Forfatter Emne: Midlertidig grænsekontrol?  (Læst 491 gange)

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Retsforbeholdene
« Svar #15 Dato: Oktober 15, 2018, 08:58:24 pm »
Ét af Danmarks EU-forbehold går ud på, at Danmark ikke vil deltage i overstatsligt samarbejde på området: retlige og indre anliggender.

I EU har Lissabontraktaten betydet, at en række områder er overgået til at være overstatslige. At de er overstatslige betyder med andre ord, at en dansk borger kan påberåbe sig nogle juridiske rettigheder, som ikke er vedtaget i Folketinget men i EU.

Da vi ikke vil være med til det - så er vi heller ikke længere med i Dublin forordningen, hvor evt. ændringer i traktaten nu bliver bestemt overstatsligt gennem almindelig flertal i Europarådet - efter at Dublin III-forordningen trådte i kraft.

Danske betjente er jo også udelukket fra at tilgå EIS fra mobiler i gadebetjentes hænder, selvom Danmark har fået en særaftale om deltagelsen i Europols informationssystem.

Den aftale om Europol database skal dog bedømmes i en årlig rapport efterfulgt af et møde i aftalekredsen samt en redegørelsesdebat i Folketinget.

- men jeg ved det godt: Danskerne står af, når mellemstatsligt og overstatsligt bliver nævnt. Man kunne lige så godt snakke volapyk  :big_grin:

« Senest Redigeret: Oktober 15, 2018, 10:02:24 pm af Anklageren »
Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Sv: Jeg har kigget lidt mere på det
« Svar #16 Dato: Oktober 15, 2018, 09:16:26 pm »
Artiklen fra Politiken herunder siger noget andet...!!!
https://politiken.dk/indland/art5588231/Derfor-frygter-flygtningene-at-f%C3%A5-taget-deres-fingeraftryk

Fordi den er fra 2015

Folkeafstemningen om retsforbeholdet var 2. december 2015.

Hvad er det du ikke forstår ved: I medfør af artikel 1 og 2 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet som bilag til TEU og til TEUF, deltager Danmark ikke i vedtagelsen af denne forordning, som ikke er bindende for og ikke finder anvendelse i Danmark?

Jeg har jo slået det op i Den Europæiske Unions Tidende for at kontrollere, om Wikipedia har ret - eller om du har ret (fordi jeg blev i tvivl).

- men jeg ved det godt: Danskerne står af, når mellemstatsligt og overstatsligt bliver nævnt. Man kunne lige så godt snakke volapyk  :big_grin:
« Senest Redigeret: Oktober 15, 2018, 10:01:27 pm af Anklageren »

Offline Marius, the giraffe

• Fuld medlem
  • Activity:
    0.4%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: Oktober 15, 2018, 10:17:29 pm »
Fordi den er fra 2015

Hvad er det du ikke forstår ved: I medfør af artikel 1 og 2 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet som bilag til TEU og til TEUF, deltager Danmark ikke i vedtagelsen af denne forordning, som ikke er bindende for og ikke finder anvendelse i Danmark?

Jeg har jo slået det op i Den Europæiske Unions Tidende for at kontrollere, om Wikipedia har ret - eller om du har ret (fordi jeg blev i tvivl).

12-05-2017 - DUBLIN-AFTALEN - Af Michala Clante Bendixen - refugees.dk
Hen over sommeren 2015 gik Dublin-systemet nærmest i opløsning, fordi mange lande (heriblandt Danmark) ikke længere tog fingeraftryk på alle, men lod dem rejse videre. Ikke desto mindre returnerer Danmark stadig asylansøgere på baggrund af fingeraftryk.
http://refugees.dk/fakta/asylproceduren-i-danmark/dublin-aftalen/

Så jow!!!
Danmark returnere på baggrund af fingeraftryk...
//MTG

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: Oktober 15, 2018, 10:32:49 pm »
Fordi den er fra 2015

12-05-2017 - DUBLIN-AFTALEN - Af Michala Clante Bendixen - refugees.dk
Hen over sommeren 2015 gik Dublin-systemet nærmest i opløsning, fordi mange lande (heriblandt Danmark) ikke længere tog fingeraftryk på alle, men lod dem rejse videre. Ikke desto mindre returnerer Danmark stadig asylansøgere på baggrund af fingeraftryk.
http://refugees.dk/fakta/asylproceduren-i-danmark/dublin-aftalen/

Så jow!!!
Danmark returnere på baggrund af fingeraftryk...

Ja - hvorfor ikke - men det er frivilligt for de andre EU-lande.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
EU-landene forsøger da at få samarbejdet til at fungere trods nej-et
« Svar #19 Dato: Oktober 15, 2018, 11:26:25 pm »
Det fungerer bare ikke på den samme måde.

I Flensborg kan en politibetjent slå en mistænkt - som han møder - op i Europols database i en app på sin mobil en søndag eftermiddag.

I Åbenrå må en politibetjent som møder en mistænkt en søndag eftermiddag få en af de fire kontaktmænd - som Europol har ansat til det samme - til at slå op i Europols database om mandagen indenfor almindelig kontortid.

- men det er da rigtigt nok, at begge landes politi har adgang til Europols database.

« Senest Redigeret: Oktober 16, 2018, 09:22:08 am af Anklageren »

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    52.6%
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Offline Convex Earth (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.8%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Midlertidig grænsekontrol?
« Svar #21 Dato: Oktober 17, 2018, 04:01:42 pm »
Tyskland har netop annonceret, at man vil forlænge grænsekontrollen mod både nord og syd.
Norge forlænger sin grænsekontrol.

Det skal Danmark da bestemt også gøre. Gør den permanent. Det tror jeg faktisk også, der er stemning for rundt om i landet.

Dansk Folkeparti:
"Grænsekontrollen skal forlænges, og der skal uddannes flere politibetjente."

Partiet ønsker at bruge et trecifret millionbeløb på at styrke grænsekontrollen og politistyrken.

https://www.jv.dk/indland/DF-Politi-og-graensekontrol-skal-loeftes-i-ny-finanslov/artikel/2560557

Kan man ikke lige så godt have grænsekontrollen som et fast beløb på finansloven?
Hvad synes du?

Dette kunne man sagtens, men vi har desværre underskrevet den her Schengen aftale, som skal sikre åbne grænser for personer, uanset hvor de kommer fra!

Personligt tror jeg at der kommer et oprør og opgør med Schengen aftalerne, for ellers bliver Europa rendt over ende af migranter fra Afrika og Mellemøsten!
Jorden er konveks og flad

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: Oktober 17, 2018, 05:33:18 pm »
Men husk nu at den korte avis er totalt underlødig, er der nogle der skriver.
https://denkorteavis.dk/2018/langt-over-tusinde-personer-er-i-aar-blevet-stoppet-ved-graensen-og-naegtet-indrejse-i-danmark-nu-forlaenger-regeringen-den-midlertidige-graensekontrol/?utm_medium=newsletter_ubivox&utm_source=20181017_Arbejdsgivere%20misinformerer%20om%20indvandring%20%2017.%20oktober%202018&utm_campaign=Arbejdsgivere%20misinformerer%20om%20indvandring%20%2017.%20oktober%202018

Den Korte Avis er ikke en avis, men en slags blog

Som eksempel kan jeg nævne en artikel: Mohammed er nu det mest almindelige drengenavn i Oslo

https://denkorteavis.dk/2014/i-dag-er-mohammed-det-mest-almindelige-navn-i-oslo/

Selvom artiklen handler om, at der fødes mange børn med et muslimsk navn i Oslo, så får man ikke at vide, hvor mange det er.

Derfor er det ikke journalistik

Her er de rigtige tal, som Den Korte Avis skulle have nævnt, hvis det havde været journalistik:

http://www.ssb.no/a/navn/fylke/Oslo-menn.html

Det ses, at ud af de 20 mest almindelige drengenavne fik 108 et muslimsk navn - nemlig Muhammed - og det er ganske rigtig også det mest almindelige drengenavn.

Hvad vi ikke får at vide er, at det er det eneste muslimske navn ud af de tyve mest almindelige drengenavne.

Det vil sige, at blandt de tyve mest almindelige drengenavne, var der 108 som fik et muslimsk navn - og der var 1.043 som fik et norsk navn.

Den Korte Avis holder det hemmeligt for læserne - fordi det modsiger budskabet som man vil have frem - selvom det ellers er dét - som artiklen handler om.

Det er altså en slags blog for de dummeste, som er ligeglade med sandheden.

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    52.6%
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: Oktober 17, 2018, 06:46:17 pm »
Men husk nu at den korte avis er totalt underlødig, er der nogle der skriver.
https://denkorteavis.dk/2018/langt-over-tusinde-personer-er-i-aar-blevet-stoppet-ved-graensen-og-naegtet-indrejse-i-danmark-nu-forlaenger-regeringen-den-midlertidige-graensekontrol/?utm_medium=newsletter_ubivox&utm_source=20181017_Arbejdsgivere%20misinformerer%20om%20indvandring%20%2017.%20oktober%202018&utm_campaign=Arbejdsgivere%20misinformerer%20om%20indvandring%20%2017.%20oktober%202018

Den Korte Avis er ikke en avis, men en slags blog

Som eksempel kan jeg nævne en artikel: Mohammed er nu det mest almindelige drengenavn i Oslo

https://denkorteavis.dk/2014/i-dag-er-mohammed-det-mest-almindelige-navn-i-oslo/

Selvom artiklen handler om, at der fødes mange børn med et muslimsk navn i Oslo, så får man ikke at vide, hvor mange det er.

Derfor er det ikke journalistik

Her er de rigtige tal, som Den Korte Avis skulle have nævnt, hvis det havde været journalistik:

http://www.ssb.no/a/navn/fylke/Oslo-menn.html

Det ses, at ud af de 20 mest almindelige drengenavne fik 108 et muslimsk navn - nemlig Muhammed - og det er ganske rigtig også det mest almindelige drengenavn.

Hvad vi ikke får at vide er, at det er det eneste muslimske navn ud af de tyve mest almindelige drengenavne.

Det vil sige, at blandt de tyve mest almindelige drengenavne, var der 108 som fik et muslimsk navn - og der var 1.043 som fik et norsk navn.

Den Korte Avis holder det hemmeligt for læserne - fordi det modsiger budskabet som man vil have frem - selvom det ellers er dét - som artiklen handler om.

Det er altså en slags blog for de dummeste, som er ligeglade med sandheden.

Forstår din pointe; men det har nu altid været de klogeste, der er ligeglade med sandheden, de vil bare have ret. Vi er alle demagoger - lobbyister OSV hvis vi vil have vores mening frem og jeg har endnu til gode, at læse en avis der ikke har løjet.
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Sandhed og ære
« Svar #24 Dato: Oktober 17, 2018, 08:05:30 pm »
Forstår din pointe; men det har nu altid været de klogeste, der er ligeglade med sandheden, de vil bare have ret. Vi er alle demagoger - lobbyister OSV hvis vi vil have vores mening frem og jeg har endnu til gode, at læse en avis der ikke har løjet.

Er det ikke en opgivende holdning?

I Danmark var æren tidligere knyttet til frihed og til sandhed.

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    52.6%
    • Vis profil
Sv: Sandhed og ære
« Svar #25 Dato: Oktober 17, 2018, 09:19:29 pm »

Er det ikke en opgivende holdning?

I Danmark var æren tidligere knyttet til frihed og til sandhed.

En opgivende holdning til hvad?

Ja alting var bedre i gamle dage, ikke sandt!!

Måske er ingen af historierne sande, måske var de det begge to, hver på sin måde!

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: Oktober 17, 2018, 10:01:32 pm »

Sandheden.

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    52.6%
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: Oktober 17, 2018, 10:24:11 pm »

Sandheden.

Undskyld jeg glemmer hele tiden at sandheden har du jo patent på  :yes:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Jeg skelner skarpt mellem holdninger og sandhed
« Svar #28 Dato: Oktober 17, 2018, 10:39:00 pm »

Sandheden.

Undskyld jeg glemmer hele tiden at sandheden har du jo patent på  :yes:

Sandhed er alt, der kan bevises

Man bør holde sandhed og holdninger adskilte.

Det er røv og nøgler at bøje sandheden af politiske årsager.