse til terrordømte fra nogen som helst lande. Uanset om de tidligere har haft dansk statsborgerskab.

Så hvis du eller jeg flyttede fra landet, og skrottede vores statsborgerskab skulle vi principielt set følge de samme regler som alle andre der flytter hertil og ønsker statsborgerskab. Inklusiv indfødsret-testen og hele pivtøjet.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Januar 18, 2015, 12:17:17 pm »
Nej man er ikke forrædder hvis man skifter statsborgerskab. Men man er heller ikke længere dansker i juridisk forstand. Derfor skal man følge de samme regler for at bo her som alle andre ikke-statsborgere. Og jeg håber virkelig ikke at vi giver opholdstilladelse til terrordømte fra nogen som helst lande. Uanset om de tidligere har haft dansk statsborgerskab.

Så hvis du eller jeg flyttede fra landet, og skrottede vores statsborgerskab skulle vi principielt set følge de samme regler som alle andre der flytter hertil og ønsker statsborgerskab. Inklusiv indfødsret-testen og hele pivtøjet.

Nu er der jo heldigvis noget der hedder dobbelt statsborgerskab, så ingen behøver skrotte noget længere.
I mine øjne ville det være spild af tid og penge at sende en mand der tidligere har haft Dansk statsborgerskab til indfødsret-testen igen. Han kan uden videre flytte tilbage igen hvis han ikke er kriminel.
Der ser vi en af ulemperne (som der er mange af) ved et uvarieret system.
Du mener alle skal behandles ens det gør jeg ikke.
Det gør vi jo heller ikke i vores privatliv, der klarer vi fint at behandle folk forskelligt, alt efter hvordan de selv opfører sig.
Den med "at alle skal behandles ens" er nok en af de største årsager til det kaos der er ved at brede sig i Europa. Hvad med at behandle folk forskelligt, alt efter hvordan de selv opfører sig ?
Ville du behandle Idi Amin og Mother Theresa ens ?

popov

• Gæst
« Svar #8 Dato: Januar 18, 2015, 04:49:39 pm »

Nu er der jo heldigvis noget der hedder dobbelt statsborgerskab, så ingen behøver skrotte noget længere.mine øjne ville det være spild af tid og penge at sende en mand der tidligere har haft Dansk statsborgerskab til indfødsret-testen igen. Han kan uden videre flytte tilbage igen hvis han ikke er kriminel.
Der ser vi en af ulemperne (som der er mange af) ved et uvarieret system.
Du mener alle skal behandles ens det gør jeg ikke.
Det gør vi jo heller ikke i vores privatliv, der klarer vi fint at behandle folk forskelligt, alt efter hvordan de selv opfører sig.
Den med "at alle skal behandles ens" er nok en af de største årsager til det kaos der er ved at brede sig i Europa. Hvad med at behandle folk forskelligt, alt efter hvordan de selv opfører sig ?
Ville du behandle Idi Amin og Mother Theresa ens ?
[/quote]

Manden kan ikke få dobbelt statsborgerskab i Danmark fordi han er Amerikaner
Andet er at manden er kriminel, derudover afsoner han 5 år parole i USA som også forhindrer dobbelt statsborger skab og også at han flytter til landet
Det er sjovt at læse du vil forskels behandle kriminelle indvandre alt efter fra hvilket land de kommer fra, den vinkel havde jeg slet ikke set da jeg startede indlægget

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Januar 18, 2015, 05:08:18 pm »
Andet er at manden er kriminel, derudover afsoner han 5 år parole i USA som også forhindrer dobbelt statsborger skab og også at han flytter til landet
Det er sjovt at læse du vil forskels behandle kriminelle indvandre alt efter fra hvilket land de kommer fra, den vinkel havde jeg slet ikke set da jeg startede indlægget

Mig bekendt godkender Danmark dobbelt statsborgerskab. At han ikke kan få det, må så være fordi han er kriminel, næppe fordi han er Amerikaner.

Jeg ville ikke sortere efter hvad land de kom fra, det gør jeg heller ikke i privatlivet.
Det er alene din opfindelse, - hvor har jeg skrevet det ?
Jeg sorterer efter hvordan folk opfører sig, det burde staten også gøre.

popov

• Gæst
« Svar #10 Dato: Januar 18, 2015, 05:39:35 pm »

Mig bekendt godkender Danmark dobbelt statsborgerskab. At han ikke kan få det, må så være fordi han er kriminel, næppe fordi han er Amerikaner.

Jeg ville ikke sortere efter hvad land de kom fra, det gør jeg heller ikke i privatlivet.
Det er alene din opfindelse, - hvor har jeg skrevet det ?
Jeg sorterer efter hvordan folk opfører sig, det burde staten også gøre.

Nu er udgangspunktet i oplægget om manden skulle få lov at indrejse til Danmark selvom han er kriminel
til hvad du svarer. Du mener alle skal behandles ens det gør jeg ikke.(svar til Gubbi<)

Danmark har godkendt dobbelt statsborgerskab og det træder i kraft sept. 2015. Ironisk nok er mandens parole 5 år og det udløber i året 2020, lige et par måneder for sent for at kunne ansøge om dobbelt statsborgerskab under de gældende regler

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Januar 19, 2015, 09:42:29 am »

Danmark forsørger langt værre forbrydere end ham.
Massemordere "på tålt ophold", familien Levakovic, store og lille A, og mange flere.
Den lille mands misundelse og janteloven som Danskerne elsker, skinner rigtigt igennem her, - tænk sig, en dansker der er rejst til udlandet, - han skal moppes.

popov

• Gæst
« Svar #12 Dato: Januar 19, 2015, 12:47:35 pm »

Danmark forsørger langt værre forbrydere end ham.
Massemordere "på tålt ophold", familien Levakovic, store og lille A, og mange flere.
Den lille mands misundelse og janteloven som Danskerne elsker, skinner rigtigt igennem her, - tænk sig, en dansker der er rejst til udlandet, - han skal moppes.
[/quote

Phil, med respekt for mange af dine synspunkter men  kunne det ikke være en ide at læse tråd starterens oplæg, jeg synes du kommer længere og længere væk fra emnet, og lad det være klart, ingen skal moppes fra min side.
« Senest Redigeret: Januar 19, 2015, 12:51:43 pm af popov »

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Januar 19, 2015, 01:02:03 pm »
Phil, med respekt for mange af dine synspunkter men  kunne det ikke være en ide at læse tråd starterens oplæg, jeg synes du kommer længere og længere væk fra emnet, og lad det være klart, ingen skal moppes fra min side.

Emnet er så vidt jeg kan se om denne dansk-amerikaner bør få sit Danske statsborgerskab igen.
Der kan kun være een grund til at nægte ham det og det skulle være på grund af hans kriminalitet.
Da Danmark i forvejen huser udlændinge med langt værre synder på samvittigheden - vil det så ikke være diskriminering at nægte ham adgang ?
Denne diskriminering skulle så ske alene på baggrund af at han tidligere har været Dansk statsborger ? - hvilken begrundelse skulle der ellers være for at nægte ham det.
Det er da meget relevant for emnet ?

Anklageren

• Gæst
Han er en terrorist
« Svar #14 Dato: Januar 19, 2015, 02:20:38 pm »

Emnet er så vidt jeg kan se om denne dansk-amerikaner bør få sit Danske statsborgerskab igen.
Der kan kun være een grund til at nægte ham det og det skulle være på grund af hans kriminalitet.
Da Danmark i forvejen huser udlændinge med langt værre synder på samvittigheden - vil det så ikke være diskriminering at nægte ham adgang ?
Denne diskriminering skulle så ske alene på baggrund af at han tidligere har været Dansk statsborger ? - hvilken begrundelse skulle der ellers være for at nægte ham det.
Det er da meget relevant for emnet ?

300.000 granater, 300 pistoler, 9000 AK47-rifler og millioner af runder af ammunition til AUC i Colombia skulle betales med ’hvide penge’: Kokain.

AUC var en illegal højreorienteret para-militær og narkotikahandels gruppe, som er kendt for adskillige massakre på civile.

Det mener du er småting - kan der være andre grunde, end at han har været medlem af folketinget for Fremskridtspartiet?

« Senest Redigeret: Januar 19, 2015, 04:10:46 pm af Anklageren »