Forfatter Emne: Informationsmotorvejen - siger de.  (Læst 422 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    44.6%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Informationsmotorvejen - siger de.
« Dato: Oktober 07, 2018, 09:29:03 pm »
Der ligger terrabyte på terrabyte af viden og venter derude. Med få tastetryk og museklik kan man få det at vide som man vil. Men hvor tit er man ikke ude for at ævle og kævle med nogen, og det ender i tror-nok-er og gætterier. Selvom de står med en smartphone med Android i hånden.

Jeg vender nu mest ryggen til ævl og kævl. Men stod jeg og snakkede med en tysk gut nede ved en sø i Thailand, hvor der fløj nogle små rovfugle rundt og fangede guldsmede. Det er fiskeørne, sagde gutten. Nej, sagde jeg, for jeg ved godt hvordan en fiskeørn ser ud. Men han insisterede, selvom han stod med sin smartphone hånden. OK, så fiskede jeg min tingest frem og googlede "Reddish + predatory + bird + thailand". Og svaret kom omgående. Det var en Brahminglente. Men hvorfor kunne han ikke selv have gjort det, i stedet for at insistere på noget vås?

Vi har lige set det her på debatten. Hende der sad efter i skolens hønsehus og påstod at rygning ikke er skadeligt fordi hun kendte en der rød, der blev 92 år. Kors i hytten. Et simpelt opslag ville vise at rygere lever betragteligt kortere end ikke-rygere. Det blev så fulgt op af en bortforklaring som selv Anti-rød ikke kunne have leveret bedre.

Ork, man oplever det også blandt unge mennesker i dag. For 20 - 30 år profeterede man at fremtidens unge ville være meget vidende om IT og at IT ville være hvermands viden.. Profetien er gjort til skamme. En bruger af smartphone ved INTET om IT. Til ros for Lyjse skal siges, at hun spørger dog i det mindste. Det er faktisk en stor ting: at spørge dem der ved noget. Så har man allerede det halve svar.

Inspiration til mit oplæg er her.

https://www.iflscience.com/health-and-medicine/women-are-sharing-body-facts-they-heard-from-men-and-we-dont-know-whether-to-laugh-or-cry/

Ganske vist fra al uvidenheds hjemland, USA, men alligevel.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    44.6%
    • Vis profil
Sv: Informationsmotorvejen - siger de.
« Svar #1 Dato: November 22, 2018, 10:47:08 pm »
Åh, nej. I dag har jeg modtaget fire kædebreve på Facebook om at undlade at tilføje en bestemt som ven på FB, for han var en hacker der stjæler konens trusser, eller hvad det nu var. Når man venligt foreslår dem ikke at videresende kædebreve, får man fjender for livet.

Holder det aldrig op med så ufatteligt dårligt informerede mennesker?

Det har kørt og kørt, siden jeg fik min første internetforbindelse i sommeren 1995. Da var der bestandigt virusadvarsler der stammer fra nogen der godt kan lide at sætte noget hysteri i gang. Og det bliver ved. År ud og år ind. Jeg er sådan set ligeglad og sletter dem bare, men overvejer hvor ilde informerede folk dog er, i IT-alderen.

Anklageren

• Gæst
Der er altså også meget L O R T på nettet
« Svar #2 Dato: November 22, 2018, 11:24:05 pm »
Det kan godt være, at det er informations teknologiens motorvej, men det er altså også mis-informations teknologiens motorvej.

Problemet for mange er, at de æder det hele råt, og det gælder mest unge mennesker - men nogen bliver langsomt voksne. Meget langsomt  :smile1:

Det er også blevet moderne at tro, at det man kan lide, må være sandt - og hvis man ikke kan lide det, så må det være løgn.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    44.6%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: November 22, 2018, 11:30:10 pm »
Noget der vitterligt gør folk dummere er Google Translate. Det får folk til at miste fremmedsproglige evner og erstatte disse evner af noget meget ringere. Se denne oversættelse.

Det var før Ggogle Translate, men der var nogle oversætterprogrammer til PC. Jeg hjalp en udenlandsk pige i nabolaget med noget danskundervisning og jeg brugte et oversætterprogram, for hun var også dårlig til engelsk.

Men jeg ville forklare hende noget om en nutidsform. Og brugte ordet "present" på engelsk til at støtte for forklaringen. Men oversætterprogrammet oversatte det åbenbart til "gave" på hendes sprog, fandt jeg senere ud af. Så var den helt gal. Hvad var det for en gave jeg ville give hende, blev hun ved med i flere dage. Sikke et bøvl at rede ud.

I får lige en mere, som et oversætterprogram ikke vil kunne klare. (For jeg går ud fra det fleste her kan Europas kultursprog nummer et)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    44.6%
    • Vis profil
Sv: Der er altså også meget L O R T på nettet
« Svar #4 Dato: November 22, 2018, 11:36:21 pm »
Det kan godt være, at det er informations teknologiens motorvej, men det er altså også mis-informations teknologiens motorvej.

Problemet for mange er, at de æder det hele råt, og det gælder mest unge mennesker - men nogen bliver langsomt voksne. Meget langsomt  :smile1:

Det er også blevet moderne at tro, at det man kan lide, må være sandt - og hvis man ikke kan lide det, så må det være løgn.

Ja, for satan hvor har du ret. Noget der florerede dengang i 90'erne var medicinsk misinformation. Af kvaksalvere og hypokondere.

Noget der er oppe i tiden med Facebook, og er undergravende for retssikkerheden, er at hænge "uskyldige" ud for "forbrydelser". Så har de set en bil på polske plader der har spurgt om vej. Så er han nok ude på noget suspekt og advarer imod ham, med bilnummer. Eller et overvågningsbillede fra en butik, af en som politiet har i kikkerten hænges ud, uden at han hverken er fanget af politiet eller været for en dommer.

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    17%
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    44.6%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: December 11, 2018, 09:01:23 am »
Og så er mobilkameraer Ægyptens 11. plage. Jeg ved ikke hvordan mobilvideoer skal placeres, men de må være overplagen. End ikke helvedes evige flammer kan være værre.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    44.6%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: December 11, 2018, 09:06:23 am »
Jeg kan godt lide kunst og beundrer dem der udøver den. Men den kunst der er størst og over dem alle, er kunsten at lade være. Den har ikke været udøvet siden Diogenes i Tønden.
« Senest Redigeret: December 11, 2018, 09:17:38 am af Carlo »

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    3%
  • Country: dk
    • Vis profil
    • Der er så meget kvinder ikke forstår
« Svar #8 Dato: December 11, 2018, 12:46:08 pm »
Jeg kan godt lide kunst og beundrer dem der udøver den. Men den kunst der er størst og over dem alle, er kunsten at lade være. Den har ikke været udøvet siden Diogenes i Tønden.

:big_grin:  dagens bedste skriv Carlo. Tak.
Filosofi er forsøget på i et mørkt rum at fange en sort kat, der slet ikke er der.
Teologi er forsøget på i et mørkt rum at fange en sort kat, der slet ikke er der, mens man råber: “Jeg har den” –

Pablo Cruz

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    44.6%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: December 12, 2018, 07:40:04 pm »
Da Internet blev almindeligt midt i 90'erne blev det virkeligt en boltreplads for medicinsk misinformation og hypokondere. Det har været stille en periode, men for nogle år siden fik vi en ny runde. Nemlig Anti-vaxx-bevægelsen fik Internet som plads for misinformation.

https://videnskab.dk/krop-sundhed/spot-fup-paa-facebook-med-enkelte-greb?fbclid=IwAR1N4aXeHFkvujjVwP53ma1tZT23BNt3t5HvknWYa2LqpHdKlsEOHbqbMhc

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    44.6%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Januar 11, 2019, 12:37:40 am »
Så er der alle de kædebreve og opfordringer til at sende videre, som man hele tiden får på FB. En kommentar her

"Farsotten fra 1990 gjenoppstår på Facebook: Kjedemeldinger "

https://www.datahjelperne.no/farsotten-1990-gjenoppstar-pa-facebook-kjedemeldinger/?fbclid=IwAR3pCkcY2Q2gcStm9jrh4NWZQbGZyQ81T5AWB0LTmJP3os3aXZHWhx0PveM