Forfatter Emne: Elektromagnetisme er en kendsgerning!?  (Læst 1661 gange)

DOjo

• Gæst
Sv: Der er ikke to slags magnetisme
« Svar #15 Dato: September 23, 2018, 11:57:58 pm »
Kan vi være enige om, at der ikke eksisterer to slags magnetisme Convex Earth?

Der er uden tvivl elektromagnetisme under og over jorden, for det kan bevises og er bevist!

Når man læser dine kommentarer, så virker det som om du tror, at elektromagnetisme har andre egenskaber end magnetisme fra en magnet har - men det er ikke tilfældet.

- elektromagnetisme er fuldstændig ligesom den magnetisme, som du kender fra en køleskabsmagnet.

Når man ved det, så virker mange af dine kommentarer sære.

Rigtigt men dog.

Electro magnetism virker de samme som alle køleskabs fidusser, men holder ikke ret længe.
En køleskabs magnet virker in princippe uendeligt, dog er det ikke helt rigtigt, men electro magnetism virker kun i et meget kort tid, jeg vil gætte på mellem 1 sekund og flere timer, afhængig hvor stærk strømmen og kabler er/var, Desto tættere kabler er samlet og hvis der tilføres mere end 220, så bliver det længere ved.

Dog afhængig af  hvilken materiale man sender strømmen/magnetisme igennem.

Et køleskabs magnet er bare ensartet pole jern, men electromagnetism nøget som påvirker jern, eller jern ledende materialer i kort tid,er mest ikke nok til at align/former alle poler i materialet

Anklageren

• Gæst
Sv: Elektromagnetisme er en kendsgerning!?
« Svar #16 Dato: September 24, 2018, 12:08:38 am »
Wiki: I 1831 opdager den engelske fysiker Michael Faraday induktionen, en effekt, hvormed man kan frembringe en strøm ved at bevæge en magnet gennem en spole. Det er denne effekt, som ligger bag moderne elkraftværker, vindmøller mv.

DOjo

• Gæst
Sv: Elektromagnetisme er en kendsgerning!?
« Svar #17 Dato: September 24, 2018, 12:13:07 am »
Wiki: I 1831 opdager den engelske fysiker Michael Faraday induktionen, en effekt, hvormed man kan frembringe en strøm ved at bevæge en magnet gennem en spole. Det er denne effekt, som ligger bag moderne elkraftværker, vindmøller mv.

Fareday cage, det er dog ikke de samme som køleskabs magneter

Anklageren

• Gæst
Hvad er elektromagnetisme?
« Svar #18 Dato: September 24, 2018, 01:11:53 am »

ELEKTROMAGNET TIL FLYTNING AF SKROT

Jeg har aldrig forstået, at nogen kan sammenligne det med tyngdekraften.

Mon de har spist svampe?

DOjo

• Gæst
Sv: Hvad er elektromagnetisme?
« Svar #19 Dato: September 24, 2018, 01:15:36 am »

Mon de har spist svampe?

Men så afbryder de strøm, og gæt hvor metallet ender, der hvor tyngdekraften bestemmer, ,o)

Convex Earth

• Gæst
Sv: Hvad er elektromagnetisme?
« Svar #20 Dato: September 24, 2018, 04:50:09 pm »

Mon de har spist svampe?

Men så afbryder de strøm, og gæt hvor metallet ender, der hvor tyngdekraften bestemmer, ,o)

https://www.youtube.com/watch?v=_DxPbN82FNE

Magnetisme og elektromagnetisme

Ham her tavlemanden, forsøger at forklare det med udgangspunkt i en kuglejord og at der findes en tyngdekraft!

Dog kan han ikke bevise, at der findes en tyngdekraft, da den ikke kan måles!

Tyngdekraft er en udtænkt ide af Newton da han sad under et træ og undrede sig over at objekter faldt nedad og ikke opad!

Tja..hvem ved? :smile1:

Anklageren

• Gæst
Tyngdekraft er ikke en teori - det er bare et ord for et naturfænomen
« Svar #21 Dato: September 24, 2018, 05:18:55 pm »

Tyngdekraft er en udtænkt ide af Newton da han sad under et træ og undrede sig over at objekter faldt nedad og ikke opad!

Nej - æbler faldt ned før Newton - og det "eneste" Newton gjorde var at lave noget fysik (matematik) - så man kan beregne, hvor hurtigt æblet (og alt mulig andet) falder.

Newton fremsatte ikke nogen teori om, at der eksisterer en tyngdekraft - af den simple grund, at alle mennesker altid har kunnet se den.

(Jeg kan ikke høre videoen, fordi jeg ikke har nogen højttalere til computeren her, men jeg har undervist i fysik - så jeg klarer mig nok endda).

« Senest Redigeret: September 25, 2018, 12:38:37 am af Anklageren »

Convex Earth

• Gæst
Sv: Tyngdekraft er ikke en teori - det er bare et ord for et naturfænomen
« Svar #22 Dato: September 26, 2018, 03:46:05 pm »

Nej - æbler faldt ned før Newton - og det "eneste" Newton gjorde var at lave noget fysik (matematik) - så man kan beregne, hvor hurtigt æblet (og alt mulig andet) falder.

Newton fremsatte ikke nogen teori om, at der eksisterer en tyngdekraft - af den simple grund, at alle mennesker altid har kunnet se den.

(Jeg kan ikke høre videoen, fordi jeg ikke har nogen højttalere til computeren her, men jeg har undervist i fysik - så jeg klarer mig nok endda).

Jeg må nok sige, at jeg må tage hatten af for dig, hvis du kan se en usynlig tyngdekraft!

Der er ingen der med sikkerhed kan sige, at der er en usynlig tyngdekraft fordi nogen objekter falder ned!

Det er kun en udarbejdet teori/antagelse af Newton.

https://www.youtube.com/watch?v=h48BWDeBLno&t=3s

FE folket mener at det istedet er elektromagnetisme som holder alt på plads! :smile1:

Anklageren

• Gæst
Du forstår godt nok slet ikke, hvad det drejer sig om
« Svar #23 Dato: September 26, 2018, 04:08:44 pm »

Jeg må nok sige, at jeg må tage hatten af for dig, hvis du kan se en usynlig tyngdekraft!

Allerede som babyer lærer næsten alle mennesker meget hurtigt, at der er noget - et eller andet - som trækker i al ting, så det kan "falde ned".

Det fænomen skal jo have et navn - og om man kalder det "tyngdekraft" eller "singklappedusse" kan i princippet være ligegyldigt - når bare alle kalder fænomenet det samme, så vi kan kommunikere.

Convex Earth

• Gæst
Sv: Du forstår godt nok slet ikke, hvad det drejer sig om
« Svar #24 Dato: September 28, 2018, 04:20:30 pm »

Allerede som babyer lærer næsten alle mennesker meget hurtigt, at der er noget - et eller andet - som trækker i al ting, så det kan "falde ned".

Det fænomen skal jo have et navn - og om man kalder det "tyngdekraft" eller "singklappedusse" kan i princippet være ligegyldigt - når bare alle kalder fænomenet det samme, så vi kan kommunikere.

Nå - ja jeg tænkte det nok at du ikke kan se en usynlig såkaldt tyngedekraft!

Kan du ikke se, at det bare er noget man kalder det i en bestemt teori?

Den rigtige teori kan lige så godt være elektromagnetisme, som holder alt på plads!

Til forskel for tyngdekraft, ved vi at elektromagnetisme eksisterer, da det udgår fra polerne og kan måles! :smile1:

Anklageren

• Gæst
« Svar #25 Dato: September 28, 2018, 04:42:03 pm »

Nej - det kan jeg sgu ikke.

Man har bare et ord for, at ting kan falde på gulvet.

Noget skal det jo hedde.

« Senest Redigeret: September 28, 2018, 05:19:56 pm af Anklageren »

Convex Earth

• Gæst
« Svar #26 Dato: September 29, 2018, 10:39:44 am »

Noget skal det jo hedde.

Javel - men så kan det jo lige så godt hedde elektromagnetisme! :smile1:

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    34%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: September 29, 2018, 01:15:47 pm »

Noget skal det jo hedde.

Javel - men så kan det jo lige så godt hedde elektromagnetisme! :smile1:

Hvis tyngdekraft skyldes elektromagnetisme og man kan måle elektromagnetisme, kan man vel også måle tyngdekraft, men det siger du, man ikke kan.

Det passer i øvrigt ikke, at man isoleret ikke kan måle tyngdekraft. Der er to metoder - den ene er ret ny og den anden har eksisteret i et par årtier.